abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 april 2006 @ 13:57:10 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36606639
Hoe gaan we om met Moslims, en breder, geloven en de staat?

We kunnen, overgesimplificeerd, kiezen tussen twee modellen:

Het Franse model
De scheiding tussen kerk en staat is officieel vastgelegd in de Grondwet (artikel 1, La France est une République, une, indivisible, laïque et sociale). Op school mogen geen hoofddoekjes, keppeltjes of kruisjes worden gedragen. Zichtbare tekenen van religie, zoals hoofddoekjes, zijn taboe bij ambtenaren. Alle scholen zijn openbaar.

Het Angelsaksische model
Vrijheid van religie is absoluut gegarandeerd. Moslims en Sikhs krijgen een apart uniform dat rekening houdt met hun religieuze voorschriften, maar wel in het uniformbeleid past. Veel scholen zijn gebaseerd op religieuze grondslag.

Welk model heeft de voorkeur, en waarom?
pi_36606793
Ik vind dit een hele lastige maar ga toch lichtjes voor het Franse model. Maar dat is vooral ook omdat ik zelf niet gelovig ben denk ik.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 3 april 2006 @ 14:19:16 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36607239
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:01 schreef du_ke het volgende:
Ik vind dit een hele lastige maar ga toch lichtjes voor het Franse model. Maar dat is vooral ook omdat ik zelf niet gelovig ben denk ik.
Dus hoofddoekjes, keppeltjes en kruisjes verbieden op school?
pi_36607353
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:19 schreef Floripas het volgende:

[..]

Tja ik ind het lastig maar het is denk ik wel de beste optie. Maar ik moet zeggen dat ik er nog niet over uit ben.
pi_36607481
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:19 schreef Floripas het volgende:
Weer een typisch voorbeeld van een probleem dat helemaal geen probleem hoeft te zijn maar het pas wordt als je als overheid het onderwijs meent te moeten reguleren.
  maandag 3 april 2006 @ 14:29:01 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36607561
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:26 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Weer een typisch voorbeeld van een probleem dat helemaal geen probleem hoeft te zijn maar het pas wordt als je als overheid het onderwijs meent te moeten reguleren.
Wat vindt jij dan bijvoorbeeld van streng-islamitische scholen waar vrouwen tweederangsscholieren zijn en kinderen wordt geleerd hoe ze met wapens om moeten gaan om joden, homo's en westerlingen te bestrijden? Dat is het andere uiterste van het spectrum.
pi_36607759
Angelsaksisch. Waarom?
quote:
Vrijheid van religie is absoluut gegarandeerd
Ik ben niet zo van de "Ik heb een andere mening/geloof dan jij, dus zal ik jouw mening/geloof maar gaan verbieden"
  maandag 3 april 2006 @ 14:37:44 #8
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36607833
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:35 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Angelsaksisch. Waarom?
[..]

Ik ben niet zo van de "Ik heb een andere mening/geloof dan jij, dus zal ik jouw mening/geloof maar gaan verbieden"
Dan ben je vast ook niet blij met het Turkse model? Want dat is gestoeld op het Franse model van laïcité.
pi_36607862
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:29 schreef Floripas het volgende:
Wat vindt jij dan bijvoorbeeld van streng-islamitische scholen waar vrouwen tweederangsscholieren zijn en kinderen wordt geleerd hoe ze met wapens om moeten gaan om joden, homo's en westerlingen te bestrijden? Dat is het andere uiterste van het spectrum.
Daar zou ik ons kind dan ook nooit van m'n leven heen sturen
pi_36607928
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:37 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dan ben je vast ook niet blij met het Turkse model? Want dat is gestoeld op het Franse model van laïcité.
Daar kotst ik inderdaad op. Sterker nog. Na die kotssessie doe ik er ook nog eens mijn behoefte op. Om het af te maken spuug ik er ook nog op.

Volgens mij vat dit wel samen wat ik er ongeveer van vind. Gelukkig hebben we de EU die ervoor zorgt dat het leger minder politieke macht krijgt en de AKP die deze discriminerende wet zal opheffen, wanneer het leger op politieke vlak geen enkele zeggenschap meer heeft. Maar dat is een andere discussie.
  maandag 3 april 2006 @ 14:42:05 #11
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_36607957
Absoluut voor het Franse model.
Omdat het religie is, moet je maar alle uiterlijk vertoon en (storende) gewoontes accepteren zeker?

Terwijl het een uiting is, van je verantwoordelijkheid voor je eigen leven en je individualiteit in handen leggen van een hogere macht.
Religieus ben je maar in je vrije tijd en na schooltijd, vindt God vast goed...
  maandag 3 april 2006 @ 14:43:01 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_36607983
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:29 schreef Floripas het volgende:

[..]

Die krijgen we juist door het voor de niet-extremistische, maar wel streng-gelovige (en daar zit een groot verschil tussen) moslims onmogelijk te maken hun kinderen naar de openbare scholen te sturen omdat ze zich daar moeten houden aan nodeloos discriminerende regeltjes. Dus worden er veel meer kinderen naar exclusief-islam scholen gestuurd.

En hetzelfde geldt voor verschillende baantjes. In Engeland behoren de Sikhs tot de beste agenten die er bestaan, en dit is mogelijk gemaakt doordat de standaard-helm van de Engelse bobby in hun geval vervangen mag worden door de tulband (waarover in hun geloof geen discussie mogelijk is).

Er moeten zeker grenzen gesteld worden (ik ben absoluut tegen sluiers), maar voor zover er normaal menselijk contact mogelijk is, moet iedereen vrij zijn (dus hoofddoekjes OK).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 3 april 2006 @ 14:46:05 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36608073
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Daar kotst ik inderdaad op.
Sterker nog.
Na die kotssessie doe ik er ook nog eens mijn behoefte op. Om het af te maken spuug ik er ook nog op.

Volgens mij vat dit wel samen wat ik er ongeveer van vind.
  maandag 3 april 2006 @ 14:46:31 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36608086
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Daar zou ik ons kind dan ook nooit van m'n leven heen sturen
En wat zou je ervan vinden als alle andere kinderen in jouw straat wel naar zo'n school gaan?
  maandag 3 april 2006 @ 14:47:23 #15
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36608104
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:43 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Die krijgen we juist door het voor de niet-extremistische, maar wel streng-gelovige (en daar zit een groot verschil tussen) moslims onmogelijk te maken hun kinderen naar de openbare scholen te sturen omdat ze zich daar moeten houden aan nodeloos discriminerende regeltjes. Dus worden er veel meer kinderen naar exclusief-islam scholen gestuurd.
Dat kan niet in Frankrijk: daar zijn alle scholen openbaar.
  maandag 3 april 2006 @ 14:47:41 #16
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36608117
Even voor de goede orde: ik ben er zelf nog niet over uit, vandaar dit topic.
pi_36608199
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:46 schreef Floripas het volgende:
En wat zou je ervan vinden als alle andere kinderen in jouw straat wel naar zo'n school gaan?
Dan zou ik naar een andere straat verhuizen.
  maandag 3 april 2006 @ 14:51:34 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36608227
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dan zou ik naar een andere straat verhuizen.
Ik dacht dat je het "dan verhuis je maar"-argument goedkoop vond?
pi_36608391
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:51 schreef Floripas het volgende:
Ik dacht dat je het "dan verhuis je maar"-argument goedkoop vond?
Pistache was het he?
  maandag 3 april 2006 @ 15:00:19 #20
130955 Floripas
Blast from the past
  maandag 3 april 2006 @ 16:06:05 #21
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_36610578
Moeilijk. Aan de ene kant zou ik voor het Franse model willen gaan omdat ik zelf vind dat religie een persoonlijke zaak behoort te zijn en geen publieke. Aan de andere kant zou ik gaan voor het Angelsaksische model omdat ik het niet rechtvaardig vind om overheidswege te verbieden hoe mensen zich (religieus) willen uiten.

Het beste lijkt me het hanteren van het zogenaamde Angelsaksische model totdat religie misschien uit zichzelf is geëvolueerd tot een persoonlijke zaak voor binnenshuis zodat een restrictief beleid volgens het Franse model niet nodig hoeft te zijn. Maar dit is slechts speculeren.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  maandag 3 april 2006 @ 16:45:55 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36611997
quote:
Op maandag 3 april 2006 16:06 schreef Aurelianus het volgende:
Moeilijk. Aan de ene kant zou ik voor het Franse model willen gaan omdat ik zelf vind dat religie een persoonlijke zaak behoort te zijn en geen publieke. Aan de andere kant zou ik gaan voor het Angelsaksische model omdat ik het niet rechtvaardig vind om overheidswege te verbieden hoe mensen zich (religieus) willen uiten.
Ik worstel met precies hetzelfde.
pi_36613680
Vind angelsaksische hier wel een beetje ouderwets en overkill klinken (archaïsme! Hé weer wat geleerd bij Nederlands)...

Maarja, ik vind het Franse model wel goed, aan de andere kant vind ik het uiterlijk vertoon van religie verbieden ook wel weer belachelijk, als je dat doet, dan bemoei je je als staat impliciet toch weer met religie... Ik vind dat ze daar uberhaupt geen wet over moeten maken, maar het wel onder de normale regels laten vallen (dus geen hoofddeskels op school). En bovendien, iedereen heeft eigenlijk wel een soort van religie/geloof/aanhang, in principe is het ook de religie van de standaard europeaan om in schoenen-broek/rok-tshirt/trui-achtige-kleding naar school te gaan ipv in een lendendoek van palmbladeren, of in een adamspak
pi_36613728
Toch maar een schooluniform invoeren ?
pi_36613772
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:35 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Angelsaksisch. Waarom?
[..]

Probleem is dat geloven vaak wel zoiets hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')