abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36732357
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 10:02 schreef TerroRobbie het volgende:
Stef Doedee op de bank dus, heeft nog bij ons in de jeugd gespeeld.
Hopen dat het net zo succes wordt als die andere oud-keeper van jullie!
"..and in my brain it's going wrong.."
pi_36732469
Hoi
pi_36734235
Nou tot zo, SCH
"..and in my brain it's going wrong.."
  vrijdag 7 april 2006 @ 12:08:18 #229
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_36734249
Feyenoord moet Fritsie Paap halen van RBC.
The Most Incredible, Baby
pi_36734304
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 12:08 schreef RedGuy het volgende:
Dat opperde ik al 3 maanden geleden. Het is trouwens "Fritsje".
  vrijdag 7 april 2006 @ 12:12:02 #231
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_36734370
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 12:09 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Dat opperde ik al 3 maanden geleden. Het is trouwens "Fritsje".
Idd, Fritsje past beter bij hem.
Hij heeft volgens mij nog echt van die gladde zwitsal billetjes.
The Most Incredible, Baby
pi_36734432
Bespreek dat lekker in t ajax-topic
pi_36734465
quote:
Feyenoord denkt aan mental coach

De link met de situatie van Maikel Aerts is snel gelegd, maar volgens Feyenoord-trainer Erwin Koeman denkt de club al langer na over dit thema.
In november sprak Koeman al eens uitgebreid met een mental coach. ,,Mark Wotte was daar als technisch directeur toen ook bij,’’ aldus de trainer. ,,Het was een goed gesprek, maar het contact met die man is sindsdien verwaterd. Enerzijds omdat Wotte in december bij ons is vertrokken. Anderzijds omdat andere zaken prioriteit genoten. Maar het is een onderwerp dat nog steeds mijn aandacht heeft.’’

Koeman en Wotte spraken in november met Paul van Zwam. Deze afgestudeerde sportpsycholoog en eigenaar van het bedrijf Brozzsports werkt al achter de schermen bij verschillende eredivisieclubs. Onder meer SC Heerenveen en het Heracles van toekomstig Feyenoord-manager Peter Bosz maken van zijn diensten gebruik. Mark Wotte kwam bij Feyenoord met de naam van Van Zwam, met wie hij eerder werkte bij Willem II. In Tilburg stak Van Zwam tijd in de individuele begeleiding van spelers, maar hij ging er óók aan de slag met de trainers zelf.

In de top van het Nederlandse voetbal is mental coaching weer een thema sinds de terugkeer van Marco van Basten als coach. In de jaren tachtig en negentig stelde de voetballer Van Basten net als Ruud Gullit zijn vertrouwen in haptonoom Ted Troost. Bij zijn aanstelling als bondscoach van Oranje presenteerde Van Basten in 2004 mental coach Erik Reep. Die verdween na een paar maanden echter alweer van het toneel. Bij zijn vertrek werd Reep her en der weinig vleiend neergezet als ‘kruidendoktertje’.

Erwin Koeman draagt als Feyenoord-trainer vaak openlijk de ongeschreven wetten van topvoetbal uit. Dat is en blijft een survival of the fittest. Met de falende Aerts, bijna dertig jaar oud, toonde hij zondag op de persconferentie geen mededogen. Toch deed hij vorig seizoen bij RKC goede ervaringen op met een mentale begeleider. Koeman spreekt er deze week ook over in een interview met vakblad De Voetbaltrainer.

Bij RKC werd hij geconfronteerd met een jong talent dat op de trainingen steeds de sterren van de hemel speelde, maar door zijn introverte karakter in wedstrijden faalde. Na een aantal sessies met een mental coach ging het veel beter.

,,Ik zie steeds vaker dat soort jonge jongens met faalangst,’’ stelt Koeman vast. ,,Ook bij spelers die buiten het veld wel precies zeggen waar het op staat. Waarom zou je voor die groep niet iemand inschakelen die daarvoor heeft gestudeerd?’’ Eerder bij PSV liet hij ook zichzelf eens psychologisch testen. ,,Toen was ik assistent-trainer onder Guus Hiddink. Ik heb onder andere een lijst met 120 vragen ingevuld. Aan de hand daarvan ontstond er een beeld van mijn persoonlijkheid. Ik moet zeggen: dat kwam heel aardig overeen met hoe ik dacht dat ik in elkaar steek. Als speler heb ik nooit open gestaan voor mental coaching. De Ted Troost-types, die moesten bij mij niet aankloppen. Ik dop mijn eigen boontjes wel, dacht ik altijd.

,,Nu zullen nog steeds veel spelers sceptisch zijn. En dat mag. Het moet bij je passen, anders werkt het toch niet. Maar ik constateer dat het voetbal veranderd is. Bijvoorbeeld door de leeftijdsopbouw van elftallen. Het is veel jonger allemaal en de omgeving van de jonge topsporter is ook nog eens veranderd. Door allerlei invloeden is het kennelijk niet makkelijk om als 17- of 18-jarige stevig in je schoenen te staan. Mentale vaardigheden spelen een steeds grotere rol bij de definitieve doorbraak. Ik wil daar niet blind voor zijn. Overigens werkten we onder Hiddink bij PSV niet met een mental coach. Maar dat is volgens mij niet nodig als je de jarenlange ervaring van Guus zelf beschikbaar hebt.’’

Bij Feyenoord heeft conditietrainer Pierre Regnault het diploma sportpsychologie op zak. Dat is een onderdeel van de trainersopleiding bij de Nederlandse Atletiekunie, licht Regnault desgevraagd toe. Eerder droeg hij zijn kennis onder meer uit als bondscoach bij de KNAU. Hij begeleidt nog steeds tophockeyers en volleyballers. Bij Feyenoord gaat Regnault soms in gesprek met Salomon Kalou of een van de andere jonge spelers op wie veel afkomt. Maikel Aerts lieten ze in de Kuip de afgelopen dagen juist bewust met rust. ,,Een tikje op de kont geven, meer niet,’’ zegt Regnault erover. ,,Maikel is al ouder, die moet alles gewoon even rustig laten bezinken.’’

Het is de bedoeling dat de A-selectie en de jeugdploegen bij Feyenoord volgend seizoen getest worden op tal van fysieke én mentale aspecten. Pierre Regnault: ,,Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan IQ- maar ook EQ-testen (emotionele intelligentietest, red.).’’

Momenteel is hij bezig met het maken van een opzet, waarbij Feyenoord ook kijkt in hoeverre die bruikbaar is in de scouting. Potentiële aankopen óók mentaal gericht scouten, kan helpen een club vaker te behoeden voor miskopen. In het verleden beleefde Feyenoord weinig plezier aan aankopen als Gabor Babos, Tomek Iwan, Anthony Lurling en Richard Budding.

Erwin Koemans broer Ronald had als Ajax-trainer dezelfde ervaring met Tom Soetaers. Koeman en de Amsterdamse scouts beoordeelden de Roda-aanvaller puur op zijn voetbalkwaliteiten, iets wat bij voormalig Roda-trainer Sef Vergoossen de nodige verbazing opriep. In Limburg hadden ze al lang en breed vastgesteld dat Soetaers als de druk écht voelbaar werd ‘altijd met een keuteltje in de broek’ voetbalde. In Amsterdam zakte de linksbuiten, gehaald voor vier miljoen euro, finaal door het ijs.

Jaren geleden lichtte Pierre Regnault de jeugdafdeling van Ajax al eens helemaal door. Dat gebeurde toen Co Adriaanse nog bij de club zat en het ging nog uitsluitend om fysieke testen. Als Feyenoord definitief zou besluiten naast Regnault een vaste mentale begeleider in de technische staf op te nemen, moet het een ‘integer’ persoon worden.

,,Met integer bedoel ik: geen brulboei,’’ stelt Regnault. ,,Niet iemand die Feyenoord wil gebruiken om reclame voor zichzelf te maken. Een persoon voor achter de schermen, iemand bij wie spelers zich écht bloot durven te geven. Tegenover de trainer doen ze dat nou eenmaal minder makkelijk.’’
  vrijdag 7 april 2006 @ 12:27:49 #234
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_36734772
Frits Paap
"A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
pi_36735463
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 12:27 schreef Tomasso het volgende:
Frits Paap
pi_36735680
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 12:27 schreef Tomasso het volgende:
Frits Paap
pi_36735733
Een mental coach...daar had je in de tijd met Fräser, de Wolf en Ullrich niet mee aan moeten komen...
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  vrijdag 7 april 2006 @ 13:04:47 #238
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_36735755
Stelletje wijven zijn het tegenwoordig.
A.M.A.B
pi_36735871
Ach, denk dat het in gevallen als Lurling, Leonardo, Aerts etc alleen maar kan helpen
pi_36737223
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 12:08 schreef RedGuy het volgende:
Dat meen je niet serieus toch? Die vent is zelfs middenmoot onwaardig.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  vrijdag 7 april 2006 @ 13:49:48 #241
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_36737233
heel rbc toch
pi_36738487
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 13:49 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dat meen je niet serieus toch? Die vent is zelfs middenmoot onwaardig.
Dat jij hier serieus op in gaat
pi_36738575
Je kan beter een mental coach voor de supporters aanstellen.
pi_36738637
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 14:29 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Dat jij hier serieus op in gaat
Met aankopen als Mtiliga en Aerts in het verleden weet je het maar nooit natuurlijk.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  vrijdag 7 april 2006 @ 15:08:48 #245
128516 Fok_you
vage vogel :{
pi_36739704
weet niet of deze al voorbij was gekomen, maar ik had hem tot nu net nog niet gelezen.... leuk is tie wel iig
quote:
'Competitievervalsing door play-offs'

Voor de KNVB kan de wedstrijd tussen FC Twente en FC Groningen in de laatste speelronde wel eens heel pijnlijk worden. Er bestaat namelijk de mogelijkheid dat FC Twente moet verliezen om toch de play-offs te halen.

FC Twente staat momenteel op de tiende plaats, een plaats die normaal gesproken geen recht geeft op de play-offs waarmee nog Europees voetbal gehaald kan worden. Als bekerfinalist Ajax echter niet bij de beste vijf eindigt, dan mag de nummer tien alsnog deelnemen aan die play-offs.

Om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld FC Groningen boven Ajax eindigt, waardoor de 'Neerlands grootste poel des verderfs'mers zesde of zevende worden, zou de wedstrijd in de laatste speelronde wel eens doorslaggevend kunnen zijn. Dit zou er tevens voor zorgen dat Ajax niet meer om de voorronde van de Champions League kan spelen.

ik ben ondertussen trouwens wel eens benieuwd wanneer de data van de play-offs 100% zeker vast staan... tot nu toe praten alle bronnen elkaar tegen of het nou wel of niet vervroegd wordt etc ik ga iig geen kaarten kopen voor ik wat zeker weet...
als je zonodig wil stofzuigen dan kan je dat stukje voor de TV ook wel even over slaan en terugkomen als ik bier aan het halen ben, stom gleufdier!
  vrijdag 7 april 2006 @ 15:09:57 #246
137910 daaaaan
bla die bla
pi_36739755
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 14:35 schreef cultheld het volgende:

[..]

Met aankopen als Mtiliga en Aerts in het verleden weet je het maar nooit natuurlijk.
Die tijd lijkt gelukkig voorbij, nu Wotte en Gullit weg zijn.
pi_36739762
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 14:35 schreef cultheld het volgende:

[..]

Mtiliga was eigen jeugd, toen verhuurd aan Excelsior en daarna terug gehaald.
  vrijdag 7 april 2006 @ 15:14:40 #248
137910 daaaaan
bla die bla
pi_36739900
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 13:02 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

[afbeelding]

vrijdag 7 april 2006 @ 15:31:41 #249
137910 daaaaan
bla die bla
pi_36740494
quote:
Boussoufa dé sensatie van Belgische competitie

7/4/2006 9 :36

Mbark Boussoufa (21) onderstreepte afgelopen zaterdag zijn uitstekende vorm door namens AA Gent de kampioensaspiraties van Club Brugge (4-1) aan diggelen te schieten. De technisch begaafde middenvelder scoorde drie keer en had een aandeel in de vierde Gentse treffer.
Boussoufa is dit seizoen dé sensatie in de Belgische Eerste Klasse. De bij Ajax en Chelsea in de jeugd actieve speler voert met vijftien beslissende passes het assistklassement aan en is op de ranglijst van de beste speler van het Belgische Voetbal Magazine op de eerste stek terug te vinden.

Met zijn drie treffers tegen Brugge voerde hij zijn seizoenstotaal op naar acht. 'Op het hoogste niveau scoorde ik nog nooit drie keer in een wedstrijd. Voor het laatst gebeurde dat een keer bij Chelsea in de jeugd', wist de uitblinker.

Dat Boussoufa uitgerekend in de streekderby tegen het hoger aangeslagen Club Brugge zijn kwaliteiten etaleerde, deed pijn in het Brugse kamp, weet Boussafa. 'Ons publiek vierde de zege als een historische overwinning. Het Brugse publiek ging eerder naar huis. Gent en Brugge zijn rivalen in de regio. Zo'n overtuigende overwinning telt. Na afloop was het in de stad een gekkenhuis. Als beloning kregen we bovendien zondag en maandag vrij. Een mooie gelegenheid om even terug te gaan naar mijn familie in Amsterdam.'

Gent is nu vierde en naderde Club Brugge op een punt. De derde plaats is goed voor een plaats in het UEFA Cup-toernooi. 'Het was vooraf niet onze doelstelling Europees voetbal te halen, maar nu we er zo dichtbij zijn, gaan we er natuurlijk voor. We moeten echter ook nog tegen Standard Luik en Anderlecht. Misschien dat we nog meer stunts kunnen uithalen.'

Voor de uitblinkende Boussoufa een mooie kans zich verder in de kijker te spelen. 'De pers is lovend, dat is leuk, maar als het minder gaat zullen ze ook kritisch zijn, zo werkt dat toch? Toen ik hier vorig seizoen kwam, speelde ik ook goed. Dit seizoen ben ik (en ook de ploeg) constanter. Ik wil me voorlopig focussen op dit seizoen en pas na afloop over mijn toekomst gaan nadenken.'

Dat er interesse is voor de Nederlandse Marokkaan is logisch. De Belgische topclubs en enkele Franse clubs lijken geïnteresseerd en ook de naam van PSV dook al eens op. 'Ik heb vorig seizoen een contract tot 2008 getekend. Gent wil nu opnieuw praten. Ik ga zeker luisteren, maar ik heb ook al eerlijk aangegeven dat mijn ambities hoger liggen. Naar Nederland? Alleen voor een club uit de Top Drie. Ik ga niet naar een middenmoter, dan blijf ik liever bij Gent. Belangrijker voor mij is waarom een club en een trainer mij wil hebben.'
Wat voor ons?
  vrijdag 7 april 2006 @ 15:34:51 #250
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_36740581
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 15:08 schreef Fok_you het volgende:
weet niet of deze al voorbij was gekomen, maar ik had hem tot nu net nog niet gelezen.... leuk is tie wel iig
[..]

ik ben ondertussen trouwens wel eens benieuwd wanneer de data van de play-offs 100% zeker vast staan... tot nu toe praten alle bronnen elkaar tegen of het nou wel of niet vervroegd wordt etc ik ga iig geen kaarten kopen voor ik wat zeker weet...
Hehe, mooi bericht. Hoop dat er nog meer van die rare toestanden komen, en dat de play-offs meteen afgeschaft worden.
Ten percent faster with a sturdier frame
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')