quote:
Nog één keer dat gras op’
ENSCHEDE - FC Twente is zijn club en zijn droom is om nog een keer in zijn eigen stadion te mogen spelen. Na 5,5 jaar Twente en twee jaar Den Haag vertrekt Spira Grujic uit Nederland. Mooiste moment: ‘De bekerfinale in 2001 met FC Twente. Geen twijfel over mogelijk. De Amstelcup was mijn eerste en enige prijs ooit. De sfeer was fantastisch en dat we van PSV wonnen gaf een extra dimensie, dat is toch wel wat anders dan RKC of NEC. Die dag was ik dolgelukkig, ik geloof zelf dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest in mijn leven.’
Slechtste herinnering: ‘Dat we de dag na de vuurwerkramp moesten voetballen. Het was zo’n grote ramp, er waren zo veel doden gevallen! En wij moesten die bus in van de KNVB. Ik vroeg me af: zijn wij minder belangrijk dan de mensen in het westen ofzo? Mijn vrouw bleef in Enschede achter, terwijl er ramen in ons huis gesprongen waren. Die wedstrijd had nooit door mogen gaan.’
Memorabele wedstrijd: ‘De overwinning op Ajax in de Arena. Zij vierden het 100-jarig bestaan en hadden het feest al georganiseerd. Jan Vennegoor of Hesselink scoorde. Dat was heel jammer voor Ajax en erg leuk voor ons.’
Respect voor: ‘Jan Vennegoor of Hesselink. Hij heeft altijd keihard gewerkt en ook al speelt hij geen prachtig spel en heeft hij niet het talent dat sommige andere toppers hebben, hij heeft het wel gedaan. Hij heeft de top bereikt. Elke jonge speler zou hem als voorbeeld moeten nemen.’
Beste trainer: ‘Fred Rutten. Hij zei tegen mij: ‘Wees jezelf. Hij gaf me veel vertrouwen en daardoor kon ik bijna niet slecht spelen. Onder hem heb ik de beste jaren in mijn loopbaan gehad.’
Geel-groen: ‘Niet de mooiste kleuren die er zijn. Ik ben bezig met mijn tweede jaar bij ADO en ik moet zeggen dat ik het prima naar mijn zin heb. De groep is fantastisch, ik heb nog nooit zo’n leuk team gehad. Er worden veel grappen gemaakt en we lachen veel. Michael Mols is een echte sfeermaker.’
Rood: ‘FC Twente. De club die altijd in mijn hart zit. Het rood zal altijd door mijn aderen stromen.’
Veel verliezen en soms winnen: ‘Daar heb ik veel moeite mee. Ik heb er moeite mee om dat te accepteren, ik ben een winnaar en lig wakker van nederlagen. Dat heb ik in Den Haag altijd lastig gevonden.’
Voetbalvrienden: ‘Niet veel. Ik denk dat ik contact houd met Mols en Vennegoor.’
Droom: ‘Nog één keer in het Arke Stadion spelen. Al is het maar een paar seconden. Ik wil op de bank zitten! Ik heb nog last van mijn elleboog, maar train gewoon met de groep mee. De pijn kan me niet schelen, ik wil nog een keer op dat gras staan. Een mooier afscheid kan ik me niet bedenken.’
Spira