abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36555176
Wie doet deze studie ook en met welke doelgroep wil je later gaan werken enzo?

Ik weet al sinds ik 13 ben dat ik SPH wilde gaan studeren en ben het 2 jaar geleden dan na de HAVO ook meteen gaan doen. Het eerste jaar was erg orienterend, kreeg je colleges en opdrachten over alle doelgroepen, zodat je wist wat de verschillende doelgroepen inhielden en dat je niet meteen al met 1 doelgroep te maken kreeg en je al doelgroepen ging uitsluiten terwijl je niet eens precies wist wat ze inhielden. Het eerste jaar heb ik elke week op woensdagmiddag stage gelopen in een wijkcentrum. Daar organiseerde ik met nog 2 andere stagaires de kinderinstuif voor kinderen van 4 tot 10 jaar. Met die kinderen deden we dan spelletjes, gingen we knutselen, buiten spelen en af en toe organiseerden we grote activiteiten zoals een playbackshow of Sinterklaasfeest. Het eerste jaar heb ik al me tentamens in 1 keer gehaald, alleen 1 verslag nog niet en ik moet nog 5 vrije studiepunten halen.

Het tweede jaar kon je al wat meer kiezen wat voor doelgroep je wilde gaan doen en ik wil graag met kinderen of jongeren met gedragsproblemen gaan werken. Alleen door persoonlijke problemen heb ik niet zoveel gedaan tijdens het tweede jaar, veel thuis gezeten en daardoor een grote achterstand opgelopen. In februari heb ik besloten dat ik voor nu stop met het 2e jaar en me ga richten op de punten die ik nog voor me Propedeuse moet halen, want die moet ik persee dit jaar halen. Dat houdt dus in dat ik nog 1 verslag moet maken over vmbo-ers en drugsgebruik, ik ga vanaf volgende week de keuzemodule kinder- en jeugdpsychiatrie doen, waarvoor ik 10 weken 2 uur in de week naar school moet en dan hoop ik zo 2 vrije studiepunten te halen en dan moet ik nog 3 vrije studiepunten en die wil ik proberen te halen met vrijwilligerswerk, en daar ben ik nu dus nog naar op zoek. en als ik dan me Propedeuse gehaald heb dan ga ik in september weer met het tweede jaar beginnen, want vind de opleiding nog wel erg leuk, alleen het lukte gewoon eventjes niet dit jaar.
pi_36557516
Je bent niet de enige, als het zo door gaat ga ik ook de SPH 2e jaar niet halen. Te weinig punten enzo, omdat ze me geen tweede kans gaven toen ik ziek was. (hoge koorts) Ook niet met doktersverklaring... Ik kan nog proberen het te halen met meer vrije keuze punten, maar ik weet niet of het erin zit.
Kenkerorganisatie ook daar.
Gek meisje
pi_36573474
Tja, daar zijn ze idd wel streng in ja, als je je punten niet hebt ga je niet over. Maar wat je wel kunt doen is met je doktersverklaring naar je decaan gaan en die kan dan regelen dat je een jaar langer studiefinanciering krijgt, zodat het je geen extra geld gaat kosten als je net zoals ik een jaar over moet doen
pi_36575022
Je vindt het vast niet erg als ik even een zooi vragen stel over de studie he?

Ik twijfel namelijk heel erg over of ik SPH of Pedagogiek aan de HBO ga studeren. Heb Pedagogiek aan de uni gedaan, maar dat is niets. Ik wil later in ieder geval met probleemkinderen/jongeren werken. Heb jij tips, en wat zijn de verschillen bijvoorbeeld, weet je dat?
  zondag 2 april 2006 @ 14:21:25 #5
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_36576698
Waarom is pedagogiek aan de uni niets?
pi_36576815
quote:
Op zondag 2 april 2006 14:21 schreef nickybol het volgende:
Waarom is pedagogiek aan de uni niets?
Ik vond het te theoretisch, te saai, teveel zelfstudie. Had maar 8 contacturen per week, op zich ideaal maar wel voor 40 uur aan leeswerk. Daarnaast vind ik het belangrijk om praktijkervaring op te doen. Uni was een (foute) opwelling.
pi_36577100
ik heb ortho aan de uni gedaan, studie was van alles een beetje..oppervlakkig dus en weinig praktijk. Nu ik in de praktijk werk, ben ik blij dat ik de studie gedaan heb geweldig!
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_36586006
quote:
Op zondag 2 april 2006 13:29 schreef clumsy_clown het volgende:
Je vindt het vast niet erg als ik even een zooi vragen stel over de studie he?

Ik twijfel namelijk heel erg over of ik SPH of Pedagogiek aan de HBO ga studeren. Heb Pedagogiek aan de uni gedaan, maar dat is niets. Ik wil later in ieder geval met probleemkinderen/jongeren werken. Heb jij tips, en wat zijn de verschillen bijvoorbeeld, weet je dat?
Tja, ik weet niet hoe pedagogiek is, maar kan je wel wat voer SPH vertellen, maar dat is ook weer op elke Hogeschool anders geregeld, ene Hogeschool is wat theoretischer dan de andere Hogeschool

Bij mij heb je wel wat theorie, wel elke week zo'n 4-6 uur aan hoorcolleges over doelgroepen, instellingen, pedagogiek, psychologie, stoornissen enzo, maar verder heb je veel vakken zoals drama, gespreksvaardigheden, sport, spel, tekenen, handvaardigheid, en daarnaast heb je heel veel projecten, die je individueel of in groepsverband moet maken en in de projecten integreer je dus wat je hebt geleerd tijdens de hoorcolleges en tijdens de praktische lessen. Dus het is niet alleen de theorie leren en er een tentamen over maken, maar ook er actief meewerken in een project

Ook liep je in het eerste jaar gelijk al 1 middag in de week stage, bijvoorbeeld in een wijkcentrum dus, het tweede jaar loop je of 2 periodes 2 dagen in de week stage, of 1 periode fulltime stage en het derde jaar is het hele jaar stagelopen
pi_36589504
quote:
Op zondag 2 april 2006 19:30 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Tja, ik weet niet hoe pedagogiek is, maar kan je wel wat voer SPH vertellen, maar dat is ook weer op elke Hogeschool anders geregeld, ene Hogeschool is wat theoretischer dan de andere Hogeschool

Bij mij heb je wel wat theorie, wel elke week zo'n 4-6 uur aan hoorcolleges over doelgroepen, instellingen, pedagogiek, psychologie, stoornissen enzo, maar verder heb je veel vakken zoals drama, gespreksvaardigheden, sport, spel, tekenen, handvaardigheid, en daarnaast heb je heel veel projecten, die je individueel of in groepsverband moet maken en in de projecten integreer je dus wat je hebt geleerd tijdens de hoorcolleges en tijdens de praktische lessen. Dus het is niet alleen de theorie leren en er een tentamen over maken, maar ook er actief meewerken in een project

Ook liep je in het eerste jaar gelijk al 1 middag in de week stage, bijvoorbeeld in een wijkcentrum dus, het tweede jaar loop je of 2 periodes 2 dagen in de week stage, of 1 periode fulltime stage en het derde jaar is het hele jaar stagelopen
Ah ok, klinkt erg leuk. Las zojuist al het een en ander over SPH op de site van Hogeschool Rotterdam, dat klonk ook al heel aardig. Over ruim 2 weken hebben ze een open dag, ik ga er dan naartoe. Handig is dat je na je eerste jaar altijd over kan stappen op pedagogiek.

Waar studeer jij?
pi_36591106
quote:
Op zondag 2 april 2006 21:15 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ah ok, klinkt erg leuk. Las zojuist al het een en ander over SPH op de site van Hogeschool Rotterdam, dat klonk ook al heel aardig. Over ruim 2 weken hebben ze een open dag, ik ga er dan naartoe. Handig is dat je na je eerste jaar altijd over kan stappen op pedagogiek.

Waar studeer jij?
Je kunt beter een meeloopdag doen, dan zie je veel beter hoe alles gaat dan op een Open Dag waar ze zich zo goed mogelijk proberen voor te doen. Aan een meeloopdag heb je echt veel meer vind ik

Ik studeer zelf in Zwolle op Windesheim
pi_37557728
*schopje*
pi_37627795
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 17:33 schreef Sylvana het volgende:
Wie doet deze studie
Ik heb deze 'opleiding' ook gedaan!
Opleiding tussen ''....damn, wat een flutzooi zeg!
De opleiding tikkeltje te simpel, wat mij betreft!
Heb hem echter wel afgerond......Heerlijke jaren waren dat!
pi_37660006
quote:
Op zondag 7 mei 2006 14:33 schreef miss.cutie4you het volgende:

[..]

Ik heb deze 'opleiding' ook gedaan!
Opleiding tussen ''....damn, wat een flutzooi zeg!
De opleiding tikkeltje te simpel, wat mij betreft!
Heb hem echter wel afgerond......Heerlijke jaren waren dat!
het ligt er maar net aan waar je hem doet, ik heb gehoord dat hij op de HAN erg simpel is, ik vind hem in Zwolle wel erg pittig en uitdagend
  zaterdag 13 mei 2006 @ 00:40:17 #14
148812 m.gluteus
...heel liefig...
pi_37777818
Ik doe dezelfde opleiding in Den Bosch, ben echter van de laatste lichting die nog echt SPH doet. Tgenewoordig heet het Social Work en zijn CMV, MWD en SPH één opleiding geworden met verschillende majors en minors die je moet kiezen. Ligt er maar net aan welke kant je op wilt.
Ik vind SPH echt een flut opleiding, maar goed, heb het papiertje nodig om het werk te gaan doen wat ik wil, de kinder- en jeugdpsychiatrie.
"All the freaky people make the beauty in the world"
pi_37785302
Waarom vind je het dan een flutopleiding?

En is de opleiding in Zwolle dan zo goed, of de rest van de opleidingen zo slecht dat iedereen loopt te klagen over SPH, behalve in Zwolle?

Ik doe nou een keuzemodule over kinder- en jeugdpsychiatrie, erg interessant, maar ik heb echt nog geen idee wat ik PRECIES wil doen na me opleiding
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:20:36 #16
148812 m.gluteus
...heel liefig...
pi_37793125
Het is een flutopleiding omdat het de diepgang mist en je heel gemakkelijk kunt meeliften met de rest. Pas in de stage vallen diegene af en dat is bij ons pas in het derde jaar. Ik kan best makkelijk leren en ik heb alle vakken gehaald zonder er iets voor te doen.
Ik loop nu stage en ik vind dat ik niks uit de opleiding echt kan gebruiken voor deze stage, daarvoor is de stage te specifiek en de opleiding veel te breed en wat ik al zei, te weinig diepgang. Ik heb dan wel al een HBO opleiding gedaan, misschoen dat het daar ook wel aan ligt.
pi_37793241
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 18:20 schreef m.gluteus het volgende:
Het is een flutopleiding omdat het de diepgang mist en je heel gemakkelijk kunt meeliften met de rest. Pas in de stage vallen diegene af en dat is bij ons pas in het derde jaar. Ik kan best makkelijk leren en ik heb alle vakken gehaald zonder er iets voor te doen.
Ik loop nu stage en ik vind dat ik niks uit de opleiding echt kan gebruiken voor deze stage, daarvoor is de stage te specifiek en de opleiding veel te breed en wat ik al zei, te weinig diepgang. Ik heb dan wel al een HBO opleiding gedaan, misschoen dat het daar ook wel aan ligt.
Ik herken me precies in jouw verhaal!!
pi_37793838
Ik heb een jaar SPH gedaan en vond het ook te simpel en te weinig diepgang hebben, vandaar dat ik daarna ben overgestapt op psychologie
pi_37793844
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 18:20 schreef m.gluteus het volgende:
Ik herken me hier dus helemaal niet in
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:51:03 #20
148812 m.gluteus
...heel liefig...
pi_37794006
Gelukkig dan maar!!
pi_37801121
Tsja, discussieren over of SPH nu wel/niet boeiend is gaat niet werken.
Is persoonlijk......
Wat ik wel erg tof vond was mijn strafopdracht Rianne ging nooit naar school, was altijd op haar stage te vinden
->Over wat ik geleerd heb de afgelopen jaren.....euhm, natte -vingerwerk dus!
pi_38115264
quote:
Ik herken dit wel. Ik studeer nu met SPH af en ik moet zeggen dat het doel van de opleiding soms wat vaag blijft. Het blijft moeilijk om tijdens een sollicitatie uit te leggen wat SPH precies inhoud.

Ook ik heb in groepen met meelifters gezeten maar het is je eigen verantwoordelijkheid om de lamzakken er uit te zetten.
“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
pi_41033845
Er wordt nu nog 1 verslag van me nagekeken en als dat voldoende is heb ik me Propedeuse Ik begin in september weer met het tweede jaar, zal wel erg wennen worden, aangezien ik sinds eind november vorig jaar niet meer naar school ben geweest. Ik heb er wel heel veel zin in om weer wat te gaan doen, ook al zal het de eerste maanden hetzeldfe zijn als vorig jaar. Op zich wel makkelijk, want hoef bijvoorbeeld nou geen boeken meer te kopen voor het eerste half jaar, die heb ik nog allemaal van vorig jaar. Misschien dat ze 1 of 2 nieuwe boeken hebben, maar het meeste zal wel hetzelfde zijn
  maandag 21 augustus 2006 @ 17:20:53 #24
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_41035245
Binnenkort ga ik mijn laatste jaar in. Op de HHS zijn in de drie jaar dat ik de opleiding deed behoorlijk veel afvallers. In de eerste jaar een 3 maanden stage, verplicht vrijwilligerswerk en veel colleges. In de eerste en tweede jaar had ik gemiddeld 6 tentamens of toetsen per blok. Dat was, wat ik had begrepen, vrij veel vergeleken met bijvoorbeeld de SPH opleiding van Inholland. Zelf had ik geen moeite met de tentamens, maar het hangt ook af van eigen inzet. Genoeg mensen die keer op keer dezelfde hertentamens doen.

In het derde jaar liep ik een tien maanden stage (32 uur in de week) met terugkomdagen voor supervisie en nog wat vakken. Erg irritant om als toets eindverslagen en takehometentamens te maken tijdens een stage. Een 10 maanden stage (met vergoeding) vinden is trouwens makkelijk waarbij je gewoon kan shoppen.

Het vierde jaar bestaat uit twee projecten ter voorbereiding van de eindscriptie. Het eerste project wordt iedereen in groep bij elkaar ingedeeld. De tweede project doe je samen met diegene wie je de eindscriptie gaat doen. Eindscriptie kan je ook alleen of samen met nog twee anderen doen. Hierbij zal een verslag geschreven moeten worden, een product afgeleverd worden, een presentatie en eindgesprek gedaan moeten worden. Ik had gehoord dat 1/3 ( !!! ) van de laatste jaars het niet meteen haalde en voor de herkansing moesten gaan (flinke studievertraging).

Verder moeten er in totaal 15 studiepunten gehaald worden (in 4 jaar) die je zelf kan invullen met extra vakken (zoals wat is een gezondgewicht) die binnen de HHS worden gegeven, maar ook met cursussen, gewoon werk en vrijwilligerswerk.

Nu werkt de HHS via de hele Social Work principe waarbij eerste jaars CMV. SPH en MWD dezelfde vakken krijgen en daarna een richting kiezen. Ben zelf niet bekend met deze principe.

Het is duidelijk dat de SPH van de HHS niet iets is wat een student cadeau krijg. Meeliften is mogelijk, maar iedere student wordt telkens afgerekend met ieder tentamen (wat overigens veel zijn per blok). Veel vakken, colleges, maar ook veel leuke vakken als drama en spel & beweging. Voor de ene persoon is de opleiding wat uitdagender (moeilijker of makkelijker) dan voor een ander.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_41035549
Het klinkt goed in me oren wat je verteld Sharkdoggie. Eindelijk es iemand die het geen flutopleiding vindt. Bij ons zijn er ook redelijk wat afvallers, in het eerste jaar zo'n 25%, rest van de jaren 20%. Bij ons zijn de stages anders verdeeld. 1e jaar 1 dag in de week, 2 jaar half jaar 2 dagen in de week, 3e jaar 10 maanden ( wel hetzelfde dus). Ook hebben wij niet veel tentamens, maar vooral erg veel werkcolleges waarbij je projecten doet, in groepjes, en soms alleen. Op Windesheim waar ik zit zijn ze dit jaar ook met de School of Work begonnen waarbij je dus in het eerste jaar op alledrie de opleidingen dezelfde vakken krijgt, maar aangezien ik dus naar het tweede jaar ga heb ik daar ook niet mee te maken. Bij ons is meeliften ook niet echt mogelijk, omdat je veel verslagen individueel in moet leveren, ook al heb je met iemand samengewerkt, moet je vaak nog een individueel reflectieverslag ofzo schrijven. En anders kun je het altijd tegen de leraar zeggen als je vindt dat iemand meelift. En er geld een hoge aanwezigheidsplicht, alleen de hoorcolleges zijn niet verplicht, voor de rest alles wel, dus dan moet je er echt zelf bij zijn om een beoordeling te kunnen krijgen.
  maandag 21 augustus 2006 @ 17:56:41 #26
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_41036342
quote:
Bij ons zijn de stages anders verdeeld. 1e jaar 1 dag in de week, 2 jaar half jaar 2 dagen in de week, 3e jaar 10 maanden ( wel hetzelfde dus).
Dat is volgens mij nu ook bij de HHS (komt door de SW gebeuren).

Werkcolleges had ik ook veel, waarbij ook met gewone colleges opdrachten ingeleverd kon worden (soms eigen keus). In het tweede jaar moest er ook een half jaar lang een onderzoek gedaan worden bij een instelling (school bijvoorbeeld). Colleges waren niet verplicht (wel dik aan te raden om aanwezig te zijn) en de overige lessen hebben een aanwezigheidsplicht van 80%.

Reflectieverslagen zijn trouwens kut en nooit goed genoeg. Vreemd genoeg zijn er geen echte portofoliogesprekken, dat was weer relaxed.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_41036426
Wij hebben in het eerste jaar 1 keer gehad dat we bij hoorcolleges ook opdrachten moesten maken, voor de rest zijn de dingen die in de hoorcolleges worden verteld meestal geintegreerd in de gewone opdrachten. Wat ik wel erg irritant vind is dat ze sheets nooit op blackboard ofzo zetten, lopen ze nog een beetje achter bij ons. Bij ons is bij de meeste vakken een aanwezigheidsplicht van 100% en bij sommige vakken idd 80%. Mis je meer, dan moet je een vervangende opdracht doen. Reflectieverslagen zijn idd kut, dat kan ik echt niet goed En portfoliogesprek hebben wij maar 1 keer per jaar, aan het eind, als je het in moet leveren.
pi_42736001
Vanochtend training gehad voor het gezondheidsproject waar ik aan mee ga doen met school. Gaan we in groepjes van 4 naar basisscholen toe om de kinderen te meten, wegen en middelomtrek te meten en dan aan de hand van die gegevens gaan ze dan weer projecten opstarten tegen overgewicht. Kregen we allemaal informatie over waarom ze dat project gaan doen, wat onze rol er in is, welke protocollen we moeten opvolgen, voorbeelden van situaties waarin je terecht kunt komen, hoe een dag eruit ziet, wat je allemaal precies moet doen ( stappenplannen) en we hebben geoefend met de meetapparatuur.

Morgen krijgen we via de mail de planning, en ik heb me dus samen met 1 meisje opgegeven uit mn klas, en we worden in groepjes van 4 ingedeeld, en nou zit ik soms wel bij dat meisje uit me klas, en soms niet, dus dan moet ik met 3 mensen die ik niet ken die metingen gaan doen.

Hoop wel dat die scholen een beetje goed te bereiken zijn met OV, heb hier in Zwolle geen fiets natuurlijk...

Of ik moet voor die tijd al die vouwfiets hebben kunnen kopen en dat ik die dan meeneem.

Ik heb er iig al veel zin in

Verder hebben we met de groep deze periode een casus geanalyseerd, en daar hebben we een ruim voldoende voor gehad En nou moeten we ook nog individueel een casus analyseren, een ( fictieve) sollicitatiebrief schrijven naar een instelling en een reflectieverslag. En in de tentamenweek 1 tentamen over observeren en rapporteren. Op zich nog wel genoeg te doen dus, maar wel leuke dingen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')