abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36526316
Kan je zeggen dat een album beter is dan het andere album? Een stelling: Pink Floyd's Dark Side Of the Moon is beter dan The Final Cut omdat Dark Side of the Moon voor velen een bron van inspiratie was, omdat het redelijk vernieuwend was, omdat rock er zeer waarschijnlijk anders had uitgezien zonder Dark Side of the Moon etc. etc.

Ik vind van wel. Al hoeft voor jou persoonlijk Dark Side of the Moon niet mooier te zijn The Final Cut, omdat je misschien bepaalde herinneringen of weet ik veel wat aan die cd hebt. Klinkt raar, kan het ook niet goed uitleggen, maar eens zien wat jullie er van vinden.

Of is dit niet mogelijk?

[ Bericht 1% gewijzigd door fretclick op 01-04-2006 13:30:03 ]
  vrijdag 31 maart 2006 @ 20:36:19 #2
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_36533988
Ik vind het wel een goed topic.
Geloof ik.
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_36534261
Ik vind de invloed van Illmatic op de verdere Hiphop nogal een vreemd argument voor het beter zijn van Dark side of the moon.. maar goed.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
pi_36538125
Ja, hoor, het is mogelijk om te zeggen dat een bepaald album beter is dan een ander bepaald album. Lijkt me nogal logisch. Alleen kan die mening per persoon (en natuurlijk per album) verschillen. In sommige gevallen zal het overduidelijk zijn (Abbey Road van The Beatles is beter dan Please Please Me) maar in andere gevallen lastiger (Revolver is beter dan Rubber Soul... of toch niet...?). Of het dan ook dus fijner of leuker is om naar Abbey Road te luisteren dan naar Please Please Me is weer een ander verhaal! Er zijn momenten dat ik het echt leuker vind om Please Please Me te beluisteren, maar dat heeft meer te maken met 'gevoelens' dan met 'beter'.

Tjonge.... dat was de langste reactie tot nu toe...! Ik vind het wel een interessante vraag, hoor. Je zou ook telkens twee albums kunnen voorleggen ter beoordeling. Bijvoorbeeld: Sgt. Pepper van The Beatles en Pet Sounds van The Beach Boys. Of zo. En dan een beetje bomen over het historisch belang van beide albums. En welke nou echt beter is.
pi_36539659
Over 1 ding ljkt iedereen het over eens: het debuut van the Stone Roses is beter dan Second Coming
pi_36542198
even de ruis uit het topic gefilterd, waarom die streepjes er stonden is mij ontgaan maar het ziet er stukken beter uit zonder.
pi_36542203
Het zal wel.
pi_36542670
Muzikaal vernieuwender, creatiever of doordachter lijkt me dan meer op zijn plaats

Anders krijg je weer mensen die in absolute oordelen gaan praten en heb je de poppen aan het dansen

Het wordt al een stuk lastiger als je over verschillende bands gaat praten uit verschillende genres overigens
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_36548995
ja, ik had dit topic ook op een ander forum geplaatst, maar als ik daar begin over pink floyd of iets dergelijks dan wordt het niet gelezen, hier zijn de members in het algemeen wat meer muzikaal ontwikkeld, alleen heb ik het topic niet helemaal goed aangepast zie ik nu. mijn excuses, blame it on 'stage'.. uren niks doen maken je hersens moe.
pi_36549495
maar ik kan het niet goed duidelijk maken, maar een meisje van 13 vindt het nieuwe album van britney (of zoiets) veel beter dan OK Computer van Radiohead omdat ze zich er mee kan identificeren, ze kan er op dansen en haar vriendinnen luisteren het ook. Dus voor haar is het album van Britney leuker, maar muzikaal gezien is het album van Radiohead beter. Toch? Lijkt mij klaar als een klontje, maar toch zeggen mensen dat je niet kan zeggen dat een album beter is dan een ander en dat dat ook een feit is.
  zaterdag 1 april 2006 @ 14:05:10 #11
103822 zwareshag
geelgeblakerde velden
pi_36549856
Ik ben het niet met je eens. Waarom is Radiohead muzikaal beter? Radiohead gaat misschien dieper en is ingewikkelder als Britney maar dat wil niet zeggen dat het muzikaal beter is, want wie zegt wat "goede" en "slechte" muziek is? Goede of slechte muziek bestaat niet, want in essentie bestaat goed en slecht niet. Wel kun je het relatief aan je eigen smaak beoordelen of het goed of slecht is, maar als je iets goed vind omdat het bijvoorbeeld diepere teksten heeft is dat universeel gezien niet beter of slechter dan iets met een simpele tekst want er is geen oerwet die zegt dat ingewikkelder beter is. Dat is gewoon hoe we muzikaal opgevoed zijn. Het is een kwestie van smaak en veel mensen houden zichzelf voor de gek door te zeggen dat de symphonische marathons van Dream Theater beter zijn dan de boeren rock van AC/DC. Het is maar net wat je raakt.

Bovendien vind ik de vergelijking Britney - Radiohead niet zo'n goede, want vaak heeft de muziek van Britney en haar TMF collega's een productie waar je u tegen zegt .
pi_36550080
maar radiohead, of the beatles, of the who, of the stones of of of zijn niet weg te denken uit de muziekgeschiedenis, britney daarintegen is een 13 in een dozijn vrouwtje, dat als ze er niet was geweest, niemand haar miste.

de stones vind ik weinig aan, maar ik kan niet ontkennen dat het muzikaal goede albums zijn en soms beter dan de cd's die ik zelf luister, alleen voor mij is het niks.

ik lees boeken die allemaal onderdoen voor de bijbel. ik weet dat de bijbel beter is dan al die boeken bij elkaar, maar de bijbel trekt mij niet, dus lees ik het niet. maar ik kan niet ontkennen dat..
  zaterdag 1 april 2006 @ 19:13:34 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_36557870
Ja en nee

Ik denk dat echt revolutionaire albums in verschillende stijlen niet met elkaar kunnen wedijveren. Als iemand vraagt welk alsbum is beter The Beatles – Revolver of Michael Jackson – Thriller tja dan is het echt koeien met paarden vergelijken. Of bijvoorbeeld Nirvana’s Nevermind met Daft Punk’s Homework vergelijken. Schapen met Varkens. Albums van dezelfde band gaat beter. Want ik kan bijvoorbeeld zeggen dat ik Thriller veel beter vind dan Invincible.

Het hangt een beetje van de impact en invloed die het heeft gehad. Maar ook de maatschappelijke en tijdsgebonden achtergrond.

Zo is het niet moeilijk te zeggen dat Radiohead Britney op elle fronten overklast. Radiohead is op ontzettend veel fronten stukken beter. Britney maakt volstrekt inwisselbare muziek. En dat geld ook wel voor copycat-groepen waarvan je het op het eerste gezicht niet van zou zeggen. Wat voegden bijvoorbeeld alle grungeklonen toe? Hetzelfde verhaal.
pi_36558205
Vind het makkelijk om Britney zomaar weg te zetten als inwisselbaar. Ze is invloedrijk geweest voor die bubblegum popmuziek. Het zijn knappe liedjes soms die knap geschreven zijn en blijkbaar door veel mensen gewaardeerd worden. De producers zouden dan ook de grammy's moeten krijgen voor het optuigen van het product Spears. Ik denk dat ze ook niet zo snel vergeten zal zijn.

Radiohead is dan wel vernieuwend geweest, de laatste jaren is die band ook alleen nog maar groot door hun fans en niet zozeer door het vernieuwende karakter. Het is opmerkelijk dat veel bands uit de jaren negentig het maar een paar albums op absoluut topniveau (Radiohead, 2,3 albums) volhouden en daarna vervallen in pseudointellectueel geneuzel of een herhalingsoefening. Vroeger ging men langer mee. Kijk maar eens naar Pink Floyd (1967-1979). Er moet gezegd worden dat het voor bands nu wel moeilijker is om plaat na plaat baanbrekend te blijven.
pi_36558376
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:27 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Radiohead is dan wel vernieuwend geweest, de laatste jaren is die band ook alleen nog maar groot door hun fans en niet zozeer door het vernieuwende karakter. Het is opmerkelijk dat veel bands uit de jaren negentig het maar een paar albums op absoluut topniveau (Radiohead, 2,3 albums) volhouden en daarna vervallen in pseudointellectueel geneuzel of een herhalingsoefening. Vroeger ging men langer mee. Kijk maar eens naar Pink Floyd (1967-1979). Er moet gezegd worden dat het voor bands nu wel moeilijker is om plaat na plaat baanbrekend te blijven.
ja dahaag alsof Pink Floyd alleen maar goede muziek heeft gemaakt.. kom nou.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
pi_36558607
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 14:05 schreef zwareshag het volgende:
Ik ben het niet met je eens. Waarom is Radiohead muzikaal beter? Radiohead gaat misschien dieper en is ingewikkelder als Britney maar dat wil niet zeggen dat het muzikaal beter is, want wie zegt wat "goede" en "slechte" muziek is? Goede of slechte muziek bestaat niet, want in essentie bestaat goed en slecht niet. Wel kun je het relatief aan je eigen smaak beoordelen of het goed of slecht is, maar als je iets goed vind omdat het bijvoorbeeld diepere teksten heeft is dat universeel gezien niet beter of slechter dan iets met een simpele tekst want er is geen oerwet die zegt dat ingewikkelder beter is. Dat is gewoon hoe we muzikaal opgevoed zijn. Het is een kwestie van smaak en veel mensen houden zichzelf voor de gek door te zeggen dat de symphonische marathons van Dream Theater beter zijn dan de boeren rock van AC/DC. Het is maar net wat je raakt.

Bovendien vind ik de vergelijking Britney - Radiohead niet zo'n goede, want vaak heeft de muziek van Britney en haar TMF collega's een productie waar je u tegen zegt .
Ja fair enough... muziek is een kwestie van smaak. Maar er is ook een verschil tussen muziek en britney spears en haar tmf collega's. Als je die 'muziek' waardeert weet je gewoon niet wat muziek is. Best als je er van houdt... ieder z'n eigen ding, maar dat valt gewoon niet onder het MAKEN van muziek. Muziek heeft inhoud, muziek heeft diepgang en muziek heeft principes. Ik zeg dus niet dat muziek alleen maar goed is als ík het ook goed vind, want er is zat muziek die ik bagger vind maar die wel gewoon die diepgang bevat. Al die commerciele aids die bedoelt met 'TMF' valt gewoon niet onder muziek. Het is een product om de kleine kindertjes die geld van hun ouders krijgen plaatjes te laten kopen en veel geld te verdienen... het heeft verder niks met muziek te maken.
Dit heeft vooral te maken dat veel mensen gewoonweg niet beter weten. Ze horen en zien het de hele dag door en worden gehersenspoeld met het idee dat ze die muziek nu moeten luisteren omdat dat de muziek is die gedraaid wordt. Daarom kan ik het ze ook vergeven... ze weten gewoon niet beter. Maar echte muziek staat een heel end af van wat TMF en radio 538 propagandeert onder de jeugd. Muziek is een massaproduct geworden met maar één doel en dat is geld eraan verdienen. En daarmee wordt de hele jeugd nu verziekt. Hier zouden celstraffen op moeten staan!
pi_36558708
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:32 schreef spacemangraig het volgende:

[..]

ja dahaag alsof Pink Floyd alleen maar goede muziek heeft gemaakt.. kom nou.
nou tussen 1967 en 1979 wel. Atom Heart Mother misschien uitgesloten en die plaat was trouwens wel vernieuwend maar vaak niet door heen te komen.
pi_36559009
Er van uit gaande dat The Bends het eerste goede album van Radiohead was, maken ze nu ook al ruim 10 jaar goede en vooruitstrevende muziek (imho)
  zaterdag 1 april 2006 @ 21:26:54 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_36561154
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

nou tussen 1967 en 1979 wel. Atom Heart Mother misschien uitgesloten en die plaat was trouwens wel vernieuwend maar vaak niet door heen te komen.
Ik denk dat je in dat geval op hetzelfde probleem uitkomst als met Radiohead. Want jij vind hun werk van na 2000 wellicht niks. Maar dat vind een ander misschien van veel Pink Floys werk.

Ik denk wel dat het ook ligt aan hoeveel mensen het ermee eens is dat iets een goede plaat is. Vrijwel iedereen is het er bijvoorbeeld over eens dat Paul Simon's Graceland een sterke plaat is. Ook ik, terwijl ik de muziek geeneens leuk vind. Toch moet ik toegeven dat het goed werk is.

Ik denk trouwens ook dat er over 20 jaar anders tegen de goed platen van deze tijd aan wordt gekeken. Veel jonge luisteraars plaatsen alles dat oud is een beetje op een voetstukje. Vaak door het nostalgisch effect van bijvoorbeeld hun ouders.
pi_36561848
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:27 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Vind het makkelijk om Britney zomaar weg te zetten als inwisselbaar. Ze is invloedrijk geweest voor die bubblegum popmuziek. Het zijn knappe liedjes soms die knap geschreven zijn en blijkbaar door veel mensen gewaardeerd worden. De producers zouden dan ook de grammy's moeten krijgen voor het optuigen van het product Spears. Ik denk dat ze ook niet zo snel vergeten zal zijn.

Britney's producers bedoel je.
pi_36561975
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 21:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk trouwens ook dat er over 20 jaar anders tegen de goed platen van deze tijd aan wordt gekeken. Veel jonge luisteraars plaatsen alles dat oud is een beetje op een voetstukje. Vaak door het nostalgisch effect van bijvoorbeeld hun ouders.
Ik heb dat dus niet, dat nostalgische. Ik heb niks muzikaals van mijn ouders meegekregen waardoor ik tegelijkertijd alle muziek van voor mijn geboorte (1980) minder over mij zegt dan alles wat daarna komt. Daarom vind ik de muziek uit de jaren 80 en vooral 90 voor mij veel belangrijker. Pink Floyd is aardig, maar het doet gewoon niet zo heel veel met me. Radiohead weer meer.
  zaterdag 1 april 2006 @ 22:24:29 #22
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_36562562
Dat DSOTM beter is dat The Final Cut leidt geen twijfel. Pink Floyd was na The Wall al behoorlijk inspiratieloos geworden. De interne spanningen in de band eisten hun tol.

Velen zullen het waarschijnlijk niet met mij eens zijn, maar ik vind DSOTM niet eens het beste album van Pink Floyd. Wish you were here was voor mij de kennismaking met deze band en dit blijft het voor mij. Ik leerde de muziek kennen omdat een stuk van Shine on you crazy diamond werd gebruikt als tune van een spannend hoorspel waar ik als kind naar luisterde. Deze herkenning en de rest van de prachtige muziek. Het sublieme intro en het even sublieme outtro, het onhelspellende Welcome to the Machine, het confronterende Have a Cigar, het wegvallen van dit nummer, waarna hij aan een radio gaat draaien en Wish you were here tegenkomt en gaat meespelen. Prachtig, in één woord.

Aan DSOTM heb ik iets andere herinningen. Ik lig met mijn eerste vriendinnetje in bed te zwijmelen en plotseling gaan er allemaal wekkers af. BRRRR

Daarom is voor mij Wish you were here mooier dan DSOTM. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik later DSOTM niet heel erg ben gaan waarderen)

[ Bericht 3% gewijzigd door Knip op 01-04-2006 22:29:11 (typo) ]
Non possumus non loqui
pi_36563120
Ik ben Dark Side of the Moon pas gaan waarderen na Classic Albums.. ben meer fan van the Wall
  zondag 2 april 2006 @ 17:09:00 #24
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_36581837
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 21:26 schreef Hexagon het volgende:

Die gigantische herwaardering van pink floyd is wel frappant de laatste jaren, ik vraag me idd af of dit niet iets te maken heeft met het feit dat de meeste 20-ers van nu ouders hebben die in de jaren 70 zijn opgegroeid (met... pink floyd natuurlijk ).
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  zondag 2 april 2006 @ 17:28:43 #25
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_36582347
Pink Floyd is toch altijd wel behoorlijk populair geweest, dacht ik? Zelfs in het punktijdperk, toen Johnny Rotten een "I hate Pink Floyd" t-shirt droeg, verkochten ze miljoenen exemplaren van The Wall. Ik heb zelf niet echt het idee dat er sprake is van een revival, in dit geval...

Toch lijkt het wel in een soort cyclus te gaan, in de jaren 90 waren er weer veel sixties- en seventies invloeden in de moderne muziek te horen en tegenwoordig is die 'eighties post-punk sound weer helemaal hip. Zelf heb ik daar weer niet zoveel mee, maar over ongeveer tien jaar kunnen we dus een jaren 90-revival verwachten als een nieuwe generatie pubers de platenkast van hun ouders ontdekt.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')