20:20 uur, Nederland 3.quote:Google is wereldwijd de populairste zoekmachine. Het begon als idealistische uitvinding van twee briljante studenten. Maar hoe idealistisch is Google nog? In 2004 ging het naar de beurs en inmiddels is Google al meer waard dan Time Warner. Maar de hoge winstverwachtingen moeten worden waargemaakt. De vraag is of en hoe Google de privacygevoelige databestanden daarvoor gaat gebruiken. ZEMBLA onderwerpt de zoekgigant aan een kritische blik en belicht de commerciële keerzijde van het succes.
Leerlingen op de basisschool werken al met Google, studenten maken hun scripties volledig op basis van Google en zelfs de privé-detective surft zijn onderzoek bij elkaar met behulp van de Amerikaanse zoekmachine. Maar critici/Google-kenners maken zich zorgen over de dominante Amerikaanse cultuur die de rangorde van de zoekresultaten bepaalt. In ZEMBLA vertellen zoekoptimalisatiebedrijven hoe ze website’s met diverse trucjes bovenaan in de toptien van Google krijgen. Bedrijven en overheden betalen steeds vaker veel geld om de zoekmachine te manipuleren. De objectiviteit van de zoekresultaten is hierdoor in het geding.
Google-Nederland directeur Marc Duindam zegt in ZEMBLA dat de ontwikkelingen in moordend tempo gaan. ,,De hoeveelheid producten die we lanceren, gaan met enorme snelheid. Ik heb niet de tijd dat bij te houden.’’ ZEMBLA kreeg de eerste presentatie van de nieuwste toepassing van Google waarmee overheden, bedrijven en ziekenhuizen makkelijker in privacygevoelige informatie kunnen zoeken. Het College Bescherming Persoongegevens (CBP) ziet echter grote problemen als gevolg van al deze nieuwe Google-toepassingen. De privacywaakhond maakt zich zorgen over het op straat komen van persoonlijke gegevens van mensen.
quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:36 schreef thedude0 het volgende:
[..]
OMG je gebruikt google, de bron van het kwaad!![]()
Ik word daar inderdaad een beetje moe van... Google levert een product dat binnen de wet blijft. That's it...quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:48 schreef thedude0 het volgende:
China wordt er ook bijgehaald natuurlijk. China's schuld, niet die van google aangezien de regering wilde dat google geblokkeerd werd voor chinese ip's.
Mja, ze proberen gewoon alle mogelijke dingen erbij te betrekken die er helemaal niks met te maken hebben.quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:54 schreef wdn het volgende:
Enne wtf is dit?
Wtf heeft een IP adres en het vinden van dat IP adres met google te maken !?!?
Geen enkel persoon dat een beeeeeeeeeeetje kennis heeft over het 'web' gelooft dit.quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:54 schreef Jump het volgende:
[..]
Mja, ze proberen gewoon alle mogelijke dingen erbij te betrekken die er helemaal niks met te maken hebben.
Wel met behulp van een ISP natuurlijk hequote:Op donderdag 30 maart 2006 20:55 schreef Murray het volgende:
Wat een onzin, met een ipadres vind je geen straat + huisnummer.
http://centralops.net/co/DomainDossier.aspx
Publieke omroep hequote:Op donderdag 30 maart 2006 20:55 schreef wdn het volgende:
[..]
Geen enkel persoon dat een beeeeeeeeeeetje kennis heeft over het 'web' gelooft dit.
Wat een hoop onzin en overtrokken rommel.
Ik denk dat dat wel mogelijk is.quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:58 schreef thedude0 het volgende:
Met 1 telefoontje en een goed verhaal krijg je echt niet iemand's adres als je iemand's ip doorgeeft, zelfs brein is dat in een rechtzaak niet gelukt
Als een provider adres gegevens doorgeeft aan iemand zijn ze zover ik weet tegen de wet bezig en ik denk niet dat ze een rechtzaak willen riskeren aangezien ze die zouden gaan verliezen.quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:00 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel mogelijk is.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat mensen altijd teveel vertellen als het verhaal goed is.
Detective op zoek naar 2 gekidnapte kinderen doet het altijd goed als je een moeder aan de lijn krijgt.
Plus die detective kan best wat materiaal faxen naar die isp
Hij gebruikte die site.quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:57 schreef wdn het volgende:
[..]
Wel met behulp van een ISP natuurlijk he
Maar daar hoef je echt niet voor naar een Amerikaanse site.
Dat is een kwestie van 1 telefoontje en een goed verhaal
quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Wat een wéérzinwekkende documentaire op Ned3. Dat toontje!!! Google is commercieel en succesvol en dus weer 'ns het grootste kwaad wat de mensheid ooit heeft voortgebracht. Walgelijke poging van onze staatsomroep om de geesten rijp te maken voor het reguleren van Google (precies zoals China doet dus). Ik ben normaal echt niet zo'n huilie over de 'linkse media' maar dit is echt beneden alle peil.
nee, dat is een nieuwe samenwerking van Google, die nu voor het eerst op tv geshowed werd.quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:58 schreef wdn het volgende:
"public and secure content"
COOOOOOOOOOOOOL
Maarre dat is niet de fout van Google maar van slecht systeembeheer
Als je niet wilt dat iets door google gevonden wordt zet je het niet op het web............quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:14 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
nee, dat is een nieuwe samenwerking van Google, die nu voor het eerst op tv geshowed werd.
inderdaad, de kwaliteit van zembla gaat de laatste tijd hard achteruit.quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:07 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Totaal met je eens... maar ja... Zembla
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |