Ok. Ik houd van eten. Schrijf over eten. Houd van markten, leuke restaurantjes en verrassende maaltijden. Er is op dit forum al veel geschreven over rare gerechten en leuke restaurantjes in specifieke plaatsen, maar waar ik benieuwd naar ben zijn jullie tips voor de echte Foodie (zoals ik dus): Naar welk land moet je heen voor het béste eten? Waar heb je overall het best gegeten? Waar heb je de beste maaltijd ooit gegeten? En welk land (of welke landen) verrasten je op het gebied van eten? En natuurlijk: wat zijn de echte aanraders in deze landen? Kom maar door met je top-zoveel!
...en natuurlijk begint de TS:
![]()
1.
Suriname : misschien niet dé beste maaltijd ever, maar wel overall het beste gegeten. In twee weken zat er werkelijk niet één maaltijd bij die slecht, of zelfs maar matig was. De kracht zit 'm natuurlijk ook in de variatie: Hindostaans, Creools, Javaans, het lijkt soms wel een bevolkingsgroepen-competitie, maar dan gezellig in de keuken. De aanraders: Saté kambing in Blauwgrond, lunch aan de Waterkant bij één van de Javaanse tentjes daar en Roti (met je handen) bij Roopram.
1. (Ja, sorry, kiezen is echt niet te doen)
Andalucië, Spanje Voor een fan van kleine hapjes als ik, zijn de tapas in met name Sevilla (daar komen ze nu eenmaal vandaan) het walhalla. Sherry erbij en lekker de kaart afstruinen. Vooral niet inhouden, want er is altijd wel iemand die even mee komt bietsen. Mijn tip: kies één of twee zaken die je kent en heerlijk vind, en één of twee dingen waar je nog nooit van hebt gehoord. Succes verzekerd! En Pata Negra natuurlijk!
2.
Mexico, nee niet de grote restaurants doen het in Mexico, maar de kleine shoarma-like uitbatertjes die kleine tortillas serveren vol heerlijk gemarineerd vlees en een paar flinke scheppen groene tomatillosaus. Verwacht vooral geen groenten. Zeker doen: mescal en moles proeven in Oaxaca en natuurlijk heel veel schaaldieren op de stranden.
3.
Zuid-Afrika, ook weer zo'n vergaarbak van volken en dús van voedsel. Oesters in Knysna, Hotpot in Grahamstown, Curries in Durban, vreemde wildsoorten in Cape Town en langs de snelweg picknicken met overheerlijke lokale kazen, vleeswaar en biltong. En de wijn. Oh, oh, de wijn!
4.
Argentinië, waar ieder cliché over enorme lappen vlees een understatement blijkt wanneer je uiteindelijk zo'n lap op je bord hebt. Niet eerder en nooit meer zal ik zulke fantastische Bife de Lomo eten als daar. Met Chimichurri. En Argentijnse wijn. En de pasta's (Italiaanse invloeden) mogen er ook wezen!
5.
Bahia, Brazilië, terwijl overig Brazilië vooral gaat voor véél, blinkt Bahia uit door een prachtige mix van Afrikaans en Zuid-Amerikaans koken. Gefrituurde bolletjes van bonen, gevuld met heerlijke garnalen en een pittige Moqueque... die ik nog steeds eens moet leren maken eigenlijk...
Verrassend:
1.
Cuba, niet eens omdat het nou zo ge-wel-dig was, maar omdat iedereen me had gewaarschuwd tegen doffe ellende op voedselgebied. Wie schetst dan mijn verbazing bij overheerlijke kreeft- en garnalenschotels. Wel laten maken door de mamita van je Casa Particular natuurlijk.
2.
Ghana, als ik ergens niéts van verwachtte qua eten was het wel Ghana. Maar de Ghanese keuken blijkt verrassend goed gekruid en de moeite waard. In het Noorden stikt het van de heerlijk bereide Parelhoen in een zeer pittige saus en Okra-stew. En natuurlijk lekker met je (rechter) hand eten!
![]()
Mijn gebrek aan reiservaring in Azië doet zich danig gelden, aangezien in dol ben op de Thaise en Indiase keuken, maar ik in die landen nooit geweest ben. Libanon zal ongetwijfeld binnenkort op dit lijstje verschijnen!
Bon appetit!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.