Ja, de positieve associatie naar the Iron Lady vind ik ook erg subjectief, samen met de melding dat ze rechtlijnig de klus heeft geklaard. Rechts medium.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ijzeren rita, wat een geweldig objectieve kwaliteitskrant is de Volkskrant toch
IK ben het met je eens dat Rutte waarschijnlijk niet veel meer zetels naar rechts zal halen dan Verdonk. Maar ik denk niet dat de keuze voor Verdonk als lijstrekker niet veel meer rechts zal halen - dit wordt min of meer ondersteund door de polls die laten zien dat de extra (potentiel) VVD stemmers met name van de rechterkant komen en amper van links.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:24 schreef Tref het volgende:
[..]
Oke, ik deel je redenering niet.
Er is een enorm gat op rechts en de diverse zetels worden op dit moment verdeeld tussen Wilders, de VVD en nog wat losse leefbare flodders. Verdonk is de populairste minister uit dit kabinet. Waar het kabinet (voornamelijk vanwege de sociale maatregelen) op veel verzet kan rekenen, kan Verdonk op veel steun onder de bevolking rekenen: hier valt dus nog een wereld te winnen aan kiezers die welliswaar een streng migratiebeleid willen, maar de huidige sociale maatregelen niet zien zitten en dus nu voor links opteren. Een mogelijk volgend rechts kabinet zal niet gaan bezuinigen, maar de oogst binnen halen van wat afgelopen jaren gezaaid is. Dat gegeven, i.c.m de populariteit van Verdonk, kan heel veel zetels opleveren.
Rutte zal geen andere kiezers naar rechts trekken omdat de hij ze niks te bieden heeft. De nieuwe groep kiezers zouden PvdA''ers moeten zijn en die vinden bij Rutte niks wat voor hen gunstiger is ten opzichte van hun eigen sociaal-democratische partij. Hierbij geholpen door de overwinningsroes van de PvdA.
Dat is niet bepaald een begrip dat van de Volkskrant afkomstig is: http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2005-22,GGLD:nl&q=%22IJzeren+Rita%22quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ijzeren rita, wat een geweldig objectieve kwaliteitskrant is de Volkskrant toch
Vooral de deze krant nogal eens vergeet te vermelden wie de vreemdelingen wet heeft bedacht en er door gezet die zij uitvoert,..quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:35 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ja, de positieve associatie naar the Iron Lady vind ik ook erg subjectief, samen met de melding dat ze rechtlijnig de klus heeft geklaard. Rechts medium.
Ik denk dat dat inderdaad wel een goede analyse zou 'kunnen' zijn .... idd heeft de VVD meer te winnen op rechts, bovendien is vanuit het feit dat ze in dit kabinet zitten een 'stoot naar voren' als in 'de aanval is de beste verdediging' misschien wel slim .....:quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:50 schreef Kozzmic het volgende:
Met Verdonk aan het roer van de VVD voorzie ik wellicht een Rotterdam-scenario; een polariserende tweestrijd tussen VVD (ipv Leefbaar dan) en PvdA, waarin CDA, SP, GroenLinks, Wilders/Pastors en D66 worden geminimaliseerd. Nahja, misschien is dat laatste een groot woord, maar ik denk dat het best wel een effect kan hebben op die partijen. Als het CDA zich uitspreekt voor voortzetting van de samenwerking met de VVD (onder Verdonk) dan zal dat de linkervleugel naar de PvdA en wellicht ChristenUnie jagen.
Waar kwam die winst dan wel vandaan?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:04 schreef Tharalom het volgende:
En inderdaad zoals al eerder is gezegd, de VVD heeft haar winst in het verleden telkens op de rechterflank behaald.. En die winst kwam niet alleen vandaan bij rechtse stemmers.
Hoe meer de VVD naar rechts trekt hoe meer PvdA-stemmers op de VVD gaan stemmen? Op een of andere manier vind ik dat niet heel geloofwaardig. Kan je dat ook cijfermatig onderbouwen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:30 schreef Tharalom het volgende:
Die winst kwam mede van (voormalig) PvdA stemmers onder andere
niet cijfermatig, maar de redenering gaat ongeveer als volgt bij de genoemde groep in de (semi) achterstandswijken: we zijn arm, dus stemmen we pvda want die zijn goed voor de armen. totdat er iemand aan de rechterzijde van de VVD roept dat ze iets aan "die buitenlanders" gaan doen, dan word de VVD ineens een heel aardig alternatief, zolang de kaalkoppen maar wegblijven. "dan maakt t niet uit of je door de kat of door de hond wordt gebeten" ofwel wie je ook kiest, in je portemonnee wordt je er niet wijzer van, dus dan maar rechtse VVD'er stemmen. Voor die groep is de lijsttrekker ook heel erg belangrijk. Verdonk is voor de VVD de juiste persoon aangezien ze ook nog zo vaak aangevallen word, en dat vinden we zielig in Nederland dus zal t zetelverlies beperkt blijven. Onderschat nooit t onderbuik-gevoel van de kiezer ten aanzien van "de buitenlanders"quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:34 schreef Doc het volgende:
[..]
Hoe meer de VVD naar rechts trekt hoe meer PvdA-stemmers op de VVD gaan stemmen? Op een of andere manier vind ik dat niet heel geloofwaardig. Kan je dat ook cijfermatig onderbouwen?
Met Verdonk aan het roer bij de VVD, voorzie ik dat we in dit land rechtstreeks afstevenen op de eerste linkse regering van PvdA, SP en GroenLinks. Ik kom tot dit standpunt op basis van de peilingen. Het CDA is daarin van 44 naar ongeveer 31 zetels gekrompen. Veel extra zetels zullen ze niet meer verliezen, want tijdens hun dieptepunt, midden jaren '90, stonden ze op 28 zetels.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 09:50 schreef Kozzmic het volgende:
Met Verdonk aan het roer van de VVD voorzie ik wellicht een Rotterdam-scenario; een polariserende tweestrijd tussen VVD (ipv Leefbaar dan) en PvdA, waarin CDA, SP, GroenLinks, Wilders/Pastors en D66 worden geminimaliseerd. Nahja, misschien is dat laatste een groot woord, maar ik denk dat het best wel een effect kan hebben op die partijen. Als het CDA zich uitspreekt voor voortzetting van de samenwerking met de VVD (onder Verdonk) dan zal dat de linkervleugel naar de PvdA en wellicht ChristenUnie jagen.
.quote:Met 45 procent van de VVD'ers achter zich, laat hij Verdonk (32 procent) en Veenendaal (23 procent) nog ver achter zich. Maar de overduidelijke populariteit van IJzeren Rita zou hierin in de toekomst wel eens verandering kunnen brengen.
Bovenstaande tekst was dus een reactie op Doc. Ik vergat te quotenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:34 schreef Doc het volgende:
[..]
Hoe meer de VVD naar rechts trekt hoe meer PvdA-stemmers op de VVD gaan stemmen? Op een of andere manier vind ik dat niet heel geloofwaardig. Kan je dat ook cijfermatig onderbouwen?
Kun je dat wat duidelijker onderbouwen?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:04 schreef Tharalom het volgende:
En inderdaad zoals al eerder is gezegd, de VVD heeft haar winst in het verleden telkens op de rechterflank behaald.. En die winst kwam niet alleen vandaan bij rechtse stemmers.
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:11 schreef Tharalom het volgende:
Ik heb het dus niet alleen over de PvdA gehad, ik schreef "onder andere". Toch wel gek dat dan direct de PvdA als uitgangspunt wordt genomen.
Wat blijft er precies van je post over als je nu wilt dat we die vermelding dat de winst van de VVD zou komen van met name genoemde PVDA'ers, de 'PVDA' niet beachten?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:30 schreef Tharalom het volgende:
Die winst kwam mede van (voormalig) PvdA stemmers onder andere
Dat zijn de kiezers die nu voor Wilders (dan wel Pastors) zouden kiezen, die nu de keuze Wilders vs Verdonk maken. Het punt is dat bij voorgaande keren de VVD het meest rechtse (niet kaalkoppen) alternatief was. Dat is nu met Wilders niet meer het geval. Vroeger was de VVD door een duidelijk rechts verhaal te houden een specifiek alternatief, maar nu staan Wilders en Pastors daar al. Het enige waar het nu met Verdonk een alternatief voor zou zijn is voor die twee.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:55 schreef slaveloos het volgende:
[..]
niet cijfermatig, maar de redenering gaat ongeveer als volgt bij de genoemde groep in de (semi) achterstandswijken: we zijn arm, dus stemmen we pvda want die zijn goed voor de armen. totdat er iemand aan de rechterzijde van de VVD roept dat ze iets aan "die buitenlanders" gaan doen, dan word de VVD ineens een heel aardig alternatief, zolang de kaalkoppen maar wegblijven. "dan maakt t niet uit of je door de kat of door de hond wordt gebeten" ofwel wie je ook kiest, in je portemonnee wordt je er niet wijzer van, dus dan maar rechtse VVD'er stemmen. Voor die groep is de lijsttrekker ook heel erg belangrijk. Verdonk is voor de VVD de juiste persoon aangezien ze ook nog zo vaak aangevallen word, en dat vinden we zielig in Nederland dus zal t zetelverlies beperkt blijven. Onderschat nooit t onderbuik-gevoel van de kiezer ten aanzien van "de buitenlanders"
Dat denk ik dus ook (en wat ik ook naar voren wilde laten komen). Vandaar dat ik iemand's opmerking eerder in dit topic dat door Verdonk naast Wilders en Pastors een rechtse meerderheid voorzag niet logisch.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 12:55 schreef dVTB het volgende:
...
Met Verdonk aan het roer bij de VVD, gaan sociaal-liberale kiezers MASSAAL stemmen de op de PvdA. Dat zijn ze namelijk nu ook al van plan, getuige de peilingen. Dat de PvdA daarin zo groot is, kan niet anders dan aan de sociaal-liberale kiezers liggen. De echte 'rooie rakkers' zijn namelijk SP gaan stemmen (die partij groeit namelijk ook fors in de peilingen).
Als de VVD inzet op rechts, spelen ze daarmee de PvdA geweldig in de kaart, TENZIJ er vóór de verkiezingen een krachtige, nieuwe, sociaal-liberale partij opstaat die kiezers weet te overtuigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |