Jonathan de Guzman is jong, wordt alom bewierookt als een van de pilaren onder het ‘nieuwe Feyenoord’. Wat is ‘Guzzie’ voor joch? Op zijn twaalfde naar Nederland gekomen! Moet karakter inzitten. Lonkt Oranje? Wordt Ajax gevreesd in de play-offs? Tijd voor een vrolijk praatje met deze achttienjarige Rotterdams/Canadese slijpdiamant.
Heb je jongetjestranen gehuild als pikkie van 12, weg van vader en moeder, alleen in Rotterdam? “Mijn vader voorspelde dat ook. Dat ik jankend van heimwee voor het raam zou staan. Maar ik heb eerlijk gezegd nooit gehuild. Ik wilde alleen maar net als mijn oudere broer slagen in het voetbal.”
Een Canadees die echt kan voetballen? “Geleerd door met mijn broer en de grote jongens mee te spelen. Andere kinderen hebben speelgoed. Voor mij was de bal het mooiste speelgoed. Ik was en ben verliefd op de bal.”
Oranje? Dan moet je een inburgeringcursus doen. “Ik zou in het Nederlands elftal willen spelen, ja. De hoofdstad? Amsterdam. De eerste club die de Europa Cup won? Ajax?
Ajax twee keer gepakt, vrezen jullie in de play-offs van de Amsterdammers te verliezen. “Wij zijn niet bang van Ajax, hoor. En ja, ik heb ook die videoband met onze zeges erop.”
Prettig portret van topper in wording.
Theo Bakker
www.planet.nl/planet/show/id=69156/contentid=697520/sc=f3a8ff