quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 11:39 schreef vogeltjesdans het volgende:Het is belangrijk om een zekere eigenwaarde te hebben, van jezelf te houden. Dit wordt zeker in veel alternatieve stromingen (bijvoorbeeld reiki) benadrukt. Denk eerst aan jezelf, dan pas aan anderen. Hoewel dit in eerste instantie een soort egoïsme lijkt, is het wel een belangrijk standpunt, want alleen als je zelf goed in je vel zit kan je er zijn voor anderen.
Aan de andere kant heb je het ego. Mensen die iets kunnen en daarmee te koop lopen, zo van "kijk mij eens wat ik allemaal kan". Nu vraag ik me af, waar houdt volgens jullie je eigenwaarde op en begint het ego? Waar ligt voor jullie de grens? En in hoeverre is het ego van invloed op je eigenwaarde? En in hoeverre zou dat het "er zijn voor anderen" negatief kunnen beinvloeden? Het is voor mijn gevoel een beetje grijs gebied
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Dat van je eigenwaarde ben ik met je eens. Je moet van jezelf kunnen houden.... dat staat voorop. "Denk eerst aan jezelf, dan pas aan anderen" is natuurlijk iets heel anders. Net als egoïsme, kan dit uit de hand lopen. Dit heet zelfzuchtigheid en dat is de drijfveer van je zelf. "Wat wil IK uit het leven. IK wil graag lekker thuis voor de TV hangen. IK wil niet ontslagen worden vanwege ZIJN fout."
Het belang van jezelf gaat in onze maatschappij vaak voor.
Dergelijk gedrag komt met een zooitje negatieve karma, maar daarnaast levert zo'n negatieve houding ook voor hinder in je spirituele groei.
(let op: negatief betekent niet 'slecht', maar geeft de aantrekkingskracht weer. je 'trekt' dingen naar je toe.)
Iemand die egoïstisch is is ervan bewust geworden (of heeft over zichzelf gerealiseerd) dat hij succesvol is. Hij is dan ook puur bezig met zichzelf... met zijn Zelf. Hij zet de belangen van zijn materiele en 'aardse' gevoelens (wat ontvangen word via de 5 beperkte menselijke zintuigen) voor dat wat beter is voor zijn ware zelf (inner being/innerlijk), en zijn omgeving/vrienden/etc.
een onzelfzuchtige egoïst accepteert van zichzelf dat hij beter is in iets, dan het andere. Daarbij kan hij anderen goed helpen bij het verbeteren op dat gebied... en met zo'n houding kan hij (waarschijnlijk) ook hulp terug verwachten voor de punten waar hij niet goed in is.
Op die manier groeien meerdere mensen verder in hun ontwikkelingen....