abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36427049
Hey, we moeten op school het sulfiet gehalte in wijn bepalen dmv titratie.
We gebruiken hierbij de volgende benodigdheden:

titreererlenmeyer 200 ml
2 maatcylinders 25 ml
buret
pipet

Chemicaliën
joodoplossing 0.01 M
zetmeelopslossing
zwavelzuuroplossing
kaliloog 1M
wijn (geen rode want dan is de kleuromslag moeilijk waar te nemen)

Uitvoering:
Giet 25 ml 1 M kaliloog in een erlenmeyer van 200 ml. Voeg hierbij 25 ml wijn, bij voorkeur van een pas geopende fles. Schud de inhoud van de erlenmeyer even en laat het mengsel gedurende 15 min afgesloten staan. Voeg de 15 ml 2 M zwavelzuur toe en enkele ml zetmeeloplossing. Titreer met een 0.01 M joodoplossing tot de blauwe kleur 15 seconden blijft.

Dit plan hebben we hier gevonden:
http://www.rug.nl/fwn/bet(...)etgehalte%20wijn.pdf

Echter na minder als een mililiter jood wordt het goedje al blauw, en dat hoort niet. Wat doen we fout?
Als iemand nog betere stoffen weet die we kunnen gebruiken, dan zegt u het maar!

bvd brainster & operc
Oké doei.
pi_36427271
Ik ga hem ff beter doorlezen, en dan kom ik erop terug..

Ok, ik heb hem gelezen.... Als je wijn hebt, dan zit er maximaal 200 mg per liter sulfiet in, tenminste, dat zou zo moeten zijn...

Als je daar dan 25 ml van pakt, heb je dus maar 5 mg sulfiet inzitten...
Dat is ongeveer 0.005/80.6 gram per mol = 6.2 * 10-5 mol sulfiet..

Als je dat titreert met 0.01M joodoplossing, dan verbaast het mij niets dat je maar heel weinig nodig hebt..

Wat je zou kunnen doen om het op te lossen is de concentratie van de joodoplossing lager nemen... Dan heb je meer nodig... Of je pakt meer wijn, omdat je dan meer sulfiet hebt..

[ Bericht 84% gewijzigd door teigan op 28-03-2006 10:46:09 ]
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_36427971
Ja, inderdaad, je moet je joodoplossing gewoon een aantal keren verdunnen:) dan moet het goed gaan
pi_36433148
ok, dank voor de reacties.

Ik dacht dus dat er iets fout was, want de toa zei dat er tussen de 1 en 2 ml uitkomt.
Maar ik ga het is verdunnen.
Oké doei.
pi_36433802
Nou ja, als je dus van de waarden uitgaat die in het artikel genoemd worden, dus die 200 mg, dan kun je zou uitrekenen hoeveel je nodig zou hebben..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_36434069
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 14:12 schreef brainster het volgende:
ok, dank voor de reacties.

Ik dacht dus dat er iets fout was, want de toa zei dat er tussen de 1 en 2 ml uitkomt.
Maar ik ga het is verdunnen.
die 1 en 2 was alleen als je de wijn 10 x verdundt normaal moest er rond de 12 uitkomen
  woensdag 29 maart 2006 @ 01:36:46 #7
105263 Litso
Interlectueel.
pi_36452888
Mooi, de TS is weer een stapje verder geholpen.
Mochten er meer problemen opdoen horen we het graag in [Centraal] Bčta 'huiswerk en vragen topic'
Je mag het natuurlijk ook altijd komen melden als het gelukt is, hebben we weer iemand blij gemaakt

Slotje
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')