Kanjer | zondag 26 maart 2006 @ 22:49 |
Op het Homestead speedway-circuit in het Amerikaanse Florida is autocoureur Paul Dana (30) zondag na een zware crash overleden. De coureur uit het team van Rahal Letterman Racing knalde tijdens de opwarmronde van de IRL Indycar Series op de wagen van Ed Carpenter, die tegen de muur was gereden en naar het midden van de racebaan gleed. Paul Dana, voormalig autosportjournalist, reed met 200 mijl per uur op Carpenter in. Carpenter werd gewond naar het ziekenhuis van Miami afgevoerd. http://media2.foxnews.com/032606/032506_usw_crashdana_300.swf Jezus, wat een klap zeg. Ed Carpenter nog steeds in ziekenhuis, afwachten he het daarmee afloopt. Team Rahall/Letterman, waar Dana voor reed, hebben zich voorlopig teruggetrokken. | |
Herkauwer | zondag 26 maart 2006 @ 22:54 |
Damn.. Ik snap al niet waarom hij er niet omheen kon rijden. Er leek ruimte zat te zijn? | |
Kanjer | zondag 26 maart 2006 @ 22:58 |
quote:Van wat ik begreep reed ie +/-170-180 mijl p/u, zat misschien zijn rembalans even bij te draaien? | |
Vitalogy | zondag 26 maart 2006 @ 23:28 |
Van wat ik begrepen heb van de IRL (ik volg deze takt niet) is dat bij dergelijke incidenten de coureur in de eerste plaats vertrouwt op de spotter. Die maakt de beslissing om boven of onderlangs te gaan. Het lijkt me dat er hierin iets vreselijk is fout gegaan. | |
alessandro88nl | zondag 26 maart 2006 @ 23:59 |
En dat ze dan vervolgens gewoon de race starten... | |
MrBadGuy | maandag 27 maart 2006 @ 01:02 |
quote:Doen ze in de F1 ook hoor, tenminste wel bij de laatste keer in 1994. The show must go on ![]() En RIV Paul Dana. | |
Kleffe_Dop | maandag 27 maart 2006 @ 09:07 |
Het ziet er inderdaad heel raar uit, de andere 4/5 coureurs rijden hem relatief rustig voorbij. Dana klapt er echt vol tegenaan. En over die spotter heeft Vitalogy gelijk, die geeft z'n coureur in principe door wat er allemaal gebeurt op de baan. Daarnaast knipperen er ook nog eens gele lichten om coureurs te waarschuwen in het geval van een ongeluk. Carpenter mag nog van geluk spreken dat Dana zich in de achterkant boorde van z'n bolide, bij een frontale klap zou het voor Carpenter heel anders afgelopen kunnen zijn. | |
Light | maandag 27 maart 2006 @ 09:26 |
quote:Die lichten gaan al heel snel aan (afgaande op hoe snel ze daar tijdens een race mee zijn), dus 't verbaast me dat Dana daar niet op heeft gereageerd. Spotter of niet, 200mph is erg snel als je weet dat de gele lichten aan zijn en de andere auto's wel afremmen. quote:Of in de voorkant. Vraag Zanardi maar naar de effecten daarvan. | |
Kleffe_Dop | maandag 27 maart 2006 @ 10:52 |
http://rapidshare.de/files/16488045/pauldanacrash.wmv.html Herhaling met wat meer camerastandpunten. Hier zie je echt dat Dana helemaal verkeerd zit aan de binnenkant van de baan. ![]() | |
Gitanki | maandag 27 maart 2006 @ 11:07 |
Heftige crash zeg, nog een geluk voor die andere coureur dat die nog leeft. Het is inderdaad het risico van de sport, maar de IRL series zijn toch een stuk onveiliger door die snelle banen. | |
Kleffe_Dop | maandag 27 maart 2006 @ 11:25 |
quote: | |
Incolumis | maandag 27 maart 2006 @ 11:37 |
quote:dat niet alleen, maar de monocoque is ook slechter dan die van de F1, IRL coureurs hebben bij een crash ook altijd hun benen naar de tering, omdat de punt een open gedeelte is, ipv gesloten zoals bij de F1 | |
MrX1982 | maandag 27 maart 2006 @ 12:00 |
Wat een afschuwelijke crash. Nog een wonder dat Ed Carpenter het wel heeft overleefd. | |
pfaf | maandag 27 maart 2006 @ 13:15 |
Wat een verschrikkelijke crash zeg. Bah! ![]() Carpenter mag inderdaad wel een keer extra bidden deze week. | |
Incolumis | maandag 27 maart 2006 @ 13:21 |
die zal wel een goeie hersenschudding hebben. draaien is het slechtste wat je kan overkomen in een crash | |
At_Fundum | maandag 27 maart 2006 @ 13:25 |
Eigenlijk mag je over de doden niets dan goeds zeggen, maar ![]() Dit zijn de ongelukken waar je met geen veiligheidsmaatregel iets aan kan doen en de sport niet verdiend ![]() | |
Atreidez | maandag 27 maart 2006 @ 13:32 |
Een erge crash en een beroerde afloop voor Dana. Het verbaast me wel ontzettend dat je hem niet ziet reageren, ook niet vlak voor hij erop knalt. De auto van Carpentier staat toch al wel redelijk stil en Dana doet geen enkele poging hem te ontwijken, ook niet vlak voor de impact. Spotters worden veel gebruikt, maar meer tijdens races natuurlijk voor het inhalen en of je high of low moet rijden. In deze situatie zou het lampensysteem duidelijk moeten aangeven dat er een full course yellow is en dan ga je rustiger rijden... Anyways, RIV - ![]() | |
mikezwet | maandag 27 maart 2006 @ 13:35 |
quote: quote: | |
MrX1982 | maandag 27 maart 2006 @ 13:38 |
Het is inderdaad wel een merkwaardige crash zeker als je dat stukje tekst van Kleffe_Dop in het achterhoofd neemt. Hoe dan ook het blijft afschuwelijk. | |
mikezwet | maandag 27 maart 2006 @ 13:41 |
Dit vond ik nog op een ander forum:quote:Het ongeluk lijkt me nog heftiger voor carpenter dan voor dana, ik bedoel carpenter ziet het niet aankomen en krijgt opeens een mega klapper vanaf de zijkant. Tegenwoordig zitten de helmen vast geketend aan de cockpit anders was het denk nog heel anders afgelopen. | |
Atreidez | maandag 27 maart 2006 @ 13:43 |
Ik heb net die lap gelezen en ze zeggen dus dat hij snelheidservaring miste en dat in combinatie met rijden in kleine ruimtes (tussen andere auto's dus). Kan natuurlijk ook een verkeerd aangeleerde techniek zijn, maar het blijft belangrijk om verder voor je uit te kijken. En als je 360 km/u gaat moet je wel flink ver vooruit kijken ... | |
ondeugend | maandag 27 maart 2006 @ 13:53 |
Erg nare crash. ![]() Ik ben benieuwd of het duidelijk gaat worden wat er nou precies misging. | |
Kleffe_Dop | maandag 27 maart 2006 @ 14:01 |
quote:Van wat ik er tot nu toe van begrepen heb lijkt het er toch vooral op dat Dana onvoldoende reageerde op de full yellow en de waarschuwingen van zijn spotter. Het zou nog zo kunnen zijn dat zijn spotter hem op de verkeerde kant van de baan begeleidde, maar dat verklaart niet waarom hij niet liftte terwijl een meer ervaren coureur zoals Buddy Lazier dat wel meteen deed. Lijkt onervarenheid... | |
Herkauwer | maandag 27 maart 2006 @ 14:18 |
quote:Ja, 100 meter per seconde en dit gebeurde 8 seconde ervoor... Dat is een behoorlijke afstand die je in een korte tijd overbrugt.... Ik kan me wel voorstellen dat dit fout gaat als je niet genoeg ervaring hebt. | |
At_Fundum | maandag 27 maart 2006 @ 14:26 |
Je ziet ook de wagens die vlak achter Dana reden bijna stilstaan voordat ze langs zijn wrak rijden, het zal toch iets van een blackout van Paul geweest moeten zijn. | |
ziggyziggyziggy | maandag 27 maart 2006 @ 15:42 |
Ik heb nog eens goed naar de beelden gekeken, maar het leek er niet op dat Dana veel harder reed dan de andere auto's. Vergelijk zijn snelheid maar eens met die van de wagen die rechtsachter hem reed. Daarnaast is het natuurlijk niet makkelijk oordelen op basis van videobeelden. Op een oval kun je niet zomaar abrupt van je gas gaan in een bocht, dan heb je kans dat je de controle over het stuur verliest. Uitwijken naar boven is ook gevaarlijk, aangezien daar de marbles liggen en je dus zo de muur in kan gaan. Er bestaat verder ook nog een vuistregel in het autoracen voor het naderen van een spinnende wagen: stuur er in eerste instantie recht op af. Negen van de tien keer zal de spinnende wagen nog verder naar links of rechts schuiven en mis je hem dus. Wellicht had Dana dit in zijn achterhoofd, maar had hij niet snel genoeg door dat de wagen van Carpenter al stilstond. Hoe dan ook, het is een akelig ongeluk dat me doet denken aan Zanardi in september 2001. ![]() | |
Atreidez | maandag 27 maart 2006 @ 15:48 |
quote:Je kan uiteraard niet boven op je remmen gaan staan, en terugschakelen op die snelheid lijkt me zeker geen slimme optie.. maar je gas volledig loslaten, dat kan wel hoor. Ook in de bocht. Maar was ie maar uitgeweken en de muur ingegaan, dan was ie er nu nog geweest waarschijnlijk.. daarom verbaast me dat nog het meeste, dat ie niet op het laatste moment toch uitweek. | |
ziggyziggyziggy | maandag 27 maart 2006 @ 15:54 |
quote:We zullen nooit weten waarom hij niet uitweek. In de beelden zie je wel dat hij op het laatste moment hard afremde. Ik houd het maar op een combinatie van onervarenheid en een verkeerde inschatting van de situatie. | |
Kajsa | maandag 27 maart 2006 @ 16:12 |
quote:Het gas loslaten kan echt niet zomaar, aangezien de balans van je auto dan een beetje verschuift. De banking op dat circuit is geloof ik 20 graden, als je met 170 mph het gas los laat midden in de bocht heb je een heel grote kans dat je de muur in stuitert. Met zulke bochten is het ook moeilijk om ver vooruit te kijken, vandaar dat ze die spotters hebben. 8 seconden lijkt veel maar is natuurlijk helemaal niets. Gas geven of remmen, laag door de bocht of toch hoog, opletten dat er niemand tegen jou aanrijdt, enz. En dat in 8 seconden beslissen, daar heb je ervaring en ook wat geluk bij nodig. | |
ikwilookwatzeggen | maandag 27 maart 2006 @ 16:16 |
Wat een klapper zeg! De eerste dode sinds oktober 2003. Het blijft een gevaarlijke sport ondanks alle veiligheids voorschriften. | |
Kajsa | maandag 27 maart 2006 @ 16:40 |
Het kan de 'beste' overkomen. Kijk maar naar dit filmpje, zit ook duidelijke uitleg bij voor de geinteresseerden. http://www.youtube.com/watch?v=uBVwaaWIDU0&search=villeneuve Ik hoef natuurlijk niet te vermelden dat iedereen ongedeerd was. | |
Atreidez | maandag 27 maart 2006 @ 16:40 |
quote:Misschien in de war met de koppeling loslaten.. ? Je laat je gas los en het enige wat er gebeurt is dat je aandrijving weg is en je langzamer gaat rijden. Als iemand ze motor ploft rolt ie ook gewoon uit en gaat ie echt niet standaard de muur in hoor. | |
kepler | maandag 27 maart 2006 @ 16:58 |
als je dit filmpje bekijkt: http://rapidshare.de/files/16488045/pauldanacrash.wmv.html zie je ongeveer rond de 25 sec. dat Dana over een onderdeel van de andere auto heen rijdt, en dat hij daardoor een klap naar links maakt. Hij wilde dus gewoon bovenlangs, maar vanwege een brokstuk mislukte dit... | |
mikezwet | maandag 27 maart 2006 @ 17:14 |
quote:Als ik op de link klik zie ik nergens waar ik kan downloaden. Moet ik me soms eerst registeren ofzo? | |
ziggyziggyziggy | maandag 27 maart 2006 @ 17:17 |
quote:Op de knop "FREE" klikken en dan 20 seconden wachten. | |
At_Fundum | maandag 27 maart 2006 @ 17:20 |
quote:Je hebt denk ik helemaal gelijk ![]() | |
pfaf | maandag 27 maart 2006 @ 18:02 |
Dat is inderdaad het geval, hoewel hij sowieso erg laag reed... | |
kepler | maandag 27 maart 2006 @ 18:04 |
quote:jawel, maar de gespinde auto's glijden over het algemeen door naar beneden, deze dus niet... | |
ziggyziggyziggy | maandag 27 maart 2006 @ 18:10 |
quote:Het is heel moeilijk te zien, maar ik gok dat als Dana dat brokstuk niet had geraakt, het anders was afgelopen. Hij stond net op de rem toen hij dat debris raakte en als hij daarbij was uitgeweken, had hij wellicht de wagen dwars gekregen en Carpenter zijdelings geraakt. Maar goed, het is natuurlijk allemaal hypothetisch. | |
Atreidez | maandag 27 maart 2006 @ 18:42 |
Ik heb beelden van een onboard cam van Sharp die ingehaald wordt door Dana en achter m reed toen het gebeurde. Ik kon geen geluid rippen, werd te groot, maar je hoord Sharp meteen van ze gas gaan. Ik zie bij de eerste lamp geen geel, maar ze knipperen dus misschien was ie net uit. Bij de tweede wel duidelijk geel. Maar Dana is volledig gefocussed aan het racen en haalt in de bocht dus ook nog een auto in waar hij waarschijnlijk continu op zit te letten.. Het raken van het stuk zal invloed hebben gehad op de laatste meters, dat zeker, maar het lijkt er toch heel erg op dat hij Carpantier zoiezo ging raken. Onboard Sharp (3.9mb, DivX 5.21, no sound) | |
ziggyziggyziggy | maandag 27 maart 2006 @ 19:11 |
In dat onboard shot lijkt het erop dat Dana ervoor koos onderlangs Carpenter te ontwijken. Je ziet hij nauwelijks een seconde bedenktijd had vanaf het moment dat hij de rook en de spinnende wagen kon zien. Volgens mij rijdt bij die eerste lampen die aan zijn op het moment dat hij de wagen van Carpenter ziet en het lijkt me dan logisch dat hij meer let op de baan dan op de lampen. | |
Atreidez | maandag 27 maart 2006 @ 19:28 |
Er is 2 keer rook, 1 keer van het naar de muur schuiven van Carpantier, en rook als hij terug over de baan schuift. De meeste, en zo ook Sharp en die voor m, reageren al meteen, en je ziet Dana meteen voorbij aan die ander schieten, alsof ie het gas er vol op houd. Op dat moment ziet ie volgens mij pas dat het vlak voor hem is.. Het ziet er niet uit alsof ie aan een warmup bezig was van deze beelden iig. | |
Gitanki | maandag 27 maart 2006 @ 19:31 |
Doet me ook een beetje aan het ongeluk van Alonso in de F1 een paar jaar geleden denken. Was dan wel niet op een oval ofzo.. die reed onder geel ook volgas door, klapte toen op een wiel van Webbers wagen, had ook slecht af kunnen lopen.. | |
Kleffe_Dop | maandag 27 maart 2006 @ 19:35 |
quote:Daarom heeft hij ook nog een spotter, die hem hierover informeert. Vreemd dat hij dan juist in die bocht zijn inhaalmanouvre doorzet en dat in de warm-up... | |
Gijsje | maandag 27 maart 2006 @ 21:06 |
Heel erg dit natuurlijk. Heb ergens ooit gelezen/gehoord dat je bij een crash als achteropkomend verkeer je het beste gewoon de rechte lijn kan aanhouden, voordat je op het punt van de crash bent is de auto al weg. In dit geval stond de wagen echter al nagenoeg stil, dat is natuurlijk voor de rijder zelf niet te zien die daar met een slordige 180 mijl komt aan stormen. Toch een raar iets, dat een Kenny Brack zo'n horror crash wel overleeft maar dat Dana dit dan helaas niet kan na vertellen. Terwijl de crash van Brack toch een tikje harder ging. | |
At_Fundum | dinsdag 28 maart 2006 @ 01:12 |
quote:Brazilië 2003 volgens mij, deed het mij ook wel aan denken. Ik weet nog dat ik toen hard heb lopen vloeken op Alonso als een nietskunnende roekeloze rookie niet wetende dat ie een paar jaar later wereldkampioen zou zijn ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 28 maart 2006 @ 01:23 |
quote:Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen de televisiekijker en de coureur. Thuis zie je alles vanuit vijf verschillende camerastandpunten en in twintig herhalingen, zo nodig in slow-motion. Als coureur zit je in een wagen die nauwelijks geveerd is, op hoge snelheid waardoor je een soort tunnelzicht kan krijgen en moet je in een split second reageren. Zodra je een spinnende wagen ziet, ben je al op de plaats van het ongeluk. Dat gold voor Alonso, dat gold voor Dana, dat geldt in iedere crashsituatie. Je moet het meer van reflexen hebben dan van bewust ontwijken volgens mij. | |
tong80 | dinsdag 28 maart 2006 @ 01:53 |
Ik zag vanavond de beelden Gruwlijk ![]() | |
Atreidez | dinsdag 28 maart 2006 @ 10:51 |
quote:De crash van Brack ziet er wel heftig uit idd, en als die daar in het tollen nog een keer het hek had geraakt had t zeker anders afgelopen.. Volgens mij houdt ie wel meer snelheid en bij Dana was het een headon klap op een stilstaand object waardoor de klap waarschijnlijk wel veel harder aan kwam. | |
Gitanki | dinsdag 28 maart 2006 @ 11:07 |
quote:Da's dan wel weer het verschil met alonso's crash en deze: deze crash was met en hoge snelheid en Dana klapte kort na de crash op die wagen. De crash met alonso was beter te voorkomen: de gele vlaggen hingen al ongeveer een ronde uit, het team zal hem waarschijnlijk al lang gewaarschuwd hebben en de safety car zou al op de baan komen, maar Alonso bleef volgas doorkarren, kwam er genadig vanaf. | |
Kleffe_Dop | dinsdag 28 maart 2006 @ 11:12 |
quote:Voorafgaand aan Dana ontweken 4/5 auto's al het wrak van Carpenter. En al had Dana de gele lampen gemist (waar ik me iets van kan voorstellen tijdens een inhaalactie), dan nog had hij het gehoord van zijn spotter. | |
Gitanki | dinsdag 28 maart 2006 @ 11:17 |
quote:Klopt, zoals ik bij eerdere posts en betere bestudering van het filmpje zag, aalde hij iemand in, maar reed toen op een stuk van de wagen van Carpenter. Die combinatie: Rookie, iemand inhalen/ te hard rijden in een opwarmronde en het raken van een wrakstuk is dus fataal geworden... | |
WEST | woensdag 29 maart 2006 @ 10:28 |
ik zie nu voor het eerst die onboardbeeld als een wagen crasht hangt die heel vaak aan de kant van de muur waar die doorglijd en niet terug de baan op schiet. tis een trieste samenloop van omstandigheden. |