Van wat ik begreep reed ie +/-170-180 mijl p/u, zat misschien zijn rembalans even bij te draaien?quote:Op zondag 26 maart 2006 22:54 schreef Herkauwer het volgende:
Damn.. Ik snap al niet waarom hij er niet omheen kon rijden. Er leek ruimte zat te zijn?
Doen ze in de F1 ook hoor, tenminste wel bij de laatste keer in 1994. The show must go onquote:Op zondag 26 maart 2006 23:59 schreef alessandro88nl het volgende:
En dat ze dan vervolgens gewoon de race starten...
Die lichten gaan al heel snel aan (afgaande op hoe snel ze daar tijdens een race mee zijn), dus 't verbaast me dat Dana daar niet op heeft gereageerd. Spotter of niet, 200mph is erg snel als je weet dat de gele lichten aan zijn en de andere auto's wel afremmen.quote:Op maandag 27 maart 2006 09:07 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Het ziet er inderdaad heel raar uit, de andere 4/5 coureurs rijden hem relatief rustig voorbij. Dana klapt er echt vol tegenaan.
En over die spotter heeft Vitalogy gelijk, die geeft z'n coureur in principe door wat er allemaal gebeurt op de baan. Daarnaast knipperen er ook nog eens gele lichten om coureurs te waarschuwen in het geval van een ongeluk.
Of in de voorkant. Vraag Zanardi maar naar de effecten daarvan.quote:Carpenter mag nog van geluk spreken dat Dana zich in de achterkant boorde van z'n bolide, bij een frontale klap zou het voor Carpenter heel anders afgelopen kunnen zijn.
quote:The Sad, Cold Truth
With all due respect to the deceased and his family, Paul Dana was in over his head; the victim of a system where people have been buying rides at the highest level for more than 25 years.
A few weeks ago in an Indianapolis gym, Paul Dana was working out and we began talking about his return to racing and, in particular, his place in racing.
"You don't think I belong in an Indy car do you?," he asked. "I know you don't and you're entitled to your opinion but I think this is the year I'll prove to everybody that I do."
Dana will never get that chance. He lost his life here Sunday morning in an accident that more or less confirmed he was out of his depth at 200 mph. Some eight seconds after Ed Carpenter hit the wall in first minutes of practice, Dana roared onto the scene running wide open.
The replay shows five or six cars passed Carpenter's car before Dana drilled it at 176 mph with a shattering impact.
"I was hard on the brake and downshifting when I saw this blur go by me on the left," said veteran Scott Sharp, who reacted to the yellow light and his spotter's command to slow down.
Why Dana didn't slow down remained a mystery long after the Indy Racing League season opener at Homestead-Miami Speedway had finished. IRL and Rahal Letterman team officials said there was no communication problem with track lights or the spotter.
The best explanation was also the coldest.
"He just didn't know what the hell he was doing," said a former Indy 500 winner.
It's harsh to critique a young man's actions a few hours after he's passed on but unfortunately Dana is an example of what's happened to open wheel racing at this level.
The 30-year-old native of St. Louis was a likeable journalism grad from Northwestern with a passion for auto racing. He began competing in small formula cars in the late '90s, when he was also covering the CART series for Autoweek.
Now think about that for just a minute, He was writing about Michael Andretti and Al Unser Jr. for a national magazine and, next month, he was going to be competing against them at the Indianapolis Motor Speedway.
That kind of Walter Mitty scenario cannot happen in baseball, basketball, football, hockey or golf. You've got to earn a place on the roster, you just can't walk up and buy your way onto a foursome with Tiger Woods at Augusta.
But people have been buying rides at the highest level of American open wheel racing for more than 25 years.
In USAC's glory days of the '50s-'60s-'70s, it was damn tough to get a national big car license, as it was called. A driver had to spend a few years in midgets or sprints, then run Trenton, Phoenix and Milwaukee in an Indy car and then be "nominated" by a USAC star in order to be allowed to take his ROOKIE TEST at the Indianapolis Motor Speedway.
It was a tough screening process but it kept the field at Indy a lot closer to the 33 best drivers than it does nowadays.
Dana didn't replace Vitor Meira on Rahal's team because he was a better driver, he simply brought money in the form of sponsor Ethanol. In today's sorry economy for IRL and Champ Car, Rahal needed to bring Dana on board to keep his three-car team solvent.
Paul Dana certainly wasn't the first or the worst to ever buy his way into an Indy car. We've seen Patrick Bedard, Dale Whittington, Jack Miller, Paul Jasper, Dennis Vitolo, Randy Lewis, Lyn St, James .... there's a long list of people who were much better at marketing than they were at driving.
And, truth be told, Dana followed protocol to the letter. He spent two years in the IRL's Pro Series, won a race and a pole position and finished second in the point standings. Of course the IPS and it's wide open formula and small fields is hardly a yardstick for determining talent.
But it's the stepladder series to Indy cars and the IRL couldn't deny Dana a chance to pursue his dream of competing in the Indy 500. Not even after he crashed last May while practicing for the Indy 500. He'd worked hard and hustled a nice sponsorship in Ethanol.
The bottom line of this tragedy is that it could not have been prevented, not in today's scheme of things in open wheel. Dana, who had qualified 9th for Sunday's IRL opener, wasn't a hopeless hazard that had everybody totally terrified to run next to him.
Having said that, the majority of veterans were wary of Dana's pedigree. He lacked the miles of high speed experience necessary to drive one of those IRL missiles in close quarters. And those instincts that come with miles, like looking down the track for trouble.
The general feeling in the IRL paddock was that Paul Dana was a nice kid with a driving passion who was over the moon to be running an Indy car. And also over his head. Sadly, they both were true.
dat niet alleen, maar de monocoque is ook slechter dan die van de F1, IRL coureurs hebben bij een crash ook altijd hun benen naar de tering, omdat de punt een open gedeelte is, ipv gesloten zoals bij de F1quote:Op maandag 27 maart 2006 11:07 schreef Gitanki het volgende:
Het is inderdaad het risico van de sport, maar de IRL series zijn toch een stuk onveiliger door die snelle banen.
quote:Op maandag 27 maart 2006 13:32 schreef Atreidez het volgende:
Een erge crash en een beroerde afloop voor Dana. Het verbaast me wel ontzettend dat je hem niet ziet reageren, ook niet vlak voor hij erop knalt. De auto van Carpentier staat toch al wel redelijk stil en Dana doet geen enkele poging hem te ontwijken, ook niet vlak voor de impact. Spotters worden veel gebruikt, maar meer tijdens races natuurlijk voor het inhalen en of je high of low moet rijden. In deze situatie zou het lampensysteem duidelijk moeten aangeven dat er een full course yellow is en dan ga je rustiger rijden...
Anyways, RIV -
[afbeelding]
quote:Op maandag 27 maart 2006 09:06 schreef mikezwet het volgende:
Het is trouwens wel een rare crash. Ik bedoel, carpenter is al lang gecrashed en er zijn al coureurs die langzamer voorbij rijden, spotter hebben de tijd om een coureur te waarschuwen en toch rijd Dana er vol in.
Het ongeluk lijkt me nog heftiger voor carpenter dan voor dana, ik bedoel carpenter ziet het niet aankomen en krijgt opeens een mega klapper vanaf de zijkant. Tegenwoordig zitten de helmen vast geketend aan de cockpit anders was het denk nog heel anders afgelopen.quote:Regiotap, de spotter heeft Dana direct van de crash op de hoogte gesteld. Bobby Rahal en de IRL hebben dit bevestigd. Overigens beschikken alle IRL bolides over een waarschuwingslampje zodra er een neutralisatiie is, dat direct aangaat.. Ooggestuige Buddy Lazier had het vermoeden dat Dana te snel was. Overigens was de CV van Dana ten opzichte van Wheldon, Castroneves etc. wel erg beperkt.
Wel triest dat de vrouw van Dana tijdens een kerkdienst van het onheil op de hoogte gesteld werd, zo las ik op diverse sites.
Van wat ik er tot nu toe van begrepen heb lijkt het er toch vooral op dat Dana onvoldoende reageerde op de full yellow en de waarschuwingen van zijn spotter.quote:Op maandag 27 maart 2006 13:53 schreef ondeugend het volgende:
Ik ben benieuwd of het duidelijk gaat worden wat er nou precies misging.
Ja, 100 meter per seconde en dit gebeurde 8 seconde ervoor... Dat is een behoorlijke afstand die je in een korte tijd overbrugt....quote:Op maandag 27 maart 2006 13:43 schreef Atreidez het volgende:
Ik heb net die lap gelezen en ze zeggen dus dat hij snelheidservaring miste en dat in combinatie met rijden in kleine ruimtes (tussen andere auto's dus). Kan natuurlijk ook een verkeerd aangeleerde techniek zijn, maar het blijft belangrijk om verder voor je uit te kijken. En als je 360 km/u gaat moet je wel flink ver vooruit kijken ...
Je kan uiteraard niet boven op je remmen gaan staan, en terugschakelen op die snelheid lijkt me zeker geen slimme optie.. maar je gas volledig loslaten, dat kan wel hoor. Ook in de bocht.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:42 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Daarnaast is het natuurlijk niet makkelijk oordelen op basis van videobeelden. Op een oval kun je niet zomaar abrupt van je gas gaan in een bocht, dan heb je kans dat je de controle over het stuur verliest. Uitwijken naar boven is ook gevaarlijk, aangezien daar de marbles liggen en je dus zo de muur in kan gaan.
We zullen nooit weten waarom hij niet uitweek. In de beelden zie je wel dat hij op het laatste moment hard afremde. Ik houd het maar op een combinatie van onervarenheid en een verkeerde inschatting van de situatie.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:48 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Je kan uiteraard niet boven op je remmen gaan staan, en terugschakelen op die snelheid lijkt me zeker geen slimme optie.. maar je gas volledig loslaten, dat kan wel hoor. Ook in de bocht.
Maar was ie maar uitgeweken en de muur ingegaan, dan was ie er nu nog geweest waarschijnlijk.. daarom verbaast me dat nog het meeste, dat ie niet op het laatste moment toch uitweek.
Het gas loslaten kan echt niet zomaar, aangezien de balans van je auto dan een beetje verschuift. De banking op dat circuit is geloof ik 20 graden, als je met 170 mph het gas los laat midden in de bocht heb je een heel grote kans dat je de muur in stuitert. Met zulke bochten is het ook moeilijk om ver vooruit te kijken, vandaar dat ze die spotters hebben. 8 seconden lijkt veel maar is natuurlijk helemaal niets. Gas geven of remmen, laag door de bocht of toch hoog, opletten dat er niemand tegen jou aanrijdt, enz. En dat in 8 seconden beslissen, daar heb je ervaring en ook wat geluk bij nodig.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:48 schreef Atreidez het volgende:
Je kan uiteraard niet boven op je remmen gaan staan, en terugschakelen op die snelheid lijkt me zeker geen slimme optie.. maar je gas volledig loslaten, dat kan wel hoor. Ook in de bocht.
Misschien in de war met de koppeling loslaten.. ? Je laat je gas los en het enige wat er gebeurt is dat je aandrijving weg is en je langzamer gaat rijden. Als iemand ze motor ploft rolt ie ook gewoon uit en gaat ie echt niet standaard de muur in hoor.quote:Op maandag 27 maart 2006 16:12 schreef Kajsa het volgende:
Het gas loslaten kan echt niet zomaar, aangezien de balans van je auto dan een beetje verschuift. De banking op dat circuit is geloof ik 20 graden, als je met 170 mph het gas los laat midden in de bocht heb je een heel grote kans dat je de muur in stuitert.
Als ik op de link klik zie ik nergens waar ik kan downloaden. Moet ik me soms eerst registeren ofzo?quote:Op maandag 27 maart 2006 16:58 schreef kepler het volgende:
als je dit filmpje bekijkt: http://rapidshare.de/files/16488045/pauldanacrash.wmv.html
zie je ongeveer rond de 25 sec. dat Dana over een onderdeel van de andere auto heen rijdt, en dat hij daardoor een klap naar links maakt. Hij wilde dus gewoon bovenlangs, maar vanwege een brokstuk mislukte dit...
Op de knop "FREE" klikken en dan 20 seconden wachten.quote:Op maandag 27 maart 2006 17:14 schreef mikezwet het volgende:
[..]
Als ik op de link klik zie ik nergens waar ik kan downloaden. Moet ik me soms eerst registeren ofzo?
Je hebt denk ik helemaal gelijkquote:Op maandag 27 maart 2006 16:58 schreef kepler het volgende:
als je dit filmpje bekijkt: http://rapidshare.de/files/16488045/pauldanacrash.wmv.html
zie je ongeveer rond de 25 sec. dat Dana over een onderdeel van de andere auto heen rijdt, en dat hij daardoor een klap naar links maakt. Hij wilde dus gewoon bovenlangs, maar vanwege een brokstuk mislukte dit...
jawel, maar de gespinde auto's glijden over het algemeen door naar beneden, deze dus niet...quote:Op maandag 27 maart 2006 18:02 schreef pfaf het volgende:
Dat is inderdaad het geval, hoewel hij sowieso erg laag reed...
Het is heel moeilijk te zien, maar ik gok dat als Dana dat brokstuk niet had geraakt, het anders was afgelopen. Hij stond net op de rem toen hij dat debris raakte en als hij daarbij was uitgeweken, had hij wellicht de wagen dwars gekregen en Carpenter zijdelings geraakt. Maar goed, het is natuurlijk allemaal hypothetisch.quote:Op maandag 27 maart 2006 18:04 schreef kepler het volgende:
[..]
jawel, maar de gespinde auto's glijden over het algemeen door naar beneden, deze dus niet...
Daarom heeft hij ook nog een spotter, die hem hierover informeert. Vreemd dat hij dan juist in die bocht zijn inhaalmanouvre doorzet en dat in de warm-up...quote:Op maandag 27 maart 2006 19:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Volgens mij rijdt bij die eerste lampen die aan zijn op het moment dat hij de wagen van Carpenter ziet en het lijkt me dan logisch dat hij meer let op de baan dan op de lampen.
Brazilië 2003 volgens mij, deed het mij ook wel aan denken. Ik weet nog dat ik toen hard heb lopen vloeken op Alonso als een nietskunnende roekeloze rookie niet wetende dat ie een paar jaar later wereldkampioen zou zijnquote:Op maandag 27 maart 2006 19:31 schreef Gitanki het volgende:
Doet me ook een beetje aan het ongeluk van Alonso in de F1 een paar jaar geleden denken.
Was dan wel niet op een oval ofzo..
die reed onder geel ook volgas door, klapte toen op een wiel van Webbers wagen, had ook slecht af kunnen lopen..
Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen de televisiekijker en de coureur. Thuis zie je alles vanuit vijf verschillende camerastandpunten en in twintig herhalingen, zo nodig in slow-motion. Als coureur zit je in een wagen die nauwelijks geveerd is, op hoge snelheid waardoor je een soort tunnelzicht kan krijgen en moet je in een split second reageren. Zodra je een spinnende wagen ziet, ben je al op de plaats van het ongeluk. Dat gold voor Alonso, dat gold voor Dana, dat geldt in iedere crashsituatie. Je moet het meer van reflexen hebben dan van bewust ontwijken volgens mij.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 01:12 schreef At_Fundum het volgende:
[..]
Brazilië 2003 volgens mij, deed het mij ook wel aan denken. Ik weet nog dat ik toen hard heb lopen vloeken op Alonso als een nietskunnende roekeloze rookie niet wetende dat ie een paar jaar later wereldkampioen zou zijn![]()
De crash van Brack ziet er wel heftig uit idd, en als die daar in het tollen nog een keer het hek had geraakt had t zeker anders afgelopen.. Volgens mij houdt ie wel meer snelheid en bij Dana was het een headon klap op een stilstaand object waardoor de klap waarschijnlijk wel veel harder aan kwam.quote:Op maandag 27 maart 2006 21:06 schreef Gijsje het volgende:
Toch een raar iets, dat een Kenny Brack zo'n horror crash wel overleeft maar dat Dana dit dan helaas niet kan na vertellen. Terwijl de crash van Brack toch een tikje harder ging.
Da's dan wel weer het verschil met alonso's crash en deze: deze crash was met en hoge snelheid en Dana klapte kort na de crash op die wagen.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 01:23 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen de televisiekijker en de coureur. Thuis zie je alles vanuit vijf verschillende camerastandpunten en in twintig herhalingen, zo nodig in slow-motion. Als coureur zit je in een wagen die nauwelijks geveerd is, op hoge snelheid waardoor je een soort tunnelzicht kan krijgen en moet je in een split second reageren. Zodra je een spinnende wagen ziet, ben je al op de plaats van het ongeluk. Dat gold voor Alonso, dat gold voor Dana, dat geldt in iedere crashsituatie. Je moet het meer van reflexen hebben dan van bewust ontwijken volgens mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |