abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 00:52:55 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_36369438
Je kent ze nog wel. Een oud vrouwtje dat een snoepwinkeltje had zoals in Bommel.

Een bakker die we Jan de Bakker noemden en nog langs de deur ging met z'n brood.

Ik herinner me ook de VIVO nog, de Centra en Jamin.

Allemaal verleden tijd doordat er grote winkels kwamen zoals de Albert Hein.

Kennen jullie ze nog ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_36369461
quote:
De Kruidenier
--------------------------------------------------------------------------------
Mijn vader was een kruidenier.
In de jaren zestig hadden mijn ouders een klein winkeltje met een toonbank, een rij stopflessen vol met allerlei soorten snoepjes, vierkante blikken met een venster waarin de koekjes bewaard werden.
Een weegschaal met een soort van houdertje erin om de puntzakjes in te kunnen zetten tijdens het wegen (het is iets meer, mag dat??), en natuurlijk de grote Van Nelle voorraadblikken.
Uren zat ik als klein meisje op de grond achter de toonbank te luisteren naar de gesprekken tussen mijn vader en de klanten, zo'n winkel was namelijk ook een sociaal buurtgebeuren. Tussendoor bracht mijn vader dan ook nog de bestellingen rond op zijn grote transportfiets met mand voorop, waarin wij kleintjes ook wel eens naar school vervoerd werden.
Veel klanten hadden een opschrijfboekje in de winkel, daar werden dan de dagelijkse uitgaven ingeschreven, het totaalbedrag werd dan in één keer afgerekend, aan het eind van de week of zo. Soms moest mijn vader dan wel leuren om zijn centen. Verder herinner ik mij nog de verkoop van gas- en-lichtpenningen en dat je voor een paar centen een zakje koekkruimels kon kopen.
Zijn er nog mensen hier die zich "de kruidenier" herinneren?
pi_36369467
Er zit er hier nog één een kilometer vandaan.

Mevrouw van Benthum. Op maandag mag je er een gratis snoepje halen
pi_36369500
De Vivo is er ook niet meer.

Dat was de kruidenier op de hoek van de straat, geen echte supermarkt natuurlijk, en de eigenaars woonden erboven. Moest je 's avonds laat toch nog een kopje suiker hebben, kon je altijd aanbellen voor een kilootje.
pi_36369603
Bij ons verderop in de straat zat een bakker, als je de hoek omging een slager, de andere kant de straat in een groenteboer en een buurtsuper. Tegenwoordig zit alleen de groenteboer er nog...

Overigens werkte mijn opa al voor de oorlog bij een klein kruidenierszaakje, een Albert Heijn
pi_36369649
wij woonden boven de melkboer, hij had nog zo`n oude melkkar voor de deur staan (zo`n handkar) en er waren flessen melk, geen pakken
schuin tegenover ons hadden we een oud stoffig donker sigarenwinkeltje die ook vieze boekjes verkocht
en om de hoek een bakker die een snoephoekje had waar je bijv. kauwgomballen kon kopen voor 1 cent per stuk

verderop een drogisterijtje waar we altijd zoethout kochten
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_36369704
Oooh ja, stoffige geurende sigarenboertjes, wij hadden er 2 in de wijk.
Met een doos met snoepjes op de toonbank.
Als mijn vader dan een pakje sigaretten ging halen (Gladstone) pikte ik dan altijd 1 snoepje als de sigarenboer zich omdraaide
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 01:09:07 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_36369739
Het vreemde is dat we helemaal geen groenteboer meer hebben terwijl er vroeger 3 waren hier in de binnenstad. We hebben wel een Marokaan. Daar koop ik mijn fruit. Mar raar blijft het.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_36369773
Bij ons vroeger in de straat een weduwvrouw die een kleine kruidenierswinkel
runde in een schuurtje achter het huis.
Heb daar nog wel stroop gekocht, losse welteverstaan ik moest een kan meenemen
en dan kwam de stroop uit een houten vaatje.
Dit was in noord Groningen (Uithuizen) mijn geboorte plaats.
Het enige wat over blijft is de herinnering

[ Bericht 2% gewijzigd door verzameldirk op 26-03-2006 04:51:32 ]
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
  zondag 26 maart 2006 @ 01:17:53 #10
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_36369887
quote:
Op zondag 26 maart 2006 00:56 schreef Haaibaaike het volgende:
Dat hadden wij ook zo'n kruideniers winkeltje
wat een mooie tijd was dat.
Konden wij zomers op een zondag-ochtend een ijsje kopen van 25 cent Mooie tijd En met sinterklaas konden onze ouders kadotjes voor ons kopen in de ene helft van het winkeltje natuurlijk lagen mooi speelgoed een looppop bijv,
quote:
verderop een drogisterijtje waar we altijd zoethout kochten
Zoethout was zeker lekker Nu geef ik er niks meer om.
Zijn zoethout er nog ?
  zondag 26 maart 2006 @ 01:18:58 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_36369903
Gelukkig bestaan al die kleine winkels nog in het pitoreske Bloemendaal.

Alleen liggen de prijzen wat hoger tegenwoordig.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 26 maart 2006 @ 01:22:33 #12
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_36369947
In mijn dorp is een spar en die is duur Dus gaan wij vaak naar een grotere supermarkt of aldi soms
pi_36369955
Oké, een apart winkeltjestopic. Mijn stadje had vroeger 22 bakkers, 6 groenteboeren, een sparretje, een albertje, nog een supermarktje, een kaaswinkeltje, een apotheek, een stoffenwinkel, een hoedenwinkel, tig sigarenboeren etc. Anno nu hebben we nog een supermarktje, twee kantoorboekhandels, kaasboer, een groenteboer, en een broekenboer. Gelukkig zijn een hoop van die oude pandjes opgevuld door galeries, woonwinkels, sieradenontwerpers en antiekboeren. (ik wil het even niet hebben over snackbarren en zo) Maar gelukkig hebben we anno nu wél een grote supermarkt die midden de oude en nieuwe stad ligt
De boot is aan = de poppen zijn aan het dansen.
  zondag 26 maart 2006 @ 04:35:31 #14
97745 Thorical
finding a way
pi_36371222
Toen ik klein was hadden ze om de hoek een winkeltje waar je boeken kon huren per week of per dag. Met grijs gemeleerde kaften. De melkboer was een portiek naar links. En melk kon je los of met fles kopen. En ook op de pof. Schuin tegenover was er een snoepwinkeltje ook zondags open.
Met mijn grootouders gingen we naaar de gruyter om het snoepje van de week te halen en zelf de koffie te malen.
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 14:49:40 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_36377902
De melkflessen werden nog voor de deur gezet zonder dat ze werden gestolen.

pi_36378067
Die vanille en chocolade vla uit die kleinere flessen waren zoooooo lekker, dan maakten we zelf dubbelvla, met zo mooi mogelijke figuurtjes erin
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 14:54:54 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_36378090
En dan met een schraper de onderkant leeg maken

pi_36379105
quote:
Op zondag 26 maart 2006 01:22 schreef Haaibaaike het volgende:
In mijn dorp is een spar en die is duur Dus gaan wij vaak naar een grotere supermarkt of aldi soms
Vroeger was de Spar de grote supermakt: 'kopen bij de Spar is sparen bij de koop'.
pi_36379194
Tering, wat zijn jullie allemaal oud .
  zondag 26 maart 2006 @ 15:40:39 #20
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_36379221
quote:
Op zondag 26 maart 2006 15:39 schreef blieblie het volgende:
Tering, wat zijn jullie allemaal oud .
40+ forum
pi_36379393
Ben geen 40+, maar ongeveer 15 jaar geleden was hadden we ook op elke hoek van de straat een groenteboer, bakker, sigarenwinkel etc etc.

En wat ik me nog het meest daarvan herinner is dat we telkens voor wat kleingeld snoepjes gingen uitzoeken. "Doe maar 4 kikkertjes, 2 dropsleutels, 1 zuur matje, etc etc"
Nu kan je het volgens mij alleen nog maar in van die grote bakken kopen.
pi_36379482
Wie komt er uit Den Haag?

En wie kent er dan nog die chinees die iedere zondag bij de boterwaag op de Markt stond?
Dat was met afstand het kleinste winkeltje ooit volgens mij.

Stond ie daar met een klein tafeltje met daarop een koffer open geklapt, daarin allerlei snoepjes en natuurlijk, daar gingen we voor, de pindarepen voor een dubbeltje.

Hoor het hem nog zeggen "pinda, pinda, lekka, lekka"
pi_36379545
Zelf werkte ik na schooltijd bij de groenteboer op de Paviljoensgracht hoek Katerstraat.

Bestellingen wegbrengen naar de hoertjes in al die straten.
Daar stond je dan als 11-12 jarige met een doosje boodschappen voor een dicht gordijn te wachten.

Zakjes kolen a 7 kilo wegbrengen, 15 zakjes, even naar 3 hoog graag, en dan 3 zakjes tegelijk op je schouder.
pi_36380357
Wij hadden Hupkes op de hoek , een kruidenier
En de melkboer kwam langs en daar kon je ook losse melk van krijgen, moest je een pannetje meenemen
pi_36380578
Ik kom niet uit Den Haag, woonde als kind in Kortenhoef.

Ik weet nog dat er een echte kruidenier bij ons in het dorp was. Zo ééntje waar je voor de toonbank moest wachten en zij haalden dan van achter de toonbank wat er moest komen. Groentemannen heb je nog steeds, toen ik op de lagere school (!) zat, gingen we er af en toe een grote doos (formaat bananendoos) oude kranten brengen. Dan kreeg je een winterwortel. Die werd thuis geschild en opgepeuzeld. Vooral het zoetige middenste was mmmmmmmmmm

Verder herinner ik mij de melkboer die met bussen melk kwam en daaruit schepte. Later kreeg hij zo'n trekkarretje met een bromfietsmotor. Ook de bakker kwam met zo'n soort karretje langs. En dan met een mand gesorteerd spul bij de huizen langs.

Op zaterdag hadden ze denk ik een iets andere route. Bakker en melkboer kwamen elkaar dan voor ons huis tegen, zo rond koffietijd. De bakker kreeg dan een halve liter melk (volle melk, die nog ergens naar smaakte) en de melkboer kreeg een gebakje. Dat hebben ze járen volgehouden!
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 16:51:11 #26
7889 tong80
Spleenheup
pi_36380984
En de schillenboer heb ik ook nog meegemaakt

pi_36383497
quote:
Op zondag 26 maart 2006 16:51 schreef tong80 het volgende:
En de schillenboer heb ik ook nog meegemaakt

En de voddenman en scharensliep. Beiden met hun bedrijfje langs de huizen op de bakfiets.

De schillenboer had een paard en wagen. Bij de schillen moest ik altijd opletten er geen aardappelmesje in te gooien: anders konden de dieren die de schillen aten zich verwonden.
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 18:27:42 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_36383558
Bij ons kwam ook de ASCOT een stomerij langs de deur.

Riep ie : 'DE ASCOT, ben ik welkom.'

Kwam elke week, m'n ma nooit iets mee zien geven.

zondag 26 maart 2006 @ 18:40:52 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_36383914
Vroeger (toen ik klein was ) kwam bij mijn oma/opa op de boerderij 1 keer in de week een man met een opschrijfboekie, kop koffie erbij, en dat kwamen ze dan later brengen met de auto. Van de ENKABE oid., die winkel werd later een AH en die man rijdt nog steeds in een Mercedes diesel. Dus niet allemaal arremoei daaro.
Ook kwam er melk en boter en kaas en zo (gortemelksepap met stroop ) terug in een lege melkbus van de melkfabriek.

In het dorp had je ook 1 echte snoepwinkel: OPA en 1 snoepwinkel annex sigarenboer OMA. Daar mocht je dan voor een duppie snoep kopen als je voor de meester Arsenal sigaretten ging halen, kreeg je een gulden mee en de peuken waren toen 90 cent denk ik.

Ik heb de dingen die (bijna)niet meer bestaan ff cursief gezet

beetje off-topic:
Ze hebben hier bij de super (Ticino, CH) trouwens een heel aardig systeem om via Internet te bestellen. Werkt eigenlijk net zo als een opschrijfboekie. Loopt dat in NL nog een beetje? AH doet toch zoiets in Haarlem en omstreken?

[ Bericht 6% gewijzigd door Hyperdude op 26-03-2006 18:48:27 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 26 maart 2006 @ 18:46:34 #30
88233 Steve
Still the best.
pi_36384058
quote:
Op zondag 26 maart 2006 01:17 schreef Haaibaaike het volgende:

Zijn zoethout er nog ?
Ik zit er nu op te knauwen.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  zondag 26 maart 2006 @ 20:05:54 #31
130851 Mike1964
Prikkebeen
pi_36386067
quote:
Op zondag 26 maart 2006 01:18 schreef golfer het volgende:

Reed er vanmiddag nog doorheen toevallig en het viel me inderdaad op dat er nog zoveel van die authentieke winkeltjes zitten. Bij ons in Castricum verdwijnen ze in hoog tempo...triest maar je houdt het toch niet tegen...
Mijn beter ik en ik
streden erop of eronder
Mijn beter ik bezweek
Nu ben ik, goddank, zonder
  zondag 26 maart 2006 @ 20:47:51 #32
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_36387340
quote:
Op zondag 26 maart 2006 18:46 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Ik zit er nu op te knauwen.
Lekker hè
pi_36390855
quote:
Op zondag 26 maart 2006 00:54 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Er zit er hier nog één een kilometer vandaan.

Mevrouw van Benthum. Op maandag mag je er een gratis snoepje halen
Nooit geweten...dan zal ik daar morgen even mijn brood halen... Moet denk ik alleen wel een rok aan..als het de van Bentum is die ik denk....(op de telgterweg??)
~*~Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt beter !~*~
pi_36390985
* pinkt een traantje weg
een klein winkeltje in een voorkamer, daar kocht ik stroopsoldaatjes en dropjes (los natuurlijk) tijdens mijn krantenwijk. Een andere winkel met een oude baas die had lekkere koeken, geen geld - geen probleem dan betaal je toch later.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_36391599
Bij ons in het dorp kon je bij de kruidenier ook je boodschappen op laten schrijven en dan b.v eens per maand betalen. Dat kun je je nu toch niet meer voorstellen?
pi_36392284
Wij brachten altijd het boekje met boodschappen weg...de kruidenier maakte de lijst klaar en bracht het... en deed er snoepjes bij voor ons..We liepen ook zendingsbusje..en wisten precies wie ook boodschappen bij hem deed...Als hij geweest was gingen wij op pad..en hadden dan veel snoepjes...

Tegenover school een snoepwinkeltje met een man die steeds slechter ging zien... de namaakdubbeltjes van school deden het daar goed...

VIVO...DEGRUYTER 4=6...weet er zo niet meer...
~*~Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt beter !~*~
pi_36392546
wij hadden in de buurt ook een stripboek omruil winkeltje

met je oude donald duckies daar naar toe en dan omruilen voor andere stripboekjes (ook 2è hands natuurlijk) en je schoot er natuurlijk altijd wat bij in ( 2brengen= 1 halen) maar wel leuk
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 23:52:31 #38
7889 tong80
Spleenheup
pi_36392887
Stripboek-omruil-winkel. Dat is wel een vreemd dorp. Duckstad ?

pi_36393043
quote:
Op zondag 26 maart 2006 23:40 schreef laffer het volgende:
wij hadden in de buurt ook een stripboek omruil winkeltje

met je oude donald duckies daar naar toe en dan omruilen voor andere stripboekjes (ook 2è hands natuurlijk) en je schoot er natuurlijk altijd wat bij in ( 2brengen= 1 halen) maar wel leuk
Bij ons was zoiets op de zaterdagmarkt, was altijd leuk om iets er tussenuit te zoeken. Helaas kakt ook de markt in...
pi_36393046
quote:
Op zondag 26 maart 2006 23:52 schreef tong80 het volgende:
Stripboek-omruil-winkel. Dat is wel een vreemd dorp. Duckstad ?

nuh, amsterdam

maar het winkeltje was helaas snel weer weg

was wel makkelijk, ouwe stripboeken ( van wat dan ook) omruilen tegen andere stripboeken
pi_36393142
en wat je ook niet meer ziet zijn die kleine speelgoedwinkeltjes, nu heb je alleen die grote zaken als bart smit en intertoys, vroeger waren er van die leuke kleine winkeltjes zoals: "splinter" in de haarlemmermeerstraat, en "henny" op de hoofddorpweg en "alco"? op de koninginnenweg
pi_36394722
Tja in de loop der jaren zijn er veel van die kleine winkeltjes verdwenen. Uit mijn vroegste jeugd in Haarlem centrum herinner ik me een paar van die winkeltjes. Aan veel van die winkeltjes zitten herinneringen vast

* "Kapper Hoekstra" op de Koudenhorn, daar kon je ook snoeppapier en andere snoep kopen. Hij had ook verrassingszakjes voor 10 cent. Die kochten we wel maar steeds viel het tegen wat erin zat.

* Supermarkt "Kijkgrijp" op de Gedempte oude gracht daar hadden ze van die kinder boodschappenkarretjes. Onwijs vond ik dat!!

* Vlakbij Supermarkt Kijkgrijp op de Gedempte oude gracht zat een speelgoedwinkel die gerund werd door twee zussen. Die had schuine vitrines met allemaal vakjes erin. In die vakjes allemaal kleine speelgoedjes. Als we braaf waren geweest of we hadden iets naars moeten doen dan mochten we er soms wat uitzoeken. Dat was een feest.

* "Snackbar Heynis" op de Grote Markt. Mijn moeder moest met veel moeite de eindjes aan elkaar knopen dus geld om te snacken was er eigenlijk niet. Maar... bij Heynis kon je uit de muur piepkleine patatzakjes trekken. Daarin een paar patatjes en een gehaktballetje of bitterbal. Zo lekker heeft patat nooit meer gesmaakt!!

* De "Fopwinkel" in de Jansstraat had altijd geinige dingen. Tongfluitjes waren het leukste.
pi_36396380
Hier in Ermelo had je de witte heide...Verkocht de gekste dingen...Niet dat de winkel netjes geordend was...maar de eigenaar vond het wel, ook al was hij blind!
  Trouwste user 2022 maandag 27 maart 2006 @ 21:12:07 #44
7889 tong80
Spleenheup
pi_36416812
Ja wij hadden ook zo'n winkel waar alles te koop was. Leek op de Blokker maar was veel minder gestructureerd. Jan Vlug heette het. Als je een blauwe fietsbel met een pinokkio plaatje wilde kon hij er aan komen

maandag 27 maart 2006 @ 22:12:08 #45
87436 ThunderChild
Mighty pirate!
pi_36418873
quote:
Op zondag 26 maart 2006 00:52 schreef tong80 het volgende:
Je kent ze nog wel. Een oud vrouwtje dat een snoepwinkeltje had zoals in Bommel.

Een bakker die we Jan de Bakker noemden en nog langs de deur ging met z'n brood.

Ik herinner me ook de VIVO nog, de Centra en Jamin.

Allemaal verleden tijd doordat er grote winkels kwamen zoals de Albert Hein.

Kennen jullie ze nog ?
Kleine winkels, wat zijn dat ??
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free. You can't take the sky from me
Take me out to the black, tell them I ain't comin' back
Burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 27 maart 2006 @ 22:19:29 #46
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36419154
quote:
Op zondag 26 maart 2006 01:18 schreef golfer het volgende:

Hee, jij woont om de hoek (Kleverpark hier)

Er kwam bij ons een schillenboer langs de deuren

En een auto met aardappelen.

En de SRV-man

Tegenover de school was een sigarenzaak waar ik 4 centendroppen voor een stuiver kocht om stiekem in de klas van te snoepen (ik plakte ze tegen het plaatje van mijn beugel ).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 27 maart 2006 @ 22:22:44 #47
13151 crew  Rewimo
pi_36419229
quote:
Op maandag 27 maart 2006 01:51 schreef Mirre het volgende:
Tja in de loop der jaren zijn er veel van die kleine winkeltjes verdwenen. Uit mijn vroegste jeugd in Haarlem centrum herinner ik me een paar van die winkeltjes. Aan veel van die winkeltjes zitten herinneringen vast

* "Kapper Hoekstra" op de Koudenhorn, daar kon je ook snoeppapier en andere snoep kopen. Hij had ook verrassingszakjes voor 10 cent. Die kochten we wel maar steeds viel het tegen wat erin zat.

* Supermarkt "Kijkgrijp" op de Gedempte oude gracht daar hadden ze van die kinder boodschappenkarretjes. Onwijs vond ik dat!!

* Vlakbij Supermarkt Kijkgrijp op de Gedempte oude gracht zat een speelgoedwinkel die gerund werd door twee zussen. Die had schuine vitrines met allemaal vakjes erin. In die vakjes allemaal kleine speelgoedjes. Als we braaf waren geweest of we hadden iets naars moeten doen dan mochten we er soms wat uitzoeken. Dat was een feest.

* "Snackbar Heynis" op de Grote Markt. Mijn moeder moest met veel moeite de eindjes aan elkaar knopen dus geld om te snacken was er eigenlijk niet. Maar... bij Heynis kon je uit de muur piepkleine patatzakjes trekken. Daarin een paar patatjes en een gehaktballetje of bitterbal. Zo lekker heeft patat nooit meer gesmaakt!!

* De "Fopwinkel" in de Jansstraat had altijd geinige dingen. Tongfluitjes waren het leukste.
De Kijkgrijp heet nu Dekamarkt. En die prachtige speelgoedwinkel is helaas weg, de gezusters konden geen opvolger vinden...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 27 maart 2006 @ 22:51:52 #48
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_36420289
Oh ja, wij hadden ook zo'n winkeltje om de hoek.
Dat vrouwtje verkocht van alles, maar het meest interessante was de houten vitrinekast in de achterste hoek van de winkel.
Die zat vol met de lekkerste snoepjes.
Soms kregen we van moeder een dubbeltje mee, en dan mochten we uitzoeken.
We moesten via het glas aanwijzen welke snoepjes we wilden hebben, daarna moesten we een stapje achteruit, en werd het lekkers door het vrouwtje gepakt.

Van dat oranje poeder, dat was lekker om door de schoolmelk te mengen, de allereerste Yogi-drink
Zoethout.
Trekdrop
Echte kauwgom!
toverballen
niespoeder

Je moest een weten wat je allemaal kreeg voor een duppie, je had echt een broekzak vol.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_36420538
Het snoepkeetje aan de rand van het Newtonplein in Den Haag. Daar haalde ik voor een gulden een hele zak snoep die nauwelijks naar huis te slepen was en dan keek ik al vretende de hele woensdagmiddag TV.

Het is jammer dat je het pas weet te waarderen nadat het voorbij is...
  Trouwste user 2022 maandag 27 maart 2006 @ 23:03:29 #50
7889 tong80
Spleenheup
pi_36420703
quote:
Op maandag 27 maart 2006 22:12 schreef ThunderChild het volgende:

[..]

Kleine winkels, wat zijn dat ??
Winkels die klein zijn.

maandag 27 maart 2006 @ 23:04:42 #51
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_36420745
quote:
Op maandag 27 maart 2006 23:03 schreef tong80 het volgende:

[..]

Winkels die klein zijn.

Ja, ongeveer zo groot als het toilet van de Bijenkorf
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  maandag 27 maart 2006 @ 23:13:42 #52
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_36421054
De A&O in de wijk in Rotterdam waar ik opgroeide.

Bij mij om de hoek zat lange tijd het 'Magazijn Elck Wat Wils' dat écht voor elk wat wils had.

Jawohl Herr Kaloin!
pi_36421146
Wij hadden vroeger bij ons op het pleintje een kruidenierswinkeltje (naam ben ik vergeten) daar moest ik van m'n moeder ''Lodaline'' (jullie nog bekend?) halen voor de afwas. Ik werd dan met een lege fles weggestuurd om hem te laten navullen.
En verder op zat een drogisterij genaamd ''Klik'' daar haalden we altijd petroleum in zo'n plastic jerrycan die hadden we nodig voor zo'n petroleumstelletje om het suddervlees uren te laten pruttelen.
  woensdag 29 maart 2006 @ 00:12:04 #54
1087 Merisse
broddeltante
pi_36451617
Ze zijn er nog wel die kleine winkeltjes, maar veel te weinig. Veel te veel mobiele telefoonwinkels, videodvd-o-theken, Blokkers, Mediamarkt en andere grote ketens. Hier in Utrecht heb je in het centrum nog wel wat ouderwetse rondreuswinkeltjes op gebied van bijv. speelgoed en een ouderwetse drogist met toonbank en man met stofjas.

Volgens mij zou een ouderwetse snoepwinkel best een gat in de markt zijn. Mensen, niet alleen 40+ ers maar ook kinderen, 20-ers en ouderen, hebben er denk ik best wat meer voor over om snoep per stuk te kopen i.p.v. schepsnoep of zakken uit de super.
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  Trouwste user 2022 woensdag 29 maart 2006 @ 20:49:49 #55
7889 tong80
Spleenheup
pi_36473709
Wij hebben tot vorig jaar nog een drop-in gehad. Een echt snoepwinkeltje. Heeft het helaas niet gered

Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 29 maart 2006 @ 20:54:42 #56
13151 crew  Rewimo
pi_36473889
Gelukkig hebben we in Haarlem altijd Van der Pigge nog, de drogist die het opnam tegen V&D. En won

Dankzij de onverzettelijkheid van Ton van Os, de toenmalige eigenaar van de drogisterij, bouwde V&D zich noodgedwongen om 'van der Pigge' heen.
  Trouwste user 2022 woensdag 29 maart 2006 @ 20:57:59 #57
7889 tong80
Spleenheup
pi_36473985
Dat is cool zeg

pi_36474410
Ik ben dan nog geen 40+, maar kleine gezellige winkeltjes
I love them !

Ze verdwijnen idd allemaal... toch zijn er her en der nog wat overgebleven winkeltjes te vinden.
Tot voor kort had ik hier een ..tsja... hoe moet je het noemen ?
Een "van alles wat" winkeltje (?) van misschien 20 m2 maximaal groot.
Er stond een wat oudere man, een heerlijke kletsmajoor die echt met je meedacht als je iets in je huis op een alternatieve manier even op wilde knappen of repareren. Je zat dan samen te puzzelen met allerlei stukjes en ideetjes en meer dan eens liep ik na een gezellig en humorvol gesprek zonder tijdslimiet de deur uit mèt de oplossing en zonder dat ik iets hoefde af te rekenen.
(misschien is dat wel waarom dat het winkeltje weg is )

In Den Haag, daar zit een heel leuk speelgoed winkeltje.
Een stukje buiten het centrum, beetje donker van binnen, veel houten spullen, een schat van een man achter de toonbank... heerlijk praatgraag en iedere keer als je er komt heeft hij een nieuw speeltje dat hij je even wil showen (vaak zijn het dingen die zo uit de natuurkunde-les-doos zouden kunnen komen).

Nog niet overal is de melkboer en de bakker aan huis al een hele tijd verdwenen.
Ik ben 26 jaar en kan mij nog herinneren dat de melkboer langskwam,
glazen flessen met roze/paarsachtige dikke yoghurt kon je er o.a. kopen.
Zodra je de melkboer de staat in kon horen rijden, kon je mijn moeder al horen schreeuwen...
"níet aan de wagen gaan hangen !!!"
(en uiteraard deed ik dat dan ook niet.... totdat de wagen buiten het zicht/straat van mijn moeder was )

De bakker aan huis ?
Je hing een tasje aan de deur met een briefje er in en als je thuis kwam hing er een tas brood aan je voordeur.
De afrekening kwam later dan wel.

Maar dit is misschien zo omdat ik opgegroeid ben in een dorpje.
Nu woon ik aan de andere kant van het land, Rotterdam.
Een héél verschil natuurlijk.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  woensdag 29 maart 2006 @ 21:27:27 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36475036
Vergeet de COOP niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Trouwste user 2022 woensdag 29 maart 2006 @ 21:32:19 #60
7889 tong80
Spleenheup
pi_36475187
Vroeger hoorden we om de hoek de ijscoman al aankomen. Met zijn bel luidend zodat ieder kind bij z'n ma ging zeuren om een kwartje. We zien hem hier nooit meer langskomen.

pi_36475457
Kwartje?? Als je geluk had een steekijsje van 1 cent...en als het feest was dan kreeg je een stuiver... Van die rollen ijs met een koekje..voor 1 cent kreeg je ongeveer 2 cm ijs...voor een stuiver een beduidend groter ijsje..
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 29 maart 2006 @ 21:51:15 #62
13151 crew  Rewimo
pi_36475869
Ik had vandaag een scharensliep aan de deur Niks te sliepen alleen
pi_36476874
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 20:54 schreef Rewimo het volgende:
Gelukkig hebben we in Haarlem altijd Van der Pigge nog, de drogist die het opnam tegen V&D. En won

[afbeelding]
Dankzij de onverzettelijkheid van Ton van Os, de toenmalige eigenaar van de drogisterij, bouwde V&D zich noodgedwongen om 'van der Pigge' heen.
Yep! Eén van de leukste winkeltjes van Haarlem. Met de door Menno zelf gemaakte supergeheime (qua recept) zonnebrandcreme...Ik mag er graag even binnenlopen. En daarna even een biertje op de Botermarkt halen natuurlijk...
Mijn beter ik en ik
streden erop of eronder
Mijn beter ik bezweek
Nu ben ik, goddank, zonder
pi_36480584
Ooooow ja, de sigarenboer waar ik voor mijn opa bepaalde sigaretten mocht halen (kom niet op het merk!), toen mocht dat nog als klein meisje....de melkboer waar je een pak vla moest halen van je moeder, de slager voor 1 pond karbonade Dat was heel stoer als je boodschapjes mocht doen van je moeder Zo'n ouderwets snoepwinkeltje waar je voor een kwartje een hele zak snoep kon kopen (ik wil die van 1 cent, en die van 5 cent, en doe die ook maar voor 1 cent, 2 van die enz, duurde ook wel even dan ) Een speelgoedwinkel die chaotisch leek, alles stond op en door elkaar maar als je iets zocht kon "Nico" het vinden hoor Later overgenomen door Blokker

Helaas, ze bestaan niet meer, mijn zoon haalt nu zijn snoepjes bij "de turk" op de hoek, sigaretten, vla en vlees haal ik gewoon bij de giga supermarkten

[ Bericht 15% gewijzigd door SuperMOM op 30-03-2006 00:08:10 ]
pi_36480680
quote:
Op maandag 27 maart 2006 23:15 schreef klingel het volgende:
Wij hadden vroeger bij ons op het pleintje een kruidenierswinkeltje (naam ben ik vergeten) daar moest ik van m'n moeder ''Lodaline'' (jullie nog bekend?) halen voor de afwas. Ik werd dan met een lege fles weggestuurd om hem te laten navullen.
En verder op zat een drogisterij genaamd ''Klik'' daar haalden we altijd petroleum in zo'n plastic jerrycan die hadden we nodig voor zo'n petroleumstelletje om het suddervlees uren te laten pruttelen.
Komt me bekend voor ja! Mijn schoonmoeder noemt het trouwens nog steeds Lodaline
  donderdag 30 maart 2006 @ 00:01:30 #66
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_36480707
De Gruyter supermarktjes bestaan ook niet meer.

Kan me nog iets herinneren van penningen van een halve cent (van plastic) die je daar kreeg en waarmee je snoep kon kopen bij ze.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 30 maart 2006 @ 00:09:59 #67
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_36480916
quote:
Op zondag 26 maart 2006 14:54 schreef tong80 het volgende:
En dan met een schraper de onderkant leeg maken

Dat noemden wij een flessenlikker

Wij hadden zo'n ieniemienie drogisterijtje met een vrouw met een knot in het haar en een wratje op de neus om de hoek van waar ik woonde. Die had echt nog van die flessen staan met droppies erin. Ze had van die wybervormige zoute droppies en dezelfde vorm maar dan mentholsmaak. En die dan door elkaar eten tot je kotsmisselijk was. En konijnenkeuteldroppies

Verder had ze jodenvet. Niet zo'n mooie naam, maar het was verdomde lekker, soort druivensuiker was dat. En schuimblokken, aaaaah, ik doe een moord voor zo'n ouwerwets schuimblok......

Verder hadden we een echte melkman inderdaad, met flessen ipv pakken. En de boter in een vetvrij papiertje. Die kwam langs de deur met paard en wagen!!
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  donderdag 30 maart 2006 @ 00:49:15 #68
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_36481827
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 00:09 schreef ElizabethR het volgende:

Verder hadden we een echte melkman inderdaad, met flessen ipv pakken. En de boter in een vetvrij papiertje. Die kwam langs de deur met paard en wagen!!
Die van ons kwam in het begin nog langs met melkkannetjes die gevuld werden.
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 30 maart 2006 @ 00:59:58 #69
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_36482027
In Haaksbergen had je vroeger de snoeppot
ben er nog steeds niet overheen..
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
  Trouwste user 2022 donderdag 30 maart 2006 @ 17:54:30 #70
7889 tong80
Spleenheup
pi_36498796
In Zaltbommel heette het 'De winkel van Sientje.' Schiet me plots te binnen.

pi_36505424
[/quote]
quote:
[quote]Op donderdag 30 maart 2006 00:09 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Dat noemden wij een flessenlikker
wij ook ... nog steeds
quote:
En schuimblokken, aaaaah, ik doe een moord voor zo'n ouwerwets schuimblok......
die zijn nog steeds te koop één schuimblok eten kan ik niet, nog steeds niet!
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')