quote:De Kruidenier
--------------------------------------------------------------------------------
Mijn vader was een kruidenier.
In de jaren zestig hadden mijn ouders een klein winkeltje met een toonbank, een rij stopflessen vol met allerlei soorten snoepjes, vierkante blikken met een venster waarin de koekjes bewaard werden.
Een weegschaal met een soort van houdertje erin om de puntzakjes in te kunnen zetten tijdens het wegen (het is iets meer, mag dat??), en natuurlijk de grote Van Nelle voorraadblikken.
Uren zat ik als klein meisje op de grond achter de toonbank te luisteren naar de gesprekken tussen mijn vader en de klanten, zo'n winkel was namelijk ook een sociaal buurtgebeuren. Tussendoor bracht mijn vader dan ook nog de bestellingen rond op zijn grote transportfiets met mand voorop, waarin wij kleintjes ook wel eens naar school vervoerd werden.
Veel klanten hadden een opschrijfboekje in de winkel, daar werden dan de dagelijkse uitgaven ingeschreven, het totaalbedrag werd dan in één keer afgerekend, aan het eind van de week of zo. Soms moest mijn vader dan wel leuren om zijn centen. Verder herinner ik mij nog de verkoop van gas- en-lichtpenningen en dat je voor een paar centen een zakje koekkruimels kon kopen.
Zijn er nog mensen hier die zich "de kruidenier" herinneren?
quote:Op zondag 26 maart 2006 00:56 schreef Haaibaaike het volgende:
Dat hadden wij ook zo'n kruideniers winkeltje![]()
wat een mooie tijd was dat.
Konden wij zomers op een zondag-ochtend een ijsje kopen van 25 centMooie tijd
En met sinterklaas konden onze ouders kadotjes voor ons kopen in de ene helft van het winkeltje natuurlijk
lagen mooi speelgoed een looppop
bijv,
Zoethout was zeker lekkerquote:verderop een drogisterijtje waar we altijd zoethout kochten![]()
Vroeger was de Spar de grote supermakt: 'kopen bij de Spar is sparen bij de koop'.quote:Op zondag 26 maart 2006 01:22 schreef Haaibaaike het volgende:
In mijn dorp is een spar en die is duurDus gaan wij vaak naar een grotere supermarkt of aldi soms
![]()
En de voddenman en scharensliep. Beiden met hun bedrijfje langs de huizen op de bakfiets.quote:Op zondag 26 maart 2006 16:51 schreef tong80 het volgende:
En de schillenboer heb ik ook nog meegemaakt
Reed er vanmiddag nog doorheen toevallig en het viel me inderdaad op dat er nog zoveel van die authentieke winkeltjes zitten. Bij ons in Castricum verdwijnen ze in hoog tempo...triest maar je houdt het toch niet tegen...quote:Op zondag 26 maart 2006 01:18 schreef golfer het volgende:
Gelukkig bestaan al die kleine winkels nog in het pitoreske Bloemendaal.
Alleen liggen de prijzen wat hoger tegenwoordig.
Nooit geweten...dan zal ik daar morgen even mijn brood halen... Moet denk ik alleen wel een rok aan..als het de van Bentum is die ik denk....(op de telgterweg??)quote:Op zondag 26 maart 2006 00:54 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Er zit er hier nog één een kilometer vandaan.
Mevrouw van Benthum. Op maandag mag je er een gratis snoepje halen![]()
Bij ons was zoiets op de zaterdagmarkt, was altijd leuk om iets er tussenuit te zoeken. Helaas kakt ook de markt in...quote:Op zondag 26 maart 2006 23:40 schreef laffer het volgende:
wij hadden in de buurt ook een stripboek omruil winkeltje![]()
met je oude donald duckies daar naar toe en dan omruilen voor andere stripboekjes (ook 2è hands natuurlijk) en je schoot er natuurlijk altijd wat bij in ( 2brengen= 1 halen) maar wel leuk![]()
nuh, amsterdamquote:Op zondag 26 maart 2006 23:52 schreef tong80 het volgende:
Stripboek-omruil-winkel. Dat is wel een vreemd dorp. Duckstad ?
Kleine winkels, wat zijn dat ??quote:Op zondag 26 maart 2006 00:52 schreef tong80 het volgende:
Je kent ze nog wel. Een oud vrouwtje dat een snoepwinkeltje had zoals in Bommel.
Een bakker die we Jan de Bakker noemden en nog langs de deur ging met z'n brood.
Ik herinner me ook de VIVO nog, de Centra en Jamin.
Allemaal verleden tijd doordat er grote winkels kwamen zoals de Albert Hein.
Kennen jullie ze nog ?
Hee, jij woont om de hoekquote:Op zondag 26 maart 2006 01:18 schreef golfer het volgende:
Gelukkig bestaan al die kleine winkels nog in het pitoreske Bloemendaal.
Alleen liggen de prijzen wat hoger tegenwoordig.
De Kijkgrijp heet nu Dekamarkt. En die prachtige speelgoedwinkel is helaas weg, de gezusters konden geen opvolger vinden...quote:Op maandag 27 maart 2006 01:51 schreef Mirre het volgende:
Tja in de loop der jaren zijn er veel van die kleine winkeltjes verdwenen. Uit mijn vroegste jeugd in Haarlem centrum herinner ik me een paar van die winkeltjes. Aan veel van die winkeltjes zitten herinneringen vast![]()
* "Kapper Hoekstra" op de Koudenhorn, daar kon je ook snoeppapier en andere snoep kopen. Hij had ook verrassingszakjes voor 10 cent. Die kochten we wel maar steeds viel het tegen wat erin zat.
* Supermarkt "Kijkgrijp" op de Gedempte oude gracht daar hadden ze van die kinder boodschappenkarretjes. Onwijs vond ik dat!!
* Vlakbij Supermarkt Kijkgrijp op de Gedempte oude gracht zat een speelgoedwinkel die gerund werd door twee zussen. Die had schuine vitrines met allemaal vakjes erin. In die vakjes allemaal kleine speelgoedjes. Als we braaf waren geweest of we hadden iets naars moeten doen dan mochten we er soms wat uitzoeken. Dat was een feest.
* "Snackbar Heynis" op de Grote Markt. Mijn moeder moest met veel moeite de eindjes aan elkaar knopen dus geld om te snacken was er eigenlijk niet. Maar... bij Heynis kon je uit de muur piepkleine patatzakjes trekken. Daarin een paar patatjes en een gehaktballetje of bitterbal. Zo lekker heeft patat nooit meer gesmaakt!!
* De "Fopwinkel" in de Jansstraat had altijd geinige dingen. Tongfluitjes waren het leukste.
Winkels die klein zijn.quote:Op maandag 27 maart 2006 22:12 schreef ThunderChild het volgende:
[..]
Kleine winkels, wat zijn dat ??![]()
![]()
Ja, ongeveer zo groot als het toilet van de Bijenkorfquote:
Yep! Eén van de leukste winkeltjes van Haarlem. Met de door Menno zelf gemaakte supergeheime (qua recept) zonnebrandcreme...Ik mag er graag even binnenlopen. En daarna even een biertje op de Botermarkt halen natuurlijk...quote:Op woensdag 29 maart 2006 20:54 schreef Rewimo het volgende:
Gelukkig hebben we in Haarlem altijd Van der Pigge nog, de drogist die het opnam tegen V&D. En won
[afbeelding]
Dankzij de onverzettelijkheid van Ton van Os, de toenmalige eigenaar van de drogisterij, bouwde V&D zich noodgedwongen om 'van der Pigge' heen.
quote:Op maandag 27 maart 2006 23:15 schreef klingel het volgende:
Wij hadden vroeger bij ons op het pleintje een kruidenierswinkeltje (naam ben ik vergeten) daar moest ik van m'n moeder ''Lodaline'' (jullie nog bekend?) halen voor de afwas. Ik werd dan met een lege fles weggestuurd om hem te laten navullen.
En verder op zat een drogisterij genaamd ''Klik'' daar haalden we altijd petroleum in zo'n plastic jerrycan die hadden we nodig voor zo'n petroleumstelletje om het suddervlees uren te laten pruttelen.
Dat noemden wij een flessenlikkerquote:Op zondag 26 maart 2006 14:54 schreef tong80 het volgende:
En dan met een schraper de onderkant leeg maken
Die van ons kwam in het begin nog langs met melkkannetjes die gevuld werden.quote:Op donderdag 30 maart 2006 00:09 schreef ElizabethR het volgende:
Verder hadden we een echte melkman inderdaad, met flessen ipv pakken. En de boter in een vetvrij papiertje. Die kwam langs de deur met paard en wagen!!
wij ook ... nog steedsquote:[quote]Op donderdag 30 maart 2006 00:09 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat noemden wij een flessenlikker
die zijn nog steeds te koopquote:En schuimblokken, aaaaah, ik doe een moord voor zo'n ouwerwets schuimblok......
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |