ok weet nu al dat dit een lap wordt maar moet ff mijn irritatie kwijt
![]()
Om aanspraak te maken op een WW uitkering die het UWV (voorheen GAK) uitkeert, moet je voor alles ingeschreven staan als werkzoekende bij het CWI (voorheen Arbeidsbureau).
Iedereen die wel eens genoodzaakt is geweest gebruik te maken van een WW uitkering, heeft vast met een van deze bedrijven te doen gehad. En die weet dan ook wel hoe verschikkelijk gefrustreerd je kan worden van de papierwinkel en de gedateerde, inefficiente werkwijze waar je elke keer weer mee te maken hebt. Alsof het 15 jaar geleden is, de digitale revolutie niet heeft plaatsgevonden en de WW client er is om de behandelende afdelingen aan het werk te houden ipv andersom!
Ik werk regelmatig op projectbasis, wat inhoudt dat ik soms een half jaar ergens werk, soms een jaar. Een en ander wordt dmv raportages en eindeloos overleg van formulieren, lonen en contracten nauwlettend door beide instanties in de gaten gehouden. Als ik een baan voor een jaar aanneem, betekent dit dat ik in de laatste weken van mijn betrekking een dagdeel of 4 vrij moet nemen om de hele molen bij het CWI opnieuw in gang te zetten, waarna het dan nog minstens een week of 6 duurt voor je uitkering ge(her!)activeerd is, ook als ik van te voren exact weet wanneer mijn laatste werkdag zal zijn. In deze periode wordt je geacht je hele arbeidsgeschiedenis opnieuw op papier te zetten, formulieren van 16 kantjes in te vullen over je opleiding, je vaardigheden en de werkgevers in de laatste 5 jaar. Elleke keer opnieuw! Het CWI heeft een controlerende functie voor het UWV, toch moet je alle gegevens zowel met het CWI als het UWV overleggen. Maar op het moment dat jij aanspraak wilt maken op informatie uit je eigen dossier (?) blijkt de informatie niet of onvolledig te bestaan, terwijl de kantoren dubbel werk verrichten.
Tot op vandaag zit ik te wachten op het jaaroverzicht 2005 van het UWV, terwijl ik voor 1 april belastingaangifte moet doen. Het UWV Amsterdam had zichzelf tot 6 maart gegeven voordat ze telefoontjes aangaande achterstallige jaaroverzichten in behandeling nam. Op 6 maart belde ik dat ik het nog steeds niet had ontvangen, of ik iemand kon spreken die er over ging. Dat kon niet, het zou binnen een week worden opgestuurd. Op 17 maart belde ik weer, om te vragen of het nu al was opgestuurd, dat kon men niet zeggen maar er werd een aantekening van gemaakt. Ondertussen is het nog niet binnen en heb ik nog 4 werkdagen om met iemand anders mijn aangifte in orde te maken. Voor de zekerheid heb ik de belastingdienst ook maar gebeld om uitstel van aangifte aan te vragen. Bijna 4 maanden na de jaarwisseling!
Korter of langer werkloos worden is al vervelend, maar als je merkt hoe de desbetreffende autoriteiten te werk gaan vraag je je wel eens af waarom JIJ nog zonder baan zit! Overleg van gegevens hoort erbij natuurlijk, het gaat immers om veel geld. Maar in een tijd dat iedereen wat meer moet doen voor heel wat minder, dat papier een kostbaar goed is en er van bedrijven en werknemers optimale resultaten worden verwacht punnikken deze megabedrijven kneuterig door met hun belegen werkmethoden en aanverwante excuses. En niet denken dat je smiddags om vijf over 16 bij het CWI of UWV aan kunt komen want dan is iedereen naar huis!
Gelukkig zit ik zelf nooit lang zonder werk en beschik ik over middelen waar helaas niet iedere werkloze gebruik van kan maken. Alle protserige mega banenmarkten ten spijt, is een langdurig werkzoekende imo meer geholpen met een goedkoop computertje en een minimale internetverbinding.
Op basis van zijn sofinummer en diverse functiegerelateerde wachtwoorden zouden de arbeidsgegevens van elke Nederlander gewoon online toegankelijk moeten zijn, zowel voor genoemde instanties ter inzage, als voor de Nederlander zelf. Om bij te werken, aan te vullen en zelfs CV en sollicitatie-activiteiten aan te verbinden. Heb je dan een intake bij een van deze instanties, dan is het gewoon even nalopen van gegevens, printje maken, klaar. Zoals het nu gaat is gewoon achterlijk en verschrikkelijk kostbaar. De enigen die zo blijvend aan werk geholpen worden, zijn de werknemers van CWI en UWV
Meer ervaringen met CWI UWV? Positieve mogen natuurlijk ook!