14.000. Veertienduizend. En men maakt zich druk om een doodgeschoten mus.quote:Bij faillissementen wordt niet alleen op grote schaal gefraudeerd. "Bedrijven maken ook slim gebruik van de mazen in de wet om personeel op een makkelijke manier te lozen", zegt E. Bouwers, bestuurder van FNV Bouw in Zembla. Bedrijven zetten het personeel dat ze willen ontslaan in aparte BV´s. Deze BV´s gaan dan failliet zonder dat het de werkgever iets kost en zonder dat de ontslagen werknemer nog enige aanspraken kan maken op zijn oude werkgever. Bouwers: "In 2002 zijn er 40.000 faillissement-uitkeringen verstrekt en bij ruim een derde hiervan, zo´n 14.000 mensen, blijkt dat ze op een smerige manier geloosd zijn." Dit getal betreft volgens Bouwers enkel 2002 en dan nog alleen de Bouwsector.
Ik weet niet of die vriend van jou er bezwaar tegen heeft als de naam van dat bedrijf genoemd wordt, maar ik zie geen reden om de naam niet te noemen... als men er daar geen moeite mee heeft om dergelijke trucjes toe te passen, zullen ze vast ook geen problemen met de schadelijke consequenties voor hun imago...quote:Op vrijdag 24 maart 2006 14:11 schreef Keromane het volgende:
Tot slot nog een mooi voorbeeld:
Een vriend werkte al jaren bij een software/spelontwikkelaar. Op een dag kreeg hij geen salaris meer, net als zijn collega's. Op kantoor werd door de manager met krokodilletranen verteld dat het geld op was en dat het bijzonder slecht ging en dat er mensen weg moesten. Stuk voor stuk werden mensen apart genomen en gevraagd om ontslag te nemen en geen geld te vragen, om zo de collega's te ontzien. Het was een hecht team en nogal wat mensen hebben hier gehoor aan gegeven uit loyaliteit. De helft verdween, de andere helft bleef aan het werk en ontving twee weken later alsnog het salaris. In de maanden erna werden er nog eens 8 mensen ontslagen, twee mensen bleven uiteindelijk over, waaronder die vriend. Zij mochten de nog openstaande softwaretitels afwerken en toen dat gedaan was werden ook zij ontslagen. Het bedrijf bestaat nog steeds en is nog steeds publisher, maar ontwikkelt zelf niet meer. Het heeft op handige wijze die afdeling weten te ontmantelen.
lol... checkquote:Op zaterdag 25 maart 2006 14:15 schreef Keromane het volgende:
[...]
Wat betreft het bedrijf in het voorbeeld, zoveel software/spelontwikkelaars hebben we niet in Nederland. Het was een bekende waar mensen misschien nog wel titels van in de kast hebben liggen voor de persoonlijke financieen, voor de tuin of om over een Nederlandse snelweg te racen. Verder speelde deze kwestie alweer jaren geleden en hebben de mensen van nu er misschien niets mee te maken. Het gaat ook niet over illegale praktijken maar over sluw management dat je overal kunt zien bij bedrijven die in zwaar weer terecht komen.
Ja, ik zag het ook al op WebWereld staan... stelletje vuillakken.quote:Tot slot, de veroordeelde heren uit het nieuwsbericht zijn eerder al in opspraak gekomen:
http://www.planetinternet(...)tid=538918/sc=e5ae73
Het is zeker niet netjes maar een werkgever heeft niet zoveel keuze. Een andere mogelijkheid is de tent failliet te laten gaan, maar ook dat verdient geen schoonheidsprijs. Om te voorkomen dat dit soort dingen gebeuren zal het ontslagrecht moeten worden versoepeld. Dat is namelijk het werkelijke probleem; zolang het voor een werkgever vrijwel onmogelijk is om op het moment dat het bedrijf in (financiële) moeilijkheden komt passende maatregelen te nemen, zal hij grijpen naar onorthodoxe middelen.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 14:48 schreef Yildiz het volgende:
Tjah, wat kan ik zeggen. Een schande. On(be)grijpbaar dat papiertijgers (zoals die headhunter) 's avonds rustig kunnen slapen, met de gedachte: 'zo, ik heb weer eens baas geholpen zijn werknemers eruit te naaien'.
http://www.computable.nl/artikels/archief3/d22gh3mj.htmquote:(..)
"De baas van dit zogenaamde bedrijf, de heer R.V., haalt je binnen met mooie beloftes. Na een week hoor je niets meer van de man en een week daarna ligt de ontslagbrief in de bus."
In maart dit jaar wordt in onder meer de nieuwsgroep nl.markt.freelance nog veel uitgebreider gewaarschuwd voor de ontslagzwendel van de twee bv's. Een ict'er (bankzitter) krijgt via een headhunter een detacheringcontract aangeboden, vaak in of dichtbij de woonplaats. Naderhand blijkt deze opdracht 'ingetrokken'. De kandidaat wordt vervolgens in de proeftijd ontslagen. De winst voor de twee bureaus: een deel van het salaris, dat de voormalige werkgever betaalt in ruil voor de detachering
(..)
http://www2.intermediair.nl/artikel.jsp?id=52908quote:‘Personeel te veel? Onze resultaten zijn verbluffend!’ Nette bedrijven als automatiseerder Econocom en Harvey Nash, een IT-detacheerder, vielen voor de wervende teksten van werving- en selectiebureau Cygnus uit Etten-Leur. Het moet gezegd: van hun overtollige personeel waren zo af. Voor de oud-werknemers liep het minder gelukkig af.
Zo ging Gerard Klein Tijssink, in dienst bij Harvey Nash, aanvankelijk akkoord met een outplacementtraject. Cygnus bracht hem in contact met detacheringbureau Bright IT. Hij kreeg een mooie baan aangeboden, maar Bright IT weigerde een gesprek met de klant waar hij zou gaan werken. Hij werd achterdochtig en tekende niets. Van een aantal collega-IT’ers hoorde hij dat ook zij via Cygnus allemaal een prachtige baan aangeboden hadden gekregen bij Bright IT. Nadat ze eenmaal hadden getekend, trok de klant van Bright IT de opdracht plotseling in en werden de werknemers tijdens hun proeftijd eruit geknikkerd.
(..)
Dit vind ik tegen het onzinnige aanleunen, ontslagrecht is behoorlijk goed uitgekristalliseerd in NL, naar mijn mening.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 18:38 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het is zeker niet netjes maar een werkgever heeft niet zoveel keuze. Een andere mogelijkheid is de tent failliet te laten gaan, maar ook dat verdient geen schoonheidsprijs. Om te voorkomen dat dit soort dingen gebeuren zal het ontslagrecht moeten worden versoepeld. Dat is namelijk het werkelijke probleem; zolang het voor een werkgever vrijwel onmogelijk is om op het moment dat het bedrijf in (financiële) moeilijkheden komt passende maatregelen te nemen, zal hij grijpen naar onorthodoxe middelen.
Het ontslagrecht is té restrictief. Natuurlijk is het goed dat een werknemer enige wettelijke bescherming geniet zodat hij niet zomaar kan worden ontslagen. Maar we moeten niet blind zijn voor de gevolgen van de huidige regelgeving, en ook niet voor de mogelijkheden die er met een soepeler ontslagrecht ontstaan. Als het makkelijker wordt om iemand te ontslaan, is de drempel om iemand aan te nemen ook lager.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:30 schreef Yildiz het volgende:
Dit vind ik tegen het onzinnige aanleunen, ontslagrecht is behoorlijk goed uitgekristalliseerd in NL, naar mijn mening.
Dat is een kromme vergelijking. Dan zou je namelijk een misdrijf goedkeuren, terwijl ik alleen spreek over uitbreiding van de mogelijkheden voor een werkgever om een arbeidsovereenkomst op te zeggen.quote:Straks gaan we inbraak legaliseren omdat het anders zo'n gedoe is met die papierhandel die erna komt.
Dat is maar half waar. Een werkgever kan het bedrijf niet zodanig reorganiseren dat de rotte plekken verdwijnen. Hij mag uit een aantal werknemers met dezelfde functie niet degene behouden die het beste bij de organisatie past, het moet allemaal volgens het last in - first out principe. Bovendien is voorkomen beter dan genezen. Als je pas mag ingrijpen op het moment dat het slecht gaat met het bedrijf, ben je eigenlijk al te laat.quote:Trouwens, als het bedrijf aantoonbaar in slechte financiële staat verkeerd, is een reorganisatie legaal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |