Een opmerkelijk bericht op Webwereld.
Twee mannen hebben een fikse celstraf gekregen voor ontslagzwendel. De mannen deden zich voor als headhunter en directeur van een ICT bedrijf en benaderden ICT-bedrijven die personeel wilden lozen. Ze beloofden herplaatsing en ontvingen hiervoor per medewerker enkele maandsalarissen. ICT-medewerkers die dan zelf ontslag hadden genomen met uitzicht op een nieuwe baan werden vervolgens in hun zogenaamde proeftijd ontslagen en hadden het nakijken zonder een rooie cent of recht op een uitkering.
http://www.webwereld.nl/a(...)nke-celstraffen.htmlHet is een opmerkelijk bericht omdat ik dergelijke trucjes meer heb gezien, al lag het er niet zo dik bovenop. Toen de ICT markt instortte vernam ik van diverse mensen bij verschillende bedrijven dat hen gouden bergen werd beloofd, als ze uiteindelijk maar ontslag zouden nemen. In de praktijk werden mensen die hiermee accoord gingen -ondanks m'n advies dit niet te doen- na een paar maanden bemiddeling aan hun lot overgelaten, of kwamen terecht in een baan ver onder het oude niveau. Van ICT docent/ontwikkelaar naar administratief medewerker (documenten overtypen) bijvoorbeeld. Ook een ex-werkgever van mij probeerde me indertijd met beloftes te bewegen te krabbelen zodat ik accoord ging met m'n eigen ontslag, zonder ontslagvergoeding.
Je moet
nooit accoord gaan met ontslag en goed je ogen open houden. Als men van je af wil kunnen er allerlei trucjes en toneelstukjes worden opgevoerd zonder dat je het in eerste instantie door hebt. Het is moeilijk en duur om mensen te ontslaan, vandaar dat men eerst van alles zal proberen. Het kan zelfs erg vervelend worden met demotiverende opdrachten intimidatie en druk, functioneringsgesprekken waaruit ineens blijkt dat je je werk niet goed zou doen etc. Enfin, je moet al oppassen bij het aanbod van overplaatsing binnen je eigen concern, wanneer je bijv. 'de mogelijkheid' krijgt om onder een andere (zelfstandige) business unit te gaan werken. Kijk goed naar de kleine lettertjes, er kan 'verlies' van arbeidsverleden optreden omdat je door te krabbelen feitelijk accoord kunt gaan met een totaal nieuwe dienstbetrekking bij juridisch gezien een andere werkgever. Dan kun je zomaar in een nieuwe proefperiode komen te zitten waarbij ontslag erg makkelijk is. Dit trucje heeft men ook bij ons eens proberen uit te halen, er werd geschipperd met verliezen en mensen tussen allerlei BU's. Van talloze mensen werd 'helaas' afscheid genomen en hen werd verder veel succes gewenst terwijl er in feite een massa-ontslag plaatsvond. Iets wat eigenlijk niet zomaar kan en waar het imago van het bedrijf onder te leiden heeft.
Rechters zijn het over het algemeen niet op hun achterhoofd gevallen m.b.t. trucjes, maar als je overal zelf mee accoord gaat -inclusief je eigen ontslag of nieuwe dienstbetrekking- dan valt er weinig te doen. Kom je op straat te staan dan heb je geen recht op een uitkering. De ontslagvergoeding kan daarnaast nihil wezen.
Tot slot nog een mooi voorbeeld:
Een vriend werkte al jaren bij een software/spelontwikkelaar. Op een dag kreeg hij geen salaris meer, net als zijn collega's. Op kantoor werd door de manager met krokodilletranen verteld dat het geld op was en dat het bijzonder slecht ging en dat er mensen weg moesten. Stuk voor stuk werden mensen apart genomen en gevraagd om ontslag te nemen en geen geld te vragen, om zo de collega's te ontzien. Het was een hecht team en nogal wat mensen hebben hier gehoor aan gegeven uit loyaliteit. De helft verdween, de andere helft bleef aan het werk en ontving twee weken later alsnog het salaris. In de maanden erna werden er nog eens 8 mensen ontslagen, twee mensen bleven uiteindelijk over, waaronder die vriend. Zij mochten de nog openstaande softwaretitels afwerken en toen dat gedaan was werden ook zij ontslagen. Het bedrijf bestaat nog steeds en is nog steeds publisher, maar ontwikkelt zelf niet meer. Het heeft op handige wijze die afdeling weten te ontmantelen.