abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36327845
Een opmerkelijk bericht op Webwereld.

Twee mannen hebben een fikse celstraf gekregen voor ontslagzwendel. De mannen deden zich voor als headhunter en directeur van een ICT bedrijf en benaderden ICT-bedrijven die personeel wilden lozen. Ze beloofden herplaatsing en ontvingen hiervoor per medewerker enkele maandsalarissen. ICT-medewerkers die dan zelf ontslag hadden genomen met uitzicht op een nieuwe baan werden vervolgens in hun zogenaamde proeftijd ontslagen en hadden het nakijken zonder een rooie cent of recht op een uitkering.

http://www.webwereld.nl/a(...)nke-celstraffen.html

Het is een opmerkelijk bericht omdat ik dergelijke trucjes meer heb gezien, al lag het er niet zo dik bovenop. Toen de ICT markt instortte vernam ik van diverse mensen bij verschillende bedrijven dat hen gouden bergen werd beloofd, als ze uiteindelijk maar ontslag zouden nemen. In de praktijk werden mensen die hiermee accoord gingen -ondanks m'n advies dit niet te doen- na een paar maanden bemiddeling aan hun lot overgelaten, of kwamen terecht in een baan ver onder het oude niveau. Van ICT docent/ontwikkelaar naar administratief medewerker (documenten overtypen) bijvoorbeeld. Ook een ex-werkgever van mij probeerde me indertijd met beloftes te bewegen te krabbelen zodat ik accoord ging met m'n eigen ontslag, zonder ontslagvergoeding.

Je moet nooit accoord gaan met ontslag en goed je ogen open houden. Als men van je af wil kunnen er allerlei trucjes en toneelstukjes worden opgevoerd zonder dat je het in eerste instantie door hebt. Het is moeilijk en duur om mensen te ontslaan, vandaar dat men eerst van alles zal proberen. Het kan zelfs erg vervelend worden met demotiverende opdrachten intimidatie en druk, functioneringsgesprekken waaruit ineens blijkt dat je je werk niet goed zou doen etc. Enfin, je moet al oppassen bij het aanbod van overplaatsing binnen je eigen concern, wanneer je bijv. 'de mogelijkheid' krijgt om onder een andere (zelfstandige) business unit te gaan werken. Kijk goed naar de kleine lettertjes, er kan 'verlies' van arbeidsverleden optreden omdat je door te krabbelen feitelijk accoord kunt gaan met een totaal nieuwe dienstbetrekking bij juridisch gezien een andere werkgever. Dan kun je zomaar in een nieuwe proefperiode komen te zitten waarbij ontslag erg makkelijk is. Dit trucje heeft men ook bij ons eens proberen uit te halen, er werd geschipperd met verliezen en mensen tussen allerlei BU's. Van talloze mensen werd 'helaas' afscheid genomen en hen werd verder veel succes gewenst terwijl er in feite een massa-ontslag plaatsvond. Iets wat eigenlijk niet zomaar kan en waar het imago van het bedrijf onder te leiden heeft.

Rechters zijn het over het algemeen niet op hun achterhoofd gevallen m.b.t. trucjes, maar als je overal zelf mee accoord gaat -inclusief je eigen ontslag of nieuwe dienstbetrekking- dan valt er weinig te doen. Kom je op straat te staan dan heb je geen recht op een uitkering. De ontslagvergoeding kan daarnaast nihil wezen.

Tot slot nog een mooi voorbeeld:
Een vriend werkte al jaren bij een software/spelontwikkelaar. Op een dag kreeg hij geen salaris meer, net als zijn collega's. Op kantoor werd door de manager met krokodilletranen verteld dat het geld op was en dat het bijzonder slecht ging en dat er mensen weg moesten. Stuk voor stuk werden mensen apart genomen en gevraagd om ontslag te nemen en geen geld te vragen, om zo de collega's te ontzien. Het was een hecht team en nogal wat mensen hebben hier gehoor aan gegeven uit loyaliteit. De helft verdween, de andere helft bleef aan het werk en ontving twee weken later alsnog het salaris. In de maanden erna werden er nog eens 8 mensen ontslagen, twee mensen bleven uiteindelijk over, waaronder die vriend. Zij mochten de nog openstaande softwaretitels afwerken en toen dat gedaan was werden ook zij ontslagen. Het bedrijf bestaat nog steeds en is nog steeds publisher, maar ontwikkelt zelf niet meer. Het heeft op handige wijze die afdeling weten te ontmantelen.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 14:48:51 #2
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36329119
Tjah, wat kan ik zeggen. Een schande. On(be)grijpbaar dat papiertijgers (zoals die headhunter) 's avonds rustig kunnen slapen, met de gedachte: 'zo, ik heb weer eens baas geholpen zijn werknemers eruit te naaien'.

Is een beetje ethiek soms teveel gevraagd, denk ik dan?

Overigens ken ik ook nog een voorbeeld wat hierbij past.
Heijmans.

Ik zag daar toevallig een paar weken geleden een reportage (herhaling) over op ZEMBLA. Heel toevallig dat ik de volgende dag op een 'carrierebeurs' was, waar, toevallig, deze mensenhandelaren ook stonden. Walgelijk eigenlijk. Ik vraag me soms af hoe hard de Public Relations afdeling moet werken om dit allemaal uit de publiciteit te werken.

Uitzending Zembla faillisementsfraude
quote:
Bij faillissementen wordt niet alleen op grote schaal gefraudeerd. "Bedrijven maken ook slim gebruik van de mazen in de wet om personeel op een makkelijke manier te lozen", zegt E. Bouwers, bestuurder van FNV Bouw in Zembla. Bedrijven zetten het personeel dat ze willen ontslaan in aparte BV´s. Deze BV´s gaan dan failliet zonder dat het de werkgever iets kost en zonder dat de ontslagen werknemer nog enige aanspraken kan maken op zijn oude werkgever. Bouwers: "In 2002 zijn er 40.000 faillissement-uitkeringen verstrekt en bij ruim een derde hiervan, zo´n 14.000 mensen, blijkt dat ze op een smerige manier geloosd zijn." Dit getal betreft volgens Bouwers enkel 2002 en dan nog alleen de Bouwsector.
14.000. Veertienduizend. En men maakt zich druk om een doodgeschoten mus.
En wat het nog erger maakt, maar 2% wordt aangepakt.
En nog iets, studenten fiscale economie, bijvoorbeeld, leren gewoon hoe dit werkt. Niet dat dat erg is, want ze worden er wel op voorbereid. Maar dat het zo 'ingeburgerd' is, is best jammer.

[ Bericht 39% gewijzigd door Yildiz op 24-03-2006 15:39:09 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_36334221
Een van de mensen uit het voorbeeld zat bij Heijmans. Die vriend had niet eens door dat ie ontslag kreeg, hij belde ons indertijd zelfs enthousiast op dat ie promotie zou gaan maken, 'misschien ook buiten de organisatie'. In eerste instantie geloofde hij niet dat hem de wacht zou worden aangezet, maar daar kwam verandering in toen ie verzocht werd even een krabbel te zetten.

Lang niet alle headhunters zijn natuurlijk onbetrouwbaar, maar toen de nood hoog was sprongen handige jongens in op de vraag. Je komt gauw in een grijs gebied. In de ICT detachering had je omvangrijke netwerken van mensen die elkaar opdrachten doorschoven. Op papier had je tal van 'professionele ICT organisaties met bekwaam personeel' die feitelijk uit 1 persoon bestonden en links en rechts mensen aan elkaar doorsluisden om hierbij een eigen percentage op de prijs zetten. Het was gouden handel en snel verdiend. Ik heb ooit op een project gezeten waarbij ik telkens 4 urenbrieven moest versturen en uiteraard m'n mond moest houden over wie m'n baas nu echt was. Als me iets gevraagd werd moest ik maar wat verzinnen. De klant betaalde meer dan het dubbele dan m'n eigenlijke uurtarief. Nou ja, dat doorgeven van mensen zie je de laatste jaren vooral met allerlei 'uitzendorganisaties' die in feite niets anders zijn dan een doorgeefluik van Poolse arbeiders. Ook hier is een grijs gebied, boetes zijn lager dan de opbrengst en ondanks 100% pakkans doen mensen het gewoon.

Enfin, toen het klad in de ICT erin kwam kreeg je eventjes dat bedrijven vast personeel gingen aannemen ipv. hele teams externen. Daar was de rek ook snel uit, en net als in de detachering vloog even later de laatste aanwas er het eerste uit.

In een economisch onzekere situatie kun je niet 100% garanderen dat je iemand een jarenlange baan kunt bieden. Sommige headhunters zullen misschien zelf mensen in dienst hebben genomen in de hoop ze zelf alsnog te kunnen detacheren, maar liepen tegen een kapotte markt aan. Enkelen -zoals de mensen in dit nieuwsbericht- zijn doelbewust gaan frauderen. Het is letterlijk over de ruggen van mensen die simpelweg kansloos zijn. De rechter heeft een forse straf opgelegd en dat is m.i. terecht.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 19:12:39 #4
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_36336803
Dat eerste verhaal uit de OP heb ik ook via-eens gehoord, welliswaar niet uit eerste hand maar dat was voor mij wel genoeg om eens stil te staan bij de mogelijkheid dat een bedrijf in staat zou kunnen zijn om zulke smerige trucjes te gebruiken.

Trouwens, in tegenstelling tot het nieuwsbericht op webwereld doet de OP vermoeden dat de bedrijven die hun personeel kwijt moesten hebben geweten van de zwendel?
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 14:11 schreef Keromane het volgende:
Tot slot nog een mooi voorbeeld:
Een vriend werkte al jaren bij een software/spelontwikkelaar. Op een dag kreeg hij geen salaris meer, net als zijn collega's. Op kantoor werd door de manager met krokodilletranen verteld dat het geld op was en dat het bijzonder slecht ging en dat er mensen weg moesten. Stuk voor stuk werden mensen apart genomen en gevraagd om ontslag te nemen en geen geld te vragen, om zo de collega's te ontzien. Het was een hecht team en nogal wat mensen hebben hier gehoor aan gegeven uit loyaliteit. De helft verdween, de andere helft bleef aan het werk en ontving twee weken later alsnog het salaris. In de maanden erna werden er nog eens 8 mensen ontslagen, twee mensen bleven uiteindelijk over, waaronder die vriend. Zij mochten de nog openstaande softwaretitels afwerken en toen dat gedaan was werden ook zij ontslagen. Het bedrijf bestaat nog steeds en is nog steeds publisher, maar ontwikkelt zelf niet meer. Het heeft op handige wijze die afdeling weten te ontmantelen.
Ik weet niet of die vriend van jou er bezwaar tegen heeft als de naam van dat bedrijf genoemd wordt, maar ik zie geen reden om de naam niet te noemen... als men er daar geen moeite mee heeft om dergelijke trucjes toe te passen, zullen ze vast ook geen problemen met de schadelijke consequenties voor hun imago...

[ Bericht 4% gewijzigd door HenryHill op 24-03-2006 19:18:22 ]
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_36353491
Zwendel is een heel groot woord en ik heb niet willen impliceren dat bedrijven op de hoogte waren in deze bepaalde kwestie. Je hebt het hier over een ernstig delict waarbij het duidelijk om persoonlijk gewin ging over de levens van andere mensen heen. Pure oplichting/zwendel.

Wat wel zo is is dat bij ontslag alles uit de kast wordt getrokken om maar zo snel en goedkoop mogelijk van iemand af te komen. Het mooiste is als mensen zelf a.s.a.p. opstappen en geen cent meevragen. Bijna ondenkbaar, maar dat gebeurt toch regelmatig. Er wordt op mensen ingepraat, die scheidend manager van je is ineens je allerbeste vriend, er worden terloops nog wat oude 'studieschulden' uit de kast getrokken die gecashed moeten worden, etc. Nogal wat mensen kiezen eieren voor hun geld zonder de consequenties te begrijpen. Netjes is het niet maar het is binnen de kaders van de wet. Voor een werkgever is een deal waarbij -liefst voor de al gereserveerde ontslagvergoeding- een bemiddelingsbedrijfje wordt ingeschakeld ook een aardige optie. Als bedrijf ben je van je personeel af en heb je geen verplichtingen meer. Ook al kan de bemiddelaar geen andere baan vinden voor de exwerknemer.

Wat betreft het bedrijf in het voorbeeld, zoveel software/spelontwikkelaars hebben we niet in Nederland. Het was een bekende waar mensen misschien nog wel titels van in de kast hebben liggen voor de persoonlijke financieen, voor de tuin of om over een Nederlandse snelweg te racen. Verder speelde deze kwestie alweer jaren geleden en hebben de mensen van nu er misschien niets mee te maken. Het gaat ook niet over illegale praktijken maar over sluw management dat je overal kunt zien bij bedrijven die in zwaar weer terecht komen.

Tot slot, de veroordeelde heren uit het nieuwsbericht zijn eerder al in opspraak gekomen:
http://www.planetinternet(...)tid=538918/sc=e5ae73
  zaterdag 25 maart 2006 @ 17:19:33 #6
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_36358337
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 14:15 schreef Keromane het volgende:
[...]
Wat betreft het bedrijf in het voorbeeld, zoveel software/spelontwikkelaars hebben we niet in Nederland. Het was een bekende waar mensen misschien nog wel titels van in de kast hebben liggen voor de persoonlijke financieen, voor de tuin of om over een Nederlandse snelweg te racen. Verder speelde deze kwestie alweer jaren geleden en hebben de mensen van nu er misschien niets mee te maken. Het gaat ook niet over illegale praktijken maar over sluw management dat je overal kunt zien bij bedrijven die in zwaar weer terecht komen.
lol... check
quote:
Tot slot, de veroordeelde heren uit het nieuwsbericht zijn eerder al in opspraak gekomen:
http://www.planetinternet(...)tid=538918/sc=e5ae73
Ja, ik zag het ook al op WebWereld staan... stelletje vuillakken.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  zaterdag 25 maart 2006 @ 18:16:04 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36359814
Er is ook een belangenvereniging

http://www.freewebs.com/belverbs/
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 25 maart 2006 @ 18:38:09 #8
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_36360428
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 14:48 schreef Yildiz het volgende:
Tjah, wat kan ik zeggen. Een schande. On(be)grijpbaar dat papiertijgers (zoals die headhunter) 's avonds rustig kunnen slapen, met de gedachte: 'zo, ik heb weer eens baas geholpen zijn werknemers eruit te naaien'.
Het is zeker niet netjes maar een werkgever heeft niet zoveel keuze. Een andere mogelijkheid is de tent failliet te laten gaan, maar ook dat verdient geen schoonheidsprijs. Om te voorkomen dat dit soort dingen gebeuren zal het ontslagrecht moeten worden versoepeld. Dat is namelijk het werkelijke probleem; zolang het voor een werkgever vrijwel onmogelijk is om op het moment dat het bedrijf in (financiële) moeilijkheden komt passende maatregelen te nemen, zal hij grijpen naar onorthodoxe middelen.
pi_36360459
quote:
(..)
"De baas van dit zogenaamde bedrijf, de heer R.V., haalt je binnen met mooie beloftes. Na een week hoor je niets meer van de man en een week daarna ligt de ontslagbrief in de bus."

In maart dit jaar wordt in onder meer de nieuwsgroep nl.markt.freelance nog veel uitgebreider gewaarschuwd voor de ontslagzwendel van de twee bv's. Een ict'er (bankzitter) krijgt via een headhunter een detacheringcontract aangeboden, vaak in of dichtbij de woonplaats. Naderhand blijkt deze opdracht 'ingetrokken'. De kandidaat wordt vervolgens in de proeftijd ontslagen. De winst voor de twee bureaus: een deel van het salaris, dat de voormalige werkgever betaalt in ruil voor de detachering
(..)
http://www.computable.nl/artikels/archief3/d22gh3mj.htm

---
quote:
‘Personeel te veel? Onze resultaten zijn verbluffend!’ Nette bedrijven als automatiseerder Econocom en Harvey Nash, een IT-detacheerder, vielen voor de wervende teksten van werving- en selectiebureau Cygnus uit Etten-Leur. Het moet gezegd: van hun overtollige personeel waren zo af. Voor de oud-werknemers liep het minder gelukkig af.

Zo ging Gerard Klein Tijssink, in dienst bij Harvey Nash, aanvankelijk akkoord met een outplacementtraject. Cygnus bracht hem in contact met detacheringbureau Bright IT. Hij kreeg een mooie baan aangeboden, maar Bright IT weigerde een gesprek met de klant waar hij zou gaan werken. Hij werd achterdochtig en tekende niets. Van een aantal collega-IT’ers hoorde hij dat ook zij via Cygnus allemaal een prachtige baan aangeboden hadden gekregen bij Bright IT. Nadat ze eenmaal hadden getekend, trok de klant van Bright IT de opdracht plotseling in en werden de werknemers tijdens hun proeftijd eruit geknikkerd.

(..)
http://www2.intermediair.nl/artikel.jsp?id=52908
  zaterdag 25 maart 2006 @ 21:30:15 #10
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36365255
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 18:38 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Het is zeker niet netjes maar een werkgever heeft niet zoveel keuze. Een andere mogelijkheid is de tent failliet te laten gaan, maar ook dat verdient geen schoonheidsprijs. Om te voorkomen dat dit soort dingen gebeuren zal het ontslagrecht moeten worden versoepeld. Dat is namelijk het werkelijke probleem; zolang het voor een werkgever vrijwel onmogelijk is om op het moment dat het bedrijf in (financiële) moeilijkheden komt passende maatregelen te nemen, zal hij grijpen naar onorthodoxe middelen.
Dit vind ik tegen het onzinnige aanleunen, ontslagrecht is behoorlijk goed uitgekristalliseerd in NL, naar mijn mening.
Straks gaan we inbraak legaliseren omdat het anders zo'n gedoe is met die papierhandel die erna komt.

Trouwens, als het bedrijf aantoonbaar in slechte financiële staat verkeerd, is een reorganisatie legaal.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_36367536
Als bedrijf probeer je termen als 'reorganisatie' te vermijden, net als aanwijzingen dat je mensen wilt buitengooien. Je wilt rust in de tent, loyaliteit, geen pottekijkers, en naar buiten toe een solide karakter. Logisch ook. Verder laat je het liever niet zover komen dat je echt mensen moet ontslaan omdat je anders failliet bent, je komt als het goed is eerder met maatregelen.

Om te voorkomen dat sociale voorzieningen een vangnet voor commerciele bedrijven worden ipv. een vangnet van de maatschappij is het ontslaan van mensen niet zo eenvoudig. Helemaal niet als je er tientallen tegelijkertijd op straat wil zetten. Het zou anders wel makkelijk zijn: morgen is de markt goed, je stampt een bedrijf met duizend man personeel uit de grond en je casht. Als het overmorgen wat slechter gaat gooi je iedereen eruit zodat de maatschappij voor ze kan opdraaien terwijl jij nog een cocktail bestelt.

Zo werkt het dus niet. Natuurlijk zal een onderneming van alles proberen wat in haar macht ligt om mensen toch kwijt te raken als het zo uitkomt. Inclusief mensen proberen te bewegen om op eigen initiatief op te stappen, of om hen accoord te laten gaan met 'promotie' buiten de deur via een arbeidsbemiddelaar.
  zondag 26 maart 2006 @ 09:43:24 #12
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_36372161
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 21:30 schreef Yildiz het volgende:
Dit vind ik tegen het onzinnige aanleunen, ontslagrecht is behoorlijk goed uitgekristalliseerd in NL, naar mijn mening.
Het ontslagrecht is té restrictief. Natuurlijk is het goed dat een werknemer enige wettelijke bescherming geniet zodat hij niet zomaar kan worden ontslagen. Maar we moeten niet blind zijn voor de gevolgen van de huidige regelgeving, en ook niet voor de mogelijkheden die er met een soepeler ontslagrecht ontstaan. Als het makkelijker wordt om iemand te ontslaan, is de drempel om iemand aan te nemen ook lager.
quote:
Straks gaan we inbraak legaliseren omdat het anders zo'n gedoe is met die papierhandel die erna komt.
Dat is een kromme vergelijking. Dan zou je namelijk een misdrijf goedkeuren, terwijl ik alleen spreek over uitbreiding van de mogelijkheden voor een werkgever om een arbeidsovereenkomst op te zeggen.
quote:
Trouwens, als het bedrijf aantoonbaar in slechte financiële staat verkeerd, is een reorganisatie legaal.
Dat is maar half waar. Een werkgever kan het bedrijf niet zodanig reorganiseren dat de rotte plekken verdwijnen. Hij mag uit een aantal werknemers met dezelfde functie niet degene behouden die het beste bij de organisatie past, het moet allemaal volgens het last in - first out principe. Bovendien is voorkomen beter dan genezen. Als je pas mag ingrijpen op het moment dat het slecht gaat met het bedrijf, ben je eigenlijk al te laat.
pi_36507268
Als één van de betrokkenen wil ik hier gaarne op reageren. Na 3 drie jaar van strijd is het de belangenvereniging gelukt deze oplichters veroordeeld te krijgen. Allereerst schijnt het in dit land uiterst bijzonder te zijn dat dit soort zaken überhaupt voorkomen. Een tweede bijzonderheid is dat het hof voor één van de oplichters een aanzienlijk zwaardere straf opgelegd heeft dan initieel door het OM werd geeist.
Helaas is in het strafrechtelijk onderzoek de rol van de ex-werkgevers nooit een doel geweest. Echter met de informatie uit dit onderzoek en de uitspraak van het hof is het waarschijnlijk zeer aanemelijk te maken dat de ex-werkgevers ervan geweten hebben dan wel geweten hadden kunnen hebben. Buiten kijf staat dat het handelen van deze ex-werkgevers uiterst bedenkelijk is geweest. Derhalve zal e.e.a. nog een staartje hebben en zal er in de toekomst nog wel meer publiciteit over deze ICT ontslagzwendel volgen. Één ding is duidelijk alle betrokken ex-werkgevers hadden een contract afgesloten met het genoemde headhuntersbureau en nagenoeg allemaal hebben ze betaald.

In mijn geval had mijn ex-werkgever in de jaren 2001 en 2002 zeer goed gedraaid en was er in 2003 vooral door zijn eigen handelen bij klanten mede de klad gekomen in het aantal detacheringsplaatsen. Derhalve was voor de ex-werkgever ondanks de slechte economische omstandigheden géén directe reden mensen te lozen. Het is nu eenmaal een bedrijfsrisico voor een detacheringsbureau dat er wel eens mensen op de bank zitten. In mijn geval zat ik tot één dag voor ik in contact kwam met de headhunter nog gewoon betaald gedetacheerd bij een klant, dus niks bankzitter of problematisch geval. Na 20 jaar arbeidsverleden zonder ooit maar één dag zonder werk gezeten te hebben kan ik maar tot één conclusie komen: schorem van het ergste soort. En dat heeft helemaal niets te maken met ontslagrecht of wat dan ook, maar is gewoon een kwestie van normaal menselijk fatsoen. Heel simpel.

Ik bezit over veel informatie over deze zaak, maar hou dit netjes voor me tot het juiste moment. Wacht maar rustig af ... en kijk regelmatig eens op http://www.freewebs.com/belverbs/
voor het laatste nieuws. Één hebben we ondertussen wel geleerd en dat is geduld hebben.
pi_38510956
Binnenkort specifieke informatie over de relatie van één van de ex-werkgevers met de genoemde ontslag zwendel op www.freewebs.com/ontslagzwendel-esprit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')