quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 10:51 schreef -Marc- het volgende:[..]
Onderzoeken met een betrouwbaarheidspercentage <95% zijn toch nooit valide?
Officieel niet, maar als een opdrachtgever tevreden is met 90 % zou je het kunnen doen. Norm is minimaal 95 %. In de statistiek is 95 % een aanvaard percentage.
Hier kun je het mee doen, in principe:
Bij 90 % betrouwbaarheidsinterval S = d / 1,645
Bij 95 % betrouwbaarheidsinterval S = d / 1,960
Bij 99 % betrouwbaarheidsinterval S = d / 2,576
http://www.euronet.nl/use(...)teekproefgrootte.htmOf van de bron van TNS NIPO (Die troel aangaf):
Het betrouwbaarheidsniveauIn het marktonderzoek worden de marges over het algemeen berekend op 95%-betrouwbaarheidsniveau. Dit houdt in dat een onderzoeksuitkomst in 19 van de 20 gevallen conform de realiteit is. Dat zegt dus niet iets over de nauwkeurigheid op zich, alleen over de mate van betrouwbaarheid. In ons geval zou dit betekenen: met een betrouwbaarheid van 95% kunnen we zeggen dat het gevonden percentage P in werkelijkheid tussen P-S en P+S ligt.
De factor die hoort bij een 95%-betrouwbaarheidsniveau (en die we nodig hebben om zowel de standaarddeviatie (s) als de steekproefmarge (S) te kunnen berekenen) is 1,96. Wil je uitspraken doen op een 90%-niveau, gebruik dan de factor 1,645. Voor een berekening op 99%-niveau wordt de factor 2,575.
http://www.tns-nipo.com/sub_ext.asp?i034Maar in principe doet dit ook niet af in mijn 1e voorstel/grap, want daarin ging ik uit van een percentage van 95 % en zodra er een lager aantal respondenten zou reageren, zou dit een lagere betrouwbaarheid of foutmarge met zich meebrengen. Ik kom liever niet aan de foutmarge, omdat je dan aan de nauwkeurigheid van de uitspraak kunt twijfelen. Omdat ik weet dat 90 % ook zou kunnen (wat dus over het algemeen niet wordt gehanteerd voor een marktonderzoek, dat percentage ligt op 95 %) had ik dit als "reserveoptie" aangegeven.
De stratificatie had ik niet meegenomen in mijn betoogje, maar voor een consumentenmarkt kan ik de stratificatie rustig baseren op bewonersaantallen en leeftijdsgroepen. Voor de betrouwbaarheid van het afnemen van het onderzoek, ja dat is gewoonweg fraude plegen. Dus Troel, besodemieter je de werkgever, dan niet alleen TNS NIPO maar ook de opdrachtgever. Lijkt me geen goede zaak en als iemand op die manier met zijn of haar werk omgaat, mag zo'n persoon van mij direct ontslagen worden. Wat deed je eigenlijk bij TNS NIPO?
Dit grapje begint wel erg serieus te worden. Ik had er iig goed over nagedacht, laten we het daar maar op houden.
[ Bericht 23% gewijzigd door Integrity op 28-03-2006 11:20:43 ]