abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 maart 2006 @ 10:44:07 #51
35189 Troel
scherp en bot
pi_36427441
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 10:41 schreef Integrity het volgende:
NIPO haalt dit standaard en meer.
Ik heb bij het NIPO gewerkt en weet dat het regelmatig voorkomt dat telefoontjes anders ingevoerd worden dan ze gepleegd worden.
Tuurlijk worden daarvoor mensen op de vingers getikt, maar aangezien er niet altijd met je meegeluisterd wordt is dat ook niet altijd te controleren.
En dan heb ik het nog niet over de onderzoeken die niet via de telefoon gaan
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_36427494
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 09:56 schreef -Marc- het volgende:

[..]

Betrouwbaarheid onder de 95% Had je toch beter op moeten letten tijdens de les vrees ik

Maar sowieso klopt er geen snars van je verhaaldtje, maar dat doet er niet toe

PUNICA ROCKS!
90 % is acceptabel, hangt een beetje af van de eis van de opdrachtgever. 95 % is meestal het minimaal acceptabele, bij een betrouwbaarheid van 90 % zeg je eigenlijk: in 9 vd 10 gevallen is dit met zekerheid te zeggen. 19 op de 20 gevallen is dan een stuk gangbaarder, maar wat ik zeg.. je hebt te maken met een opdrachtgeverseis en kosten. Het heeft te maken met het aantal dat je in de steekproefgrootte wilt betrekken.

Het klopt helemaal, wat ik zeg . Je mag met mn docent erover in discussie: drs. van Erven. Hij geeft les op hogeschool windesheim en de universiteit van amsterdam.

Het is dat we dus net met een soortgelijk onderzoek aan de gang zijn.

Extra opmerking: weinig constructief en totaal niet concreet. Met jouw post kan ik vrij weinig, als je nu eerst eens zegt WAT er niet klopt ipv meteen zegt DAT het niet klopt. En dan die opmerking over beter opletten in de les. We zijn er laatst een aantal uren mee bezig geweest met de docent om het helemaal uit te rekenen.
pi_36427555
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 10:44 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik heb bij het NIPO gewerkt en weet dat het regelmatig voorkomt dat telefoontjes anders ingevoerd worden dan ze gepleegd worden.
Tuurlijk worden daarvoor mensen op de vingers getikt, maar aangezien er niet altijd met je meegeluisterd wordt is dat ook niet altijd te controleren.
Dat is idd een vervelend praktisch verhaal. Ik ken er nog wel zo 1, waarbij studenten andere studenten betaalden voor het afleggen van enquetes. Zij zouden zelf de controle uitvoeren op consistentie van de antwoorden. Conclusie van het verhaal: ze hebben de boel gewoon zelf ingevuld.

Dat soort dingen gebeuren, helaas. Een marktonderzoek is niet heilig. Het geeft een goed beeld dat je met een redelijke zekerheid conclusies kunt trekken over oppervlakkige vraagstukken.
pi_36427639
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 10:46 schreef Integrity het volgende:

[..]

90 % is acceptabel, hangt een beetje af van de eis van de opdrachtgever. 95 % is meestal het minimaal acceptabele, bij een betrouwbaarheid van 90 % zeg je eigenlijk: in 9 vd 10 gevallen is dit met zekerheid te zeggen. 19 op de 20 gevallen is dan een stuk gangbaarder, maar wat ik zeg.. je hebt te maken met een opdrachtgeverseis en kosten. Het heeft te maken met het aantal dat je in de steekproefgrootte wilt betrekken.

Het klopt helemaal, wat ik zeg . Je mag met mn docent erover in discussie: drs. van Erven. Hij geeft les op hogeschool windesheim en de universiteit van amsterdam.

Het is dat we dus net met een soortgelijk onderzoek aan de gang zijn. Ik vrees dat jij niet weet waar je het over hebt.
Onderzoeken met een betrouwbaarheidspercentage <95% zijn toch nooit valide?
pi_36427698
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 10:51 schreef -Marc- het volgende:

[..]

Onderzoeken met een betrouwbaarheidspercentage <95% zijn toch nooit valide?
Officieel niet, maar als een opdrachtgever tevreden is met 90 % zou je het kunnen doen. Norm is minimaal 95 %. In de statistiek is 95 % een aanvaard percentage.

Hier kun je het mee doen, in principe:

Bij 90 % betrouwbaarheidsinterval S = d / 1,645

Bij 95 % betrouwbaarheidsinterval S = d / 1,960

Bij 99 % betrouwbaarheidsinterval S = d / 2,576

http://www.euronet.nl/use(...)teekproefgrootte.htm

Of van de bron van TNS NIPO (Die troel aangaf):

Het betrouwbaarheidsniveau
In het marktonderzoek worden de marges over het algemeen berekend op 95%-betrouwbaarheidsniveau. Dit houdt in dat een onderzoeksuitkomst in 19 van de 20 gevallen conform de realiteit is. Dat zegt dus niet iets over de nauwkeurigheid op zich, alleen over de mate van betrouwbaarheid. In ons geval zou dit betekenen: met een betrouwbaarheid van 95% kunnen we zeggen dat het gevonden percentage P in werkelijkheid tussen P-S en P+S ligt.

De factor die hoort bij een 95%-betrouwbaarheidsniveau (en die we nodig hebben om zowel de standaarddeviatie (s) als de steekproefmarge (S) te kunnen berekenen) is 1,96. Wil je uitspraken doen op een 90%-niveau, gebruik dan de factor 1,645. Voor een berekening op 99%-niveau wordt de factor 2,575.

http://www.tns-nipo.com/sub_ext.asp?i034

Maar in principe doet dit ook niet af in mijn 1e voorstel/grap, want daarin ging ik uit van een percentage van 95 % en zodra er een lager aantal respondenten zou reageren, zou dit een lagere betrouwbaarheid of foutmarge met zich meebrengen. Ik kom liever niet aan de foutmarge, omdat je dan aan de nauwkeurigheid van de uitspraak kunt twijfelen. Omdat ik weet dat 90 % ook zou kunnen (wat dus over het algemeen niet wordt gehanteerd voor een marktonderzoek, dat percentage ligt op 95 %) had ik dit als "reserveoptie" aangegeven.

De stratificatie had ik niet meegenomen in mijn betoogje, maar voor een consumentenmarkt kan ik de stratificatie rustig baseren op bewonersaantallen en leeftijdsgroepen. Voor de betrouwbaarheid van het afnemen van het onderzoek, ja dat is gewoonweg fraude plegen. Dus Troel, besodemieter je de werkgever, dan niet alleen TNS NIPO maar ook de opdrachtgever. Lijkt me geen goede zaak en als iemand op die manier met zijn of haar werk omgaat, mag zo'n persoon van mij direct ontslagen worden. Wat deed je eigenlijk bij TNS NIPO?

Dit grapje begint wel erg serieus te worden. Ik had er iig goed over nagedacht, laten we het daar maar op houden.

[ Bericht 23% gewijzigd door Integrity op 28-03-2006 11:20:43 ]
  dinsdag 28 maart 2006 @ 13:35:54 #56
119994 aidyl
bla bla bla
pi_36432040
Punica is ook nog in (plastic) flesjes te verkrijgen, o.a. bij de Total (ik weet niet of dat bij iedere Total in het assortiment zit...), en vast ook nog wel bij andere tankstations
15 jaar te laat geboren...
pi_42865820
Boodschappen doen in Duitsland daar hebben ze hem nog wel in glazen flessen.
There is no love sincerer than the love of food.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')