abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36292652
Zeer binnenkort ga ik bezig met het volgende projectje in mijn crib; het monteren van de plinten. Ik heb plinten laten maken van vurenhout (60x20) en inmiddels geschilderd. Nu moet ik alles op lengte en onder verstek zagen. Ben van plan dit met een afkortzaag te doen.

Helaas ben ik niet in het bezig van zo'n afkortzaag. Huren is een optie, maar vrij duur (50 a 60 euro per dag). Als ik zo'n zaag koop, waar moet ik op letten. Prijzen varieren van zo'n 50 tot 300 euro.
En wat voor zaagblad moet ik monteren voor het splinterloos en strak zagen?
  donderdag 23 maart 2006 @ 13:02:50 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36293983
Ik zou zo en zo een widia blad nemen. verder goed ondersteunen tijdens het zagen, en het zaagblad het wer laten doen.

Moet goedkomen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36294800
Het is geen antwoord op je vraag en ik weet niet hoe veel plinten het zijn, maar heb je de goede oude verstekbak met handzaag al overwogen?
pi_36295019
Ik heb zelf zo'n verstekzaag (alles in een), maar dat werkt niet echt. De plinten moet ik goed en stevig vast kunnen zetten en bovendien is de zaag van die verstekbak te dik en te grof.

Als ik met een goede verstekbak hetzelfde resultaat krijg dan wil ik dat best overwegen, maar die heb ik nog niet gezien.
pi_36295094
Onderstaande verstekzaag heb ik geprobeerd, maar dat werkt voor geen meter:

pi_36296183
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:39 schreef sten het volgende:
Ik heb zelf zo'n verstekzaag (alles in een), maar dat werkt niet echt. De plinten moet ik goed en stevig vast kunnen zetten en bovendien is de zaag van die verstekbak te dik en te grof.

Als ik met een goede verstekbak hetzelfde resultaat krijg dan wil ik dat best overwegen, maar die heb ik nog niet gezien.
Met een goed verstekbak en zaag is het zeker te doen. Let er wel op dat de bak in goede staat is en dat je een scherpe kapzaag gebruikt. Als je een luxe verstekbak hebt, kun je je werkstukje ook nog vastklemmen zodat de boel niet gaat schuiven tijdens het zagen. ik denk dat je dan een nauwkeuriger resultaat krijgt dan met een goedkope electrische afkortzaag.

pi_36298484
Dit ziet er al iets degelijker uit.

Maar ik moet een verstekbak hebben die ook onder andere hoeken kan zagen (instelbaar). Zijn die er ook?
  donderdag 23 maart 2006 @ 16:40:27 #8
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_36300992
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:41 schreef sten het volgende:

[afbeelding]
Waarom werkt dat niet dan??
Gewoon met lijmtangen met doek ertussen vast zetten, en zagen maar. Zou toch moeten werken lijkt me..
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  Moderator donderdag 23 maart 2006 @ 18:06:40 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_36303769
Ik denk ook niet dat je ze veel makkelijker en mooier kan krijgen.
Wij zelf hebben er ook zo'n één en dat gaat prima hoor

Kwestie van goed klemmen en begeleiden
pi_36313315
quote:

[afbeelding]
Zo'n zaag is ideaal man
  vrijdag 24 maart 2006 @ 00:06:24 #11
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_36315601
neem bij de keuze van een afkortzaag machine voor een blad met fijne vertanding, meestal zo'n 60 tanden.
pi_36319207
Een goede stabiele afkortzaak met een fijn blad is goed te gebruiken. Let wel op de zaag richting. Bovenkant plinten altijd naar boven, en de voor zicht zijde altijd naar voren toe zodat de zaag daar het materiaal in gaat en dus niet uit. Een goede afkortzaag is een Bosch, dewalt of matika enz.

Zo'n versteekbak, of verstekzaag werken ook prima. En inderdaad goed vast klemmen. Stukje rest hout er tussen tegen het maken van klem afdrukken in je plinten.
pi_36320039
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 16:40 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]
Waarom werkt dat niet dan??
Gewoon met lijmtangen met doek ertussen vast zetten, en zagen maar. Zou toch moeten werken lijkt me..
Het zaagblad wat ik op mijn verstekzaag heb zitten is te grof en te oud. Nieuwe zaagbladen (met fijne vertanding) heb ik nog nergens kunnen vinden.
Daarnaast is het vrij lastig om de relatief lange plinten goed vast te zetten. Met behulp van extra steunlatjes en lijmtangen zal het misschien wel gaan.

Voor zo'n 50 euro koop je tegenwoordig ook een afkortzaag. Nu weet ik niet wat voor kwaliteit dat is.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 09:58:14 #14
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_36320312
als je fijne vertanding wil hebben moet je kijken bij de ijzerzagen
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_36324862
Die ijzerzagen passen niet op mn verstekzaag.
ik heb gewoon zo'n cheap verstekzaag waar geen zagen voor te koop zijn denk ik.
pi_36380836
Dan zou ik even verder zoeken naar een goede verstekzaag waar ook ijzerzaagjes voor te koop zijn. Dat is denk ik wel het beste en niet het duurste.
pi_36402750
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 09:47 schreef sten het volgende:

Het zaagblad wat ik op mijn verstekzaag heb zitten is te grof en te oud. Nieuwe zaagbladen (met fijne vertanding) heb ik nog nergens kunnen vinden.
Daarnaast is het vrij lastig om de relatief lange plinten goed vast te zetten. Met behulp van extra steunlatjes en lijmtangen zal het misschien wel gaan.
Noout problemen mee. Ding op de grond, lang voorwerp er in, paar blokjes rest hout om de uiteinden te ondersteunen, snelspan klem er op om het op zijn plek te houden. en zagen maar.
quote:
Voor zo'n 50 euro koop je tegenwoordig ook een afkortzaag. Nu weet ik niet wat voor kwaliteit dat is.
Zaagt niet haaks, zaagblad trekt zijwaarde tijdens zagen, slechte aanloop, te weinig vermogen, slechte beschermkap die niet goed open / dicht gaat waneer dit moet, overmaat aan splinters voor de vertanding, loopt snel warm, zaagsnede verbrand snel enz..
  maandag 27 maart 2006 @ 13:38:11 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36402843
De Praxis heeft een knappe Bosch afkortzaag in de folder staan voor 299,=
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36425527
Ik ga het proberen uit de hand te zagen met een goede handzaag.

Overigens, onderstaande plinten heb ik laten maken, zoals je ziet bemoeilijkt dit het aftekeken en meten:

pi_36428552
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 09:00 schreef sten het volgende:
Ik ga het proberen uit de hand te zagen met een goede handzaag.

Overigens, onderstaande plinten heb ik laten maken, zoals je ziet bemoeilijkt dit het aftekeken en meten:

[afbeelding]
uit de hand in verstek zagen zal geen mooi resultaat geven denk ik.
quote:

hiermee zou ik het doen, met een goed zaagblad en met geduld zagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')