Bron: nu.nlquote:Negerzoen wordt afgeschaft
Uitgegeven: 23 maart 2006 07:19
Laatst gewijzigd: 23 maart 2006 08:41
TILBURG - De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.
"Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud", stelt het bakkersbedrijf op zijn website. "Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen."
Slavernij
Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.
De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.
Noem je dit een stapm naar multi-culturele utopie? We doen juist het tegenovergestelde... multi-cultureel betekend dat alle culturen gerespecteerd worden en een negerzoen is onderdeel van onze cultuur, dus waarom moeten we die dan afschaffen?quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:07 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:
Gelukkig passen wij ons steeds meer aan![]()
Een mooie stap weer richting de multi-culturele utopie.
We gaan naar Australie.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:09 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Oh oké, tijd om te emigreren dus. Nederland wordt zo langzamerhand compleet overgenomen door etnische niet-Nederlanders met dit soort gevolgen van dien.
Ik vind het een zeer verontrustende zaak. Weer een stukje historie verdwenen.
Ja dag. NLers zijn gewoon razistisch. We kunnen veel beter alle origineel NLe/razistische dingen uitbannen en de multi-culti omarmenquote:Op donderdag 23 maart 2006 09:08 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Noem je dit een stapm naar multi-culturele utopie? We doen juist het tegenovergestelde... multi-cultureel betekend dat alle culturen gerespecteerd worden en een negerzoen is onderdeel van onze cultuur, dus waarom moeten we die dan afschaffen?
Daar wordt gelukkig al jaren hard aan gewerkt.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:11 schreef Kapt.Ruigbaard het volgende:
What's next?
Zwarte Piet verbieden?
Jodekoeken, Blanke Vla, Zaanse Kermis.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:11 schreef Kapt.Ruigbaard het volgende:
What's next?
Zwarte Piet verbieden?
En jij kunt beter boompjes gaan omarmenquote:Op donderdag 23 maart 2006 09:10 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:
[..]
Ja dag. NLers zijn gewoon razistisch. We kunnen veel beter alle origineel NLe/razistische dingen uitbannen en de multi-culti omarmen![]()
Ik denk het ook ja.. ze voelen zich vast gediscrimineerdquote:Op donderdag 23 maart 2006 09:11 schreef Kapt.Ruigbaard het volgende:
What's next?
Zwarte Piet verbieden?
Dat heeft niets met discriminatie te maken maar met de benaming naar een landsstreek, dat is bij de wet verboden.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:17 schreef maniack28 het volgende:
Btw... mijn moeder had het over een lopende zaak oid tegen Bavaria in het kader van discriminatie, iemand die daar meer over weet? Het zou toch potverdorie schandalig zijn als Bavaria ook zn naam gaat veranderen
infoquote:Op donderdag 23 maart 2006 09:17 schreef maniack28 het volgende:
Btw... mijn moeder had het over een lopende zaak oid tegen Bavaria in het kader van discriminatie, iemand die daar meer over weet? Het zou toch potverdorie schandalig zijn als Bavaria ook zn naam gaat veranderen
niet bij mij in de winkel iigquote:Op donderdag 23 maart 2006 09:27 schreef Solopeople het volgende:
Dit is zo belachelijk dat het haast wel een publiciteitsstunt moét zijn. Zit de verkoop van negerzoenen soms in een dip?
Pardon? Gaan we discrimineren ofzo?quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:27 schreef Solopeople het volgende:
Dit is zo belachelijk dat het haast wel een publiciteitsstunt moét zijn. Zit de verkoop van negerzoenen soms in een dip?
Dat is jaren geleden al gebeurt.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:20 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ach gossie. Xenofoben zijn het niet eens met de beslissing van een fabrikant van gebakjes. Wat nu? Emigreren lijkt de enige oplossing. Geef je daarmee je land niet juist weg aan diegenen die je zo veracht?
Dickmanns maakt ze ook.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:39 schreef Lippie85 het volgende:
De negerzoen heet geen negerzoen meer
Ik blijf het gewoon negerzoen noemen.
Buys is toch niet het enige merk dat ze produceert? Wat gebeurt er met de de andere merken dan, blijven die het wel negerzoen noemen?
Het is oa veranderd omdat de fokkin bout Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij al een tijd loopt te zeiken dat de naam veranderd moet worden omdat anders de negertjes zich beledigd voelen. Wat blijkt: dat zooitje mensen dat blijkbaar geen fuck te doen heeft zit in Suriname! Dus omdat men zich daar beledigd voelt, wordt hier een naam veranderd. Het moet toch ook niet gekker worden he...quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:09 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Oh oké, tijd om te emigreren dus. Nederland wordt zo langzamerhand compleet overgenomen door etnische niet-Nederlanders met dit soort gevolgen van dien.
Ik vind het een zeer verontrustende zaak. Weer een stukje historie verdwenen.
Het is de tendens. De begrippen racisme en discriminatie zijn nogal aangewakkerd de laatste 15 jaar. Prima dat men via de media het helpt uit te bannen, maar uiteraard schieten een aantal onverlaten er weer compleet in door.quote:Op donderdag 23 maart 2006 10:59 schreef SHE het volgende:
waarom is het nu ineens racistisch en 15 jr geleden niet?
ik volg dit even niet...een negerzoen is toch leuk? Als het slavenbol of kutzwarte had geheten dan had ik het enigzins begrepen...maar wat is er in godesnaam mis met een negerkusje ?
grappig dat je dat zegt , want daar moest ik ook meteen aan denken...zwarte pieten zijn toch een beetje de slaafjes van de blanke Sint...Als iets een directe link legt naar de slavernij is dit het alom gewaardeerde volksfestijn wel...quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:01 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Het is de tendens. De begrippen racisme en discriminatie zijn nogal aangewakkerd de laatste 15 jaar. Prima dat men via de media het helpt uit te bannen, maar uiteraard schieten een aantal onverlaten er weer compleet in door.
Ik beloof je dit: Zodra Zwarte Piet z'n naam moet veranderen, emigreer ik. Dan ben ik het echt zat hier.
En weer gaat Nederland een stukje naar de klote. En die Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname moet gewoon haar muil houden.quote:Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.
quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:11 schreef MrX1982 het volgende:
Belachelijk![]()
.
Wat een lange tenen werk.
Zwarte piet zal wel het volgende slachtoffer worden van deze politiek correcter manie.
Hoe zit het trouwens met woorden als zwartrijden en zwartwerk en het kinderlied Moriaantje?
Ik vraag me af welke inhoud het woord racisme nog heeft als men al valt over negerzoen.
Nooit gehoord van pieten die opeens blauw, groen of rood geschminkt moesten worden in bepaalde plaatsen?quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:05 schreef SHE het volgende:
[..]
grappig dat je dat zegt , want daar moest ik ook meteen aan denken...zwarte pieten zijn toch een beetje de slaafjes van de blanke Sint...Als iets een directe link legt naar de slavernij is dit het alom gewaardeerde volksfestijn wel...
Daar valt niemand over...
Bron.quote:Heden ten dage zijn er nog wel pogingen geweest om Zwarte Piet een minder raciale ondertoon te geven. Maar concepten als de regenboogpiet, met een rode piet, paarse piet, blauwe piet etcetera zijn nooit echt van de grond gekomen. Waarschijnlijk toch te ver gezocht.
Nog een bron.quote:Waarom is Zwarte Piet eigenlijk zwart?
[...]
Tegenwoordig stuit dit veel mensen tegen de borst. De zwarte is zo het eeuwige knechtje van een witte baas, en dat is een racistisch beeld. Dit gevoel leidde er in 2001 toe dat allochtone kinderen tijdens een Sinterklaasoptocht de pruiken van Zwarte Pieten aftrokken en pepernoten teruggooiden. Een aantal scholen in Amsterdam Zuid-Oost, waar veel allochtonen wonen, voerden toen de 'Sint Nicolaascode' in: Zwarte Piet moest als een gelijke van Sinterklaas worden behandeld en niet langer als zijn knecht. Sommige scholen besloten zelfs dat het nog beter was als de Pieten helemaal niet zwart meer waren, maar groen of blauw. Voor veel anderen was dit een beetje overdreven: Zwarte Piet en Sinterklaas zijn voor kinderen twee goede vrienden. De huidskleur maakt daarbij helemaal niets uit.
Belofte maakt schuldquote:Op donderdag 23 maart 2006 11:01 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
..
Ik beloof je dit: Zodra Zwarte Piet z'n naam moet veranderen, emigreer ik. Dan ben ik het echt zat hier.
Nee sorry, nooit meegekregen...Ik woon in Rotterdam, dus ben met mijn door de zon gebruinde velletje zowaar een minderheid.quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:16 schreef Merson het volgende:
[..]
Nooit gehoord van pieten die opeens blauw, groen of rood geschminkt moesten worden in bepaalde plaatsen?
[..]
Bron.
[..]
Nog een bron.
Deze post werd mede mogelijk gemaakt door actiecomité Zwarte Piet is Zwart Verdriet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |