Met dank aan Bliksemschigt die het meldde.
Ik weet dat er ook een Bogarde topic is maar daar kijkt niet iedereen in. Ook omdat er vanavond live-voetbal is lijkt het me de tip waard. Vandaar dit topic. Als de modjes het dubbel vinden mag er heus een slotje op.
WINSTON BOGARDE: „De duurste reserve”Boosheid beheerst zijn levenNED. 1, 22.20 UURHij staat bekend als kampioen bankzitten en recordhouder zakkenvullen. In KRO’s Profiel vanavond een portret van Winston Bogarde, die na vijftien jaar onlangs een punt zette achter zijn profcarrière. Zijn laatste wapenfeit: drie jaar lang bankzitter bij Chelsea.
De tragiek van ’Boga’ is dat veel mensen bij het horen van zijn naam zullen denken aan alle problemen die hij op en rond het voetbalveld veroorzaakte. Maar daarmee wordt zijn onstuimige voetballoopbaan met veel hoogtepunten in feite onrecht gedaan. Hij begon bij Sparta, maar zijn gloriejaren beleefde hij in dienst van Ajax als trots boegbeeld in de verdediging.
AchtergesteldMaar de glans verdween op het moment dat de zwarte spelers zich achtergesteld voelden bij hun blanke teamgenoten. De meesten vertrokken naar het buitenland. Onder hen Winston Bogarde, die ook tijdens zijn buitenlandse avontuur strijd moest leveren tegen de volgens hem ’smerige wereld’ van het voetbal. „Eigenlijk is hij zijn hele leven al boos. Boos op de wereld, op zijn vader, de trainers, supporters, medespelers, zijn vrouwen”, zegt sportjournalist Marcel Rözer, die een biografie schreef over ’de mens achter de façade van ongenaakbaarheid’, die al vanaf zijn jongste jeugd moest knokken voor zijn positie.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !