abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36487995
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 23:28 schreef el_hombre het volgende:
En nog iets, de oppositie bestaat in dit geval uit nationalisten, communisten en half-corrupte zakenmannen. Ik weet niet of we die zo graag aan de macht zien.
Nationalisme is niet altijd slecht, en zo ook in dit geval. De opppositie wil van Wit-Rusland een echt onafhankelijk land met eigen cultuur ipv dat ze zich klakkeloos bij Rusland aansluiten. Dat de oppositie communisten zijn klopt gewoon niet, veel meer dan nog Lukashenko, en kun je ook niet aantonen. En tja, half-corrupt, van die kale knakkert kan ik het me nog wel een beetje voorstellen.
Maar het is wel zo dat de president popi is bij het volk, dus why bother?
Wat een gekte. Jammer, maar helaas.
pi_36499424
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 11:56 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Nationalisme is niet altijd slecht, en zo ook in dit geval. De opppositie wil van Wit-Rusland een echt onafhankelijk land met eigen cultuur ipv dat ze zich klakkeloos bij Rusland aansluiten. Dat de oppositie communisten zijn klopt gewoon niet, veel meer dan nog Lukashenko, en kun je ook niet aantonen. En tja, half-corrupt, van die kale knakkert kan ik het me nog wel een beetje voorstellen.
Maar het is wel zo dat de president popi is bij het volk, dus why bother?
Dit is het enigste juiste argument.
  donderdag 30 maart 2006 @ 18:33:01 #153
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_36499745
Mag ik vragen, el_hombre, wat voor banden/interesses je hebt in Belarus of het Oostblok in het algemeen?
Confidence through competence
pi_36500307
Nee he... wat een kul! Sadam was ook popi bij zn volk (op de tv-camera dan) als ie ergens in zn land op bezoek ging.
  donderdag 30 maart 2006 @ 19:44:45 #155
55709 Stereotomy
pi_36501873
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 18:49 schreef Kjew het volgende:
Nee he... wat een kul! Saddam was ook popi bij zn volk (op de tv-camera dan) als ie ergens in zn land op bezoek ging.
Irritant slechte vergelijking. Sadam was populair bij een klein bevolkingsgroepje die de macht in handen had. Als er vrije verkiezingen waren, had Saddam maar een kleine minderheid gehaald. Lukashenko heeft, volgende de OSCE, relatief eerlijk de verkiezingen gewonnen (dwz geen massale telfraude, geen Noord-Koreaanse praktijken), en een meerderheid van de mensen vinden dat ze het goed hebben onder Lukashenko. Ze hoeven geen zwaai naar het westen, want wie dat wel willen is voorlopig een minderheid die weliswaar groeit, maar nog geen kritieke massa heeft.

Waarom zou de stem van de mensen die geen zwaai naar het westen willen maken minder tellen dan degenen die dat wel willen?

Er is een verschil tussen een dictator die grote delen van de bevolking die tegen hem is met intimidatie en geweld onder de duim houdt, en eentje waarvan het volk zegt: okee, snorremans is een dictator - kritiek op hem is niet gewenst, maar ons dagelijks leven is wel relatief goed onder hem. En waarvan slechts een kleine, weliswaar groeiende, minderheid méér wil, méér democratie zoals het westen, en dat het niet goed genoeg is dat het economisch relatief voor de wind gaat met Belarus.
quote:
De opppositie wil van Wit-Rusland een echt onafhankelijk land met eigen cultuur ipv dat ze zich klakkeloos bij Rusland aansluiten.
Hier val je door de mand. De Belarussische cultuur HEEFT voor het grootste gedeelte de Russische cultuur. Die twee zijn zo verwant als twee handen op een buik. De taal is hetzelfde, de gewoontes zijn hetzelfde, de keuken is vrijwel hetzelfde .... het is eeuwenlang onderdeel geweest van Rusland of van het Pools-Litouwse rijk. Politiek wil de oppositie minder invloed van Rusland, maar als je het over de cultuur hebt dan kun je gewoon niet zonder de Russische cultuur. Nu snap je dan misschien ook meer de beweegredenen van mensen die niks van het westen moeten hebben.

Het is zo makkelijk om vanuit je luie stoel te prediken dat het Westers-Democratische model het beste is, maar er zijn zoveel andere factoren die andere mensen kunnen beinvloeden hoe ze denken, en dat wordt voor het gemak vaak door (het arrogante) Westen vergeten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Stereotomy op 30-03-2006 19:55:06 ]
pi_36504750
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 19:44 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Lukashenko heeft, volgende de OSCE, relatief eerlijk de verkiezingen gewonnen (dwz geen massale telfraude, geen Noord-Koreaanse praktijken),
Dat staat hier toch wel anders, maar ja als je alles met NoordKorea gaat vergelijken, dan ken ik er nog wel een paar....
http://www.osce.org/odihr-elections/item_1_18438.html
quote:
Hier val je door de mand. De Belarussische cultuur HEEFT voor het grootste gedeelte de Russische cultuur. Die twee zijn zo verwant als twee handen op een buik. De taal is hetzelfde, de gewoontes zijn hetzelfde, de keuken is vrijwel hetzelfde .... het is eeuwenlang onderdeel geweest van Rusland of van het Pools-Litouwse rijk.
Het lijkt wel een wedstijd zo met 'door de mand vallen'. Kennelijk is het de bedoeling om te laten zien dat je er vooral veel van af weet.... Daarnaast is deze reactie ook een beetje triest omdat ik niet praat over een eigen cultuur voor Wit-Rusland, maar ik heb het over wat de oppositie wil.
En zo valt er nog veel meer over te zeggen, maar volgens mij heb je al een aardig vooroordeel over hoe het (arrogante) Westen denkt....
Wat een gekte. Jammer, maar helaas.
  donderdag 30 maart 2006 @ 21:28:47 #157
55709 Stereotomy
pi_36505635
quote:
Dat staat hier toch wel anders, maar ja als je alles met NoordKorea gaat vergelijken, dan ken ik er nog wel een paar....
http://www.osce.org/odihr-elections/item_1_18438.html
Nogmaals, geen massale telfraude, en geen Noord-Koreaanse praktijken. Veel propaganda voor Lukashenko en geen airtime voor de oppositie. Maar zoals de OSCE in de samenvatting die jij aanhaalt en in meerdere interviews ook toegeeft: Lukashenko heeft gewoon zo'n overweldigende meerderheid en achterban dat hij zonder "vote-rigging" ook wel gewonnen zou hebben.
quote:
Het lijkt wel een wedstijd zo met 'door de mand vallen'. Kennelijk is het de bedoeling om te laten zien dat je er vooral veel van af weet....
Het is de bedoeling geen onzin te verkondigen op dit forum wanneer je in discussie gaat met iemand. Aan drogredenen heeft niemand iets. Als je niemand persoonlijk goed kent in Wit-Rusland, noch de cultuur en dagelijks leven hebt geproeft, dan wordt het scorebord-journalistiek, om maar even een term uit het voetbal te gebruiken. Dat kan, maar weet het dan ook gefundeerd te brengen.
quote:
Daarnaast is deze reactie ook een beetje triest omdat ik niet praat over een eigen cultuur voor Wit-Rusland, maar ik heb het over wat de oppositie wil.
Je zei:
quote:
De opppositie wil van Wit-Rusland een echt onafhankelijk land met eigen cultuur ipv dat ze zich klakkeloos bij Rusland aansluiten.
Lekker uitgedrukt dan. Eeuwenoude gedeelde cultuur in de kliko gooien en een PR bedrijfje inhuren om maar een "nieuwe cultuur" te verzinnen?
quote:
En zo valt er nog veel meer over te zeggen, maar volgens mij heb je al een aardig vooroordeel over hoe het (arrogante) Westen denkt....
Een vooroordeel ontstaat voordat je de meningen en argumenten van de ander gehoord hebt, maar ik geloof dat je me aardig hebt voorzien. Bovendien lees ik de kranten hier en kijk ik het journaal. Dus hoe ik aan een vooroordeel 'van het Westen' zou komen is me een raadsel.

Of probeer je weer een drogreden aan te voeren?

Ik ben geboren en getogen in Nederland, sinds jaren zeer sterke binding met oud-Sovietlanden en spreek dagelijks met vrienden en familie aldaar. Dat gecombineerd, denk ik dat ik wel een weloverwogen oordeel heb. Ik voed me met meer dan het NOS journaal.

[ Bericht 2% gewijzigd door Stereotomy op 30-03-2006 23:48:25 ]
pi_36511103
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 19:44 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Irritant slechte vergelijking. Sadam was populair bij een klein bevolkingsgroepje die de macht in handen had.-knip-
Je denkt toch niet werkelijk dat ik DAT groepje bedoelde he...
Ik doelde op de bevolking die, uit angst, Sadam loofde en bejubelde bij zijn tv-optredens tijdens het bezoeken van steden. Dat leek me toch wel duidelijk...
pi_36528777
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 18:33 schreef Stereotomy het volgende:
Mag ik vragen, el_hombre, wat voor banden/interesses je hebt in Belarus of het Oostblok in het algemeen?
Niks, ik vind het gewoon een redelijk interesant onderwerp, en mensen blijven reageren op mijn posts.
pi_36529155
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 17:11 schreef el_hombre het volgende:

[..]

Niks, ik vind het gewoon een redelijk interesant onderwerp, en mensen blijven reageren op mijn posts.
Dat is op zich al interessant he...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')