abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:00:40 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36244220
quote:
Grassroots revolutie in Wit-Rusland?

Gisteravond vond in Wit-Russische hoofdstad Minsk op het Oktoberplein de grootste demonstratie van de afgelopen 10 jaar plaats. Met zo'n tienduizend deelnemers lijkt dit op het eerste gezicht een beperkt protest. Maar wie zich realiseert dat de regime van Lukashenko het telefoonverkeer rondom het plein blokkeerde, websites van de oppositie offline haalde en dat veel oppositieleden momenteel vastzitten begrijpt dat dit een moedig protest was. De vraag die iedereen nu bezighoudt: lukt het de Wit-Russen om volgens het succesvolle recept van de Servische jongerenbeweging Otpor een vreedzame omwenteling te realiseren zoals we die gezien hebben in Oekraïne, Georgië en Libanon? Lees ook: Revolutie Agenda 2005.

Het Otpor-logo werd gisteravond al gesignaleerd op het Oktoberplein. Maar de situatie in Wit-Rusland is wel degelijk anders dan destijds in Oekraïne. Sargasso legt momenteel contact met direct betrokkenen van de oppositie in Wit-Rusland, een van hen verklaarde vanochtend: "In Oekraïne had men een redelijk divers parlement met een heuse oppositie. Plus, het Constitutionele Gerechtshof dat ook bereid was om druk uit te oefenen op de zittende administratie. In Wit-Rusland zijn alle staatsorganen onder controle van de president. In Oekraïne gebruikte Jushchenko het nationalisme van West-Oekraïne om brede massa's achter zich te krijgen. Hij had ook toegang tot kranten en TV. In Wit-Rusland is dit onmogelijk en voorlopig ondenkbaar. Maar de hoop op democratie en vrijheid blijft".
Van Sargasso.nl

Wat gaan we doen aan Wit-Rusland, de laatste dictator van Europa? De man die de demonstraties tegen zijn persoon als terrorisme bestempelt en belooft de demonstranten "de nek om te draaien". De man die zijn politieke tegenstander liet molesteren, de volkstaal verbiedt en oppositiebeweginen de mond snoert met invallen. De man die studenten dwingt bij Tsjernobyl te werken.

Wat gaan we doen?
pi_36244535
Tja moeilijk dit, druk uitoefenen om eindelijk vrije verkiezingen te houden maar dit wel in overleg met Rusland. Westerse druk zou voor de bevolking wel eens averechts kunnen werken...
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:10:52 #3
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36244619
Allereerst een sterk afgezwakte oranje revolutie plannen

Dan eens goed kijken welke voordelen de Oekraine nou eigenlijk beleeft aan die prachtige vrije markt

Eens heel goed kijken of hiermee geen vergelijkbaar effect als de Balkanoorlog mee gekweekt wordt

..
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:12:33 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36244695
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:10 schreef Tafkahs het volgende:
Allereerst een sterk afgezwakte oranje revolutie plannen
Ik ga voor een Anjerrevolutie
quote:
Dan eens goed kijken welke voordelen de Oekraine nou eigenlijk beleeft aan die prachtige vrije markt
Wat kan mij die vrije makrt nou schelen. Er worden mensen gemarteld en vermoord!
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:15:20 #5
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36244824
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:12 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik ga voor een Anjerrevolutie
[..]

Wat kan mij die vrije makrt nou schelen. Er worden mensen gemarteld en vermoord!
Op Guantanamo bay en al die franchise pick 'n torture gevangenissen ook. Wat is het verschil daarin tussen het beleid van Bush en Loekasjenka?

Ik denk vanuit het belang van Wit Rusland, die weet niet beter dan dat elke verandering wel goed moet zijn, maar wat heeft het vergelijkbare buurlanden opgeleverd ?
pi_36244911
Ik vind dat we de Wit-Russen met militair ingrijpen moeten gaan ontzetten. Schandalig dat Europa deze situatie heeft laten ontstaan.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:17:20 #7
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_36244923
Raar menneke dat.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:17:41 #8
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36244943
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:15 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

Op Guantanamo bay en al die franchise pick 'n torture gevangenissen ook. Wat is het verschil daarin tussen het beleid van Bush en Loekasjenka?
Het loopt niet zo ver uiteen, het martelen en onveroordeeld opsluiten en het geweld, maar daar heb ik dan ook al afdoende topics over geopend.
quote:
Ik denk vanuit het belang van Wit Rusland, die weet niet beter dan dat elke verandering wel goed moet zijn, maar wat heeft het vergelijkbare buurlanden opgeleverd ?
Tsjechie Havel-stylee
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:18:25 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36244979
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:17 schreef Tikorev het volgende:
Ik vind dat we de Wit-Russen met militair ingrijpen moeten gaan ontzetten. Schandalig dat Europa deze situatie heeft laten ontstaan.
Ik denk dat dat de minst gunstige oplossing is. Ik denk dat er dan instabiliteit ontstaat, en dat Loekasjenka dan een martelaar wordt.
pi_36245016
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:18 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik denk dat dat de minst gunstige oplossing is. Ik denk dat er dan instabiliteit ontstaat, en dat Loekasjenka dan een martelaar wordt.
Klopt dat is de methode die in elk geval niet werkt.
pi_36245066
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:18 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik denk dat er dan instabiliteit ontstaat, en dat Loekasjenka dan een martelaar wordt.
Een dooie ja...met praten en 'druk uitoefenen' zul je die man echt niet wegkrijgen... daar is Europa zoals gewoonlijk weer eens veel te laat mee....
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_36245168
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:20 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Een dooie ja...met praten en 'druk uitoefenen' zul je die man echt niet wegkrijgen... daar is Europa zoals gewoonlijk weer eens veel te laat mee....
Alles waar je het niet mee eens bent overhoop knallen werkt wel lekker?
pi_36245237
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Alles waar je het niet mee eens bent overhoop knallen werkt wel lekker?
Alles? Eén dictatoriaal regime in de achtertuin van Europa. Gun die mensen toch ook vrijheid en democratie zoals in Kosovo...
pi_36245272
Ze zullen het zelf wel binnen een paar jaar oplossen...
pi_36245300
Volgens mij heet hij Loekashenko en z'n vrouw Loekashenka.
Ofzo.
pi_36245329
Er was geen enkel luchtbombardement nodig op de Warschaupachtleden om de Sovjet-Unie uit Oost-Europa te laten trekken en om democratische verkiezingen in de betreffende landen te organiseren.
pi_36245334
Wellicht is de CIA al druk bezig om het verzet te coordineren?
pi_36245362
Militair ingrijpen > imo slecht idee. De bevolking zal het zelf moeten en kunnen doen. Dat gaat praktisch overal zo. Hoogstens kan men Loekasjenko onder druk zetten en zoveel mogelijk media-aandacht geven aan de bevolking (oppositie).
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:26:41 #19
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36245401
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:17 schreef Floripas het volgende:

[..]

Het loopt niet zo ver uiteen, het martelen en onveroordeeld opsluiten en het geweld, maar daar heb ik dan ook al afdoende topics over geopend.
[..]

Tsjechie Havel-stylee
In Wit Rusland geldt het argument vast dat het bedoeld is om het communisme zuiver te houden
Bush en de zijnen geven geen enkele reden...

Ik denk dat het liberaliseren zoals in Oekraine is gebeurd, een ramp zal opleveren voor de bevolking. De uitzending van netwerk gister verklaarde al dat VVD-europarlementarier Hennis Plasgaerd werd tegengehouden aan de grens. Ze gaf mij sterk de indruk geen idee te hebben waar ze mee bezig was, ze vond het belangrijker dat haar pre-paid toestel zou werken in het hol van de leeuw bijvoorbeeld..

Hieruit blijkt m.i dat het Westen de cultuur en de gebruiken van Wit Rusland gewoon niet begrijpen.

Kijkend naar wat er met Rusland is gebeurd, zijn de gevolgen duidelijk, de oudere generatie is veelal werkloos en alcoholist, de nieuwe generatie heeft te maken met sexslavenhandel en een sterk verminderde maatschappelijke betrokkenheid. Dat alles is in ruil gekomen voor McDonalds en allerhande Westerse roofbouwers.

Oekraine merkt nu dat het verwesteren van het land vooral zorgt voor een hogere gasprijs en afhankelijkheid van de buurlanden.
pi_36245420
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:23 schreef Tikorev het volgende:
Alles? Eén dictatoriaal regime in de achtertuin van Europa. Gun die mensen toch ook vrijheid en democratie zoals in Kosovo...
De kosovo crisis is nog lang niet ten einde.
pi_36245451
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:23 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Voor b.v. de Serven is er weinig vrijheid en democratie in Kosovo. En echt stabieler is de regio er ook niet op geworden.
pi_36245491
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:26 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

knip
En toch ben ik ook niet overtuigd van het in stand houden van de huidige situatie; daar zit de nieuwe generatie niet op te wachten. Die nieuwe generatie moet je ondersteunen, net als dat in Iran moet gebeuren.
pi_36245541
Nav Kosovo: alles heeft tijd nodig en alles kost slachtoffers. Ik denk dat de ontwikkelingen in Wit-Rusland zeer goed zijn.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:35:09 #24
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36245755
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:28 schreef Kjew het volgende:

[..]

En toch ben ik ook niet overtuigd van het in stand houden van de huidige situatie; daar zit de nieuwe generatie niet op te wachten. Die nieuwe generatie moet je ondersteunen, net als dat in Iran moet gebeuren.
Je weet zelf hoe andere Fransen zijn dan Nederlanders, hoe zal dat gelden voor Wit Russen, denk je

Verandering gaat gelijdelijk. Ik geloof er stellig in dat Gorbatsjov destijds te snel en te makkelijk heeft geredeneerd met z'n perestojka.

Een 2e Balkan oorlog is niet iets wat als verbetering kan gelden. Dat zou ook het Joegoslavie tribunaal zo goed als waardeloos maken
pi_36245798
Het is trouwens geen dictoriaal regime, het is gewoon een schijn-democratie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')