Nee, je mag gedachtestreepjes zelfs direct laten volgen door een komma. Strikte regels zijn er niet, laat je gewoon leiden door je taalgevoel en het ritme van de tekst.quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:27 schreef De-oneven-2 het volgende:
Is het fout als je de komma's én de streepjes gebruikt, eigenlijk?
Het ziet er niet uit, natuurlijk...Maar is het fout?
Inderdaad. En wel hierom: van oorsprong Engelse samenstellingen waarvan het tweede lid een voorzetsel is dat met een klinker begint, krijgen een streepje: make-up, work-out, drive-in. Daarom is het dus ook warming-up maar coolingdown.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:32 schreef Kleintje het volgende:
de van dale zegt lay-out...
Ik lees aandachtig mee, maar kan zelf zo weinig met zekerheid zeggenquote:Op vrijdag 24 maart 2006 15:43 schreef Frollo het volgende:
Goed topic trouwens. Het verbaast het me niet echt wie ik hier aantref: Lienekien, Claudia_x, Isabeau, we zijn er weer allemaal hoor
Ok, succes dan alvast!quote:Op vrijdag 24 maart 2006 16:33 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik lees aandachtig mee, maar kan zelf zo weinig met zekerheid zeggen. Misschien over een paar jaar, als ik mijn studie Nederlands -welke ik nog niet eens begonnen ben- afgerond heb.
quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:18 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ok, succes dan alvast!
Ik heb alvast een tip: gebruik 'welke' alleen als vragend voornaamwoord, nooit, nooit, nooit, nooit, nooit, nooit als betrekkelijk voornaamwoord.
Laten we de welbekende re-integratie niet vergetenquote:Op vrijdag 24 maart 2006 15:50 schreef Isabeau het volgende:
De nieuwe nieuwe spelling gaat overigens van alles veranderen m.b.t de streepjes. Ik herinner me vooral coassistent. Geen gezicht, maar dat wordt (is?) wel de nieuwe spelling.
Ahum: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/903/quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:18 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ok, succes dan alvast!
Ik heb alvast een tip: gebruik 'welke' alleen als vragend voornaamwoord, nooit als betrekkelijk voornaamwoord.
Even verderop staat ook:quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:22 schreef LedZep het volgende:
[..]
Ahum: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/903/
quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:28 schreef Frollo het volgende:
[..]
Handboek Verzorgd Nederlands (1996) , p. 203-204: 'Het betrekkelijk voornaamwoord welke is in het hedendaags Nederlands verouderd.'
Prisma Stijlboek (1993) , p. 268: 'welke als betr. vnw is op zijn plaats in verheven stijl, daarbuiten is het uiting van gewichtigdoenerij.'
Voor alles is een tijd en een plaats inderdaad.quote:
Bij mij gaat er ook een fijne rode streep doorheen.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:32 schreef Frollo het volgende:
[..]
Voor alles is een tijd en een plaats inderdaad.
Maar als mensen vragen: kan ik 'de man welke de krant las' zeggen, dan zeg ik toch: doe maar niet.
Eensch! Maar in geschreven tekst zijn archaismen het mooiste wat er bestaat.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:32 schreef Frollo het volgende:
[..]
Maar als mensen vragen: kan ik 'de man welke de krant las' zeggen, dan zeg ik toch: doe maar niet.
Tenzij dikdoenerij. En meestal is het dat.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:33 schreef LedZep het volgende:
[..]
Eensch! Maar in geschreven tekst zijn archaismen het mooiste wat er bestaat.
Je hebt toch wel een woordenboek.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:34 schreef Tha_Erik het volgende:
Wat zijn archaismen nou eigenlijk precies.
Niet bij de hand, en de online van Dale geeft:quote:
En jij bent altijd van de woordenboeken, hoorquote:
Ja. En mensen die van archaïsmen houden noemen dat dus archaïsch.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:38 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Niet bij de hand, en de online van Dale geeft:
ar·cha·ïs·me (het ~, ~n)
1 [taalk.] ouderwets klinkende taaluiting
2 [psych.] wat het karakter draagt van een primitief ontwikkelingsstadium
Dus is het dan gewoon ouderwets taalgebruik?
Nu even niet.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:38 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
En jij bent altijd van de woordenboeken, hoor.
![]()
Zo is mijn studie Nederlands ook begonnen: ik grijp de hele dag door naar een woordenboek om op zoek te gaan naar betekenissen. Doe jezelf een plezier en koop een goed woordenboek als je begint.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:38 schreef Tha_Erik het volgende:
En jij bent altijd van de woordenboeken, hoor.
quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:32 schreef Frollo het volgende:
[..]
ik zou schrijven:quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:02 schreef Isabeau het volgende:
Op deze wijze bouwen wij bij voorkeur aan een blijvende relatie.
Dat zou ik schrijven. Maar ik denk dat ik ook zou twijfelen aan de komma's.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |