Maar in mijn geval (chronische ziekte) wordt dus juist dat risico door de hypotheekverstrekker aanzienlijk hoger (veel te hoog mijn inziens) ingeschat dan door een "losse" verzekeraar.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:09 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook niet, de verzekeraar moet namelijk in beide gevallen een (vast) bedrag uitkeren en loopt dus net zoveel risico. Of het nu een losse verzekering is voor 200k of 1 gekoppeld aan een hypo van 200k.
Inderdaad, risico blijft hetzelfde. Doel staat volledig los van het risico, de verzekeraar moet immers toch uitkeren als het onzekere voorval zich voordoet. Ongeacht of het huis van de verzekerde met een hypotheek is bezwaard of niet.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:09 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook niet, de verzekeraar moet namelijk in beide gevallen een (vast) bedrag uitkeren en loopt dus net zoveel risico. Of het nu een losse verzekering is voor 200k of 1 gekoppeld aan een hypo van 200k.
Niet dus, het risico werd (in mijn geval) dus juist niet hetzelfde ingeschat.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:13 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Inderdaad, risico blijft hetzelfde. Doel staat volledig los van het risico, de verzekeraar moet immers toch uitkeren als het onzekere voorval zich voordoet. Ongeacht of het huis van de verzekerde met een hypotheek is bezwaard of niet.
Dat ligt dan aan de verzekeraar, niet aan het feit dat je huis met een hypotheek bezwaard is. Dat maakt voor degene die moet uitkeren namelijk niets uit.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:15 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Niet dus, het risico werd (in mijn geval) dus juist niet hetzelfde ingeschat.
Nee natuurlijk niet. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat de OVR die door een hypotheekverstrekker (verplicht) werd aangeboden veel duurder voor mij was dan een "losse" OVR.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:16 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan de verzekeraar, niet aan het feit dat je huis met een hypotheek bezwaard is. Dat maakt voor degene die moet uitkeren namelijk niets uit.
Heb je, bij wijze van nieuwsgierigheid, een ORV via hypo.offerte en een losse ORV bij dezelfde verzekeraar aangevraagd?quote:Op maandag 27 maart 2006 15:12 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Maar in mijn geval (chronische ziekte) wordt dus juist dat risico door de hypotheekverstrekker aanzienlijk hoger (veel te hoog mijn inziens) ingeschat dan door een "losse" verzekeraar.
Dat ligt dan aan de verzekeringsmaatschappij. Bepaalde geldverstrekkers doen graag zaken met bepaalde verzekeringsmaatschappijen. DSB doet bijvoorbeeld graag zaken met Cardif.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:17 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat de OVR die door een hypotheekverstrekker (verplicht) werd aangeboden veel duurder voor mij was dan een "losse" OVR.
quote:
Maar de hypo.verstrekker kan je toch niet verplichten bij die specifieke aanbieder een ORV af te sluiten (koppelverkoop toch?)quote:Op maandag 27 maart 2006 15:17 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Ik zeg dat de OVR die door een hypotheekverstrekker (verplicht) werd aangeboden veel duurder voor mij was dan een "losse" OVR.
Maar je kan ook helemaal niet opgeven dat je chronische ziekte hebt!!! En het gaat erom dat je juist bij een andere maatschapij een verzekering kan afsluiten, dat je daarin vrij bent.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:18 schreef sanger het volgende:
[..]
Heb je, bij wijze van nieuwsgierigheid, een ORV via hypo.offerte en een losse ORV bij dezelfde verzekeraar aangevraagd?
Dat heb ik wel gedaan en kwam tot de conclusie dat er geen cent verschil tussen zat.
Nee, maar verpanding daarentegen, kan zeker wel.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar de hypo.verstrekker kan je toch niet verplichten bij die specifieke aanbieder een ORV af te sluiten (koppelverkoop toch?)
Jij zegt dat er (in jouw geval) een verschil zit tussen een hypo ORV en een losse ORV. Dit kun je alleen checken door zowel een hypo ORV en een losse ORV offerte op te vragen (BIJ DEZELFDE VERZEKERAAR).quote:Op maandag 27 maart 2006 15:22 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Maar je kan ook helemaal niet opgeven dat je chronische ziekte hebt!!! En het gaat erom dat je juist bij een andere maatschapij een verzekering kan afsluiten, dat je daarin vrij bent.
Dat is dus waarschijnlijk niet gebeurd, vandaar dat er een prijsverschil is opgetreden. Dat prijsverschil heeft echter niets met de hypotheek te maken, maar wel iets met de verzekeringsmaatschappijen....quote:Op maandag 27 maart 2006 15:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Jij zegt dat er (in jouw geval) een verschil zit tussen een hypo ORV en een losse ORV. Dit kun je alleen checken door zowel een hypo ORV en een losse ORV offerte op te vragen (BIJ DEZELFDE VERZEKERAAR).
Om even van de deelnemers (five_horizons) in deze discussie aan te halen: "Bij de vormen Spaar-, Leven- en (vaak) Beurshypotheken is een risicoverzekering niet belangrijk, omdat deze in de spaarpremie zelf zitten. (en dit zijn nog steeds de meest voorkomende hypotheken)"quote:Op maandag 27 maart 2006 15:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar de hypo.verstrekker kan je toch niet verplichten bij die specifieke aanbieder een ORV af te sluiten (koppelverkoop toch?)
En met de hypotheekvorm zoals ik al zei.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:29 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat is dus waarschijnlijk niet gebeurd, vandaar dat er een prijsverschil is opgetreden. Dat prijsverschil heeft echter niets met de hypotheek te maken, maar wel iets met de verzekeringsmaatschappijen....
Inderdaad heb je bij bepaalde verzekeraars hogere premies dan bij anderen. Hypotheekverstrekkers bieden voor bepaalde hypotheekvormen verplicht ovr's aan. Nu kan je wel zeggen dat die verzekeraar even duur zal zijn als je er een "losse" verzekering afsluit alleen heb je als je die hypotheek afsluit geen enkele onderhandelingspositie wat betreft de ovr. Je bent dus overgeleverd aan de nukken van de verzekeraar en kan niet verder rondkijken. Ze kunnen dus moeiteloos 400% premie rekenen. Een "losse" verzekeraar kan dat veel lastiger omdat daar concurrentie is. Kennelijk kan die het risico ineens lager inschatten.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Jij zegt dat er (in jouw geval) een verschil zit tussen een hypo ORV en een losse ORV. Dit kun je alleen checken door zowel een hypo ORV en een losse ORV offerte op te vragen (BIJ DEZELFDE VERZEKERAAR).
Dat is de grap: dus wel. Om de een of andere reden (makkelijk geld verdienen?) schatten verzekeraars het risico bij een chronische ziekte hoger in bij een hypotheek dan bij een "losse" verzekering. Ik heb offertes van hypotheekverstrekkers ovr's en "losse" ovr's gehad (nou ja, niet echt offertes, maar door hen opgegeven indicaties en verder informatie van de patientenvereniging, het opvragen van een offerte is nogal een werk). En het blijkt dat een losse ovr echt goedkoper is. Maar je hoeft het niet te geloven hoor.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:29 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat is dus waarschijnlijk niet gebeurd, vandaar dat er een prijsverschil is opgetreden. Dat prijsverschil heeft echter niets met de hypotheek te maken, maar wel iets met de verzekeringsmaatschappijen....
Mag ik dan weten welke verzekeraar dat was?quote:Op maandag 27 maart 2006 15:41 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Inderdaad heb je bij bepaalde verzekeraars hogere premies dan bij anderen. Hypotheekverstrekkers bieden voor bepaalde hypotheekvormen verplicht ovr's aan. Nu kan je wel zeggen dat die verzekeraar even duur zal zijn als je er een "losse" verzekering afsluit alleen heb je als je die hypotheek afsluit geen enkele onderhandelingspositie wat betreft de ovr. Je bent dus overgeleverd aan de nukken van de verzekeraar en kan niet verder rondkijken. Ze kunnen dus moeiteloos 400% premie rekenen. Een "losse" verzekeraar kan dat veel lastiger omdat daar concurrentie is. Kennelijk kan die het risico ineens lager inschatten.
Zoals gezegd is dta bij mij in de praktijk niet gebleken.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:45 schreef jjdevries het volgende:
En het blijkt dat een losse ovr echt goedkoper is. Maar je hoeft het niet te geloven hoor.
Het ligt dus ook aan de hypotheekvorm, bij een aflossingsvrije hypotheek kan het dus wel. Maar lang niet elke verstrekker biedt een aflossingsvrije hypotheek van 123% aan.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:46 schreef sanger het volgende:
[..]
Mag ik dan weten welke verzekeraar dat was?
En welke hypo aanbieder heeft je dan verplicht die verzekering daar af te sluiten? Ik kon vrij kiezen, zolang de ORV maar aan enkele voorwaarden voldeed.
Dus jij hebt ook een chronische ziekte?quote:Op maandag 27 maart 2006 15:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Zoals gezegd is dta bij mij in de praktijk niet gebleken.
Nope (gelukkig niet), maar of dat nou het verschil maakt tussen de hypo ORV en de losse ORV betwijfel ik.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:49 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Dus jij hebt ook een chronische ziekte?
Ga je gang, het zal niet makkelijk zijn om die gegevens te krijgen (het heeft ons weken en weken en heel veel stress gekost).quote:Op maandag 27 maart 2006 15:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Nope (gelukkig niet), maar of dat nou het verschil maakt tussen de hypo ORV en de losse ORV betwijfel ik.
Denk dat ik zometeen eens wat verzekeraars ga bellen.
Het gaat erom dat bij bepaalde hypotheekvormen een ORV verplicht wordt afgesloten en dat je bij een chronische ziekte dus vastzit aan het risico dat je zij als verzekeraar inschatten.quote:Op maandag 27 maart 2006 16:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Er zijn dan ook erg veel verschillen tussen ORV, qua dekking, qua provisie, etc. Allemaal zaken die een prijsverschil opleveren.
Dat het met de hypotheek te maken heeft is gewoon regelrechte onzin.
Inderdaad, maar vind je het dan niet vreemd dat bij opgaven van verzekers bij een hypotheek er 300 tot 400% gerekend werd en bij "losse" verzekeraard ca. 150-175%? Waarom schatten die de risico's lager in?quote:Op maandag 27 maart 2006 16:59 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dat risico loopt de verzekeraar ook zonder dat er een hypotheek is hoor.
Jij hebt er in elk geval 0,0 verstand van, dat blijkt wel.
Is het dan puur toeval dat de hypotheekverstrekkerverzekeraar het dubbele rekent ?!quote:Op maandag 27 maart 2006 17:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dat ligt aan de verzekeringsmaatschappij.
Zeg dan ook niksquote:Op maandag 27 maart 2006 17:06 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik ken de inhoud van beide polissen niet, dus daar valt weinig over te zeggen.
Wat dus absoluut niet altijd het geval is.quote:Op maandag 27 maart 2006 12:33 schreef sanger het volgende:
[..]
De algemene opvatting is denk ik nog steeds dat een spaarhypotheek pas bij een hogere rentestand aantrekkelijk is.
Onzin. Zowel bij een spaarhypotheek als bij een annuiteiten hypotheek weet jij niet van te voren wat gedurende de 30 jaar de bruto lasten zullen zijn. Tenzij je uiteraard de rente vast zet voor 30 jaar.quote:Op maandag 27 maart 2006 12:33 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Nee, een annuiteiten of aflossingsvrij hypothreek, 30 jaar vast is enige waarbij je 100% zeker weet wat je (bruto) lasten zullen zijn. Met andere vormen zul je dat niet weten. Dat kan helemaal niet.
[..]
Uiteraard niet, maar in beginsel zijn het exact dezelfde verzekeringen, namelijk een x bedrag uitkeren bij overlijden. De verschillen in dekking zijn niet zo groot dat het een dubbele premie of meer rechtvaardigt (je zou dan bij wijs van spreke een dubbele dekking of uitkering moeten hebben, wat echt absoluut niet het geval is).quote:Op maandag 27 maart 2006 17:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Misschien gewoon wat beter lezen. Niet elke polis is qua dekking hetzelfde, dat begrijp jij ook wel natuurlijk.
Ja, dat is dus ook precies wat ik zeg...quote:Op maandag 27 maart 2006 19:11 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat dus absoluut niet altijd het geval is.
Een hoge rente zal altijd een wat lagere premie betekeken. Maar of dit netto daadwerkelijk voordeliger is dan de lage rente zal o.a. afhangen van het bestedingsdoel, de belastingbox waar de hypotheek in valt, jouw inkomen op het moment, en het spaarkapitaal op het moment (wat dus ook weer afhangt v/d looptijd van de hypotheek).
[..]
Onzin. Zowel bij een spaarhypotheek als bij een annuiteiten hypotheek weet jij niet van te voren wat gedurende de 30 jaar de bruto lasten zullen zijn. Tenzij je uiteraard de rente vast zet voor 30 jaar.
Er zijn dus wel verschillen in dekking en het zijn verschillende verzekeringsmaatschappijen.... Het heeft dus NIETS met het hebben van een hypothecaire geldlening te maken.quote:Op maandag 27 maart 2006 19:55 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Uiteraard niet, maar in beginsel zijn het exact dezelfde verzekeringen, namelijk een x bedrag uitkeren bij overlijden. De verschillen in dekking zijn niet zo groot dat het een dubbele premie of meer rechtvaardigt (je zou dan bij wijs van spreke een dubbele dekking of uitkering moeten hebben, wat echt absoluut niet het geval is).
Nee, dat is niet wat je zei.quote:Op maandag 27 maart 2006 19:56 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Ja, dat is dus ook precies wat ik zeg...
Zucht, ik blijf het niet herhalen: enkele keywords: keuzemogelijkheid vs verplichtheid. En zie verder hierboven wat jij kennelijk ook niet kan weerleggen.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Er zijn dus wel verschillen in dekking en het zijn verschillende verzekeringsmaatschappijen.... Het heeft dus NIETS met het hebben van een hypothecaire geldlening te maken.
Jawel, maar jij wil duidelijk toch niet goed lezen.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Nee, dat is niet wat je zei.
Het heeft NIKS te maken met een hypotheek. Dat is door zowat iedereen hier al bevestigd. Maar jij blijft gewoon bezig. Hilarisch.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:59 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Zucht, ik blijf het niet herhalen: enkele keywords: keuzemogelijkheid vs verplichtheid. En zie verder hierboven wat jij kennelijk ook niet kan weerleggen.
Het heeft NIKS te maken met een hypotheek. Dat is door zowat iedereen hier al bevestigd. Maar jij blijft gewoon bezig. Hilarisch.quote:Op maandag 27 maart 2006 20:59 schreef jjdevries het volgende:
[..]
Zucht, ik blijf het niet herhalen: enkele keywords: keuzemogelijkheid vs verplichtheid. En zie verder hierboven wat jij kennelijk ook niet kan weerleggen.
Jawel, namelijk dat je met bepaalde vormen verplicht een ORV hebt en dat je dus geen keuzemogelijkheid hebt als het risico zeer hoog ingeschat wordt bij een chronische ziekte.quote:Op maandag 27 maart 2006 21:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Het heeft NIKS te maken met een hypotheek. Dat is door zowat iedereen hier al bevestigd. Maar jij blijft gewoon bezig. Hilarisch.
Tsjonge tsjonge, je kan echt niet lezen. Het gaat dus om een chronische ziekte waar een risico voor ingeschat wordt door een verzekeraar. Die risicoinschatting is blijkt erg verschillend per verzekeraar/hypotheekvorm. Alleen als je hypotheek met verplichte ORV hebt, kan je dus niet overstappen naar een andere ORV die een lagere risico zou kunnen inschatten.quote:Op maandag 27 maart 2006 21:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De hypotheek heeft geen invloed op de prijs. Verplicht of niet verplicht zegt niets over de prijs.
Of je hebt een hele slechte adviseur of je hebt niet op zitten letten.
In theorie zal je ongetwijfeld gelijk hebben. Maar in de praktijk kom je er helaas achter dat het niet zo werkt. En die praktijk ervaring heb ik. Helaas zo als ik al zei.quote:Op maandag 27 maart 2006 21:13 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Jij begrijpt het niet. Iedereen probeert je van het tegendeel te overtuigen, maar je begrijpt het gewoon nog steeds niet.
Prijs heeft NIETS te maken met de hypotheek. De prijs wordt door verschillende factoren bepaald, maar NIET door de eventuele hypotheek.
Tot zover dit VMBO-lesje. Meer tijd ga ik niet besteden aan mensen met het IQ van een visstick.
Nee, op meerdere verzekeringen, niet 2, en met ca. dezelfde voorwaarden (misschien op kleine afwijkingen na, maar het principe is echt allemaal hetzelfde).quote:Op maandag 27 maart 2006 21:20 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Jouw praktijkvoorbeeld is gestoeld op twee verschillende verzekeringen. Logisch dat de prijs niet exact hetzelfde is.
Concurrentie speelt geen rol. Als iets verplicht is, zoals bv Cardif, dan komt dat door de leuke provisie die DSB er over kan vangen.
Ik ben geen adviseur, maar jij hebt er echt compleet geen verstand van. Ik weet niet welke prutsadviseur je napraat, maar er klopt weinig van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |