abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36201833
Hallo, ik lees sinds enkele maanden weer actief boeken maar zit met een probleem. Ik ken niet veel auteurs. Ik heb tot nog toe alleen engelse boeken gelezen, maar wil nu wel eens een nederlandse auteur proberen. Twee redenen; het leest makkelijker en deze hebben geen drie week besteltijd bij de gemiddelde boekwinkel.

Enkele auteurs die ik kan waarderen:
- chuck palahniuk
- bret easton ellis
- kurt vonnegut

Kent iemand een nederlanse auteur die bij deze heren in de buurt komt?
  maandag 20 maart 2006 @ 15:48:08 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_36202277
Herman Brusselmans speelt wel regelmatig leentjebuur bij Ellis. Je kunt duidelijk zien dat hij vanaf de vroege jaren 90 (na het verschijnen van American Psycho) meer grof geweld in zijn boeken gaat gebruiken, en ook de running gag in (ik dacht) Vrouwen met een IQ dat alle vrouwen in een restaurant steevast hetzelfde bestellen als de hoofdpersoon, is ontleend aan American Psycho.
  maandag 20 maart 2006 @ 16:03:10 #3
15967 Frollo
pi_36202783
Waarmee ik overigens niet wil beweren dat Brusselmans een ordinaire copycat is. Natuurlijk, je kunt merken dat hij Ellis leest, maar verder is hij een uniek auteur, met absoluut zwartgallige humor.
  maandag 20 maart 2006 @ 16:09:17 #4
15967 Frollo
pi_36203002
Verder zijn W.F. Hermans, Gerard Reve en Maarten Biesheuvel ook niet de vrolijksten en dit komt dan ook terug in hun humor.
pi_36203643
Haha wat grappig ik hoor net van een vriendin dat ik Brusselmans een moet proberen. Ik was nog niet overtuigd maar begin nu wel heel hard te twijfelen .
  maandag 20 maart 2006 @ 16:32:40 #6
15967 Frollo
pi_36203701
Dat is dan toch geen toeval meer?
pi_36203775
haha ik heb nog anderhalf uur om te beslissen welk boek, mijn eerste keus was "het mooie kotsende meisje" maar dit is niet op voorraad en ik wil vanavond nog lezen
  maandag 20 maart 2006 @ 16:36:12 #8
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_36203807
Lévi Weemoedt - De Ziekte van Lodesteijn
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
  maandag 20 maart 2006 @ 16:38:35 #9
74126 Frank79
Life is good!
pi_36203873
Ik volg Frollo hier wel in. Brusselmans is weleens zwartgallig bezig.. Leuk om te proberen. Of je houdt er van, of niet..

Paar boeken terug een dun boekje gelezen van hem; hoe mensen doodgaan in 1967 ofzoiets.. Best grappig!

Edit: even de exacte titel opgezocht: Het einde van mensen in 1967. Zijn site overigens is: www.brusselmans.be
pi_36204856
De Avonden. Zwartgalligheid ten top.
  maandag 20 maart 2006 @ 17:23:32 #11
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36205050
de Avonden ja Heerlijke humor ook Ik mag de verhalen graag eens navertellen. Vinden mijn vrienden niet zo geslaagd
Niet meer actief op Fok!
  maandag 20 maart 2006 @ 17:30:21 #12
15967 Frollo
pi_36205259
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:23 schreef Viking84 het volgende:
de Avonden ja Heerlijke humor ook Ik mag de verhalen graag eens navertellen. Vinden mijn vrienden niet zo geslaagd
Tijd voor andere vrienden dan maar?
  maandag 20 maart 2006 @ 17:31:55 #13
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_36205302
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:23 schreef Viking84 het volgende:
Je vertelt de verhalen uit De Avonden na?
Ik dacht dat Frits al erg was...
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
pi_36205917
ik heb de avonden heel vroeger gelezen voor school, misschien dat ik het ooit nog een tweede kans geef...

In heb gekocht:
- Lévi Weemoedt - De Ziekte van Lodesteijn
- Herman Brusselmans - Mank

Bedankt voor jullie advies
  maandag 20 maart 2006 @ 20:11:54 #15
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36210579
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:31 schreef Molluck het volgende:

[..]

Je vertelt de verhalen uit De Avonden na?
Ik dacht dat Frits al erg was...
ja die moppen, weet je wel Die over de boer en z'n knecht en een mestvork en die van de vader met z'n kindjes en dan was er nog één... ook iets met een vader, moeder + kindjes...
Niet meer actief op Fok!
pi_36212268
Herman Brusselmans haalt het echt niet bij Palahniuk, hoor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_36212334
Mijn enige leeservaring die in de buurt komt van Palahniuk, was overigens de vroege Jeroen Brouwers.
pi_36213189
quote:
Op maandag 20 maart 2006 20:11 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja die moppen, weet je wel Die over de boer en z'n knecht en een mestvork en die van de vader met z'n kindjes en dan was er nog één... ook iets met een vader, moeder + kindjes...
God Christus ik ben niet de enige . Ik besteed de helft van mijn tijd aan het vertellen van belachelijk slechte moppen uit De Avonden. Waaronder die van die twee mannen die een weddenschap doen Ik lach me elke keer weer slap, anderen denken dat ik gek ben.
  maandag 20 maart 2006 @ 21:22:21 #19
46911 Mjam
Zweven is leven
pi_36213332
Arnon Grunberg past ook wel in dit rijtje...
pi_36214117
quote:
Op maandag 20 maart 2006 20:58 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn enige leeservaring die in de buurt komt van Palahniuk, was overigens de vroege Jeroen Brouwers.
Jammer, chuck is koning! Ik zit nu te twijfelen welke ik ga lezen van mijn aankopen. Als ik er binnen een uur niet uitkom dwing ik mezelf tot het boekenweekgeschenk (die kan me dus totaal niet boeien).
pi_36214260
quote:
Op maandag 20 maart 2006 21:44 schreef ErikN het volgende:

Jammer, chuck is koning! Ik zit nu te twijfelen welke ik ga lezen van mijn aankopen. Als ik er binnen een uur niet uitkom dwing ik mezelf tot het boekenweekgeschenk (die kan me dus totaal niet boeien).
Waarom denk je daar zoveel over na?
pi_36214368
quote:
Op maandag 20 maart 2006 21:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waarom denk je daar zoveel over na?
ok je hebt gelijk, ik stop met twijfelen, het wordt brusselmans
pi_36215610
Hey wat toevallig ik heb hier een ongelezen Palahniuk van de bieb liggen, maar eens snel gaan lezen dan.
pi_36215696
Welke Palahniuk?
pi_36217045
Wiegelied. Is het wat?
pi_36217090
Geen idee, maar laat het ons weten. Ik ben benieuwd.
pi_36217142
Oké dat zal ik doen, ik begin er morgen mee.
pi_36217480
  maandag 20 maart 2006 @ 23:51:46 #29
74126 Frank79
Life is good!
pi_36219175
quote:
Op maandag 20 maart 2006 20:56 schreef Claudia_x het volgende:
Herman Brusselmans haalt het echt niet bij Palahniuk, hoor.
Ken die auteur helemaal niet. Wat moet ik nu echt van hem lezen volgens jou?
pi_36221476
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:51 schreef Frank79 het volgende:

[..]

Ik zeg dat diary zijn beste boek is.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 02:52:48 #31
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36221488
Gerard Reve natuurlijk. Te beginnen bij De Avonden.

En daarna gewoon Grunberg.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator dinsdag 21 maart 2006 @ 02:59:55 #32
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36221514
quote:
ik heb stikken hier liggen maar ik moet me eerst nog door de gebroeders karamazow heen worstelen
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_36231078
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:51 schreef Frank79 het volgende:
Ik ben verre van een Palahniuk-kenner, dus wat dat betreft heb je waarschijnlijk meer aan het advies van ErikN. Ik heb eens een fantastische documentaire over Palahniuk gezien op Nederland 3, en daarin is me duidelijk geworden dat hij ontzettend veel aandacht besteedt aan zijn schrijfstijl: staccato, een voorkeur voor woorden met niet meer dan twee lettergrepen. And there's the tiny sonic boom a bullet makes because it travels so fast. Prachtig. Ook werd me duidelijk dat zijn boeken vrij duister zijn, en dat sprak me niet altijd aan.

Hoe dan ook, ik vond Fight Club een uitstekend en toegankelijk boek. De manier waarop Norton het verhaal begeleidt in de gelijknamige verfilming geeft precies weer hoe Palahniuk schrijft. Er is geen andere manier om zijn werk voor te lezen, ook dat werd me duidelijk uit de betreffende documentaire. Dat was overigens een aflevering van RAM - hoe kan het ook anders?
pi_36231128
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 02:59 schreef Bosbeetle het volgende:
ik heb stikken hier liggen maar ik moet me eerst nog door de gebroeders karamazow heen worstelen
Vergeet Dostojevski, daar kwam ik ook niet doorheen.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 14:12:19 #35
130803 Gripper
Get a grip
pi_36231269
Voor een heel fijn voorbeeld van de zwarte humor van brusselmans:
Lees de complete guggenheimer-trilogie!

Een quote uit een van de boeken:
quote:
...De mens is een vies ding, dacht hij, en hij vroeg zich vervolgens af of hij zin had om het wijf te neuken. Het was een geblondeerd, hoerig type met een stel uitgebalanceerde torpedoprammen. Ja, die zou Guggenheimer wel eens willen buffelen. Het was lang geleden sinds Anne de Baetzeleir, de ex-omroepster van VTM, dat hij nog 'ns in een dergelijke stoot z'n sossis geimporteerd had. Hoewel De Baetzelier niet echt van die grote memmen had. Eerder een koppel citroenen die een dag of vier te lang in een vochtige provisiekast hebben gelogeerd. Een ander manco van De Baetzelier was dat ze tijdens het klaarkomen de hele tijd wind lag te lossen. Bovendien geurden die orgasmes naar een verse beerkar. Als ik ooit nog eens met Anne de Baetzelier neuk, dacht Guggenheimer, neem ik een gasmasker mee. Want het was echt heel erg: tijdens één van De Baetseliers orgasmes had Guggenheimer een brandende lucifer bij haar flatus-mitraillerende reet gehouden. Tjonge, wat een steekvlam. Guggenheimer had als de bliksem opzij moeten rollen of hij had de krant gehaald als slachtoffer van een verkoling tijden een ordinaire vrijpartij...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_36231589
'Of u dit een goed nummer vindt, Walk like an Egyptian?'
'Nee,' zei Marga, 'daar vind ik niets aan.'
'Ik ook niet,' zei mijn vader
'Ik ga u nu een fijn nieuw broekje aandoen.'
'Geil varkentje,' zei mijn vader.
'Hoor je dat,' riep Marga van onder de tafel, 'hoor je dat?'
'Wat,' zei ik, 'wat is er aan de hand?' Opeens drong het tot me door dat donkere mensen geen rode pukkels haddden, maar zwarte. Ze deden me denken aan paaseitjes. Marga richtte zich met moeite op. Ze keek me aan alsof ik haar beledigd had. '
'Ik moet naar de wc,' zei mijn vader. 'Snel. Waar is het schijthuis?'
'Hoorde je wat-ie zei?'
'Waar is het schijthuis,' zei ik.
'Nee, daarvoor.'
'Ik luisterde naar de radio.'
'Hij zei: Geil varkentje,' riep Marga.
'Geil varkentje,' zei mijn vader.
'Dat hoef ik toch niet te pikken, dat hoef ik toch zeker niet te pikken.'
Het zag ernaar uit dat ze het inderdad niet zou pikken. Dat leek me niet verstandig, want dat vond mijn vader alleen maar leuk.
De fles wijn was alweer leeg. 'Houd op,' riep ik tegen mijn vader, 'dat is geen geil varkentje, dat is Marga, dat is een aardige mevrouw, die je in bed komt helpen.'
pi_36231664
Ik moet zeggen dat de vroege Grunberg vooral tragi-komisch schrijft. Later wordt het meer zwarte humor, maar dan worden zijn boeken ook absurdistischer en minder goed te pruimen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan De Asielzoeker en De joodse messias.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 15:06:28 #38
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36233157
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 14:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Vergeet Dostojevski, daar kwam ik ook niet doorheen.
Ik ben op de helft van misdaad en straf ja al sinds afgelopen zomer, maar goed
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 23 maart 2006 @ 12:42:58 #39
74126 Frank79
Life is good!
pi_36293486
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:06 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Toevallig?! Ik heb hem ook ooit voor de helft gelezen. Een van de weinige boeken die ik (nog) niet heb uitgelezen.
  donderdag 23 maart 2006 @ 12:44:49 #40
74126 Frank79
Life is good!
pi_36293540
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 14:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben verre van een Palahniuk-kenner, dus wat dat betreft heb je waarschijnlijk meer aan het advies van ErikN. Ik heb eens een fantastische documentaire over Palahniuk gezien op Nederland 3, en daarin is me duidelijk geworden dat hij ontzettend veel aandacht besteedt aan zijn schrijfstijl: staccato, een voorkeur voor woorden met niet meer dan twee lettergrepen. And there's the tiny sonic boom a bullet makes because it travels so fast. Prachtig. Ook werd me duidelijk dat zijn boeken vrij duister zijn, en dat sprak me niet altijd aan.

Hoe dan ook, ik vond Fight Club een uitstekend en toegankelijk boek. De manier waarop Norton het verhaal begeleidt in de gelijknamige verfilming geeft precies weer hoe Palahniuk schrijft. Er is geen andere manier om zijn werk voor te lezen, ook dat werd me duidelijk uit de betreffende documentaire. Dat was overigens een aflevering van RAM - hoe kan het ook anders?
Dank voor je reactie. Ik zal eens wat gaan rondkijken op internet voor recensies cq beoordelingen van zijn werk.
  donderdag 23 maart 2006 @ 12:47:48 #41
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36293600
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:42 schreef Frank79 het volgende:

[..]

Toevallig?! Ik heb hem ook ooit voor de helft gelezen. Een van de weinige boeken die ik (nog) niet heb uitgelezen.
Ja geen boek wat je even in één klap uitleest, maar dat heb je met die Russen Ik vind het eigenlijk een stomvervelend boek, maar ik zit nog steeds te wachten tot er iets moois komt Misschien dat ik komende zomer de andere helft uitlees
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 23 maart 2006 @ 12:51:00 #42
74126 Frank79
Life is good!
pi_36293692
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 12:47 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ja geen boek wat je even in één klap uitleest, maar dat heb je met die Russen Ik vind het eigenlijk een stomvervelend boek, maar ik zit nog steeds te wachten tot er iets moois komt Misschien dat ik komende zomer de andere helft uitlees
Klopt. Heel archaisch taalgebruik. Ellenlange verhandelingen over (in mijn ogen) onbelangrijke details..
pi_36343311
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:55 schreef Claudia_x het volgende:
Geen idee, maar laat het ons weten. Ik ben benieuwd.
Nou ik heb het uit. Vond het wel aardig, maar zou het niet direct aanraden. Echt "donkere humor" zie ik er niet in, wel veel onnodige beschrijvingen en herhalingen.

Ik zit wel te denken dat het ook aan de vertaling kan liggen.
  Moderator vrijdag 24 maart 2006 @ 23:08:03 #44
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36343509
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:06 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik heb de idioot al gelezen .. dus geef me even wat tijd en ik heb deze ook gelezen
pi_36343556
Alles is uit te lezen natuurlijk, maar heb je ook plezier gehad in het lezen van de Idioot?
pi_36343628
trouwens ik heb nog even een vraagje..

In mijn laatste Palahniuk boek, Invisible Monsters, las ik het volgende:

"Jump to our folks at home at night, showing home movies against the side of their white house. The windows from twenty years ago lined up perfect with the windows now. The grass lined up with the grass. The ghosts of Shane and me as toddlers running around, happy with each other."

Dit heeft hij keihard gejat (/referentie) uit een ander boek, ik heb alleen geen idee welke. Iemand een idee?

Verder bedankt voor de Brusselmans tip, ik ga straks de laatste twee hoofdstukken lezen. Het bevalt goed .

En bedankt voor de link naar het Palahniuk interview, wel veel geouwehoer eromheen, maar het was toch leuk om te zien.
  Moderator vrijdag 24 maart 2006 @ 23:15:15 #47
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36343673
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:09 schreef p-etr-a het volgende:
Alles is uit te lezen natuurlijk, maar heb je ook plezier gehad in het lezen van de Idioot?
jazeker ..achteraf nog passages teruggelezen .. Ik kan wel van dat soort boeken houden. Al moet je soms een hoofdstukje 2 keer lezen. Ik ben trouwens begonnen in dostojevski omdat henry miller hem in zijn boeken altijd noemt als groot voorbeeld. Ik zoek ook een beetje de overeenkomsten best leuk En ook van de gebroeders karamazow kan ik genieten hij heeft hele spitsvondige meningen en argumenten over geloof en andere zaken. ( Ik moet toegeven dat ook heel veel dingen gedateerd zijn maarja het is een oud boek)
  Moderator vrijdag 24 maart 2006 @ 23:18:40 #48
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36343742
2 brusselmans zinnen die ik altijd onthoud

uit een collumn (en bloemen op mn graf (geloof ik)) en ook nog op de cd val dood :

Een erectie is een lichaamstransformatie die je van je neus niet zou pikken

en uit een kus in de nacht, de eerste zin :

Ik heb alweer niks te melden en dat zal ik doen in een pagina of zeshonderd à zeshonderdvijftig, we zullen zien.
pi_36343786
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

jazeker ..achteraf nog passages teruggelezen .. Ik kan wel van dat soort boeken houden. Al moet je soms een hoofdstukje 2 keer lezen. Ik ben trouwens begonnen in dostojevski omdat henry miller hem in zijn boeken altijd noemt als groot voorbeeld. Ik zoek ook een beetje de overeenkomsten best leuk En ook van de gebroeders karamazow kan ik genieten hij heeft hele spitsvondige meningen en argumenten over geloof en andere zaken. ( Ik moet toegeven dat ook heel veel dingen gedateerd zijn maarja het is een oud boek)
Ik heb zelf geen van beide gelezen, maar ik betwijfel ook of ik het wel zo leuk zou vinden om een hoofdstuk 2 keer te moeten lezen.

Wel leuk trouwens dat je zegt, dat je hem bent gaan lezen omdat een andere schrijver aan hem refereert. Want zo vaak hebben schrijvers het toch niet over elkaar op zo'n manier.
  Moderator vrijdag 24 maart 2006 @ 23:48:57 #50
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36344353
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:21 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Ik heb zelf geen van beide gelezen, maar ik betwijfel ook of ik het wel zo leuk zou vinden om een hoofdstuk 2 keer te moeten lezen.

Wel leuk trouwens dat je zegt, dat je hem bent gaan lezen omdat een andere schrijver aan hem refereert. Want zo vaak hebben schrijvers het toch niet over elkaar op zo'n manier.
Dan ken je de boeken van Henry Miller het is een soort Brusselmans die Miller schrijft ook alleen maar over door de stad (new york of parijs) lopen en rondkomen (meestal door te bedelen bij vrienden) Dit gaat bij miller gepaard met exsistentiële vragen. Een groot thema in zijn boeken is dat hij een briljante schrijver is die gewoon niet schrijft iedereen vind hem een schrijver en hijzelf ook .. maar hij schrijft niet. In die pasages vraagt hij zich vaak af hoe een dostojevski dat deed
pi_36344568
Klinkt interessant, als ik het goed begrijp dan schrijft hij een soort dagboek?

Als de bibliotheeksite het weer doet, vraag ik wel even welke van de titels die ze daar hebben jij me het meest zou aanraden.

Ik heb overigens nog nooit "Een kus in de nacht" gelezen, vanwege het formaat.
  Moderator zaterdag 25 maart 2006 @ 00:06:56 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36344708
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:59 schreef p-etr-a het volgende:
Klinkt interessant, als ik het goed begrijp dan schrijft hij een soort dagboek?

Als de bibliotheeksite het weer doet, vraag ik wel even welke van de titels die ze daar hebben jij me het meest zou aanraden.

Ik heb overigens nog nooit "Een kus in de nacht" gelezen, vanwege het formaat.
een kus in de nacht is dan ook dodelijk saai .. opzich knap gedaan maar alle rode draden laten verdwijnen in het midden van het boek en dan alleen de kapstok daar laten voor de andere helft ...

henry millers boeken zijn eigenlijk allemaal hetzelfde maar ik zou beginnen in kreeftskeerkring of sexus, plexus of nexus ... (die eerste gaat over parijs .. die andere drie over new york)
pi_36344821
Hmm hij is overeind en ze hebben alleen de Steenbokskeerkring. Misschien bij het antiquariaat meer geluk.

En bedankt voor de tip over Een kus in de nacht.
  Moderator zaterdag 25 maart 2006 @ 00:58:51 #54
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36345799
steennbokskeerkring is ook goed hoor gewoon het vervolg in de parijse serie .. zoals ik zei de boeken zijn in principe hetzelde .. wel anders genoeg om interessant te blijven maar toch vrijwel hetzelfde. Ohja de boeken hebben een nogal erotisch karakter
  zaterdag 25 maart 2006 @ 01:29:51 #55
80076 der_Otto
Ich bin der Otto!!
pi_36346330
quote:
Op maandag 20 maart 2006 15:35 schreef ErikN het volgende:
[...]
Enkele auteurs die ik kan waarderen:
- chuck palahniuk
- bret easton ellis
- kurt vonnegut
Kent iemand een nederlanse auteur die bij deze heren in de buurt komt?
[sorry hoor, enigszins OFFTOPIC]
Lol, ik heb me onlangs voorgenomen om eindelijk eens Vonneguts hele werk te gaan aanpakken. Net Cats cradle uit. Vonnegut
Als je Vonneguts grappige kant kan waarderen zou ik Douglas Adams ook eens proberen. (Maar dat wordt dan weer Engels want de NL-vertaling zuigt dat het niet mooi meer is)
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_36347543
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Een groot thema in zijn boeken is dat hij een briljante schrijver is die gewoon niet schrijft iedereen vind hem een schrijver en hijzelf ook .. maar hij schrijft niet.
Fantastisch.
pi_36347550
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 22:58 schreef p-etr-a het volgende:

Nou ik heb het uit. Vond het wel aardig, maar zou het niet direct aanraden. Echt "donkere humor" zie ik er niet in, wel veel onnodige beschrijvingen en herhalingen.

Ik zit wel te denken dat het ook aan de vertaling kan liggen.
Nuttige informatie. Daar ga ik dus niet aan beginnen. Al zitten er in Grunbergs werk ook veel 'onnodige' herhalingen.
pi_36347602
De Avonden, welk deel staan die moppen dan?
pi_36348944
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 00:58 schreef Bosbeetle het volgende:
steennbokskeerkring is ook goed hoor gewoon het vervolg in de parijse serie .. zoals ik zei de boeken zijn in principe hetzelde .. wel anders genoeg om interessant te blijven maar toch vrijwel hetzelfde. Ohja de boeken hebben een nogal erotisch karakter
Oké dan zal ik dat boek gewoon proberen, mocht ik meer willen lezen dan kijk ik wel verder.

Erotiek heb ik geen moeite mee.
pi_36348989
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 04:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nuttige informatie. Daar ga ik dus niet aan beginnen. Al zitten er in Grunbergs werk ook veel 'onnodige' herhalingen.
Grunberg ken ik niet, maar ik word er, naast de herhalingen, een beetje moe van dat er elke keer staat "Helen flipt (ik had als vertaler 'klapt' gebruikt, maar dat terzijde) haar mobieltje open".

En nog irritanter: elke keer als er een kleur beschreven wordt, gebeurt dat een alinea lang. "Niet het geel van een smiley, maar meer het geel van de zon zoals die aan de hemel staat, van een parasol in de hoge zomer op het strand..." Dit is slechts een akelig verzonnen voorbeeld van mij, maar zo gaat het wel.
pi_36349935
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 04:27 schreef Allochtoon het volgende:
De Avonden, welk deel staan die moppen dan?
Euh, overal?
pi_36358718
Ik heb ooit Gugenheimer gelezen volgens mij

Wat ik ook enigzins grappig vindt, en wat behoorlijk dark is, is een vrij onbekend boek:

"De romp"

Prachtig boek over een gast zonder armen en benen, in een rolstoel in een of ander opvangtehuis waar een boel louche zaakjes plaatsvinden. Ik weet de schrijver zo 1 2 3 niet te noemen, ik zal straks wel eens kijken of ik hem vinden kan
pi_36362353
Akif Pirincci, vind ik hier. Klinkt echt fantastisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')