Kloptquote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:13 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik vind het leuke dieren maar volgens mij kosten ze wel heel veel energie.
Ja.quote:Op maandag 29 mei 2006 12:06 schreef kolNERD het volgende:
ik heb jarenlang tamme ratten gehad, echt super gave beesten... maar nu ben ik ouder... en ik weer knaagers... maar ik zit te denken om een fret te kopen... ééntje... of misschien 2... omdat ik altijd denk van dat als hij alleen is dat hij dan eenzaam is... iemand nog tips waar ik op moet letten als ik pups koop???
heb er al veel informatie over opgezocht... ben en al een tijdje mee bezig...quote:Op maandag 29 mei 2006 12:24 schreef Dandelion het volgende:
[..]
Ja.
Je eerst heel goed inlezen.
Om te beginnen zijn Fretten geen knaagdieren maar roofdieren. Dat is nogal een verschil.
Wordt het vaak afgeraden om te beginnen met pups. Dit omdat ze nogal strak opgevoed moeten worden, maar als nog niets van fretten weet is dat lastig. Kijk eerst eens in de opvang, ik ben zelf aangesloten bij stichting de fret, die hebben diverse adressen daar voor.
Dan de vraag of je een of meerdere fretten moet nemen. Van vroeger uit werd er altijd geroepen dat je meerdere fretten moet hebben. Tegenwoordig wordt daar enigszins aan getwijfeld, dit om dat alle verwanten van de Fret, zoals de bunzing e.d. solitaire wezens zijn, met een redelijk groot territorium. Ik heb er zelf drie, waarvan er eentje gescheiden zit, omdat die andere twee, die ik eerder had, hem niet tollereren. Het gaat met allemaal goed, maar soms heb ik het idee dat de Fret die alleen zit beter in zijn vel zit dan die andere twee.
Kwa eenzaamheid maakt het niet zoveel uit, jij zult er toch veel energie in moeten steken om met ze te spelen, of je er nu een neemt of twee.
Maar nogmaals, ga je eerst eens heel goed inlezen voor je aan fretten begint want t zijn geen makkelijke beestjes die je zo even ophaalt bij de dierenwinkel en dat het dan maar in eens goed gaat.
Ik wil je niet afrekenen op een misvatting, maar als je er al ff mee bezig bent, waarom denk je dan dat het knaagdieren zijn? Begrijp me niet verkeerd, fretten zijn echt gaaf en ik vind dat als je ze graag wil dat je het vooral moet doen, maar een goede voorbereiding is echt belangrijk. Er zitten zo veel fretten in de opvang (of nog erger, worden gedumpt) omdat de nieuwe eigenaren dacht dat het wel leuk zou zijn, en er zonder gedegen voorbereiding aan zijn begonnen, vandaar dat ik daar zo op hamer.quote:Op maandag 29 mei 2006 12:56 schreef kolNERD het volgende:
[..]
heb er al veel informatie over opgezocht... ben en al een tijdje mee bezig...
maar met pups... bedoelde ik meer dat als ze een paar weken/maanden oud zijn...
dat het roofdieren waren wist ik wel... ik noem ze knaagers... een dolfijn en walvis worden ook vis genoemd, terwijl het zoogdieren zijn...quote:Op maandag 29 mei 2006 13:12 schreef Dandelion het volgende:
[..]
Ik wil je niet afrekenen op een misvatting, maar als je er al ff mee bezig bent, waarom denk je dan dat het knaagdieren zijn? Begrijp me niet verkeerd, fretten zijn echt gaaf en ik vind dat als je ze graag wil dat je het vooral moet doen, maar een goede voorbereiding is echt belangrijk. Er zitten zo veel fretten in de opvang (of nog erger, worden gedumpt) omdat de nieuwe eigenaren dacht dat het wel leuk zou zijn, en er zonder gedegen voorbereiding aan zijn begonnen, vandaar dat ik daar zo op hamer.
En qua pups, mijn info is alitjd geweest dat het beter is om te beginnen met fretten van minimaal een jaar oud.
Normaal ben ik niet zo'n fan van dierenboeken maar het is een aanrader om dit boek eens te lezen:
Het Frettenboek
Auteurs: Piet van Zalinge en Nel Smeding
ISBN 90-802298-4-9
[afbeelding]
Vrouwtjes sowieso laten castreren. Die worden namelijk loops en wanneer ze niet gedekt worden, blijven ze loops. Daar kunnen ze doodziek van worden, beenmerg depressie van krijgen en aan overlijden.quote:Op maandag 29 mei 2006 16:46 schreef kolNERD het volgende:
[..]
ik weet alleen niet wat verstandiger is... om 2 mannetjes... of 2 vrouwtjes... of een mannetje en een vrouwtje te kopen... ik lees nu steeds over loops, gedekt worden... gecastreerd worden enzo... maar daar moet ik me maar eens meer in gaan verdiepen...
Je kan maar beter overal rekening mee houden... Springen zijn ze niet zo sterk in, maar klimmen kunnen ze des te beter.quote:Op maandag 24 juli 2006 18:49 schreef MidnightMotion het volgende:
Kunnen fretten ook (hoog) klimmen/springen? En zoja, hoe hoog? Zit me een beetje in te lezen over de beesten maar vraag me dus af of ik dan zomers de ramen en deuren dicht moet houden als er zo'n ding rondrent!
Inderdaad. Wij hebben hier voor alle deuren schotjes staan van ca 60 cm hoog, afgewerkt met een ronde pijp aan de bovenkant, zodat ze er ook geen houvast aan hebben. Dat werkt, maar t blijft opletten, een schoenendoos laten slingeren is al genoeg om er over te komen..quote:Op maandag 24 juli 2006 23:00 schreef owlet het volgende:
[..]
Dat was voor mij een reden om na de dood van de laatste geen fretten meer te willen. Je moet constant wel een oogje op ze blijven houden.
Daar zijn de geleerden het op dit moment dus niet over eens. Er werd altijd aangenomen dat fretten beter gedeien in een groep, maar de laatste tijd wordt daar over getwijfeld. Gekeken naar de afstamming van de fret zou je namelijk juist zeggen dat het een solitair wezen is. Ga maar na, de bunzing, toch de wilde neef van de fret, is een solitair wezen, met een eigen territorium van ongeveer 1 km2. Ook uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het best goed gaat, wij hebben 2 vrouwtjes die samen zitten en mannetje die zich 'alleen' moet vermaken omdat die andere 2 hem niet dulden. Ik kan niet zeggen dat die ene die alleen zit het nu veel slechter heeft qua vermaak dan die andere twee: je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat hij genoeg impulsen krijgt om zijn energie kwijt te kunnen. Je zult wanneer je één fret hebt wel veel tijd in hem moeten steken. Aan de andere kant moet dat ook als je ze samenzet. Maar goed ik kan dus niet zeggen dat die twee die samen zitten het qua gezondheid bijvoorbeeld beter doen dan de 'eenzame', fretten zijn erg stressgevoelig, en wanneer ze samen worden gezet terwijl ze elkaar eigenlijk op mininiem niveau niet liggen kan dit al snel leiden tot maagzweren enzo.quote:Oh, en hopelijk ter overvloede, maar er moeten dan toch echt wel twee van die dingen rondrennen, een fret alleen is echt zielig![]()
Ach ja eigenlijk moet het ook gewoon per dier bekeken wordenquote:Op dinsdag 25 juli 2006 13:44 schreef owlet het volgende:
Ja het blijft soms lastig.
Ik heb toen ik nog opving ook geregeld fretten in hun eentje herplaatst omdat die gewoon geen plezier konden ontlenen aan een soortgenoot. Dan is het natuurlijk snel bekeken en gaat zo'n fret lekker alleen naar iemand die er veel, heel veel aandacht in kan steken.
Maar over het algemeen vind ik ze toch een stuk lekkerder in hun bontjas steken als ze met twee of meer zijn.
Dat kán natuurlijk ook komen omdat de gemiddelde fretteneigenaar niet de tijd en de energie heeft om dagelijks uren te spelen en te knuffelen. Zou dat wel zo zijn dan zou de situatie wellicht anders zijn.
Jammer dat ze die wegloop neigingen hebben zeg, lijken me voor de rest echt super leuke beesten! Helaas is voor mij de ramen en deuren dicht houden zeker met dit weer echt geen optie!quote:Op maandag 24 juli 2006 23:00 schreef owlet het volgende:
[..]
Je kan maar beter overal rekening mee houden... Springen zijn ze niet zo sterk in, maar klimmen kunnen ze des te beter.
ALLE, maar dan ook echt ÁLLE mogelijke ontsnappingsroutes moeten afgesloten worden en dan heb ik het over alle gaatjes groter dan een twee-euro munt en alle materialen die ze kapot kunnen maken (zoals een vliegendeur).
Als ze het kapot kúnnen maken zullen ze het doen en je bent ze gegarandeerd kwijt als ze naar buiten kunnen.
Dat was voor mij een reden om na de dood van de laatste geen fretten meer te willen. Je moet constant wel een oogje op ze blijven houden.
Oh, en hopelijk ter overvloede, maar er moeten dan toch echt wel twee van die dingen rondrennen, een fret alleen is echt zielig![]()
Ben alleen bang dat die onderzoek neiging me iets te link is... schotten voor de deur(en) zetten is nog nog wel een optie maar ik heb in de woonkamer 2 flinke ramen waar een beetje handig beest best bij kan komen volgens mij dus dan zouden daar ook schotten voor moeten komen! Ik ga toch nog maar even verder met mn zoektocht naar een geschikt huisdierquote:Op dinsdag 25 juli 2006 23:24 schreef Dandelion het volgende:
het is niet echt een wegloop neiging, meer een onderzoek neiging. Ze zijn zeg maar nieuwsgieriger dan dat ze bang zijn...
Overigens hebben wij hier al 5 weken lang alle deurenn ramen open, wel met schotjes van 60 cm hoog in de deuropening, maar dat gaat prima. ff nadenken waar je wat neer zet dat wel, en je voeten optillen, maar daar wordt je lekker lening van zeg maar...
Ik voel me geroepen hierop te reageren. Als ze heel lang alleen zijn geweest, direct na het nestverlaten, dan kunnen ze soms wat eenkenniger tegenover soortgenoten zijn en een hele enkele uitzondering van zichzelf maar het allersneuste dat ik ken is een fretje alleen! Ze hebben een soortgenootje zo nodig. Het zijn geen alleenlevende diertjes. Ze kunnen ook nooit in spel en leven met alleen omgang met mensen en/of honden/katten volledig in hun frettenopjes zijn.quote:Op maandag 29 mei 2006 17:09 schreef Dandelion het volgende:
Wanneer je de fretten als koppel koopt (welke combinatie dan ook) zou ik er 2 bij elkaar nemen, wanneer je ze 'los' koopt, zou ik ze lekker alleen laten.
Lees deze post nog eens. Iets met voortschrijdend inzicht.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 22:41 schreef Causa het volgende:
[..]
Ik voel me geroepen hierop te reageren.
[...]
Een beetje frettenliefhebber heeft eerder meteen een hele ploeg fretten dan slechts een duo zelfs.
Gespeculeer. ik geloof er niks van. Als ik het verschil in vreugde en levendigheid zag. Hoe heerlijk fretjes samen bezig zijn. Elkaar poetsen, knuffen.. voor mij is het bewezen. 2 fretjes is absoluut minimumquote:Op zondag 13 augustus 2006 16:27 schreef Dandelion het volgende:
[..]
Lees deze post nog eens. Iets met voortschrijdend inzicht.
Prima.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 11:09 schreef Causa het volgende:
[..]
Gespeculeer. ik geloof er niks van. Als ik het verschil in vreugde en levendigheid zag. Hoe heerlijk fretjes samen bezig zijn. Elkaar poetsen, knuffen.. voor mij is het bewezen. 2 fretjes is absoluut minimum
Niets met mijn eigen ervaring te maken. Die is, in dit geval, net zo irrelevant als elke andere persoonlijke ervaring ansich. Deze wetenschappers hebben het niet over een enkele ervaring natuurlijk, maar over een hele dosis aan ervaringen. Dat zij onder groepsfretten nu eenmaal meer maagzweren (die o.a. veroorzaakt worden door stress) tegenkomen dan onder solotaire fretten is wel een teken aan de wand. En zo zijn er wel meer signalen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 12:26 schreef Causa het volgende:
Er zijn ook uitzonderingen die het beter alleen redden, zoals toevallig dat ene fretje bij jou thuis.
Uitzondering ja...
Dus omdat jij op basis van je eigen ervarinkje concludeerd dat dat het meest ideale is voor het dier de fret, (waarvan de wetenschapper waar jij het over hebt even vergeten is dat het geen bunzing meer is, alleen nog maar familie van ) nouja wat je wilt...
quote:Op dinsdag 25 juli 2006 16:02 schreef Dandelion het volgende:
[..]
Ach ja eigenlijk moet het ook gewoon per dier bekeken worden![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |