Ook de gemiddelde beta opleiding aan een universiteit? In dat geval krijgen wij hier zeker alleen de kneusjes van het HBO die Civiele Techniek aan de UT pittig vinden.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 19:34 schreef Ixnay het volgende:
Mijn opleiding HBO Civiele Techniek, doet kwa niveau niet onder voor de gemiddelde academische opleiding.
Eerstejaars Twin (natuur & wiskunde) alhierquote:Op zondag 19 maart 2006 21:39 schreef speknek het volgende:
Grappige non-discussies zijn dit altijd. Van die alfa's die dan beginnen te huilen dat hun studie toch echt wel moeilijk is. Gouden uitsmijter is altijd 'jamaar beta's kunnen andere dingen weer niet'. Terwijl iedereen die op de middelbare school heeft gezeten gewoon weet wat de moeilijkste vakken zijn. Wiskunde B en Natuurkunde. En wanneer je iets een pretpakket noemt (veel talen, geschiedenis, aardrijkskunde en economie). En ik kan het weten, want ik heb lekker niks gedaan met zo'n pretpakket, behalve dan wiskunde b die ik nodig had voor m'n vervolgstudie, welke ik dan ook met afstand het moeilijkste vak vond. Het is niet gek dat er zo weinig mensen zijn die N&T kiezen, ookal zijn de studies in die richting meestal de enige die ingangseisen wat betreft vakkenpakket hebben.
Hier een hele simpele vraag uit het eerste vak van m'n studie.
⊢ (∀x)(A(x) → B(x)) → ((∃x)A(x) → (∃x)B(x))
Veel plezier alfa's.
(en dan durf ik wel te zeggen dat studies als natuurkunde en wiskunde nog wel wat moeilijker zijn dan informatica)
Ik ken genoeg mensen die economie, rechten, talen, antropologie, psychologie, etc. doen en die hebben echt 100% zeker meer vrije tijd dan mij. En gaan een paar uurtjes per dag college volgen, terwijl ik tot 19:00 s' avonds door moet werken aan projecten etc. En op zaterdag heb je dan nog even de tijd om wat aan de basisvakken te doen.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 20:45 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Ik wil best geloven dat Civiele Techniek een van de moeilijkere HBO studies is, maar ik denk dat je het niet kunt vergelijken met een gemiddelde academische studie.
Persoonlijke meningen zijn belevingen van mensen. En hoe onderzoek je dat? Juist, met kwalitatieve methodenquote:Op vrijdag 24 maart 2006 00:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Juist. En wat doe je met een hoop persoonlijke meningen? Objectief quantificeren.
De manier van studeren kan daar ook wel mee te maken hebben. Niet iedereen studeert op dezelfde manier. Bovendien zou je het beter kunnen vergelijken met mensen die dezelfde studie als jou doen.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 09:54 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Ik ken genoeg mensen die economie, rechten, talen, antropologie, psychologie, etc. doen en die hebben echt 100% zeker meer vrije tijd dan mij. En gaan een paar uurtjes per dag college volgen, terwijl ik tot 19:00 s' avonds door moet werken aan projecten etc. En op zaterdag heb je dan nog even de tijd om wat aan de basisvakken te doen.
En ik vergelijk het niet met academische bèta opleidingen nee.
Precies, de vergelijking sloeg al nergens op. Ik ken genoeg mensen die CT op de HTS doen en er echt nul tijd aan besteden en toch alleen hoge cijfers halen... Dus alles is relatief, dat jij toevallig wat meer tijd nodig hebt, maakt de opleidingen niet moeilijker...quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:53 schreef Dwaashaas het volgende:
[..]
De manier van studeren kan daar ook wel mee te maken hebben. Niet iedereen studeert op dezelfde manier. Bovendien zou je het beter kunnen vergelijken met mensen die dezelfde studie als jou doen.
Ik besteed meer tijd aan mijn studie dan een studiegenoot, hij leert alles op het laatste moment en haalt daarmee hogere cijfers dan ik. Dat zegt dan nog niets over de moeilijkheid van de studie in het algemeen.
En dat is eigenlijk de conclusiequote:Op zaterdag 25 maart 2006 18:44 schreef Neuralnet het volgende:
Elke studie kent een breed scala aan cijfers van gemiddeld 2 tot 8 en elke studie kent groepen mensen die ruim over de studiebelasting en ruim onder de gemiddelde studiebelasting zitten. Kennelijk is geen enkele studie makkelijk voor iedereen en is ook geen enkele studie extreem moeilijk voor iedereen. Het valt gewoon niet objectief te toetsen op deze manier.
Op deze manier niet, er is echter denk ik wel een mogelijkheid om de moeilijkheid te toetsen door statistiek te gebruiken. Wat is de instroom, wat is het uitvalpercentage, wat zijn de gemiddelde cijfers, hoeveel tijd moet er gemiddeld in de studie gestoken worden, en dat koppelen aan het IQ van de studenten (wat overigens moeilijk te toetsen is). Op die manier kun je het gemiddeld benodigde IQ voor een studie krijgen, wat een goede maat is voor de moeilijkheidsgraad van de studie.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 18:44 schreef Neuralnet het volgende:
Elke studie kent een breed scala aan cijfers van gemiddeld 2 tot 8 en elke studie kent groepen mensen die ruim over de studiebelasting en ruim onder de gemiddelde studiebelasting zitten. Kennelijk is geen enkele studie makkelijk voor iedereen en is ook geen enkele studie extreem moeilijk voor iedereen. Het valt gewoon niet objectief te toetsen op deze manier.
Stel, het uitvalpercentage bij de ene studie is 40%, en de andere 60%. Wat zegt dit nou? Het kan zijn dat de ene studie de student verplicht bijvoorbeeld 50 EC te halen, terwijl de andere studie helemaal geen eisen stelt aan de student. Daarbij kan de ene studie luie mensen aantrekken, en de andere studie juist gemotiveerde studenten (bv. doordat een studie heel specifiek is, en alleen mensen aantrekt die zeer gemotiveerd zijn voor dat kleine vakgebied). Daarbij is "moeilijk" een relatief begrip. De ene maakt een wiskundesom easy nadat ie er eentje gemaakt heeft, terwijl dat bij iemand anders veel lastiger is. Hetzelfde voor talen, gammawetenschappen, of wat dan ook.quote:Op deze manier niet, er is echter denk ik wel een mogelijkheid om de moeilijkheid te toetsen door statistiek te gebruiken. Wat is de instroom, wat is het uitvalpercentage, wat zijn de gemiddelde cijfers, hoeveel tijd moet er gemiddeld in de studie gestoken worden, en dat koppelen aan het IQ van de studenten (wat overigens moeilijk te toetsen is). Op die manier kun je het gemiddeld benodigde IQ voor een studie krijgen, wat een goede maat is voor de moeilijkheidsgraad van de studie.
Volgens mij is dat niet helemaal waar.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:43 schreef Lentigo het volgende:
Maar ik geloof dat we het er, op academisch niveau in ieder geval, toch wel over eens zijn dat de medische en betafaculteit het toch het zwaarst hebben *snif*
De moeilijkheid van een studie kun je niet toetsen door een paar voorbeelden van studenten. Dan verwar je IQ en de moeilijkheid van de studie.quote:Op woensdag 29 maart 2006 22:59 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet helemaal waar.
Aantal vrienden van mij studeren aan de TU Delft, overigens ook civiele techniek, en die voeren ook geen kloot uit en halen het nog.
Volgens mij verschilt het erg veel per persoon en is er heel weinig nuttigs over te zeggen.
omg. Heb je daar een bron voor? Dat zou namelijk geen prikkel meer geven om universiteit te gaan doen!quote:Op zaterdag 1 april 2006 18:48 schreef Lentigo het volgende:
Nou ja, whatever.. universiteit is universiteit he.. zolang ze dat domme plan om hbo'ers dezelfe titels te geven maar niet doorzetten!
dat zou inderdaad raar zijn. Dan moeten ze gewoon geen onderscheift maken tussen HBO en WOquote:Op zaterdag 1 april 2006 18:48 schreef Lentigo het volgende:
Nou ja, whatever.. universiteit is universiteit he.. zolang ze dat domme plan om hbo'ers dezelfe titels te geven maar niet doorzetten!
Eens, een van de moeilijkste studies...quote:Op zaterdag 25 maart 2006 01:21 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Eerstejaars Twin (natuur & wiskunde) alhier![]()
'Wat is wiskunde' is overigens een leuk vak, gister ff ingekopt. Het is trouwens geen vraag, maar een bewering, (die je waarschijnlijk moet bewijzen).
quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:18 schreef snowqueen911 het volgende:
Mijn studie: AMFI
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |