abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36345768
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 19:34 schreef Ixnay het volgende:
Mijn opleiding HBO Civiele Techniek, doet kwa niveau niet onder voor de gemiddelde academische opleiding.
Ook de gemiddelde beta opleiding aan een universiteit? In dat geval krijgen wij hier zeker alleen de kneusjes van het HBO die Civiele Techniek aan de UT pittig vinden. En als ik om me heen kijk, is CiT niet de moeilijkste beta studie, in tegendeel.
  zaterdag 25 maart 2006 @ 01:21:36 #252
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_36346187
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:39 schreef speknek het volgende:
Grappige non-discussies zijn dit altijd. Van die alfa's die dan beginnen te huilen dat hun studie toch echt wel moeilijk is. Gouden uitsmijter is altijd 'jamaar beta's kunnen andere dingen weer niet'. Terwijl iedereen die op de middelbare school heeft gezeten gewoon weet wat de moeilijkste vakken zijn. Wiskunde B en Natuurkunde. En wanneer je iets een pretpakket noemt (veel talen, geschiedenis, aardrijkskunde en economie). En ik kan het weten, want ik heb lekker niks gedaan met zo'n pretpakket, behalve dan wiskunde b die ik nodig had voor m'n vervolgstudie, welke ik dan ook met afstand het moeilijkste vak vond. Het is niet gek dat er zo weinig mensen zijn die N&T kiezen, ookal zijn de studies in die richting meestal de enige die ingangseisen wat betreft vakkenpakket hebben.

Hier een hele simpele vraag uit het eerste vak van m'n studie.
⊢ (∀x)(A(x) → B(x)) → ((∃x)A(x) → (∃x)B(x))
Veel plezier alfa's .

(en dan durf ik wel te zeggen dat studies als natuurkunde en wiskunde nog wel wat moeilijker zijn dan informatica)
Eerstejaars Twin (natuur & wiskunde) alhier

'Wat is wiskunde' is overigens een leuk vak, gister ff ingekopt. Het is trouwens geen vraag, maar een bewering, (die je waarschijnlijk moet bewijzen).
  zaterdag 25 maart 2006 @ 01:31:40 #253
83417 MeneerGiraffe
pi_36346358
Overigens zijn veel studies zonder analytisch talent te behalen door hard te werken. Met analytisch talent (lees IQ) is het echter mogelijk om bijna alle studies te doen. Ik ben ervan overtuigd dat ik elke universitaire studie zou kunnen, afgezien van talen.

Ik doe overigens eigenlijk bijna niks voor m'n studie op het moment, maar haal het toch met 8en, terwijl het inhoudelijk misschien wel de moeilijkste studie is die er is (op bachelorniveau). Aan rechten zou ik veel meer tijd moeten besteden. Voor een tentamen natuurkunde pak ik gewoon het boek een avond van tevoren op en lees alles één keer door, en maak wat oude tentamens. Het gaat er gewoon om dat je dingen écht begrijpt.
  zaterdag 25 maart 2006 @ 09:54:45 #254
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_36348580
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 20:45 schreef Ultrawuft het volgende:

[..]

Ik wil best geloven dat Civiele Techniek een van de moeilijkere HBO studies is, maar ik denk dat je het niet kunt vergelijken met een gemiddelde academische studie.
Ik ken genoeg mensen die economie, rechten, talen, antropologie, psychologie, etc. doen en die hebben echt 100% zeker meer vrije tijd dan mij. En gaan een paar uurtjes per dag college volgen, terwijl ik tot 19:00 s' avonds door moet werken aan projecten etc. En op zaterdag heb je dan nog even de tijd om wat aan de basisvakken te doen.

En ik vergelijk het niet met academische bèta opleidingen nee.
pi_36349810
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 00:58 schreef speknek het volgende:

[..]

Juist. En wat doe je met een hoop persoonlijke meningen? Objectief quantificeren.
Persoonlijke meningen zijn belevingen van mensen. En hoe onderzoek je dat? Juist, met kwalitatieve methoden
En nee, dan krijg je geen eenduidig antwoord op je onderzoeksvraag. Maar met kwantitatieve methoden krijg je een zeer eenzijdig, beperkt en misschien zelfs wel onjuist antwoord op je onderzoeksvraag.

En Ixnay, er is een enorm verschil tussen niveau en studielast
pi_36350418
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 09:54 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ik ken genoeg mensen die economie, rechten, talen, antropologie, psychologie, etc. doen en die hebben echt 100% zeker meer vrije tijd dan mij. En gaan een paar uurtjes per dag college volgen, terwijl ik tot 19:00 s' avonds door moet werken aan projecten etc. En op zaterdag heb je dan nog even de tijd om wat aan de basisvakken te doen.

En ik vergelijk het niet met academische bèta opleidingen nee.
De manier van studeren kan daar ook wel mee te maken hebben. Niet iedereen studeert op dezelfde manier. Bovendien zou je het beter kunnen vergelijken met mensen die dezelfde studie als jou doen.

Ik besteed meer tijd aan mijn studie dan een studiegenoot, hij leert alles op het laatste moment en haalt daarmee hogere cijfers dan ik. Dat zegt dan nog niets over de moeilijkheid van de studie in het algemeen.
pi_36350533
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 11:53 schreef Dwaashaas het volgende:

[..]

De manier van studeren kan daar ook wel mee te maken hebben. Niet iedereen studeert op dezelfde manier. Bovendien zou je het beter kunnen vergelijken met mensen die dezelfde studie als jou doen.

Ik besteed meer tijd aan mijn studie dan een studiegenoot, hij leert alles op het laatste moment en haalt daarmee hogere cijfers dan ik. Dat zegt dan nog niets over de moeilijkheid van de studie in het algemeen.
Precies, de vergelijking sloeg al nergens op. Ik ken genoeg mensen die CT op de HTS doen en er echt nul tijd aan besteden en toch alleen hoge cijfers halen... Dus alles is relatief, dat jij toevallig wat meer tijd nodig hebt, maakt de opleidingen niet moeilijker...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_36360579
Elke studie kent een breed scala aan cijfers van gemiddeld 2 tot 8 en elke studie kent groepen mensen die ruim over de studiebelasting en ruim onder de gemiddelde studiebelasting zitten. Kennelijk is geen enkele studie makkelijk voor iedereen en is ook geen enkele studie extreem moeilijk voor iedereen. Het valt gewoon niet objectief te toetsen op deze manier.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  Moderator zaterdag 25 maart 2006 @ 18:45:28 #259
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_36360611
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 18:44 schreef Neuralnet het volgende:
Elke studie kent een breed scala aan cijfers van gemiddeld 2 tot 8 en elke studie kent groepen mensen die ruim over de studiebelasting en ruim onder de gemiddelde studiebelasting zitten. Kennelijk is geen enkele studie makkelijk voor iedereen en is ook geen enkele studie extreem moeilijk voor iedereen. Het valt gewoon niet objectief te toetsen op deze manier.
En dat is eigenlijk de conclusie
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 25 maart 2006 @ 21:17:21 #260
83417 MeneerGiraffe
pi_36364889
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 18:44 schreef Neuralnet het volgende:
Op deze manier niet, er is echter denk ik wel een mogelijkheid om de moeilijkheid te toetsen door statistiek te gebruiken. Wat is de instroom, wat is het uitvalpercentage, wat zijn de gemiddelde cijfers, hoeveel tijd moet er gemiddeld in de studie gestoken worden, en dat koppelen aan het IQ van de studenten (wat overigens moeilijk te toetsen is). Op die manier kun je het gemiddeld benodigde IQ voor een studie krijgen, wat een goede maat is voor de moeilijkheidsgraad van de studie.
pi_36370797
Er zijn leugens, grove leugens en statistieken.
quote:
Op deze manier niet, er is echter denk ik wel een mogelijkheid om de moeilijkheid te toetsen door statistiek te gebruiken. Wat is de instroom, wat is het uitvalpercentage, wat zijn de gemiddelde cijfers, hoeveel tijd moet er gemiddeld in de studie gestoken worden, en dat koppelen aan het IQ van de studenten (wat overigens moeilijk te toetsen is). Op die manier kun je het gemiddeld benodigde IQ voor een studie krijgen, wat een goede maat is voor de moeilijkheidsgraad van de studie.
Stel, het uitvalpercentage bij de ene studie is 40%, en de andere 60%. Wat zegt dit nou? Het kan zijn dat de ene studie de student verplicht bijvoorbeeld 50 EC te halen, terwijl de andere studie helemaal geen eisen stelt aan de student. Daarbij kan de ene studie luie mensen aantrekken, en de andere studie juist gemotiveerde studenten (bv. doordat een studie heel specifiek is, en alleen mensen aantrekt die zeer gemotiveerd zijn voor dat kleine vakgebied). Daarbij is "moeilijk" een relatief begrip. De ene maakt een wiskundesom easy nadat ie er eentje gemaakt heeft, terwijl dat bij iemand anders veel lastiger is. Hetzelfde voor talen, gammawetenschappen, of wat dan ook.
pi_36475574
Maar ik geloof dat we het er, op academisch niveau in ieder geval, toch wel over eens zijn dat de medische en betafaculteit het toch het zwaarst hebben *snif*
pi_36478492
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 21:43 schreef Lentigo het volgende:
Maar ik geloof dat we het er, op academisch niveau in ieder geval, toch wel over eens zijn dat de medische en betafaculteit het toch het zwaarst hebben *snif*
Volgens mij is dat niet helemaal waar.

Aantal vrienden van mij studeren aan de TU Delft, overigens ook civiele techniek, en die voeren ook geen kloot uit en halen het nog.

Volgens mij verschilt het erg veel per persoon en is er heel weinig nuttigs over te zeggen.
  donderdag 30 maart 2006 @ 00:47:09 #264
83417 MeneerGiraffe
pi_36481780
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 22:59 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Volgens mij is dat niet helemaal waar.

Aantal vrienden van mij studeren aan de TU Delft, overigens ook civiele techniek, en die voeren ook geen kloot uit en halen het nog.

Volgens mij verschilt het erg veel per persoon en is er heel weinig nuttigs over te zeggen.
De moeilijkheid van een studie kun je niet toetsen door een paar voorbeelden van studenten. Dan verwar je IQ en de moeilijkheid van de studie.

En die fietsenmakers hebben allemaal makkelijke studies
pi_36557335
Nou ja, whatever.. universiteit is universiteit he.. zolang ze dat domme plan om hbo'ers dezelfe titels te geven maar niet doorzetten!
pi_36609583
Het ligt er maar aan wat je makkelijker vind, ik zou nooit een tentamen halen waarvoor alleen maar stamp-/leerwerk nodig is. Maar daarnaast zou iemand die een studie doet waarvoor veel leerwerk vereist is, ook nadat ie 't boek van voor naar achter uit z'n hoofd geleerd heeft, nooit het inzicht krijgen dat nodig is voor tentamens van mijn en andere beta-studies.

Ik denk stiekum wel, dat ik eerder door heb hoe veel informatie te onthouden, dan dat zij doorhebben hoe analytisch een probleem aan te pakken.

Maar dat zegt nog weinig, want de meeste studies zijn combinaties van deze vaardigheden...
Sweet and innocent...
pi_36609657
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 18:48 schreef Lentigo het volgende:
Nou ja, whatever.. universiteit is universiteit he.. zolang ze dat domme plan om hbo'ers dezelfe titels te geven maar niet doorzetten!
omg. Heb je daar een bron voor? Dat zou namelijk geen prikkel meer geven om universiteit te gaan doen!
  maandag 3 april 2006 @ 15:43:44 #268
110513 Asmodean
The Forsaken
pi_36609851
dat was volgens mij gewoon een of ander plan wat allang is weerlegd.
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
  maandag 3 april 2006 @ 15:44:29 #269
8369 speknek
Another day another slay
pi_36609876
Nou, volgens mij is Wouter Bos daar een voorstander van, en als die 52 zetels krijgt, gaat het vast weer de kop opsteken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_36637976
Mijn studie: AMFI
toetsen: meestal erg simpel, makkelijker dan op vwo
Praktische opdrachten (de meeste toetsen dus): wél hoge inzet vereist
pi_36638013
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 18:48 schreef Lentigo het volgende:
dat zou inderdaad raar zijn. Dan moeten ze gewoon geen onderscheift maken tussen HBO en WO
  dinsdag 4 april 2006 @ 13:20:32 #272
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_36638056
Die titel is nou ook weer niet bijzonder boeiend. Mensen blijven heus wel naar de inhoud en het niveau van je studie kijken.
pi_36638776
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 01:21 schreef MeneerGiraffe het volgende:

[..]

Eerstejaars Twin (natuur & wiskunde) alhier

'Wat is wiskunde' is overigens een leuk vak, gister ff ingekopt. Het is trouwens geen vraag, maar een bewering, (die je waarschijnlijk moet bewijzen).
Eens, een van de moeilijkste studies...
Ik doe alleen de natuur(sterren)kunderichting, moet er niet aan denken ook nog 3 wiskundevakken te moeten volgen...
Ook in Utrecht trws ?
pi_36749626
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:18 schreef snowqueen911 het volgende:
Mijn studie: AMFI
Sweet and innocent...
pi_36749728
Wat zitten er toch veel knappe koppen op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')