abonnement Unibet Coolblue
pi_36151436
Weet iemand hoe het inelkaar zit als je twee bijbaantjes (part-time) hebt?

Ik hoor van mensen dat je beter 1 baan kan hebben waar je gewoon meer werkt dan twee verschillende baantjes omdat het nadelig is gezien de belastingen.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
pi_36151536
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:05 schreef carmen_hk het volgende:

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
http://www.belastingdienst.nl/
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_36151659
Dat is misschien voor de loonheffingskorting, omdat je die maar bij 1 van de 2 kan toepassen.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:14:10 #4
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36151672
Zolang je maar niet teveel verdiend.
pi_36151777
Officieel mag je van de Belastingdienst maar één baan(tje) hebben waarbij de de loonheffingskorting mag toepassen. Deze loonheffingskorting regelt je baas door middel van een formulier wat jij bij hem of haar hebt ingevuld, waarbij je aangeeft of je wel of geen loonheffingskorting wilt ontvangen.

De loonheffingskorting zorgt ervoor dat je een zeer klein of helemaal geen deel van je uurloon inleverd aan belasting. Het is verstandig om de loonheffingskorting van toepassing te laten zijn op je baan waar je het meeste verdiend. Bij het andere baantje mag je namelijk geen loonheffingskorting ontvangen (mocht je toch niet al te veel verdienen, dan krijg je hiervan een groot gedeeltje, of alles, het jaar daarop terug van de Belastingdienst) en krijg je het dus niet direct uitbetaald, en lijkt het dus alsof de baan minder aantrekkelijk is...

Nou heb ik echter altijd al 2 of meer baantjes tegelijk gehad, en daarbij neem ik allemaal loonheffingskorting. Toen ik een keer belde met de belastingdienst, en vertelde dat ik student ben en niet zo veel verdien, zei ze dat de Belastingdienst dit wel door de vingers ziet, MAAR ik zeg erbij, officiëel mag het niet
pi_36151916
Vooropgesteld: aan twee baantjes hebben, zit niets vervelends. Je verdient meer geld en dat is alleen maar goed.

Alleen: er zit een kans in dat je nu geld aan de belasting moet betalen. Dat doe je normaal gesproken al via een inhouding op je loon, maar als je twee banen hebt kan het zo zijn dat er in eerste instantie te weinig is ingehouden.

Je betaalt dus gewoon wat je hoort te betalen aan de Belastingdienst. Of je dat nu via je loon of via je aangifte doet maakt niets uit. Alleen merk je het in het tweede geval wat beter.
pi_36152685
Beetje vreemd als je dus in de zomer van 2005 extra gewerkt hebt, en dat nu pas in april te weten komt dat je terug moet betalen aan hun... Stel dat je nu helemaal geen baan hebt... Bijvoorbeeld als je student bent... hoe moet dat dan
pi_36152694
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:21 schreef ChrisJX het volgende:
Vooropgesteld: aan twee baantjes hebben, zit niets vervelends. Je verdient meer geld en dat is alleen maar goed.

Alleen: er zit een kans in dat je nu geld aan de belasting moet betalen. Dat doe je normaal gesproken al via een inhouding op je loon, maar als je twee banen hebt kan het zo zijn dat er in eerste instantie te weinig is ingehouden.

Je betaalt dus gewoon wat je hoort te betalen aan de Belastingdienst. Of je dat nu via je loon of via je aangifte doet maakt niets uit. Alleen merk je het in het tweede geval wat beter.
Waarom verdien je met 2 banen meer dan bij 1? Dit kan je al helemaal niet weten als je niet weet wat voor een urencontracten hij heeft. De uitleg hierboven van de loonheffingskorting is meest van toepassing voor hem.
pi_36153667
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:49 schreef InnocentFR het volgende:
Waarom verdien je met 2 banen meer dan bij 1? Dit kan je al helemaal niet weten als je niet weet wat voor een urencontracten hij heeft. De uitleg hierboven van de loonheffingskorting is meest van toepassing voor hem.
Ik heb het woord 'bij' even gemist

Idd, als je twee bijbanen hebt gaat de loonheffingskortinguitleg wrs op, maar nog altijd geldt: je betaalt niet meer belasting omdat je toevallig twee banen hebt.

Overigens bedoelde ik niet dat je bij twee banen meer verdient dan bij één baan. Of dat je bij de tweede baan meer verdient. Maar als je 1 baan hebt van tien uur en er dan nog een baantje bijneemt, verdien je meer dan wanneer je één baan (alleen die van tien uur) zou hebben.
pi_36153709
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:49 schreef Zug-Chef het volgende:
Beetje vreemd als je dus in de zomer van 2005 extra gewerkt hebt, en dat nu pas in april te weten komt dat je terug moet betalen aan hun... Stel dat je nu helemaal geen baan hebt... Bijvoorbeeld als je student bent... hoe moet dat dan
Het gaat meestal niet om duizend euro hoor Als het gaat om studentenbijbaantjes krijg je zelfs bij meerdere banen nog vaak geld terug.

Mijn verhaal sloeg meer op twee 'normale' banen waarbij je echt een substantieel aantal uren werkt.
pi_36154338
Nouja kijk ik heb dus van feb tot half juli zowel bij de supermarkt gewerkt (vakkenvuller ) als 2x per week regionaal post gelopen. Van die tweede baan is er toen niks ingehouden... Dus ik hoef niet bang te zijn op een aanmaning ofzo
pi_36154438
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 22:42 schreef Zug-Chef het volgende:
Nouja kijk ik heb dus van feb tot half juli zowel bij de supermarkt gewerkt (vakkenvuller ) als 2x per week regionaal post gelopen. Van die tweede baan is er toen niks ingehouden... Dus ik hoef niet bang te zijn op een aanmaning ofzo
Van die tweede baan is niets ingehouden Dat is raar.

Maar zelfs als dat klopt, dan hoef je wrs nergens bang voor te zijn. Omdat je zo weinig werkt hoef je namelijk helemaal geen belasting te betalen.
pi_36154699
Ja ok, want sinds juli vorig jaar heb ik helemaal nergens meer gewerkt (full time nieuwe studie). Ik was daarvoor ook al student op andere opleiding alleen deed ik half jaartje niks zeg maar).

Van die 2e baan is niks ingehouden omdat volgens t bedrijf ze dit niet doen. Het is geen zwart werk ofzo, ze zouden het wel doorgeven maar ze houden zelf dus niks in...
pi_36154789
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 22:20 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Het gaat meestal niet om duizend euro hoor Als het gaat om studentenbijbaantjes krijg je zelfs bij meerdere banen nog vaak geld terug.

Mijn verhaal sloeg meer op twee 'normale' banen waarbij je echt een substantieel aantal uren werkt.
nou ik heb afgelopen zomer flink staan werken , met maar 1 baantje, nu mag ik 776 euro ophoesten die ik dus niet heb
er is te weinig ingehouden en dat terwijl ik wel die korting heb
kan iemand mij dat uitleggen please?
pi_36154888
Hoe weet je dat je zoveel moet betalen nu? Heb je daar al bericht van gekregen van de BD ?
pi_36155149
oohh shit ik bedoel 2004 ( heb die heel verlaat ingeleverd) maar aangezien mijn jaren er zowat hetzelfde uitzagen zal het voor 2005 ook wel zo zijn
leeeeukkk 2 x 776 .................................moet toch niet kunnen ik benniet rijk ofzo:S ben vette pauper met schulden


-edit-
en pas 20.
pi_36155309
Belastingdienst is kut... Ik zeg afschafffen voor studenten enzo... wij hebben daar toch geen geld voor
pi_36186224
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:49 schreef InnocentFR het volgende:

[..]

Waarom verdien je met 2 banen meer dan bij 1? Dit kan je al helemaal niet weten als je niet weet wat voor een urencontracten hij heeft. De uitleg hierboven van de loonheffingskorting is meest van toepassing voor hem.
HAAR
pi_36188243
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 21:17 schreef Martinezzz het volgende:
Officieel mag je van de Belastingdienst maar één baan(tje) hebben waarbij de de loonheffingskorting mag toepassen. Deze loonheffingskorting regelt je baas door middel van een formulier wat jij bij hem of haar hebt ingevuld, waarbij je aangeeft of je wel of geen loonheffingskorting wilt ontvangen.

De loonheffingskorting zorgt ervoor dat je een zeer klein of helemaal geen deel van je uurloon inleverd aan belasting. Het is verstandig om de loonheffingskorting van toepassing te laten zijn op je baan waar je het meeste verdiend. Bij het andere baantje mag je namelijk geen loonheffingskorting ontvangen (mocht je toch niet al te veel verdienen, dan krijg je hiervan een groot gedeeltje, of alles, het jaar daarop terug van de Belastingdienst) en krijg je het dus niet direct uitbetaald, en lijkt het dus alsof de baan minder aantrekkelijk is...

Nou heb ik echter altijd al 2 of meer baantjes tegelijk gehad, en daarbij neem ik allemaal loonheffingskorting. Toen ik een keer belde met de belastingdienst, en vertelde dat ik student ben en niet zo veel verdien, zei ze dat de Belastingdienst dit wel door de vingers ziet, MAAR ik zeg erbij, officiëel mag het niet
Precies, zo lang je bij de aangifte met de lonen van die baantjes bij elkaar niet in een hogere belastingschijf blijkt te zitten; om dit dan bij de voorheffing al te voorkomen, mag je die loonheffingskorting eigenlijk maar bij 1 baan(tje) hebben. Maar neem aan dat ze geen boete gaan geven of zo. Er bestaat overigens een scholieren-en studentenregeling
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')