quote:
De Rechtvaardige Rechters is het paneel linksonder op het Lam Gods, een drieluik dat boven het altaar hing van de Vijdt-kapel in de Sint-Baafskathedraal in Gent, geschilderd door de gebroeders Hubert van Eyck en Jan van Eyck.
(Het Lam Gods werd in 1432 door Jan van Eyck voltooid. Het centrale thema is het mysterie van de verlossing van de mens door het offer van Christus. Het altaarstuk, dat uit twaalf beschilderde eikenhouten panelen bestaat, wordt genoemd naar het op het onderste middenpaneel afgebeelde Lam Gods dat wordt aanbeden door engelen, martelaren, de apostelen en profeten.
Het veelluik is samengesteld uit twee boven elkaar geplaatste registers. De aanbidding van het mystieke lam vormt het middengedeelte van het onderste register. De verschillende luiken geven van links naar rechts de volgende taferelen weer: de rechtvaardige rechters, de ruiters van Christus, de heremieten en de pelgrims. Op het bovenste register staat Christus afgebeeld, gezeten op een troon tussen de Heilige Maria en Johannes de Doper. Aan de uiteinden bevinden zich respectievelijk links en rechts Adam en Eva, elk geflankeerd door een engelenkoor; de afbeeldingen van Adam en Eva zijn de oudst bekende naakten uit de Vlaamse schilderkunst. In gesloten vorm zijn de annunciatie te zien, en twee stichtersportretten.
Het Lam Gods geldt als een topstuk van de Vlaamse kunst. In de schitterende lichtinval, de dieptewerking in het landschap, de flonkerende kleuren, maar ook in miniatuurtjes als de bloemen, is de hand van Van Eyck te herkennen.)Het paneel “De Rechtvaardige Rechters” werd gestolen in de nacht van 10 op 11 april 1934, samen met het paneel dat Sint-Jan De Doper voorstelt. Dit laatste paneel werd gerecupereerd, maar het paneel De Rechtvaardige Rechters is tot op heden nog niet teruggevonden. De vermoedelijke dader van deze kunstroof is Arsène Goedertier, een wisselagent uit Wetteren. Hij verklaarde op zijn sterfbed aan zijn vriend Georges De Vos dat hij de enige was die wist waar het paneel zich bevond. In het bureau werden een aantal schetsen gevonden, alsook de brieven waarmee hij de correspondentie met het bisdom voerde, maar deze stukken hebben nog niet geleid tot de vondst van het paneel.
Het paneel werd vervangen door een kopie, geschilderd door Jef Van der Veken.
Het bekende humoristische televisieprogramma ontleent zijn naam aan het beroemde, vermiste paneel.