Dat betekent dat de lente pas halverwege april gaat beginnen.quote:Kou voorlopig nog niet uit de lucht
Nederland beleeft late lente
16 maart 2006 - De kou houdt voorlopig aan, volgens de weermodellen waarschijnlijk tot zeker de laatste week van maart. De eerste helft van de maand was in De Bilt bijna 5 graden kouder dan het langjarig gemiddelde (zie verder lezen- lopende maand).
Legendarisch is de koudegolf van maart 1667 waarover weerhistoricus Jan Buisman verhaalt in zijn serie Weer, wind en water in de Lage landen
koudegolf maart 1667
Vooral na het weekeinde is er zelfs weer een verhoogde kans op sneeuw. De lente is laat dit jaar, een stuk later dan de laatste jaren.
Late lente
Aanstaande maandag 20 maart om 19.26 begint officieel volgens de astronomische kalender de lente, maar in de natuur laat het voorjaar nog op zich wachten. Het begin van de biologische lente hangt af van het weer. Het voortdurend koude weer van de laatste maanden zorgt ervoor dat verschillende planten zo’n 10 tot 18 dagen later in bloei komen.
De natuur komt dit jaar maar traag op gang, vooral doordat de eerste maanden van het jaar beduidend kouder waren dan voorgaande jaren. Ook maart is bijzonder koud en kan zelfs in de top tien te komen van de koudste maartmaanden. Het einde van de zogenaamde voorlente wordt door Wageningen Universiteit en De Vlinderstichting pas 26 maart verwacht. De voorlente wordt gekenmerkt door het begin van de bloei van onder meer de gele kornoelje. De start van de prille lente, die de voorlente opvolgt wordt dit jaar pas op 10 april verwacht, volgens de verwachte bloeidatum van de bosanemoon (zie foto onderaan deze pagina). Dat is 18 dagen later dan de voorgaande vijf jaar.
Dit blijkt uit berekeningen met een verwachtingsmodel van Wageningen Universiteit en De Vlinderstichting die dit in het kader van de Natuurkalender hebben ontwikkeld om het begin van de lente in de natuur te voorspellen op basis van de weersverwachtingen. De verwachtingen van de natuur zijn de komende weken terug te vinden op de internetsite van de natuurkalender......
IJskoud? Het is godverdomme boven nul!quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:04 schreef Soul79 het volgende:
Ja en dan is hier op mijn werk ook nog eens de kachel kapot.
IJskoud is het![]()
wat een kankerkachelquote:Op donderdag 16 maart 2006 11:04 schreef Soul79 het volgende:
Ja en dan is hier op mijn werk ook nog eens de kachel kapot.
IJskoud is het![]()
Ej die lammetjes lopen niet te zeiken, die kunnen wel wat hebbenquote:Op donderdag 16 maart 2006 11:01 schreef Ratelslangetje het volgende:
De natuur raakt helemaal in de war.
En gisteren hadden ze nog sneeuw voorspeld.![]()
Arme lammetjes en andere dieren die straks in de kou geboren worden.
Arme bomen en bloemetjes.
![]()
quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:02 schreef kippiej het volgende:
Godverdomme. Kankerwinter!
Ik heb zelf geen auto, maar stel wel voor dat iedereen pas doorschakeld bij de 5000 toeren. Zo wordt het snel lekker warm
* SocialDisorder meldt zich aan met aircoquote:Op donderdag 16 maart 2006 11:15 schreef Boy_Snakeye het volgende:
En er zijn vast nog mensen die dadelijk in de lente en zomer lopen te zeuren dat het te warm is![]()
quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:28 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
* SocialDisorder meldt zich aan met airco
stalkmode aan
Wat wil je als je een gratis wollen trui krijgt.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:23 schreef mhr-zip het volgende:
[..]
Ej die lammetjes lopen niet te zeiken, die kunnen wel wat hebben![]()
We wissen gewoon de hefst en lentequote:Op donderdag 16 maart 2006 11:35 schreef ondeugend het volgende:
In oktober hadden we zomer met 20 tot 25 graden.
Ik stel voor dat we de seizoenen herbenoemen.![]()
Heerlijk juist, daarna een lekkere lauwe / koude douche.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:41 schreef Tommeke het volgende:
Ik vind dit weer nog niet zo verkeerd op het moment, vooral als ik ga racefietsen of voetballen, loop je tenminste niet zo te zweten als bij 25 graden
juist!quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:48 schreef T3rr0r het volgende:
Ik zit nu al twee weken te kankeren op die kankerwinter. Ik word er godverdomme helemaal gek van, achterlijke teringsneeuw enzo. Tief op! Maak plaats voor de Lente gek!
Slip maar weer ff hendig sjiek naar het noorden ofzo! KUTWINTER
Ik vervloek de winter altijd hoor. Mij kan die sneeuw en ijs gestolen worden! Als ik sneeuw wil dan ga ik wel op wintersport!quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:04 schreef faculty het volgende:
we lopen altijd te zeiken dat het in de winter niet koud genoeg is voor sneeuw maar vinden het toch vervelend koud..
Als het dan sneeuwt gaan we lopen zeiken dat het glad is en dat het snel weer weg mag gaan..
Als het warmer wordt hopen we dat het snel zomer wordt want het is nog veel te koud
Als het zomer is zeiken we dat het te warm is..
...
Zo is het altijd
Wie zegt dat witbier in de zomer gedronken moet worden. Dat doen alleen die domme Nederlandersquote:Op donderdag 16 maart 2006 12:05 schreef Flurry het volgende:
[..]
juist!
opbokken met die koude kutzooi! ik wil witbier en terrasjes en vrouwen in korte rokjes, geen kankersneeuw!
De natuur is passief, dus dit is natuurlijk onzin. WIJ zijn in de war omdat de natuur niet doet wat wij verwachten. Maar zelfs als de natuur sentient zou zijn, waarom zou ze dan rekening houden met onze verwachtingen?quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:01 schreef Ratelslangetje het volgende:
De natuur raakt helemaal in de war.
dit is inderdaad een goeie om die klote wespen te pesten. Vorig jaar hadden we door de late winter ook aanmerkeljik minder last van wespen. Van mij mag het nog een wel een weekje zo blijven, maar daarna svp de kachel aan buiten..quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:36 schreef tralalala het volgende:
Eigenlijk is het alleen maar beter dat het nog vriest 's nachts.
Dan hebben we tenminste niet zo'n last van die klote wespen.![]()
Vorig jaar was het in maart nog -20 ofzo toch![]()
daar noem je ook zoietsquote:Op donderdag 16 maart 2006 12:29 schreef SocialDisorder het volgende:
who cares koud of warm, als er maar geneukt wordt
Zo is het maar net. Maar o wee als het toevallig 1 dag warm is... ZIE JE WEL HET BROEIKASEFFECT!!!!!!!!!quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:36 schreef Kogando het volgende:
Het broeikaseffect is allemaal lulkoek en het is normaal dat zulk soort dingen schommelen. Fucking treehuggers.
Wat is Curaçao toch fijnquote:Op vrijdag 17 maart 2006 07:11 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Ik wil nu lente! Ik wil 30 graden ik wil tequila ik wil een korte broek aan!![]()
Ik zat al op een reactie van jou te wachten!quote:Op vrijdag 17 maart 2006 07:19 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Wat is Curaçao toch fijn
Lekker hier overwinterd.. 31 maart kom ik terug![]()
5000? Is 12000 ook goed?quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:02 schreef kippiej het volgende:
Godverdomme. Kankerwinter!
Ik heb zelf geen auto, maar stel wel voor dat iedereen pas doorschakeld bij de 5000 toeren. Zo wordt het snel lekker warm
niet voor woensdag iig, volgens nu.nlquote:Op vrijdag 17 maart 2006 07:29 schreef Xortes het volgende:
*snif* Houdt het dan nooit op met die winterdip?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |