abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:01:21 #1
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_36059124
Stel auto A en auto B komen gelijktijdig op een gelijkwaardige kruising. Auto B heeft voorrang op auto A.
Auto B geeft echter aan met handgebaren enzo aan 'ga maar voor'. Mag auto A dan voorrang nemen (daar komt het immers op neer)? Wat gebeurt er in dit geval wanneer het een praktijkexamen van het CBR betreft?. Is auto A (die voorrang neemt en de lesauto voorsteld) dan gezakt?
En wat als er een ongeluk voortkomt uit deze situtie? wie is er dan verantwoordelijk?
pi_36059287
Mijn instructeur zei destijds dat je op het examen beter geen voorrang kunt nemen dan. Of je vraagt eerst aan de examninator of het mag. Denk niet dat dat een probleem oplevert. Maar in het normale verkeer is het natuurlijk gewoon een kwestie van je gezonde verstand gerbuiken. ALs die ander aangeeft dat je door voor mag gaan dan doe je dat natuurlijk ook
pi_36059324
doorrijden natuurlijk. hij geeft het zelf toch aan? je kan wel gaan wachten of terugzwaaien van "nee ga jij maar", maar daar hou je alleen maar het verkeer mee op, dus fout bezig
pi_36059368
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:07 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
doorrijden natuurlijk. hij geeft het zelf toch aan? je kan wel gaan wachten of terugzwaaien van "nee ga jij maar", maar daar hou je alleen maar het verkeer mee op, dus fout bezig
En dan rijdt hij je vlug aan... Probeer dan maar aan je verzekering uit te leggen dat hij je "voorrang" gaf.
pi_36059418
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:08 schreef Skorpija het volgende:

[..]

En dan rijdt hij je vlug aan... Probeer dan maar aan je verzekering uit te leggen dat hij je "voorrang" gaf.
de situatie die jij schets is idd mogelijk, maar de mogelijkheid dat zoiets gebeurd is natuurlijk heel erg klein en dat weet jij ook
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:10:10 #6
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_36059426
Als je examen doet gewoon zorgen dat je examinator ook ziet dat je voorrang krijgt en doorrijden.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_36059438
Stoppen en gaat toeteren dat ze moeten doorrijden
Mensen moeten de verkeersregels leren, dus moet je ze dat aan hun verstand brengen..
pi_36059663
En gebaar maken 'ga maar door' is niet rechtsgeldig, dus je zit fout als je door rijdt. Pas als er een agent bij staat die gebaren maakt van dat je door moet rijden (en de andere auto moet stoppen) mag je doorrijden.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_36059811
gewoon doorrijden. Tenzij met een grote grijns en dito bullbar zit......
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_36059929
quote:

[..]

pi_36060089
Even hardop denken, dan weet je examinator ook hoe je denkt en of dat correct is. "Och, dat is aardig, maar wel een beetje link, ik ga er maar rustig voorbij". Gewoon, zorgen dat het NIET op een vraag lijkt, maar echt als een hardop-gedachte.
pi_36060202
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:10 schreef -tK- het volgende:
Stoppen en gaat toeteren dat ze moeten doorrijden
Mensen moeten de verkeersregels leren, dus moet je ze dat aan hun verstand brengen..
tijdens een examen onnodig toeteren, way to go.
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:35:36 #13
26118 paparia
Zit ook in een complot.....
pi_36060224
Altijd stoppen, uitstappen en de lul die zich niet aan de regels houdt voor zijn/haar bek slaan.
pi_36060240
Niet voor gaan, net zolang wachten tot de ander voorrang neemt.
Met gebaren kun je de ander te kennen geven dat je de voorrang, die je niet hebt, ook niet neemt.

Maar jij denkt wel over hele rare dingen na zeg. Ben je je niet een beetje te druk aan het maken?
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_36060246
even serieus, als iemand jou voorrang geeft, mag je dat gewoon nemen. De voorrangsregelingen in de wet zijn bedoeld om het geheel te stroomlijnen, zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Het staat bestuurders echter vrij om vrijwillig voorrang te verlenen aan andere verkeersdeelnemers, mits dit geen gevaarlijk verkeerssituatie oplevert.
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:36:38 #16
96581 Manneke_Pils
Deus. ['de:us]
pi_36060259
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:35 schreef paparia het volgende:
Altijd stoppen, uitstappen en de lul die zich niet aan de regels houdt voor zijn/haar bek slaan.
Idd. ALTIJD dit doen.
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:37:07 #17
142400 RedFever007
pi_36060272
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:35 schreef paparia het volgende:
Bij deze genomineerd voor de meest nutteloze bijdrage aan dit topic
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:38:03 #18
107405 DarkY.NL
www.darky.nl
pi_36060298
niet voor laten gaan, zo als hier boven al gemeld is. Het brengt alleen maar onduidelijkheid.
ALs je met je hand gebaart, kan dat betekenen van Ok ik ga wel, of Nee ga jij maar.
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:38:21 #19
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_36060308
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:36 schreef SocialDisorder het volgende:
even serieus, als iemand jou voorrang geeft, mag je dat gewoon nemen. De voorrangsregelingen in de wet zijn bedoeld om het geheel te stroomlijnen, zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Het staat bestuurders echter vrij om vrijwillig voorrang te verlenen aan andere verkeersdeelnemers, mits dit geen gevaarlijk verkeerssituatie oplevert.
Maar gebeuren er ongelukken omdat je voorrang hebt gekregen, dan ligt de fout toch bij jou.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:38:49 #20
101754 Jaal
Verhaal van Jaal
pi_36060323
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:06 schreef Palomar het volgende:
... Of je vraagt eerst aan de examninator of het mag ...
"My mother, she don’t love me. She said she wish she was raped by somebody else" - Borat
pi_36060369
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:38 schreef mazaru het volgende:

[..]

Maar gebeuren er ongelukken omdat je voorrang hebt gekregen, dan ligt de fout toch bij jou.
nee, dan houdt je tegenover de agent vol dat de persoon rechts van jou voorrang verleende, en zal uit het technisch onderzoek blijken dat de auto van rechts optrok, in plaats van remde.
pi_36060382
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:38 schreef Jaal het volgende:

[..]

Nooit wat vragen aan die vent over het verkeer, behalve als het een écht bizarre situatie is... Dit soort dingen moet je zelf op kunnen lossen, die man zit niet altijd naast je.
pi_36060461
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:40 schreef Evil-Cherry het volgende:

[..]

Nooit wat vragen aan die vent over het verkeer, behalve als het een écht bizarre situatie is... Dit soort dingen moet je zelf op kunnen lossen, die man zit niet altijd naast je.
normaliter staat vragen gelijk aan zakken.
pi_36060478
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:31 schreef Evil-Cherry het volgende:
Even hardop denken, dan weet je examinator ook hoe je denkt en of dat correct is. "Och, dat is aardig, maar wel een beetje link, ik ga er maar rustig voorbij". Gewoon, zorgen dat het NIET op een vraag lijkt, maar echt als een hardop-gedachte.
Ik ken iemand die geloof ik ooit is gezakt toen ze in zo'n situatie zei: "O, wat een aardige man" en doorreed. Te lichtvaardig handelen ofzo.

Beste wat je kunt doen is hopen dat je zo'n situatie niet tegenkomt, want wat je ook kiest, je had altijd het andere moeten doen
pi_36060533
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:43 schreef Petera het volgende:

[..]

Ik ken iemand die geloof ik ooit is gezakt toen ze in zo'n situatie zei: "O, wat een aardige man" en doorreed. Te lichtvaardig handelen ofzo.

Beste wat je kunt doen is hopen dat je zo'n situatie niet tegenkomt, want wat je ook kiest, je had altijd het andere moeten doen
Klopt, het is maar net hoe zijn pet staat, sommige kunnen er niet eens tegen als je gezellig zit te kletsen (de mijne wel ). Het is sowieso maar gokken, maar als je duidelijk maakt wat je gedachtegang is, dan hoeft je examninator niet te gokken en heb je geen kans dat hij verkeerd gokt. Hoe hij het beoordeelt, dat is maar de vraag..
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:49:07 #26
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_36060650
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:36 schreef partyyboyy het volgende:
Niet voor gaan, net zolang wachten tot de ander voorrang neemt.
Met gebaren kun je de ander te kennen geven dat je de voorrang, die je niet hebt, ook niet neemt.
Ik verleen vaak genoeg voorrang terwijl ik dat heb. Dat is vaak het enige moment waarop het niet-voorrang-hebbende kruisende verkeer tussen 7:30 en 9:30 de weg waarop ik dan rij op- of overkomt. Die weg heeft namelijk elke ochtend een uur of 2 lang een perfect aansluitende ononderbroken verkeers-stroom. Zou je de gegeven voorrang dan niet aannemen, verwacht dan binnen de kortste keren dat de inzittende(n) van de auto achter je je even attenderen op je gebrek aan verkeers-inzicht.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:51:41 #27
14827 Kogando
Modelprutser
pi_36060744
In sommige landen kan je je voorrang verspelen als je stopt. Maar in Nederland blijft gewoon verkeer van rechts heeft voorrang van kracht, ook bij handgebaren van bestuurders.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_36061770
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:51 schreef Kogando het volgende:
In sommige landen kan je je voorrang verspelen als je stopt. Maar in Nederland blijft gewoon verkeer van rechts heeft voorrang van kracht, ook bij handgebaren van bestuurders.
In sommige landen steken ze ook houten stokken door hun neus heen.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_36061904
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:01 schreef RedFever007 het volgende:
Stel auto A en auto B komen gelijktijdig op een gelijkwaardige kruising. Auto B heeft voorrang op auto A.
Auto B geeft echter aan met handgebaren enzo aan 'ga maar voor'. Mag auto A dan voorrang nemen (daar komt het immers op neer)? Wat gebeurt er in dit geval wanneer het een praktijkexamen van het CBR betreft?. Is auto A (die voorrang neemt en de lesauto voorsteld) dan gezakt?
En wat als er een ongeluk voortkomt uit deze situtie? wie is er dan verantwoordelijk?
Voorrang neem je niet, dat krijg je... En als de een al aangeeft dat de ander voor mag gaan, lijkt de kans op een ongelijk mij vrij klein..
Ook leeg
pi_36065416
Dit topic herinnerd mij aan een situatie vorige week...

Ik kwam in de situatie waar ik samen met 3 anders auto's allemaal stopte bij een gelijkwaardige kruising, ieder uit een andere straat.....en iedereen elkaar glazig aankeek...

Heb maar het initiatief genomen....
  woensdag 15 maart 2006 @ 19:57:24 #31
144436 Afwasborsteldetweede
Voor universeel gebruik
pi_36066220
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 16:01 schreef RedFever007 het volgende:
In het algemeen neem je in zo'n geval voorrang. Maar tijdens het examen moet je goed kijken naar de situatie. Zie je dat jij de weg blokkeer, zodat B er toch niet langs kan, dan mag je gewoon doorrijden. Kan B er makkelijk door, gewoon blijven staan. De examinator zal je in zo'n geval nooit laten zakken.
Afwasborstel? 'Zie je wel dat zo'n titel werkt!
  Moderator / Redactie FP woensdag 15 maart 2006 @ 19:59:41 #32
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_36066293
quote:

[..]

bedenk nou ff hoe grappig dat is
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  woensdag 15 maart 2006 @ 20:06:12 #33
144436 Afwasborsteldetweede
Voor universeel gebruik
pi_36066513
quote:

[..]

Uw edelachtbare, de examinator trapte op de gaspedaal, JA HIJ HEEFT HET GEDAAN
Afwasborstel? 'Zie je wel dat zo'n titel werkt!
pi_36068839
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 17:24 schreef partyyboyy het volgende:

[..]

In sommige landen steken ze ook houten stokken door hun neus heen.
  donderdag 16 maart 2006 @ 09:05:49 #35
142400 RedFever007
pi_36077659
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 19:32 schreef DubManiac het volgende:
Dit topic herinnerd mij aan een situatie vorige week...

Ik kwam in de situatie waar ik samen met 3 anders auto's allemaal stopte bij een gelijkwaardige kruising, ieder uit een andere straat.....en iedereen elkaar glazig aankeek...

Heb maar het initiatief genomen....
Ja idd ook laatst gehad. Beetje kansloze situaties zijn dat. Vooral als plotseling iedereen wil optrekken maar vervolgens weer stopt omdat de ander ook al wegreed.
Chaos alom
pi_36077803
Als die examinator het gebaar niet ziet van Auto B dan trapt ie hem vol op de rem als jij door wilt rijden.
"Nada es acaso más difícil para el hombre que el vivir con la plena conciencia de ser hombre."
- Michele Sciacca
pi_36077946
Gewoon even naar je dak wijzen... Mensen geven niet zo vaak onverdiend voorrang aan leswagens.
pi_36078227
als jij duidelijk aangeeft dat jij voorrang wíl verlenen aan Auto B (afremmen, etc), maar Auto B geeft duidelijk aan dat hij voorrang aan jou wil verlenen, dan mag je gewoon doorrijden. Je examinator zal dit alleen maar prijzen; verkeersinzicht is belangrijker dan blind de regeltjes volgen.
pi_36079461
je moet iig stoppen. tijdens mijn rijlessen stond er een fietser van rechts tegen de stoep aan te bellen, ze stond gewoon met beide benen op de grond. ik moest toen de auto stoppen en haar voor laten gaan, en mocht pas doorrijden toen ze gebaarde dat ik verder kon omdat ze bleef staan. Tijdens een examen moet je dit ook doen omdat degene van rechts voorrang heeft, ookal wil diegene dat niet.

kortom je moet stoppen, gebaren dat diegene voorrang heeft. en als diegene dan gebaart dat hij of zij blijft staan dan kan je doorrijden. in dat geval moet je er wel voor zorgen dat je examinator het allemaal ziet.
  donderdag 16 maart 2006 @ 15:18:28 #40
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_36087432
spelfoutje uit de TT gehaald..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  donderdag 16 maart 2006 @ 15:35:55 #41
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_36087887
Je moet je in dat soort gevallen altijd aan de wet houden!! Je MOET in zo'n situatie voorrang verlenen aan rechts. De knuppel in die auto die jij voor moet laten gaan (die van rechts dus..) , wil jou opzettelijk een overtreding laten begaan. Jouw examinator kan je daarvoor laten zakken!

Als jij voor een rood stoplicht staat te wachten en een of andere knuppel loopt naar jou te gebaren van 'kom maar' dan rij je toch ook niet door rood heen?
pi_36088071
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 15:35 schreef glasbak het volgende:
Je moet je in dat soort gevallen altijd aan de wet houden!! Je MOET in zo'n situatie voorrang verlenen aan rechts. De knuppel in die auto die jij voor moet laten gaan (die van rechts dus..) , wil jou opzettelijk een overtreding laten begaan. Jouw examinator kan je daarvoor laten zakken!

Als jij voor een rood stoplicht staat te wachten en een of andere knuppel loopt naar jou te gebaren van 'kom maar' dan rij je toch ook niet door rood heen?
Voorrang geven is wettelijk verplicht, voorrang nemen is weer een ander verhaal. Kom jij wel eens buiten?
Je vergelijking met een verkeerslicht (een rood verkeerslicht is een stoplicht, een rood stoplicht is dubbelop) slaat ook als een tang op een varken. Een rood verkeerslicht is namelijk een VERPLICHTING TOT STOPPEN, totdat deze groen wordt.
Tenzij je met "een of andere knuppel" een agent of een voorrangsvooertuig met verplichte audiovisuele waarschuwingsignalen bedoelt, mag je een rood verkeerslicht nooit negeren.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 03:56:17 #43
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_36221704
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 15:42 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

Voorrang geven is wettelijk verplicht, voorrang nemen is weer een ander verhaal. Kom jij wel eens buiten?
Je vergelijking met een verkeerslicht (een rood verkeerslicht is een stoplicht, een rood stoplicht is dubbelop) slaat ook als een tang op een varken. Een rood verkeerslicht is namelijk een VERPLICHTING TOT STOPPEN, totdat deze groen wordt.
Tenzij je met "een of andere knuppel" een agent of een voorrangsvooertuig met verplichte audiovisuele waarschuwingsignalen bedoelt, mag je een rood verkeerslicht nooit negeren.
Heb jij gestudeerd voor papagaai ofzo?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 11:00:27 #44
142400 RedFever007
pi_36225452
Ik heb het CBR gemaild over deze vraag en dit kreeg ik als antwoord:
quote:
Bij deze het antwoord op gestelde vraag:

Als iemand te kennen geeft door woord of gebaar afstand te doen van zijn recht op voorrang, mag de andere partij doorgaan. Dit betreft dan geen voorrang nemen.

Advies hierbij is om uiterst voorzichtig te zijn bij dat doorrijden. De examinator is tijdens het examen de juridisch bestuurder.

Als de tegenpartij toch plotseling oprijdt zal het zeer moeilijk zijn te bewijzen dat hij afstand heeft gedaan van zijn recht op voorrang, tenzij er een aantal (mimimaal 2) getuigen zijn die dit willen en kunnen bevestigen.

Indien er toch schade ontstaat doordat de partij die afstand heeft gedaan van zijn recht op voorrang, daarna opzettelijk een aanrijding veroorzaakt en dit dmv getuigen bewijsbaar is, kan deze bestuurder overtreding van het Wetboek van Strafrecht worden verweten en wel overteding van artikel 350 ‘Vernieling’ en als het hem om het ontvangen van een schadevergoeding gaat artikel 326 ‘Oplichting dmv listige kunstgrepen’.

Ik hoop dat de vraag zo voldoende is beantwoord.

Vriendelijke groet,
pi_36225539
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 03:56 schreef glasbak het volgende:

[..]

Heb jij gestudeerd voor papagaai ofzo?
wilde een koekje geven dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')