Hmm?quote:
OEh, nee, 1977 tot 1998, wie kon er nu niet lezen?quote:Het stukje ging over de jaren 90, toen er bakken met geld werden verdiend in Nederland.
Blijkbaar alleen door werknemers van bedrijfsleven en overheid, zelfstandigen mochten blijkbaar niet meeprofiteren van Pvda, VVD en D66.
Ik heb alleen gekeken naar "het hokje" Groot-Brittanie:quote:Op maandag 20 maart 2006 13:11 schreef Chewie het volgende:
[..]
En heb je daarbij ook gekeken naar de achterliggende oorzaken daarvan? Zoals algemeen bekend mag zijn was liep de UK qua welvaart begin jaren 80 zelfs achter op de DDR, dit heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de consumentenbestedingen. Dat er minder spaartegoeden zijn in de UK dan in Fr of Dld lijkt me sterk, qua pensioenen ben je namelijk wel beter af in de UK omdat dat stelsel meer lijkt op de onze.
Geweldig, en dat weet je niet hoe de samenhang is tussen consumentenvertrouwen, uitgaven en economische groei?quote:Op maandag 20 maart 2006 13:07 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik ben nu aan het afstuderen voor Commerciele Economie. Ik ben benieuwd wat jouw niveau van economische kennis is. Mijn economische kennis ligt op volwaardig HEAO niveau.
klopt, dat noem je een goede economie, economische groei en consumentenvertrouwen gaan hand in hand.quote:Ik heb een aantal maanden geleden die situatie van de UK bekeken en het is me toen opgevallen dat er intern veel meer is geconsumeerd t.o.v. andere Europese landen.
Een waarheid als een koe, maar je bent dus met me eens dat de UK het erg goed doet. En dat begon met de regering Thatcher. Beleid is een gematigd belasting klimaat, veel ondernemersvrijheid en sociale politiek die er op gericht is mensen te laten werken en daar wat aan over te houden.quote:De oorzaak dat ik dit bekeken heb, is omdat de economie in de UK op dat moment opvallend postiever uitviel. Zodra je die cijfers geaggregreerd neemt, is een welvaartsstijging niet meer dan logisch.
Reactie: zie bovenstaande postquote:Op maandag 20 maart 2006 13:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geweldig, en dat weet je niet hoe de samenhang is tussen consumentenvertrouwen, uitgaven en economische groei?
[..]
klopt, dat noem je een goede economie, economische groei en consumentenvertrouwen gaan hand in hand.
[..]
Een waarheid als een koe, maar je bent dus met me eens dat de UK het erg goed doet. En dat begon met de regering Thatcher. Beleid is een gematigd belasting klimaat, veel ondernemersvrijheid en sociale politiek die er op gericht is mensen te laten werken en daar wat aan over te houden.
Toen Thatcher aan de macht kwam stond de UK er economisch slechter voor dan de DDR, had gierende inflatie en een massawerkeloosheid. Er kwam geen westengeland met meer dan 200 miljard pond op de proppen om de economie op te peppen (vergelijk dat eens met de voormalige DDR)
Nee, het is puur door het regeringsbeleid van Thatcher, Mayor en Blair (dat nauwelijks afwijkt van de voorgangers) te danken dat de UK er nu zo goed voor staat.
Dat was niet wat ik grappig vond,quote:Op maandag 20 maart 2006 13:22 schreef Integrity het volgende:
Lijkt me duidelijk dat, als de schuldgraad toeneemt, de spaartegoeden afnemen.
Maar dat was de vraag toch nietquote:Op maandag 20 maart 2006 13:22 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb alleen gekeken naar "het hokje" Groot-Brittanie:
Lijkt me duidelijk dat, als de schuldgraad toeneemt, de spaartegoeden afnemen.
Zou je jouw visie op het geheel kunnen geven, dan kan ik wat meer uitzoeken. Ik heb het gebaseerd op het verschil in consumentenbestedingen van rond een half jaar geleden binnen de EU, waarbij opviel dat de UK meer besteedt had in vergelijking tot Duitsland en Frankrijk.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar dat was de vraag toch nietHet ging toch om de vergelijking met Fr, Dld? Dan is alleen naar het hokje GB kijken niet voldoende.
Ik lul nergens omheen, ik maak duidelijk wat het succes van de UK is, en hoe de UK het vanuit een positie die economisch slechter was als die van de DDR het gepresteerd heeft de Bondsrepubliek in te halen.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:28 schreef Integrity het volgende:
[..]
Reactie: zie bovenstaande post
PS Weer om een onderwerp heen geluld he
Ik ben er nog steeds niet over uit welk opleidingsniveau je hebt. Je begon er zelf over te zeuren en als ik kijk naar je reactie, vind ik dat je reageert als een klein uitlokkend kind met kreetjes als OEE. Je helpt sommige reacties hier zelf in de hand, aan de manier waarop je je opstelt. Als je je anders opstelt, dan had ik vast en zeker heel anders op je gereageerd. Ik kan er niet over uit dat je dat zelf niet doorhebt, dus vandaar dat ik benieuwd ben naar wat je niveau is. Dat en die opmerking over dat ik geen economisch niveau zou hebben.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik lul nergens omheen, ik maak duidelijk wat het succes van de UK is, en hoe de UK het vanuit een positie die economisch slechter was als die van de DDR het gepresteerd heeft de Bondsrepubliek in te halen.
![]()
Blijft opmerkelijk dat de periode waarin ze weinig verdienden samenviel met de periode dat grote bedrijven een sterke winstgroei hadden. Dan vind ik het zo gek nog niet dat de SP lagere lasten wil voor kleine zelfstandigen.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hmm?
[..]
OEh, nee, 1977 tot 1998, wie kon er nu niet lezen?
Ik drukte me idd verkeerd uit, maar het doet niets af aan de inhoudelijkheid ervan. Er zijn periodes waarin ondernemers veel verdienen, en periodes waar ze weinig verdienen.
Nee, in deze periode waren er tijden waarin men veel verdiende en weinig verdiende.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:39 schreef DaveM het volgende:
[..]
Blijft opmerkelijk dat de periode waarin ze weinig verdienden samenviel met de periode dat grote bedrijven een sterke winstgroei hadden. Dan vind ik het zo gek nog niet dat de SP lagere lasten wil voor kleine zelfstandigen.
SP zou pas een eerlijke en sociale partij zijn als ze dit voor iedereen zou bepleiten.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:39 schreef DaveM het volgende:
Dan vind ik het zo gek nog niet dat de SP lagere lasten wil voor kleine zelfstandigen.
Economie van de UK doet het al jarenlang beter dan die van Fr en Dld, dan is het ook niet vreemd dat er meer consumentenvertrouwen is en dus ook meer bestedingen.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:34 schreef Integrity het volgende:
[..]
Zou je jouw visie op het geheel kunnen geven, dan kan ik wat meer uitzoeken. Ik heb het gebaseerd op het verschil in consumentenbestedingen van rond een half jaar geleden binnen de EU, waarbij opviel dat de UK meer besteedt had in vergelijking tot Duitsland en Frankrijk.
Ik bekijk alles momenteel op de korte termijn, maar ik vind het wel interessant hoe jij het verloop van economisch Europa ziet in de afgelopen 40 jaar.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:57 schreef Chewie het volgende:
[..]
Economie van de UK doet het al jarenlang beter dan die van Fr en Dld, dan is het ook niet vreemd dat er meer consumentenvertrouwen is en dus ook meer bestedingen.
Maar ik ging er eerst vanuit dat je het over een langere periode had en daar kan een inhaalslag vanwege de jaren 80 de oorzaak zijn van de hogere bestedingen.
Dat zal best, maar gemiddeld gingen kleine zelfstandigen er dus op achteruit in de jaren 90.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, in deze periode waren er tijden waarin men veel verdiende en weinig verdiende.
Vandaar dat ze niet overal ongelimiteerde marktwerking willen want dat leidt in een aantal sectoren tot hogere kosten voor iedereen (woonsector, energiesector, zorg, OV).quote:SP zou pas een eerlijke en sociale partij zijn als ze dit voor iedereen zou bepleiten.
Er was een paar jaar geleden een special issue van de Financial Times Duitsland.quote:Op maandag 20 maart 2006 14:05 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik bekijk alles momenteel op de korte termijn, maar ik vind het wel interessant hoe jij het verloop van economisch Europa ziet in de afgelopen 40 jaar.
Care to elaborate?quote:Op maandag 20 maart 2006 14:19 schreef DaveM het volgende:
Vandaar dat ze niet overal ongelimiteerde marktwerking willen want dat leidt in een aantal sectoren tot hogere kosten voor iedereen (woonsector, energiesector, zorg, OV).
Marktwerking in de woonsector???quote:Op maandag 20 maart 2006 14:19 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dat zal best, maar gemiddeld gingen kleine zelfstandigen er dus op achteruit in de jaren 90.
Chewie schreef:
[..]
Vandaar dat ze niet overal ongelimiteerde marktwerking willen want dat leidt in een aantal sectoren tot hogere kosten voor iedereen (woonsector, energiesector, zorg, OV).
SP wil dan ook niet voor iedereen lastenverlichting wat ze dus geen sociale partij maaktquote:Op maandag 20 maart 2006 14:19 schreef DaveM het volgende:
Loop je altijd zo omstandig te pochen met je vermeend hoge niveau?quote:Op maandag 20 maart 2006 13:07 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik ben nu aan het afstuderen voor Commerciele Economie. Ik ben benieuwd wat jouw niveau van economische kennis is. Mijn economische kennis ligt op volwaardig HEAO niveau.
Graag jouw economische niveau, begin je geblaat namelijk een beetje zat te worden. Je reageerde ook niet over het stuk m.b.t. de kenniseconomie en ik dacht dat dat stuk van mijn betoog toch van een redelijk niveau is. Vervolgens durf je zo'n uitspraak te maken tegenover mij. Ik zou wel eens willen weten wat jouw opleidingsachtergrond. Kom Piet, spill it out.
Lees eerst de overige posts maar over en trek dan je scheur offtopic maar los. Ik ga hier dus verder echt niet op in. "Beste scheepslui staan aan wal"-figuur. Lees je eerst maar in, daarna sta ik open voor suggesties. Grote offtopic dooddoener dit, die helemaal geen betrekking had op jou.quote:Op maandag 20 maart 2006 14:39 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Loop je altijd zo omstandig te pochen met je vermeend hoge niveau?
Is dat een oorzaak, of een gevolg??quote:Op maandag 20 maart 2006 12:35 schreef Integrity het volgende:
[..]
Heb je al gekeken naar de oorzaak? In de UK is er meer geconsumeerd, betekent dus ook dat er minder spaartegoeden zijn. Heeft te maken met de interne consumptie in dat land.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |