Nope. Maar hij was wel getrouwd met een Italiaaniaanse.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:53 schreef Scrutinizer het volgende:
Italiaaniaan?
Hmmm......fonetisch misschien. Maar je moet het er maar in willen zien, hè?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:56 schreef Tokay het volgende:
Oriana Fallaci is best wel een opwindende naam, trouwens.
Of zie ik dat verkeerd?
Nee. Maar ik wil daaraan wel graag toevoegen dat meneer ooit de regie voerde over "een daad", met zichzelf in de enige en dus hoofdrol, die de loop der geschiedenis moest veranderen. Helaas faalde hij. We hielden er wel een beroemd boek aan over.quote:De meneer van pyl, is dat een regisseur?
Vind ik ookquote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:56 schreef Tokay het volgende:
Oriana Fallaci is best wel een opwindende naam, trouwens.
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:02 schreef Scrutinizer het volgende:
Die meneer van pyl is een Fransman of een zigeuner?
Helaas, Neleos, tweemaal fout.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:05 schreef Neleos het volgende:
Volgens mij is het gewoon een Amerikaanse acteur.
Het was ook meer een gevoel. Mooie - opwindende - klankkleur in combinatie met haar sterke persoonlijkheid; afijn, laat maar zitten, ik kan het niet goed uitleggen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:58 schreef pyl het volgende:
Hmmm......fonetisch misschien. Maar je moet het er maar in willen zien, hè?
Terrorist misschien?quote:Nee.
Ja. Maar hij had het beste met de mensen voor hoor.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:10 schreef Tokay het volgende:
Terrorist misschien?
ik word wel vaker overschat door jouquote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:12 schreef pyl het volgende:
Ik had deze man niet eens willen plaatsen, omdat ik ervan uitging dat Scrut hem zo zou raden ....![]()
Oeh ... ril ...valse bescheidenheid ....quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:16 schreef Scrutinizer het volgende:
ik word wel vaker overschat door jou![]()
Het was inderdaad een staatsman die hij wilde ombrengen, Scrut; en een behoorlijk tijdje ná WO II.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:22 schreef Scrutinizer het volgende:
edit: ik zie net dat hij van later datum is
Hmmmmmm.....tja, verkeerde vraag van mij, natuurlijk. Want dit boek en bijvoorbeeld Brief aan een ongeboren kind, zijn inderdaad ook beroemd.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:24 schreef Scrutinizer het volgende:
De kracht van de rede?
Over de militaire regimes in Spanje, Portugal en Griekenland wordt toch wel het een en ander verteld (mag ik hopen ....).quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:41 schreef Scrutinizer het volgende:
Gek eigenlijk, dat zulke recente geschiedenis zo dicht bij huis helemaal niet aan bod komt in het geschiedenisonderwijs.
Niet in de onderbouw. Daar gaat het alleen over definities van slaven, lijfeigenen en horigen en een hele trits nietszeggende jaartallen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:45 schreef pyl het volgende:
[..]
Over de militaire regimes in Spanje, Portugal en Griekenland wordt toch wel het een en ander verteld (mag ik hopen ....).
Da's ook belangrijk, Scrut. Zo lang de nietszeggende jaartallen na verloop van tijd maar veelzeggend worden.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:47 schreef Scrutinizer het volgende:
Niet in de onderbouw. Daar gaat het alleen over definities van slaven, lijfeigenen en horigen en een hele trits nietszeggende jaartallen.
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:54 schreef Scrutinizer het volgende:
O werkelijk? Hij lijkt wel wat op Charlie Chaplin.
Is dat omdat hij normaliter een snor had?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:55 schreef pyl het volgende:
(en de enige foto waarop hij niet meteen herkenbaar is).
Neuh.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:00 schreef Scrutinizer het volgende:
Is dat omdat hij normaliter een snor had?
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:03 schreef Scrutinizer het volgende:
En die moet ik kennen?
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:09 schreef Scrutinizer het volgende:
Xenakis?
quote:(geboren 29 juli 1925 op het eiland Chios), is een Griekse componist en politicus.
Oorlog en politiek
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij actief in het Griekse verzet, en werd gevangen genomen en gemarteld. Hij was ook actief tijdens de Griekse burgeroorlog van 1944 tot 1949.
In 1967 na een putsch kwamen de kolonels aan de macht in Griekenland.ging ondergronds, en stichtte het "patriottisch front". Met decreet Nr 13 werd het verboden om de muziek van
te spelen en te beluisteren. Hij werd gearresteerd en daarna verbannen. Later werd hij geïnterneerd in een concentratiekamp te Oropos. Dankzij een internationale campagne waarin onder anderen Dmitri Shostakovitch, Leonard Bernstein, Arthur Miller en Harry Belafonte actief waren, werd hij in 1970 verbannen.
Tijdens zijn verbanning was hij een onvermoeid voorvechter van de strijd tegen het kolonelsregime, hij gaf honderden concerten en werd zo een boegbeeld van het verzet.
Na de val van het kolonelsregime kwam hij terug naar Griekenland, naast zijn muzikale werk ging hij in de politiek, en was meermalen lid van het Griekse parlement en was van 1990 tot 1992 minister in de regering van Konstantin Mitsotakis.
Als politicus steunde hij de Synaspismos partij. Op latere leeftijd werd hem zelfs gevraagd om president van Griekenland te worden. Dit weigerde hij omdat hij zich te oud vond.
Muziek
componeerde al zeer vroeg, zijn vroegste werk stamt van voor de tijd dat hij een instrument kon spelen, hij vormde een koor en gaf zijn eerste concert in zijn zeventiende levensjaar. Hij studeerde eerst muziek aan het conservatorium van Athene en daarna dat van Parijs. Hij studeerde muziek analyse onder Olivier Messiaen en directie onder Eugene Bigot. Zijn werk werd vanaf het begin enorm gewaardeerd.
Met zijn terugkeer naar de Griekse muziek, begon een renaissance in de Griekse muziek. Nog steeds geldt de samenwerking met Maria Farandouri als het beste wat de Griekse muziek te bieden heeft.heeft veel muziek geschreven, symfonische muziek, ballet, liederen, cantates en oratoria, filmmuziek (Zorba de Griek).
Mikis Theodorakis, inderdaad.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:15 schreef Scrutinizer het volgende:
Theodorakis oid?
Ochi.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:59 schreef Tokay het volgende:
Hildegard Knef?
Okay. Melina Mercouri, dan?quote:
Nè!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:07 schreef Tokay het volgende:
Okay. Melina Mercouri, dan?
Efcharisto.quote:
Endaxi!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:12 schreef Tokay het volgende:
Efcharisto.
Kali orexi!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:13 schreef pyl het volgende:
Endaxi!
| Forum Opties | |