let ook op de naam van de schrijver van dit artikel, familie vanquote:Biddagakkoord vloert PvdA Goes
door Frank Balkenende
GOES - CDA, VVD en SGP/ ChristenUnie vormen de nieuwe coalitie in Goes en zetten daarmee de PvdA als grootste partij buitenspel. De PvdA won dinsdag tijdens de raadsverkiezingen twee zetels en werd met zeven zetels de grootste partij, maar moet nu voor het eerst in Goes vier jaar oppositie gaan voeren. CDA, VVD en SGP/ ChristenUnie bereikten woensdagavond, op biddag, in het geheim een akkoord. De PvdA wilde gisteren formeel de onderhandelingen openen door alle partijen uit te nodigen voor een eerste gesprek. Een berichtje van CDA-lijsttrekker M. Dieleman maakte aan alle illusies een eind: CDA, VVD en SGP/ChristenUnie vormen samen het nieuwe college, het collegeprogramma verschijnt volgende week en de kandidaat-wethouders zijn (deels) bekend: Dieleman (CDA) en zittend wethouder S. van ’t Westeinde (VVD). SGP/CU presenteert binnenkort haar kandidaat. De drie partijen zijn goed voor 14 van de 25 raadszetels.
Bij de PvdA heerst ongeloof en verbijstering over de politieke coup. Lijsttrekker M. ’t Hart noemt het ’schokkend’ dat zijn partij niet de kans heeft gekregen om collegeonderhandelingen te voeren of in elk geval mee te praten. Het is immers een goed gebruik dat de grootste partij de onderhandelingen leidt. „Het past ook niet in de goede verhoudingen die we in Goes hebben. Daarmee wordt nu gebroken. Ik had iets anders verwacht van het CDA dat normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan. Het is daarbij wonderbaarlijk dat voor de christelijke partijen in deze nieuwe coalitie de biddag geen geschikte dag werd bevonden om verkiezingen te houden, maar kennelijk wel om achter gesloten deuren collegeonderhandelingen te voeren.“
Gebruuskeerd
’t Hart wijst erop dat een rechts-confessionele coalitie geen recht doet aan de verkiezingsuitslag. CDA verloor een zetel, VVD en SGP/CU bleven gelijk. De PvdA sprong juist van vijf naar zeven zetels. „Niet alleen de PvdA, maar ook de kiezers worden gebruuskeerd.“
’t Hart zit twintig jaar in de Goese raad en is zestien jaar wethouder. Hij wilde nog minimaal twee jaar doorgaan. Of hij straks in de oppositiebankjes gaat zitten, weet hij nog niet. „Ik ga daar eens rustig met mijn fractie over praten.“
CDA-lijsttrekker Dieleman vindt niet dat hij onfatsoenlijk te werk is gegaan door buitenom de winnaar van de verkiezingen zaken te doen met VVD en SGP/CU.
„Op basis van onze verkiezingsprogramma’s kunnen we goed samenwerken. Dan kun je wel voor de vorm met de PvdA gaan praten, maar als je weet dat je deze coalitie het beste vindt, moet je geen poppenkast spelen.“ Dieleman ontkent dat er sprake is van een persoonlijke afrekening met (wethouder) ’t Hart. Met name VVD en SGP/CU hadden de afgelopen periode regelmatig kritiek op zijn beleid.
Om welke partij het gaat doet er niet toe, dit is alles behalve democratisch natuurlijk. En dat de SGP hier in de gemeenteraad zit vind ik ook niet zo geslaagd, maar als dat de uitslag van verkiezingen is dan is dat maar zo. Alleen hier was de PvdA winnaar en die zijn dus op een slinkse manier buitengesloten.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:52 schreef Heerlijkheid het volgende:
Haha, als het niet om de PvdA zou gaan zou ik het erg oneerlijk vinden.![]()
![]()
![]()
Dit is wel democratisch, meerderheid is meerderheid.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:56 schreef Vava het volgende:
[..]
Om welke partij het gaat doet er niet toe, dit is alles behalve democratisch natuurlijk. En dat de SGP hier in de gemeenteraad zit vind ik ook niet zo geslaagd, maar als dat de uitslag van verkiezingen is dan is dat maar zo. Alleen hier was de PvdA winnaar en die zijn dus op een slinkse manier buitengesloten.
SGP/CU is echt een grote foutquote:Op zondag 12 maart 2006 23:55 schreef heiden6 het volgende:
Ik had gehoopt dat dit in Rotterdam tot de mogelijkheden zou behoren, dan uiteraard zonder SGP/CU.
Wel een strakke actie.
Wat mij betreft wel jaquote:Op zondag 12 maart 2006 23:58 schreef gelly het volgende:
Niet mogen stemmen maar wel achterbakse akkoordjes sluiten op Biddag. Dat was dus ook de laatste keer dat we daar een uitzondering voor maken.
Maar dan zou de PvdA ook mee kunnen praten, dat was nu niet mogelijk.quote:Op zondag 12 maart 2006 23:58 schreef Heerlijkheid het volgende:
Nou ja goed, je kan het ook anders doen: eerst gaan alle partijen netjes de PvdA vertellen dat ze niet met hun willen samenwerken en dan komt deze coalitie er alsnog. Zelfde resultaat, duurt alleen wat langer.
Op Urk wordt dan iig niet gewerkt is mijn ervaring. Anders kon men gewoon gaan stemmen immers.quote:Op maandag 13 maart 2006 00:02 schreef Heerlijkheid het volgende:
Wat denken jullie dat biddag is? Biddag is niets anders dan kerkdienst 's avonds, geen christelijke feestdag ofzo. Dan wordt er gewoon lekker gewerkt overdag en dat hebben deze politici dus ook gedaan.
wow, wat ben jij kortzichtig!quote:Op zondag 12 maart 2006 23:58 schreef gelly het volgende:
Niet mogen stemmen maar wel achterbakse akkoordjes sluiten op Biddag. Dat was dus ook de laatste keer dat we daar een uitzondering voor maken.
Maar we mochten niet stemmen, bovendien zijn de christelijke scholen gesloten op biddag en dankdagquote:Op maandag 13 maart 2006 00:02 schreef Heerlijkheid het volgende:
Wat denken jullie dat biddag is? Biddag is niets anders dan kerkdienst 's avonds, geen christelijke feestdag ofzo. Dan wordt er gewoon lekker gewerkt overdag en dat hebben deze politici dus ook gedaan.
Kortzichtig? Normaal wordt er altijd op woensdag gestemd, alleen deze keer is er een uitzondering gemaakt, iedereen ging op dinsdag stemmen en wel omdat het woensdag biddag was. En dat er dan wel in het geheim een akkoord kan worden gesloten zonder dat de winnaar van de verkiezingen daarbij was, of zelfs maar van het overleg op de hoogte wasquote:Op maandag 13 maart 2006 00:06 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wow, wat ben jij kortzichtig!
woei
alsof biddag er ook maar iets mee te maken had....
die 3 partijen hebben EN een meerderheid EN een duidelijker overeenstemmig idee over wat er te doen staat. heel normaal dus.
Ik neem aan dat dit akkoord er al een tijdje aan zat te komen, waarbij de enige vraag was of ze daar genoeg zetels voor zouden halen. Zo'n overeenkomst tussen drie partijen lijkt me niet in één dag geregeld.quote:Op maandag 13 maart 2006 00:05 schreef Vava het volgende:
[..]
Maar dan zou de PvdA ook mee kunnen praten, dat was nu niet mogelijk.
Ik zit te googlen en inderdaad: (quote:Op maandag 13 maart 2006 00:06 schreef gelly het volgende:
[..]
Op Urk wordt dan iig niet gewerkt is mijn ervaring. Anders kon men gewoon gaan stemmen immers.
Om zich vervolgens in de kerk weer van hun zonden te ontdoen zekerquote:Op maandag 13 maart 2006 00:02 schreef Heerlijkheid het volgende:
Mja, ik stond vorig jaar op Urk met een bijna lege tank. En ik kon vervolgens dus nergens tanken. Het was Biddagquote:Op maandag 13 maart 2006 00:10 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Ik zit te googlen en inderdaad: () mensen zijn zelfs vrij op biddag voor school. Dit wist ik als goed gereformeerde geeneens.
quote:Goes wacht een politieke ijstijd
door Frank Balkenende
GOES - De wijze waarop CDA, VVD en SGP/ChristenUnie in een achterkamertje een coalitie hebben gesmeed buiten verkiezingswinnaar PvdA om, zet de verhoudingen in de anders zo collegiale Goese raad op scherp. „Het wordt oorlog, afrekening op afrekening, Middelburgse toestanden.“
De Goese raadsleden zijn gewend an een vergadering met elkaar na te praten onder het genot van een hapje en een drankje. De sgeer tijdens de nabeschouwingen zal nu een stuk ijziger worden. Foto Willem Mieras ©
GroenLinks-lijsttrekker D. van Ewijk is net als de PvdA slachtoffer van het biddagakkoord dat de twee christelijke partijen en de liberalen woensdag in het geheim sloten. Ze was vier jaar lang wethouder, maar moet nu terug in de oppositiebankjes. „Links wordt monddood gemaakt, terwijl de PvdA nota bene twee zetels heeft gewonnen. Daarmee wordt een groot deel van de Goese kiezers genegeerd.“
Erger nog vindt Van Ewijk dat de handelwijze van de nieuwe coalitiepartners de verhoudingen ernstig verstoort. „Er is buitengewoon onfatsoenlijk gehandeld. Hoe betrouwbaar zijn die partijen nog als je de winnaar van de verkiezingen niet de kans geeft om collegeonderhandelingen te voeren. Jammer, want we gingen in Goes goed en collegiaal met elkaar om. Ik vrees dat het nu vier jaar oorlog wordt. Afrekening op afrekening, Middelburgse toestanden.“
Ook PvdA-fractievoorzitter H. Hoogerland voorziet een politieke ijstijd. „Ik ben woedend, de verhoudingen zijn verstoord, ja, ook de persoonlijke. Dat er een coalitie uitrolt zonder PvdA, dat kan, maar er is niet eens met ons gepraat. Ik ben er heilig van overtuigd dat het CDA dit plan al voor de verkiezingen had klaarliggen. Speel het dan vervolgens wel fatsoenlijk. Maar nee, ze hebben ons gewoon een hak gezet. Het wordt nu vier jaar lang een felle strijd.“
Vuil en vunzig
D66-lijsttrekker R. de Koster is onthutst. In Goes gebeurt volgens hem precies wat D66-minister Alexander Pechtold eerder debiteerde: ’de politiek is vuil en vunzig’. „De PvdA is gewoon gepiepeld. Hier is sprake van ouderwetse achterkamertjespolitiek. Het strookt ook niet met de verkiezingsuitslag. Trots op Goes?, bah!“
Zelfs binnen het CDA worden wenkbrauwen gefronst. Vertrekkend CDA-wethouder C. Linssen is ’geschokt’, want ’zo ga je niet met mensen om’. Linssen, tot 14 maart formeel nog partijleider, was door zijn partij onkundig gehouden over het biddagakkoord. „Dit betekent een breuk in onze uitstekende bestuurscultuur. Een cultuur van brede samenwerking. Nu krijgen we een rechts en een links blok dat lijnrecht tegenover elkaar staat. Ik ben daar erg ongelukkig mee en het is ook slecht voor Goes.“
In het huidige college hebben PvdA, CDA, VVD en GroenLinks vier jaar (redelijk) goed samengewerkt, al was er de laatste tijd wel aanzwellende kritiek van VVD en SGP/ ChristenUnie op PvdA-wethouder M. ’t Hart. Die betrof onder meer de stagnerende woningbouw.
Linssen, die goed met ’t Hart overweg kon, vraagt zich niettemin af waarom de PvdA nu als partner ongeschikt wordt bevonden. Een politieke afrekening? „Ik sluit dat niet uit. ’t Hart heeft ook vijanden gemaakt.“
Met name bij de VVD. Het is geen geheim dat VVD-fractievoorzitter S. Heijning en ’t Hart bepaald geen vrienden zijn. Heijning richtte in de campagne dan ook veel pijlen op de portefeuille van ’t Hart.
Programma’s
CDA-lijsttrekker Dieleman ontkent dat de PvdA buitenspel is gezet om te verhinderen dat ’t Hart terugkeert als wethouder. „We hebben onze programma’s naast elkaar gelegd en concludeerden dat we ongeveer hetzelfde willen. De nieuwe coalitie kiest voor snelle uitvoering van grote projecten: bijvoorbeeld het tweede deel van het Masterplan Binnenstad inclusief parkeergarage aan de Oostwal, extra gas op de woningbouw en verlenging van de Nansenbaan én eigen huisvestingsbudgetten voor het onderwijs. Met de PvdA lijkt ons dat niet mogelijk, die partij trapt te veel op de rem.“
In de honger naar het pluche lijkt SGP/ChristenUnie water bij de wijn te hebben gedaan, ook waar het gaat om principiële standpunten. De rechts- christelijke partij - die biddag ongeschikt achtte voor de raadsverkiezingen, maar op die dag wel stiekem ging onderhandelen - steunt nu plotseling het gedoogbeleid voor koffieshops. VVD was er al voor, het CDA lang tegen, maar maakte kort voor de verkiezingen een ommezwaai. Op het gebied van koopzondagen (twistpunt tussen VVD en SGP/CU) moet er nog een compromis worden gesloten. Lijsttrekker A. van der Reest wil daar nu niet op ingaan. Het collegeprogramma dat volgende week verschijnt, zal duidelijkheid verschaffen. „Maar ik geloof niet dat we veel water bij de wijn hebben gedaan. We kunnen veel punten uit ons program verzilveren.“
Wel eens in Staphorst geweest op Biddag?quote:Op maandag 13 maart 2006 00:02 schreef Heerlijkheid het volgende:
Of in Krabbendijkequote:Op maandag 13 maart 2006 00:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wel eens in Staphorst geweest op Biddag?
Ik ben ook wel benieuwd wat er nu gaat gebeurenquote:Op maandag 13 maart 2006 00:18 schreef heiden6 het volgende:
„Het wordt oorlog, afrekening op afrekening, Middelburgse toestanden.“Ik lig dubbel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |