FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / versnellingspook bewegen zonder koppelingspedaal
tim2308zondag 12 maart 2006 @ 21:11
Ik kwam er vandaag tot mijn schrik achter dat ik mijn versnellingspook kon bewegen naar alle versnellingen zonder koppelingspedaal als mijn auto stil staat. Is dit de voorbode van problemen?

Het betreft trouwens een Subaru Justy uit 1996
stifmeister18zondag 12 maart 2006 @ 21:12
volgens mij kan dat bij m'n lesauto ook
densmeezondag 12 maart 2006 @ 21:14
dit kan bij elke auto dus maak je totaal geen zorgen je kan de pook zelfs bewegen zonder koppeling met draaiende motor alleen je moet iets harder trekken en duwen
ESSEXzondag 12 maart 2006 @ 21:15
Dan is of je koppelingsplaat aan het verslijten als je ook daadwerkelijk van versnelling kunt wisselen.
vladzondag 12 maart 2006 @ 21:15
heel normaal en geen probleem (zolang je stil staat)
-chefke-zondag 12 maart 2006 @ 21:15
als de motor uitstaat is dat normaal kan bij alle auto`s wel.

Als dit lekker soepel gaat is het juist een goed teken.
tim2308zondag 12 maart 2006 @ 21:17
Ah.. oke, ik kan weer rustig slapen Dank voor de snelle antwoorden...
vladzondag 12 maart 2006 @ 21:19
quote:
Op zondag 12 maart 2006 21:15 schreef ESSEX het volgende:
Dan is of je koppelingsplaat aan het verslijten als je ook daadwerkelijk van versnelling kunt wisselen.

lees jij dit maar eens door
suijkerbuijkzondag 12 maart 2006 @ 22:21
je kan rijden en schakelen zonder de koppelings
maar dat werkt alleen goed als je poke naar bak bedient word door stangen en niet door kabels.
De reden?
een stang is direct
een kabel kan bewegen waardoor je niet goed in de versnelligs zit.

ik moet wel eens auto's ophalen met een kapotte koppelingskabel of kapotte drukgroep.

je moet wel schakelen wanneer de motor erg makkelijk en soepel opneemt
en je moet tussen gas geven als je schakel .
Jij bent nameliijk de genen die met de gas de motor en bak in verhouding moet zetten (normaal doet dat de kopeling dat )
yupzondag 12 maart 2006 @ 22:44
Volgens mij hoeft tussengas allang niet meer omdat we al heel lang geleden een fantastische uitvinding hadden gedaan:

Syncromeshes.

Zorgen ervoor dat de snelheids verschillen verminderen in je bak en je hoeft dus geen tussengas te geven, uiteraard moet je je koppeling intrappen omdat je anders die dingen sloopt (zijn gemaakt om te schakelen ZONDER belasting)... Je kan ook zonder koppeling schakelen maar niet goed voor je bak en koppeling etc.
Ridocarzondag 12 maart 2006 @ 23:30
@TS,

Je kunt idd een versnellingspook best ver in de versnellingen duwen. Je zit dan namelijk tegen de sychromesh te duwen (zie post van yup voor uitleg), maar bij het intrappen van de koppeling moet de pook gewoon in de versnelling schieten.
Lijkt mij nog een goeie versnellingsbak. Niet te vaak doen, dat doorduwen zonder koppeling, wegens slijtage van de synchromeshringen.
Rydellmaandag 13 maart 2006 @ 00:01
Onder het rijden kun je ook opschakelen zonder je koppeling te gebruiken, alleen raad ik je wel aan om je koppeling te gebruiken wanneer je terug schakelt. Maare, kunnen schakelen wanneer de motor uit is? Ik heb er een bloedhekel aan, maar volgens mij moet dat met elke auto wel kunnen hoor. Enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk!
PNGmaandag 13 maart 2006 @ 04:26
Je kunt altijd schakelen met motor uit. Pas als je niet meer kunt schakelen met motor aan, heb je bv diafragmaveren finaal de drukgroep ingeslagen, euj of druklager.

"Je hebt een hekel aan schakelen wanneer de motor uit is..."
Vertel eens hoevaak je dat doet dan....

Aan TS, niks aan de hand !! En aan anderen zonder je pedaal idd kzou zeggen doe je best en ga de tandjes poetsen KGRRRRRRRRRTTTTT.
-pinguin-maandag 13 maart 2006 @ 10:33
als je ongeveer 3.000 toeren rijd kan je schakelen zonder het pedaal te gebruiken
je moet precies in het juiste toerengebied zitten dan is er niks aan de hand, zit je net ernaast dan hoor je de tandwielen wel knarsen
yupmaandag 13 maart 2006 @ 16:39
Volgens mij hoor je helemaal de versnellingen niet knarsen, alle versnellingen zijn toch constant mesh



Die paarse ding beweegt dus, de tandwielen draaien wel maar blijven op hun plek...

Daardoor is het volgens mij niet mogelijk dat je tandengeknars hoort, maar die paars aangegeven ding...
Aernoudmaandag 13 maart 2006 @ 17:38
bij dat plaatje wordt toch niet gewisseld van versnelling?
Wojworshebnmaandag 13 maart 2006 @ 17:42
Whehe die heeft maar 2 versnellingen
yupmaandag 13 maart 2006 @ 20:36
quote:
Op maandag 13 maart 2006 17:42 schreef Wojworshebn het volgende:
Whehe die heeft maar 2 versnellingen
Whehe omdat het een voorbeeld is
Wojworshebnmaandag 13 maart 2006 @ 20:40
quote:
Op maandag 13 maart 2006 20:36 schreef yup het volgende:

[..]

Whehe omdat het een voorbeeld is
StefanPdinsdag 14 maart 2006 @ 03:56
Ik kan m'n supra ook van z'n 5 in z'n vrij zetten als ik gewoon aan het rijden ben en gas geef... vanuit de andere versnellingen lukt het niet. Of dat zo hoort weet ik niet...
#ANONIEMdinsdag 14 maart 2006 @ 03:58
Zonder koppeling kun je prima schakelen. Double clutchen heet dat.
SuperBoschdinsdag 14 maart 2006 @ 04:01
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 03:56 schreef StefanP het volgende:
Ik kan m'n supra ook van z'n 5 in z'n vrij zetten als ik gewoon aan het rijden ben en gas geef... vanuit de andere versnellingen lukt het niet. Of dat zo hoort weet ik niet...
Bij bepaalde toerentallen kun je normaal gesproken de bak in de vrij zetten zonder al te veel kracht te zetten. Als je het weet, is het ideaal om als bijrijder de bestuurder te irriteren.
Doderokdinsdag 14 maart 2006 @ 04:03
quote:
Op maandag 13 maart 2006 20:40 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Lache
#ANONIEMdinsdag 14 maart 2006 @ 04:03
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 04:01 schreef SuperBosch het volgende:

[..]

Bij bepaalde toerentallen kun je normaal gesproken de bak in de vrij zetten zonder al te veel kracht te zetten. Als je het weet, is het ideaal om als bijrijder de bestuurder te irriteren.
De handrem is ook leuk.
blupdinsdag 14 maart 2006 @ 08:21
Het is zelfs mogelijk om door te zonder weerstand, geknars of kracht door te schakelen terwijl je rijd, maar dit kan echt alleen op een bepaald punt toerental.. M'n oom kan dit met zn auto.. 't lijkt dan net een automaat.
-pinguin-dinsdag 14 maart 2006 @ 10:16
dat zei ik dus net
$trangerdinsdag 14 maart 2006 @ 12:43
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 08:21 schreef blup het volgende:
Het is zelfs mogelijk om door te zonder weerstand, geknars of kracht door te schakelen terwijl je rijd, maar dit kan echt alleen op een bepaald punt toerental.. M'n oom kan dit met zn auto.. 't lijkt dan net een automaat.
Is helemaal niet zo moeilijk, helemaal niet als het je eigen auto is. Als je maar genoeg oefent op toerentaller dan kan je omhoog en omlaag schakelen zonder koppeling.

Wel is 't iets belastender, maar toen ik dit begon te doen bij m'n lease auto ging de bak tenminste niet om de maand kapot, Fiat
worldpimberdinsdag 14 maart 2006 @ 13:04
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 04:03 schreef sig000 het volgende:

De handrem is ook leuk.
Slachtoffer ongeval Axel overleden

jochem8dinsdag 14 maart 2006 @ 13:15
quote:
Op zondag 12 maart 2006 21:15 schreef ESSEX het volgende:
Dan is of je koppelingsplaat aan het verslijten als je ook daadwerkelijk van versnelling kunt wisselen.
BS, ik deed het ook met mijn Scorpio zonder problemen. En dat ding was in orde
Doderokdinsdag 14 maart 2006 @ 13:20
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 13:04 schreef worldpimber het volgende:

[..]

Slachtoffer ongeval Axel overleden

Wow

Knap dat je dat terugvond trouwens
vladdinsdag 14 maart 2006 @ 15:06
quote:
Op maandag 13 maart 2006 16:39 schreef yup het volgende:
Volgens mij hoor je helemaal de versnellingen niet knarsen, alle versnellingen zijn toch constant mesh

[afbeelding]

Die paarse ding beweegt dus, de tandwielen draaien wel maar blijven op hun plek...

Daardoor is het volgens mij niet mogelijk dat je tandengeknars hoort, maar die paars aangegeven ding...
je hebt gelijk
versnellingen hoor je niet knarsen omdat ze in constante aangrijping staan.
Wat je hoort is inderdaad het paars aangegeven ding. Oftwel je synchromesh inrichting. In dit geval schuurt je schakelring tegen de tandkrans van de te schakelen versnelling.
Rietvaerderwoensdag 22 maart 2006 @ 21:31
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 13:04 schreef worldpimber het volgende:

[..]

Slachtoffer ongeval Axel overleden

Hee, is dit niks voor je?

Moslimjeans

Waarschijnlijk niet, moet je weer een paar mensen voor bestelen
Ridocarwoensdag 22 maart 2006 @ 22:00
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 03:58 schreef sig000 het volgende:

Zonder koppeling kun je prima schakelen. Double clutchen heet dat.
Doubleclutching is juist met koppeling, je geeft tussengas om het verschil in de tandwielen onderling op te heffen, zodat je:
- minder slijtage aan de bak heeft.
- geen schokken krijgt doordat de motor weer op toeren komt door de koppeling los te laten.
worldpimberwoensdag 22 maart 2006 @ 23:07
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:31 schreef Rietvaerder het volgende:
Hee, is dit niks voor je?

Moslimjeans

Waarschijnlijk niet, moet je weer een paar mensen voor bestelen
Jammerlijk mislukte poging.

Jongen, je kunt beter je mond houden, want tegenover mij faal je op dit forum gigantisch.
yupdonderdag 23 maart 2006 @ 00:24
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 22:00 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Doubleclutching is juist met koppeling, je geeft tussengas om het verschil in de tandwielen onderling op te heffen, zodat je:
- minder slijtage aan de bak heeft.
- geen schokken krijgt doordat de motor weer op toeren komt door de koppeling los te laten.
Volgens mij is dat rev-matching toch ?

Bij ouwe bakken moet je dubbel koppelen. Dus je rijd in 2, wilt naar 3:

Koppeling in, pook naar vrij, koppeling los, gas geven, koppeling weer in gelijk naar 3 en koppeling lossen. Omdat deze bakken geen syncromeshes hebben moet je tussengas geven (net als vrachtwagens overigens).

Rev matchen: Je rijd 8000 rpm in zijn 3, remt af naar 5000 rpm ofzo, trapt koppeling in geeft dot gas (hoeft dus niet in vrij te zijn) en ramt hem naar zijn 2 en laat koppeling los.

En heel and toe is gewoon hetzelfde als rev matchen maar dan rem je af met je hiel of tenen en je geeft dot gas met je hiel of tenen. Is vooral om slijtage te voorkomen want elke dag vanaf hoge versnellingen afremmen ddoor je koppeling los te schieten is niet fijn voor je motor, bak, aandrijflijn en een hele zooi dingen erbij...
Ridocardonderdag 23 maart 2006 @ 01:50
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 00:24 schreef yup het volgende:

[..]

Volgens mij is dat rev-matching toch ?

Bij ouwe bakken moet je dubbel koppelen. Dus je rijd in 2, wilt naar 3:

Koppeling in, pook naar vrij, koppeling los, gas geven, koppeling weer in gelijk naar 3 en koppeling lossen. Omdat deze bakken geen syncromeshes hebben moet je tussengas geven (net als vrachtwagens overigens).

Rev matchen: Je rijd 8000 rpm in zijn 3, remt af naar 5000 rpm ofzo, trapt koppeling in geeft dot gas (hoeft dus niet in vrij te zijn) en ramt hem naar zijn 2 en laat koppeling los.

En heel and toe is gewoon hetzelfde als rev matchen maar dan rem je af met je hiel of tenen en je geeft dot gas met je hiel of tenen. Is vooral om slijtage te voorkomen want elke dag vanaf hoge versnellingen afremmen ddoor je koppeling los te schieten is niet fijn voor je motor, bak, aandrijflijn en een hele zooi dingen erbij...
Misschien dat het in de racerij rev-matching genoemd wordt, maar het dubbelclutchen zoals ik die ken (ouderwetsch) werkt zowel voor op- als terugschakelen.

We hebben hier een Mc-Cormick 439 (4 cilinder, 39 PK) trekker met 6 versnellingen vooruit en 2 achteruit. Het kreng stamt uit begin jaren 60 en heeft een ongesynchroniseerde bak.
Versnelling omhoog werkt als volgt:
volgas - gas los en koppeling in - naar vrij - koppeling los en een beetje gas - koppeling in en prakken in volgende verzet - koppeling los en volgas.
Versnelling naar beneden:
even volgas en koppeling in - in vrij zetten en koppeling los - weer volgas - koppeling in, gas los en in lagere versnelling prakken - koppeling los.

Eigenlijk ook een soort rev-matching.

Het ziet er moeilijk uit, maar deze antieke manier van doubleclutching is makkelijk geleerd.
Tommehdonderdag 23 maart 2006 @ 01:53
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 00:24 schreef yup het volgende:

[..]

Volgens mij is dat rev-matching toch ?

Bij ouwe bakken moet je dubbel koppelen. Dus je rijd in 2, wilt naar 3:

Koppeling in, pook naar vrij, koppeling los, gas geven, koppeling weer in gelijk naar 3 en koppeling lossen. Omdat deze bakken geen syncromeshes hebben moet je tussengas geven (net als vrachtwagens overigens).

Rev matchen: Je rijd 8000 rpm in zijn 3, remt af naar 5000 rpm ofzo, trapt koppeling in geeft dot gas (hoeft dus niet in vrij te zijn) en ramt hem naar zijn 2 en laat koppeling los.

En heel and toe is gewoon hetzelfde als rev matchen maar dan rem je af met je hiel of tenen en je geeft dot gas met je hiel of tenen. Is vooral om slijtage te voorkomen want elke dag vanaf hoge versnellingen afremmen ddoor je koppeling los te schieten is niet fijn voor je motor, bak, aandrijflijn en een hele zooi dingen erbij...
Nou, doubleclutchen wordt ( met hedendaagse automobielen ) eigenlijk alleen nog in de racerij echt gebruikt en is alleen voor terugschakelen ( fuck you vince uit fast and the furious ). Aangezien je dan remt gebruik je meestal dan de side-flip manier en soms de heel-toe manier ( afhankelijk van je pedalen stand.

Het effect wat je ermee haalt is niet alleen om je aandrijflijn te sparen maar vooral ( met achterwiel aangedreven auto's ) om stabiliteit te houden met remmen. Je wordt er niet vrolijk van als je je achterwielen laat blokkeren onder hard remmen omdat je je koppeling te snel los laat.