Bronquote:Het verhaal
Het plot lijkt relatief simpel: Gabrielle d'Estrées, de maîtresse van Henri/Hendrik de 4e (koning van Frankrijk aan het einde van de 16e eeuw) heeft van haar ‘lover’ de toezegging gekregen dat ze gaan trouwen, tegen de adviezen en wensen van alles en iedereen in. Een paar dagen voor het in heel Europa omstreden huwelijk sterft ze aan een mysterieuze, gruwelijke ziekte. Vanaf dat moment doen direct de verhalen over complotten de ronde.
Eeuwen later, in onze tijd, stuit een kunsthistoricus op een bizar schilderij van een anonieme schilder. Hij raakt geïntrigeerd door de afbeelding van de twee vrouwen in een badkuip en wat het achterliggende verhaal zou zijn. Zijn zoektocht brengt hem naar het einde van de 16e eeuw, Henri IV, zijn maîtresse en de complottheorieën die al 400 jaar af en toe opnieuw opduiken. Een gedeelte van het boek volg je de schilder van het bewuste doek, die een intrigerende rol in het geheel blijkt te spelen.
Wat voor boek is het ?
In het begin van het boek wordt je overladen met historische feiten en duizelt het je van de personages, namen en relaties tussen mensen. Maar langzamerhand merk je dat je daardoor je echt kan inleven in de periode waarin het grootste gedeelte van het boek zich afspeelt: de 16e eeuw. En het is fascinerend om te zien hoe een relatie tussen twee mensen (de koning en zijn maîtresse) één van de belangrijkste politieke onderwerpen van die tijd was. Door de feiten van het eerste gedeelte komt het boek steeds meer tot leven. Het verhaal is spannend, je leert veel over een erg boeiende periode van de geschiedenis en de vorm (historische detective) werkt erg goed. Het boek verzamelt elementen uit de ‘De man met het masker’, Machiavelli (politieke spelletjes) Dangerous liasons (verwikkelingen bij het hof en de adel) en zelfs af en toe CSI (pathologisch onderzoek van 5 eeuwen terug...).
yes! hier dan wel terugkomen he! tis zo alleenquote:Op zondag 12 maart 2006 21:03 schreef Dagguzz het volgende:
Ik heb het boek van de week ook binnen gekregen. Moet er alleen nog in beginnen
Ik zal het topic zeker in de gaten houdenquote:Op zondag 12 maart 2006 21:54 schreef Furia het volgende:
[..]
yes! hier dan wel terugkomen he! tis zo alleen![]()
LOL! Daar zit ik ook! Ik lees meestal per 3 of 4 hoofdstukken tegelijk, want dan wil ik er eentje doen en dan merk ik niet eens meer dat ik er alweer een paar gehad heb! Maar ik moet nu eigenlijk aan een essay werken, dus kan er beter niet in beginnen, want dan zijn we zo weer een tijd verder!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 11:32 schreef Syrena het volgende:
Ik zit op pag. 152Gister een flinke ruk kunnen lezen. Het is iig geen boek dat je in korte stukjes kan lezen, ik ben de draad dan kwijt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:05 schreef Syrena het volgende:
ZO, uit. Ik krijg zin om naar Italie te vertrekken en de rest van die brieven te ontcijferen en vertalen, want volgens mij klopt er geen klap van
Shit! Als je quote zie je de spoilerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.:(:(
En uitlenenquote:Op donderdag 16 maart 2006 11:17 schreef Furia het volgende:Het is dat ik een essay moet schrijven, anders ging ik hem direct uitlezen!!! Maar Syrena, hoe ga je het dan de rest van de 8 weken aanpakken? Alleen maar over praten??
Oeh das verstandig!! Ik heb er nu namelijk al eentje die hem pakt als ik hem niet pak (en over t algemeen wanneer ik hem net wil pakken)quote:
Met die S? Achterin het boek staat een plaatje van een stuk behang o.i.d. en daar staat de doorboorde S op.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 12:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben helaas nog steeds niet ver, blz. 38 inmiddels. Normaal gesproken verslind ik boeken, maar nu heb ik het ineens extreem druk...
Ik moet zeggen dat ik zeker al geboeid ben door het verhaal, maar het oplossen van dei rebus (Un S perce d'un trait) vind ik erg vergezocht. Verder jammer dat er geen plaatje in het boek staat van dat stukje stof dat Koszinski had gevonden, ik kan me er moeilijk een voorstelling van maken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk he, een topic vol spoilers hihihiquote:Op vrijdag 17 maart 2006 16:42 schreef Syrena het volgende:
Ik ben het volledig met je eens Furia!
quote:Op vrijdag 17 maart 2006 17:43 schreef mel723 het volgende:
Aaaah, ik moet niet meer in dit topic kijken voor ik het ook uitheb. Ik heb enorm de neiging om de spoilers te bekijken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, ik ben benieuwd hoe je hem vindt! Ik heb hem op t moment uitgeleend, maar die is er nog niet in begonnen, dus ikw eet nog niet of het positief is, maar ik vond het zelf een hartstikke leuk boek!quote:Op zondag 26 maart 2006 14:51 schreef alwaysthebest het volgende:
Ik heb hem gister voor mijn verjaardag gekregen, lijkt me een leuk boek.
Tvp, maar even de spoilers hier omzeilen dus.![]()
Niet? Ik wel en daar zat ik halverwege al van te balen, omdat ik wel wist welke richting het uit zou gaan en omdat het naar mijn idee niet kloptquote:Op zondag 26 maart 2006 11:41 schreef mammacarosj het volgende:
Ik vind het een goed boek, soms wat traag en te veel in het verleden geschreven, heb je net een beetje contact met de hoofdpersoon ben je hem weer bladzijden kwijt. Ik vind het einde wel erg goed, had ik niet verwacht...
Ik wilde gewoon een gesloten einde!!!quote:Op maandag 27 maart 2006 19:17 schreef Syrena het volgende:
[..]
Niet? Ik wel en daar zat ik halverwege al van te balen, omdat ik wel wist welke richting het uit zou gaan en omdat het naar mijn idee niet klopt
Vertel meteen even wat je er van vond.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 22:20 schreef mel723 het volgende:
Ik heb hem ook uit (en geef dit topic maar weer even een schopje)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |