![]()
Een aantal mensen hier die ook actief zijn in het topic "
Online Enquetebureaus" doen mee met de Boekenbuzz die onder andere gaat over "De Hand van de Schilder". Het boek is inmiddels binnen en iedereen kan wel gaan lezen. Nu heb ik zelf de eerste paar hoofdstukken al uit en t boek valt me zo mee, dat het me wel leuk leek om er een "centraal" topic over te houden, ook omdat het een beetje een "wie heeft het gedaan en hoe zit het" verhaal is en we het dus allemaal in hetzelfde tijdsbestek "moeten" lezen. Mocht dit niet mogen, dan zie ik het wel, maar hier in ieder geval een OP
![]()
Hierbij de recensie van een Buzzer:
quote:
Het verhaal
Het plot lijkt relatief simpel: Gabrielle d'Estrées, de maîtresse van Henri/Hendrik de 4e (koning van Frankrijk aan het einde van de 16e eeuw) heeft van haar ‘lover’ de toezegging gekregen dat ze gaan trouwen, tegen de adviezen en wensen van alles en iedereen in. Een paar dagen voor het in heel Europa omstreden huwelijk sterft ze aan een mysterieuze, gruwelijke ziekte. Vanaf dat moment doen direct de verhalen over complotten de ronde.
Eeuwen later, in onze tijd, stuit een kunsthistoricus op een bizar schilderij van een anonieme schilder. Hij raakt geïntrigeerd door de afbeelding van de twee vrouwen in een badkuip en wat het achterliggende verhaal zou zijn. Zijn zoektocht brengt hem naar het einde van de 16e eeuw, Henri IV, zijn maîtresse en de complottheorieën die al 400 jaar af en toe opnieuw opduiken. Een gedeelte van het boek volg je de schilder van het bewuste doek, die een intrigerende rol in het geheel blijkt te spelen.
Wat voor boek is het ?
In het begin van het boek wordt je overladen met historische feiten en duizelt het je van de personages, namen en relaties tussen mensen. Maar langzamerhand merk je dat je daardoor je echt kan inleven in de periode waarin het grootste gedeelte van het boek zich afspeelt: de 16e eeuw. En het is fascinerend om te zien hoe een relatie tussen twee mensen (de koning en zijn maîtresse) één van de belangrijkste politieke onderwerpen van die tijd was. Door de feiten van het eerste gedeelte komt het boek steeds meer tot leven. Het verhaal is spannend, je leert veel over een erg boeiende periode van de geschiedenis en de vorm (historische detective) werkt erg goed. Het boek verzamelt elementen uit de ‘De man met het masker’, Machiavelli (politieke spelletjes) Dangerous liasons (verwikkelingen bij het hof en de adel) en zelfs af en toe CSI (pathologisch onderzoek van 5 eeuwen terug...).
BronIk zit op dit moment in het historische gedeelte van het onderzoek, dingetjes beginnen al een klein beetje in elkaar te vallen in de zin van dat ik een idee krijg van wie de schilder is. Het belangrijkste is natuurlijk het verhaal, maar het is vaak wel leuk om te zien hoe dat dan een beetje vorm krijgt.
Als je deel 1 (ongeveer de eerste 4 hoofdstukken, maar als ik aan het lezen ben lees ik zo over die nummers heen) goed leest, dan heb je in ieder geval het hele "plaatje" al in je hoofd en kun je de rest van het verhaal ook beter plaatsen heb ik het idee.
Maar goed, tot zover de OP, ben benieuwd naar reacties van andere lezers!!!!