Ik weet niet of het op een routermachine handig werkt, maar als ik wil weten wat voor netwerkconnecties er zijn gebruik ik jnettop, erg handig programmatje. Misschien heb je er iets aan.quote:Op woensdag 5 april 2006 20:25 schreef devzero het volgende:
[..]
En vergeet netstat om af en toe te kijken wat voor verbindingen er met/van jouw router zijn met de rest van het internet.
Super!quote:Op woensdag 5 april 2006 23:25 schreef bigben04 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het op een routermachine handig werkt, maar als ik wil weten wat voor netwerkconnecties er zijn gebruik ik jnettop, erg handig programmatje. Misschien heb je er iets aan.
oooh zoquote:Op donderdag 6 april 2006 19:30 schreef Nekto het volgende:
Maar, 14 > 10 > 9 > 8? Kortom, ze tellen gewoon door? Of vind je dat na een 2.9 een 3.0 moet komen? Zo werkt het niet per se. Linux 2.6.9 wordt ook niet doro 2.7 opgevolgd. Elk project heeft z'n eigen manier van tellen.
Je voelt de latente nerd in je sterker en sterker worden, tot op het moment dat je het niet meer kunt ontkennen en je eerste Ubuntu CD downloadt, zodat je de volgende week in de kroeg stoere verhalen kunt ophangen en vrouwen ermee kunt versieren?quote:Op donderdag 6 april 2006 19:49 schreef STAIRWARES het volgende:
Geef unix-leken es wat goede rdenen om unix/linux te gaan gebruiken ipv. windows xp.. ?
Mijn redenen om over te stappen waren, in willekeurige volgorde:quote:Op donderdag 6 april 2006 19:49 schreef STAIRWARES het volgende:
Geef unix-leken es wat goede rdenen om unix/linux te gaan gebruiken ipv. windows xp.. ?
Je kunt gewoon ls -l <bestand> doen, dan zie je het. Wil je het scripten, dan zul je test(1) moeten gebruiken:quote:Op zaterdag 8 april 2006 15:27 schreef Tijn het volgende:
Hoe kom ik erachter of een bestand een symlink of een echt bestand is? Vanuit de terminal, wel te verstaan.
1 |
1 2 3 | echo "Dat is een symbolic link." fi; |
ls -l in de directory die je wil zien, geeft hetvolgende weer:quote:Op zaterdag 8 april 2006 15:27 schreef Tijn het volgende:
Hoe kom ik erachter of een bestand een symlink of een echt bestand is? Vanuit de terminal, wel te verstaan.
Je ziet dus dat 'info' een symlink is met de verwijzing naar de target share/info.quote:mave:/usr# ls -l
total 96
drwxr-xr-x 2 root root 32768 2006-04-07 19:37 bin
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2006-03-15 01:37 doc
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2006-03-15 01:34 games
drwxr-xr-x 29 root root 4096 2006-04-02 01:26 include
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2006-03-12 14:18 info -> share/info
53$ ls --helpquote:Op zaterdag 8 april 2006 15:36 schreef Dubbeldrank het volgende:
ls --help geeft de mogelijkheden weer![]()
WTF? Hoe kom je aan dat ipadres?quote:Op zaterdag 8 april 2006 19:33 schreef -Pepe- het volgende:
Ik krijg met ifconfig eth0 het volgende:
[root@musgrave sbin]# ifconfig eth0
eth0 Link encap: Ethernet HWaddr 00:0F:B0:42:46:4F
inet addr:138.67.12.56 Bcast:138.67.63.255 Mask:255.255.192.0
Heb je dat adres zelf ingesteld of komt dat via dhcp? Post de inhoud van /etc/network/interfaces eens?quote:lennart@bigtower:~$ host 138.67.12.56
56.12.67.138.in-addr.arpa domain name pointer musgrave.Mines.EDU.
lennart@bigtower:~$ whois 138.67.12.56
OrgName: Colorado School of Mines
OrgID: CSM
Address: Computing Center
Address: 1500 Illinois Street
City: Golden
StateProv: CO
PostalCode: 80401
Country: US
NetRange: 138.67.0.0 - 138.67.255.255
CIDR: 138.67.0.0/16
NetName: CSM-NET
NetHandle: NET-138-67-0-0-1
Parent: NET-138-0-0-0-0
NetType: Direct Assignment
NameServer: MAGMA.MINES.EDU
NameServer: NS1.MINES.EDU
NameServer: BOULDER.COLORADO.EDU
Comment:
RegDate: 1990-02-25
Updated: 2006-01-31
RTechHandle: PRR-ARIN
RTechName: Romig, Phillip R
RTechPhone: +1-303-273-3866
RTechEmail: promig3@mines.edu
OrgTechHandle: CW165-ARIN
OrgTechName: Ward, Carol
OrgTechPhone: +1-303-273-3418
OrgTechEmail: cward@mines.edu
# ARIN WHOIS database, last updated 2006-04-07 19:10
# Enter ? for additional hints on searching ARIN's WHOIS database.
Dat ip staat dus blijkbaar hard ingesteld. Je zal je netwerkkaart waarschijnlijk op dhcp (automatisch ip) moeten instellen. Je hebt vast wel ergens een setuptooltje om de netwerkconfiguratie aan te passen maar ik ken Fedora Core niet...quote:Op zaterdag 8 april 2006 20:53 schreef -Pepe- het volgende:
/etc/network/interfaces lijkt niet te bestaan.
Het ip-adres is van de universiteit waar ik vorig jaar studeerde. Volgens mij heeft diegene die dit voor mij heeft geinstalleerd alles handmatig gedaan.
Wel interessant dat het systeem toch xs4all herkent op de een of andere manier.
Waar maak jij uit op dat het eth1 betreft?quote:Op zaterdag 8 april 2006 21:26 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
heeft windows wel je goede ip?
dan doe je gewoon sudo ifconfig eth1 "insert ip hier"
zonder haakjes ofcourse
en klaar ben je
Vaag. Als je 'date' intypt en dat na een uur wachten weer doet, is er dus 90 tot 120 minuten om volgens je PC?quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:22 schreef -Pepe- het volgende:
Trouwens ik heb nog een ander leuk probleem; de tijd gaat binnen linux te snel! Bij opstarten staat het klokje gelijk met windows, vervolgens gaat ie ongeveer 1.5-2 keer zo snel.
De titel van de pagina is misleidend. Een groot aantal commando’s betreft programma’s die in /bin/ staan en dus helemaal niet bash-afhankelijk zijn, maar het ook bijvoorbeeld onder csh, ksh, tcsh, zsh. Een deel ervan echter is niet-POSIX en zul je bijvoorbeeld onder de BSD's of OS X niet vinden, zoals dir. Dan is er nog een deel dat wel shell-commando’s zijn (b.v. cd, dat kan überhaupt niet als extern programma geïmplementeerd worden, maar is wel redelijk universeel). En een aantal lijkt expliciet voor een zeer bepaalde set-up, zoals ‘v’.quote:Op zondag 9 april 2006 02:06 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Handige site
http://www.ss64.com/bash/
sorry,zo heet ie bij mijzelfquote:Op zaterdag 8 april 2006 22:45 schreef Nekto het volgende:
[..]
Waar maak jij uit op dat het eth1 betreft?
ok ff kijken of ik die nieuwe geinstald krijg, thnx iig...quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:11 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ah, de FP. Daar kom ik nooit. Dus ik heb geen idee of het bij mij werkte.
Op http://www.ubuntuforums.org/ kun je wel vinden hoe je de nieuwste kunt installeren. Misschien gaat het daarmee beter. Ik vind Firefox vanaf 1.5 sowieso fijner werken, dus heb voornamelijk die gebruikt.
kheb ff gespeeld en goed gelezen en hij staat erop, geeft overigens geen verandering.quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:14 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Lees wel even het hele topic, voor je begint. Er komen nog wel eens fouten naar voren gedurende een topic. En het is handig om te weten hoe je het weer ongedaan kunt maken, als het niet bevalt/werkt, ook dat staat er vaak wel ergens bij.
Succes.
quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ach ja, je hebt in ieder geval nu de versie die links vanuit andere programma's netjes in een nieuwe tab opent. Niet in een nieuw venster of in de actieve tab.
Fok zegt: 9px fonts o.i.d. Het is niet anders. Dat is een ontwerpbeslissing. En als je een hoge resolutie hebt, dan worden die fonts heel klein. Gmail zal waarschijnlijk zeggen: normaal lettertype. En dat is op een hoge resolutie vaak meer pixels dan op een lage.quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:52 schreef KeessieX het volgende:
[..]
kheb ff gespeeld en goed gelezen en hij staat erop, geeft overigens geen verandering.
@ Nekto
ziet er opzich wel goed uit maar de letters worden zooo klein dat ik pijn in mijn ogen krijg, heb ik op het forum ook last van, maar als ik dan bv naar Gmail ga ziet alles er weer gelikt uit...![]()
Gmail schaalt ook netjes mee als je grotere lettertypes gebruikt (d.w.z. die linkerkolom en de berichtenlijst). Fok blijft altijd aan de linkerkant kleven en er schaalt niets.quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:09 schreef KeessieX het volgende:
hmz naja zal wel, ik zet wel een bril op
juist dat "Kleven" is vet irri, stom dat ze daar nix aan kunnen doen..quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:12 schreef Nekto het volgende:
[..]
Gmail schaalt ook netjes mee als je grotere lettertypes gebruikt (d.w.z. die linkerkolom en de berichtenlijst). Fok blijft altijd aan de linkerkant kleven en er schaalt niets.
nope, kwist ook niet dat Opera de functie had om alles ineens in te zoomen...quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:42 schreef the_disheaver het volgende:
Heeft FF geen inzoom functie (als opera) die niet de lettertype vergroot, maar alles vergroot?
Kopete zou eens een werkende Meanwhile plugin moeten meeleveren, dan kan ik er naast MSN ook mee op m'n bedrijfsnetwerk IM-en...quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:10 schreef Nekto het volgende:
Kopete als je KDE gebruikt.
Als het gewenste mountpoint al bestaat hoef je inderdaad alleen maar je fstab te wijzigen...quote:Op dinsdag 11 april 2006 18:27 schreef mighty_myte het volgende:
Vraag
Ik wil een harde schijf in mijn debian machine erbij stoppen.
Hij is al geformateerd als EXT3.
Kan ik hem er gewoon in zetten en dan de fstab aanpassen, of moet ik nog meer doen?
1 |
1 |
1 |
Dat is geen codecs kwestie – of de DVD is kapot (of de image) of je DeCSS of wat je ook gebruikt om DVD's te lezen aan lib's is niet volledig, hoe dan ook, geen (directe) codec-fout.quote:Op dinsdag 11 april 2006 20:43 schreef adidas het volgende:
Ik heb de win32 codecs geinstalleerd. Maar ik krijg in totem nog steeds deze fout:
Error invoking "dvdnav_get_next_block": Error reading from DVD..
ok bedankt, ik ga het eens proberen.quote:Op woensdag 12 april 2006 00:53 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je een lege partitie hebt, kun je beginnen. Of een deel van de harde schijf leeg waar nog geen partitie van gemaakt is. Je kunt niet helemaal partitioneren in de installatie (je kunt dus geen vrije ruimte van een bestaande partitie halen en er een nieuwe van maken).
quote:Op woensdag 12 april 2006 00:50 schreef perculator het volgende:
Ik weet het ik loop achter maar haal jullie wel in :-)
Heb je het al met een andere DVD geprobeerd?quote:Op woensdag 12 april 2006 10:23 schreef adidas het volgende:
Ik zit nu weer achter ubuntu. Als ik een dvd probeer te starten in Totem Movie Player doet ie alsof hij em af gaat spelen maar er komt niets, En ik moet zeggen dat ik met vlc nog niet heb kunnen uitvinden hoe ik een bestand moet selecteren...
Onder ubuntu worden cdroms (en ook dvds) gemount onder /media/cdrom.quote:Op woensdag 12 april 2006 12:26 schreef adidas het volgende:
Ja maar hoe ga je in dat venster naar je dvdrom schijf. En ja ik heb nu al 3 verschillende geprobeerd.
aptitude of dpkgquote:Op donderdag 13 april 2006 13:42 schreef Hmail het volgende:
(grmbl ik ben de naam kwijt waarmee je in ubuntu rpm's installeert, onder Mandriva heet het iig urpmi. Misschien dat iemand anders dat hier weet.)
Wat gebruik je NFS? Heb je een mapping van root naar een gewone user op machine B? Die subdirs zijn toch wel echte subdirs en niet toevallig ook mountpoints? En zijn ze echt leeg of mag je er niet in c.q. mag je contents niet listen?quote:Op donderdag 13 april 2006 19:22 schreef StefanP het volgende:
Ik heb een directory gemount op machine A die van machine B afkomt.
Op A is ie gemount naar
/directoryA
Op B heet ie
/data/blabla/directoryB
directoryB is van de root user maar bevat subdirectories, en die subdirectories zijn van een andere user.
In directoryA zie ik de subdirectories, maar ze zijn leeg. Dit komt dus omdat ze van een andere user op machine B zijn. Als ik een export mount van machine B met subdirectories die allemaal ook van root zijn, dan zie ik alles perfect.
Hoe kan ik vanaf machine A alles in directoryB zien, als de subdirectories en files van een user zijn die alleen op machine B bestaat?
Wat is er zo speciaal aan die bestanden? Zijn dat niet gewoon tekstfiles met regels onder elkaar? Dat zou eigenlijk ook te gemakkelijk zijn…quote:Op donderdag 13 april 2006 20:03 schreef SkaterSam het volgende:
Een klein vraagje, hoe kan je Windows .log bestanden openen in Ubuntu? En dan specifiek de event logs (c:/windows/system32/config/system.log).
Ja dat zijn Windows NT registry files, maar mijn Windows is gecrasht, of ik bedoel hij start neit meer op, dus wil ik de registry lezen om de fout te achterhalenquote:Op donderdag 13 april 2006 20:12 schreef Nekto het volgende:
Wat is er zo speciaal aan die bestanden? Zijn dat niet gewoon tekstfiles met regels onder elkaar? Dat zou eigenlijk ook te gemakkelijk zijn…
Ik ben er achter... de subdirs waren inderdaad ook aparte mounts. En NFS gaan niet over mounts heen. Ik heb nu dus de subdirs afzonderlijk gemount.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:58 schreef Nekto het volgende:
[..]
Wat gebruik je NFS? Heb je een mapping van root naar een gewone user op machine B? Die subdirs zijn toch wel echte subdirs en niet toevallig ook mountpoints? En zijn ze echt leeg of mag je er niet in c.q. mag je contents niet listen?
Stel b.v. dat je op machine B root naar gebruiker X mapt (wat niet ongewoon is voor NFS), en X heeft niet voldoende rechten, dan kan hij wellicht niet listen in de dirs van A. (Maar waarom dan wel in de dirs van root – dat zou dan niet echt een usernameprobleempje maar meer een permissieprobleempje zijn).
Geneste mounts moet je inderdaad afzonderlijk mounten.quote:Op donderdag 13 april 2006 20:54 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ik ben er achter... de subdirs waren inderdaad ook aparte mounts. En NFS gaan niet over mounts heen. Ik heb nu dus de subdirs afzonderlijk gemount.
Het is meestal gewoon de optie -maproot=username in /etc/exports.quote:Hoe map ik trouwens van root naar een gewone user op machine B? Het is niet nodig, maar ben toch benieuwd mocht ik het in de toekomst nodig hebben.
Ik zal het nog een keer downloaden.....ik kijk wel uit. Ik blijf bezig. De Live CD deed het ook al niet....op mijn goede PC.quote:Op zaterdag 15 april 2006 14:27 schreef Nekto het volgende:
Linux moet helemaal niets; zeker niet makkelijk zijn. Maar, bij Ubuntu kun je wellicht opnieuw downloaden? Er zitten, als het goed is, een paar waardes (md5-sums) bij, zodat je kunt zien of de ISO correct is.
Wat staat er precies in beeld?? Iets van "Starting from CD Rom..."quote:Bij Mandriva: Wat zie je überhaupt? Begint de installatieprocedure? Wat krijg je in beeld?
Hij begint met opstarten en dan krijg ik een hoop verticale strepen in beeld. Echt wat ik zou willen zien.quote:Bij Kubuntu: Hoe ver komt de PC met opstarten, waar loopt het vast? Wat zie je nog?
XP zal niet draaien op mijn oude PC. Het is maar 333MHz. Ik kan heus wel de XP installer draaien maar werkbaar zal het niet zijn.quote:Op zaterdag 15 april 2006 14:50 schreef Nekto het volgende:
Maar heb je de ISO-images geverifieerd of ze goed zijn? Kun je wel succesvol een Windows XP CD geboot krijgen van die PC?
En voor de rest: Je probleemomschrijvingen zijn te vaag dat ik zinnige suggesties kan doen.
Bij 3,2 MB gaat het zeker niet lukkenquote:Op zaterdag 15 april 2006 14:59 schreef Oldbie het volgende:
Ik zit nu te twijfelen over Suse Linux.....maar dat zijn gelijk 5 cd's om te downloaden. Mijn oude beestje heeft maar een harde schijf van 3,2 MB.....gaat niet passen denk ik.....
oepsquote:Op zaterdag 15 april 2006 15:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Bij 3,2 MB gaat het zeker niet lukken
3,2 GB wel. Bij die 5 cd's staan diverse andere programma's waar het grootste deel nutteloos is (wat deel dat is hangt van de gebruiker af). Dus dat zou wel moeten lukken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |