abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35962095
Hallo,

Wij staan op het punt een koopcontract te tekenen, maar maken ons nog zorgen over aanwezig asbest in een schoorsteen.

Het gaat om het resterende schoorsteendeel op de bovenverdieping van het huis (twee lagen, plat dak). De schoorsteen bevat asbesthoudende binnenpijpen. Mijn inschatting: het gaat om één of misschien twee pijpen, met een maximale lengte van zo'n 4 meter per stuk. Ombouwd door een niet-massieve ombouw (gipsplaat o.i.d.).

Wij weten dat deze nog niet persé vervangen moeten worden, maar lopen wel het risico dat de volgende koper (na ons dus) hier een punt van maakt.

Kan iemand een ruwe inschatting geven over het volgende?

• is dit iets dat je zelf kunt verwijderen? (volgens regelgeving: geschroefde platen wel, geniete of verlijmde niet... maar hoe zit het met pijpen?)

• wat kost het ongeveer om zoiets te laten verwijderen? Gaat dat in de honderden, of in de duizenden euro's lopen?

Graag jullie hulp!

Groet
    Daniel
  • pi_35962389
    zelf doen: alles in vuilniszakken doen en dicht tapen, gewoon mondkapje voor doen, van 1x asbest weg haen krijg je geen kanker....

laten doen: veel geld, moeten speciale maanmannetjes komen, moet een sluis in je huis gemaakt worden, waaschijnlijk moet alles weer gereinigd worden, wordt je allemaal niet vrolijk van....
    pi_35962423
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 12:21 schreef TheOneAndOnly het volgende:
    zelf doen: alles in vuilniszakken doen en dicht tapen, gewoon mondkapje voor doen, van 1x asbest weg haen krijg je geen kanker....

laten doen: veel geld, moeten speciale maanmannetjes komen, moet een sluis in je huis gemaakt worden, waaschijnlijk moet alles weer gereinigd worden, wordt je allemaal niet vrolijk van....
    Er hoeft meer een heel klein stukje af te breken en door de lucht te dwarrelen om zich zo te nestelen in je longen.
    Nee ik zou het professioneel laten verwijderen.
    pi_35962472
    quote:

Ik denk dat dat niet voor niets is .
    pi_35962532
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 12:23 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet voor niets is .
    Nee joh is puur voor de show je weet toch.
    pi_35962745
    quote:
    Bel maar eens met TNO en ze vertellen je heel wat anders. Dit is echt een bijzonder slecht advies. Pijpen van vier meter haal je niet zelf weg. Asbest is ongevaarlijk als het heel is, maar zodra het stuk gaat (breen, zagen, scheuren, etc) krijg je kleine vezels in de lucht. Als je die inademt blijven ze de rest van je leven in je longen zitten. Een stofkapje is echt onvoldoende om die vezels uit je longen te houden.
    [/q]
    quote:
    Van Mesothelioom wordt je nog minder vrolijk. Even een kort citaat uit Wikipedia:
    quote:
    Anders dan bij asbestose, kan mesothelioom reeds ontstaan na kortdurende blootstelling aan asbest of regelmatige blootstelling aan relatief lage asbestvezelconcentraties.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2006 12:47:35 ]
      zondag 12 maart 2006 @ 12:56:54 #7
    12821 gateway
    @ [DPC]Fokschaap
    pi_35963040
    ik zou het zelf doen, en bij de gemeente afgeven (ksot wel een hoop mar als de gemeente erachter komt dat er asbest zat en je heb het niet ingelever, dan is de boete veel hoger)
    pi_35963486
    niet zelf doen... volgens mij mag je het geeneens zelf doen..

het gaat niet alleen om jouw gezondheid.. maar ook die van je buren.
    In de ban van de mods.
    pi_35963541
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 12:10 schreef dabrock99 het volgende:

Wij weten dat deze nog niet persé vervangen moeten worden, maar lopen wel het risico dat de volgende koper (na ons dus) hier een punt van maakt.
    Hallo, wakker worden, jullie zijn de volgende koper.

Laten verwijderen van dat spul gaat je duizenden euro's kosten. 5000 euro is niets. Ik zou met een aannemer gaan kijken hoe moeilijk dat spul te verwijderen is. Als het gaat om twee losse kokers, die je min-of-meer probleemloos uit je schoorsteenpijp kan tillen zou ik 't zelf doen. Als het een complexere constructie is: laten doen of laten zitten. Hou d'r wel rekening mee dat asbestverwijderen over tien jaar zeker niet goedkoper is geworden.

Anyway, wat je ook doet, vraag om een schatting van de verwijderingskosten, en trek dat van de koopprijs af. Hoewel ik vermoed dat 't daarvoor al te laat is.
    pi_35963558
    Asbestvezels blijven je hele leven in je longen zitten. Ze gaan er nooit meer uit.
    pi_35963569
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 13:11 schreef rihago het volgende:
    niet zelf doen... volgens mij mag je het geeneens zelf doen..

het gaat niet alleen om jouw gezondheid.. maar ook die van je buren.
    Mag je wel degelijk zelf doen. Is alleen niet altijd even verstandig.
    pi_35963638
    Oja, als je zelf gaat klussen, informeer dan welk type asbest 't is. D'r zijn asbestvormen die op zich best nog wel af te voeren zijn door particulieren (grijze asbest, IIRC). Zorg er in ieder geval voor dat 't asbest nat is als je ermee aan de slag gaat. Als er dan iets gebeurt (omdat je bv die pijp langs een muur schuurt) dan blijft de hoeveelheid vezels die in de lucht stuift nog enigszins beperkt.

pi_35966248
    quote:

ja jong.. vooral zelf doen
    ik denk niet dat ze voor jan-piet-hinne-kont zulke maatregelen treffen
      zondag 12 maart 2006 @ 16:03:41 #14
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_35967541
    IK zou het gewoon laten zitten.., het kan daar geen enkel kwaad
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      Moderator zondag 12 maart 2006 @ 16:10:16 #15
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_35967737
    Gewoon zo'n magisch lintje aanschaffen wat ze altijd ophangen..
    Pas op Asbest !

En alle asbestdeeltjes blijven altijd aan die kant van het lintje

Ik had het zelf verwijderd met de de nodige personelijke beschermingsmiddelen op; kapje, bril, astbest overal - Zolang je er niet in gaat zagen en/of breken is het niet gevaarlijk
    pi_35968278
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 15:24 schreef X_X het volgende:
    ja jong.. vooral zelf doen
    ik denk niet dat ze voor jan-piet-hinne-kont zulke maatregelen treffen
    Zouden huisartsen echt een witte jas aanhebben omdat dat helpt voor een betere genezing?

(verder, wat vonkenboer zegt: asbest is OK, zolang je d'r niet in gaat zagen, breken, schuren of boren)
      zondag 12 maart 2006 @ 17:52:30 #17
    144151 dabrock99
    Snode Reur!
    pi_35970714
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 13:13 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Hallo, wakker worden, jullie zijn de volgende koper.

Laten verwijderen van dat spul gaat je duizenden euro's kosten. 5000 euro is niets. Ik zou met een aannemer gaan kijken hoe moeilijk dat spul te verwijderen is. Als het gaat om twee losse kokers, die je min-of-meer probleemloos uit je schoorsteenpijp kan tillen zou ik 't zelf doen. Als het een complexere constructie is: laten doen of laten zitten. Hou d'r wel rekening mee dat asbestverwijderen over tien jaar zeker niet goedkoper is geworden.

Anyway, wat je ook doet, vraag om een schatting van de verwijderingskosten, en trek dat van de koopprijs af. Hoewel ik vermoed dat 't daarvoor al te laat is.
    Ja, wij zijn idd de volgende koper. Duidelijk is al, dat het op zich geen kwaad kan. Aan de ene kant kun je denken: als het geen kwaad kan; niet moelijk doen. Het hoeft ern ooit weg; heeft ook geen echte functie meer, dus wat zou je moelijk doen? Ik zou er zelf mee kunnen leven, maar hoe zit dat bij de volgende verkoop?

Je geeft aan: 5000 is niets. Heb je er ervaring mee? Ben daar vooral benieuwd naar. Morgen zullen we informatie opvragen bij asbest-experts; we kunnen dan nog heus van de koop af (hebben we al wel gesjekt), maar nu al goede info is prettig.

Groet
    Daniel
    pi_35971190
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 17:52 schreef dabrock99 het volgende:
    Ik zou er zelf mee kunnen leven, maar hoe zit dat bij de volgende verkoop?
    Tsja, da's een gok.
    quote:
    Je geeft aan: 5000 is niets. Heb je er ervaring mee? Ben daar vooral benieuwd naar. Morgen zullen we informatie opvragen bij asbest-experts; we kunnen dan nog heus van de koop af (hebben we al wel gesjekt), maar nu al goede info is prettig.
    Ik heb er nog geen echte ervaring mee, maar in mijn appartement (bouwjaar midden '50) was 't gebruikelijk om asbesten standleidingen te gebruiken.Heb je geen last van, totdat zo'n ding ergens barst en gaat lekken. Loodgieters die dan komen gaan dan heel zorgelijk kijken, en willen eigenlijk meteen weer vertrekken. Ze konden er bij mij omheen werken zonder erin te hoeven zagen ofzo, dus dat was dan weer mazzel, maar ze vertelden me wel dat 't de kosten van het verwijderen van zo'n pijpje 'beginnen bij zo'n 3000 euro, en het dubbele is niks'. Let wel: in mijn geval zou dat niet veel meer zijn dan de zaag zetten in een vrij toegankelijke afvoerpijp van een meter (dikte ~20cm), en die af te voeren.

't gebeurt niet vaak dat bouwvarkens hun collega's beschuldigen van maffiose praktijken...
    pi_35974517
    wat een prijzen
    pi_35982057
    Voor asbest verwijdering moet je sowieso een sloopvergunning aanvragen bij de gemeente. Anders kun je afval niet eens aanbieden bij de stort. Bij ons was het destijds zo dat als de gemeente inschat dat het asbest kan breken/scheuren, je het niet zelf mag doen. In de praktijk krijg je zo ongeveer alleen een vergunning voor asbest dakbeplating en dergelijke, hetgeen er in een geheel vanaf komt.

Dat gezegd hebbende, er wordt vaak wel een hoop poeha gemaakt over asbest verwijdering. Asbestverwijderingsbedrijven maken daar handig gebruik van (als het gaat om $$$). Wat niet wil zeggen dat het niet gevaarlijk zou zijn. Wij hebben destijds een afspraak kunnen maken met een zelfstandig werkende asbestverwijderaar, die ons van advies heeft voorzien en ook e.e.a. voor ons heeft afgevoerd volgens de regels.

Als je in regio Nijmegen woont, moet je maar ff een mailtje naar mijn msn-adres doen, dan kan ik je de adresgegevens van die man wel doorgeven.
      maandag 13 maart 2006 @ 09:06:08 #21
    100857 lordmedelo
    ondergedoken
    pi_35982592
    Als je die schoorsteen niet gebruikt, en de pijp is ingemetseld, dan liet ik het lekker zitten. Kan helemaal geen kwaad namelijk. Zolang je er inderdaad maar niet in gaat zagen ofzo.
    Van die sloopvergunning wat hierboven gezegd wordt, is volgens mij plaatselijk bepaald.

Bij ons heeft de aannemer het gewoon verwijderd. Omdat het er ook echt uit moest. De hele haard ging er namelijk uit.
    Inderdaad, in een vuilniszak, tapeje eromheen en bij het stort afleveren als asbest (ja, daar betaal je dus extra voor, maar je kunt het moeilijk in je tuin laten rondslingeren ofzo).
    Het moet dus wel apart ingeleverd worden.
    Tip: Gooi nooit asbest op je puincontainer, want dan ga je betalen voor het afvoeren van een container asbest ipv een container puin. En dat is aanmerkelijk duurder.
    Een toevallige passant, wordt soms ineens irritant.
      maandag 13 maart 2006 @ 09:18:22 #22
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_35982779
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 16:03 schreef Automatic_Rock het volgende:
    IK zou het gewoon laten zitten.., het kan daar geen enkel kwaad
    Ja of profesioneel laten verwijderen
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_35989165
    Ik weet niet of je de pijp wilt verwijderen, of juist wilt vervangen voor een nieuwe pijp, want houdt er dan rekening mee dat een dubbelwandig rvs schoorsteenkanaal ook allesbehalve goedkoop is.

Wat betreft dat asbest, je kan makkelijk zelf het spul verwijderen, gewoon zorgen voor een goed mondkapje, en een goed pak (bijv een spuitoveral)
    en dan nog, van één keertje asbeststof inademen krijg je nog niet direct kanker, roken is gevaarlijker voor je.
    pi_35994874
    quote:
    Op maandag 13 maart 2006 13:42 schreef Gurb het volgende:
    ...
    van één keertje asbeststof inademen krijg je nog niet direct kanker, roken is gevaarlijker voor je.
    En het probleem is dus dat dat nou juist niet waar is. Geloof je me niet? Bel TNO in Rijswijk maar, daar zitten een paar asbestdeskundigen die het je precies kunnen vertellen. Asbestvezels blijven je hele leven in je longen zitten en gaan er echt nooit meer uit. Ze blijven bovendien kankerverwekkend.
    pi_35995111
    Je krijgt sowieso kanker van abest, maar de vraag is of je eerder dood gaat aan andere dingen dan aan mesothelioom.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')