abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 maart 2006 @ 03:18:05 #1
91333 displission
||stockpile wierrook || +30 :)
pi_35959026
Het lijkt me leuk om hier een topic te maken over chakra's, de energiecentra van het lichaam. Ze worden ook wel door helderzienden waargenomen als draaiende wielen op ons (fijnstoffelijke) energielichaam. Ze zijn in een bepaald patroon over het lichaam verdeeld en corresponderen met een aantal bijbehorenende lichaamsfuncties. Eventuele energieblokkades in de chakra kunnen leiden tot allerlei lichamelijke klachten.

afbeelding 1

Op de eerste afbeelding zie je de zeven chakra's. Je ziet ook dat dit de houding is van iemand die yoga beoefent. Een van de essentiele uitgangspunten van yoga is:

Moge allen gelukkig zijn
Mogen allen in vrede leven

In het stelsel van de yoga zijn er vijf categorien waarin je de geestestoestanden kan indelen ik behandel ze hieronder kort:

1. Autisme: toestand waarin men noch het geduld heeft, noch de intelligentie om een bovenzintuigelijk object te beschouwen als dusdanig. Men is dan niet in staat over een subtiel beginsel na te denken en het te bevatten. Soms kan de geest zich in dit stadium concentreren maar dat is niet de yogische concentratie.
2.Verbijstering: Als voorbeeld wil ik iemand geven die helemaal opgaat in zijn welvaart of zijn gezin. De geestestoestand wordt geheel in beslag genomen door een zaak die verband houdt met de zintuigen en men is niet langer in staat over subtiele beginselen na te denken.
3. Rusteloosheid: De meeste mensen die zich wijden aan een spiritueel leven hebben een dergelijke geest..een geest die soms kalm en soms in beroering is.Tijdelijk tot rust komen kan maar de staat is niet bestendig. In deze staat is het onmogelijk de toestand van verlossing te bereiken omdat afleiding de kop opsteekt wanneer de concentratie ophoudt.
4.Gerichtheid op een punt: Dit is een geestestoestand waain bij het vervagen van een gedachte een volgenden de gedachte de voorgaande opvolgt. Wanneer het opeenvolgen van deze gedachten het geval is zegt men dat de geest "op 1 punt" is gericht. Geleidelijk wordt dit een gewoonte van de geest..aanvankelijk in het wakende bewustzijn en daarna ook in de droomtoestand. Wanneer men gelukzaligheid bereikt in dit stadium kan men verder gaan naar verlossing.
5. Onderdrukking: toestand die verstoken is van gedachten. Door de beeindiging van het denken voortdurend te oefenen gaat men werkelijk begrijpen dat de wereld van namen en vormen slechts een voortbrengsel is van de geest.

Normaal gesproken functioneerd de geest in drie verschillende toestanden:
-wakende bewustzijn
-droombewustzijn
-diepe slaap

Er is nog een toestand en die is het interessants vind ikzelf:
de vierde dimensie. Turiya, de toestand van onbewust bewustzijn. Deze toestand wordt ook wel de "veranderde bewustzijnstoestand" genoemd. De bewsute geest wordt onderdrukt terwijl er toch volledig bewustzijn is.

Om heel even het een en ander wat in te korten en tevens het doel van dit topic..misschien zijn er hier mensen die hier helemaal in opgaan, in dit yoga gebeuren..we zouden hier misschien een kleine cursus kunnen starten. Ik zou hier heel graag aan mee willen werken en met mij misschien een hele hoop anderen..de houding weten we al..: gekruisde benen en de handen al leunend op de benen naar boven en een o makend. Het schijnt dat men dan op de ademhaling gaat letten en geluiden gaat maken.

Ik had nog een plaatje van de hersenen, hun functies en de relatie met de chakra's.

afbeelding 2

Koendalini
Het schijnt dat je voor het wekken van de koendalini je lichaam moet reinigen..het gaat zelf zo ver dat men een bamboestok 4 cm in de anus moet duwen terwijl men in een bad zit waar het water tot de tot de navel staat. Ook het reinigen van ogen en buik en de keel is bijv. een vereiste. Dit is absoluut noodzakelijk maar er zijn waarschijnlijk en naar mijn mening ook andere manieren om de koendalini stroom te bereiken. Kundalinie is de kracht die het gevolg is van positieve en negatieve ionen in het lichaam. Deze fusie die op het 7e zetel plaatsvind vernietigd de dualiteit van de geest en schept verlichting. Wie deze toestand ervaart bereikt het ongedeelde bewustzijn en wordt verlicht. Deze toestand is naar mijn mening tevens met drugs te bereiken. De ware yogi steekt de oceaan van geboorte, ziekte, ouderdom en de dood over. Dit is de hoogste staat die men kan bereiken.

afbeelding 3

Ik doe een beroep op degene die hier meer verstand van hebben..zelf ben ik bezig met een boek te lezen hierover..maar het lijkt me een goed plan als een meester op dit gebied ons helpt. Ik verwacht dat hier iemand zit die er veel verstand van heeft dus vandaar mijn oproep. Help vele van ons een staat van verlichting te bereiken door eventuele praktsiche voorbeelden.

Eventuele aanvullende informatie betreffende dit onderwerp mag men hier ook kwijt.

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
* displission maakt geluid van zoemende bij

[ Bericht 0% gewijzigd door yvonne op 12-03-2006 08:06:10 ]
een heks zorgt altijd voor een goede zak appels..twee groene en een bruine..zorg er als heks voor dat er een mooie rode in het midden legt en dat deze als eerste wordt gepakt omdat hij er smakelijk uitziet..Sluit het gesprek af met: eet smakelijk
pi_35960920
Ik ben geen meester hierin, heb alleen enkele boeken gelezen en een korte curcus van een half jaar gevolgd.
Vind het in ieder geval heel interssant en blijf dit topic ook zeker volgen
Met twee voeten op de grond kom je geen stap verder.
pi_35961251
Heel interssante uitzending over Chakra's, van sept >Ned 1 (realplayer)
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)nding/bb.20050911.rm
  maandag 13 maart 2006 @ 12:32:26 #4
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_35986979
quote:
Op zondag 12 maart 2006 03:18 schreef displission het volgende:

Normaal gesproken functioneerd de geest in drie verschillende toestanden:
-wakende bewustzijn
-droombewustzijn
-diepe slaap

Er is nog een toestand en die is het interessants vind ikzelf:
de vierde dimensie. Turiya, de toestand van onbewust bewustzijn. Deze toestand wordt ook wel de "veranderde bewustzijnstoestand" genoemd. De bewuste geest wordt onderdrukt terwijl er toch volledig bewustzijn is.
Chakra's, Verlichting en trainigen staan open voor vele verschillende vormen van aanpak en interpretatie. Vooral onder de Yoga interpretaties bestaat veel verschillen. De Turiya Yoga is bijvoorbeeld alweer een versimpelde versie van de Hinustaanse Filosofie "Turiya".
Ik hou dan ook in mijn post een andere interpretatie aan, die wel enorm overeenkomt met Turiya. Bijvoorbeeld namelijk "veranderde bewustzijnstoestand" als Universeel Bewustzijn. Een staat van bewustzijn waarbij de "ego" (Seperate Selfish Self) onderdrukt wordt en de geest zich vult met bewustzijn van Eenheid (Universal Consciousness). In die staat spreekt men van een verlicht persoon (Enlightened Being).

Termen zoals 'vierde dimensie' ben ik ziek. Dit voornamelijk omdat ze over het hele internet al vaak gebruikt worden en vaak nog verkeerd ook (als in: "In 2012 gaan we naar de vijfde dimensie" en dergelijke bullsh!t.)

Jij veranderd. Jouw 'being', jouw bewustzijn... niet de dimensie
Het is gewoon een staat waarbij de vibratie van ons (je) bewustzijn zodanig getrained en gestimuleerd is, dat hij een hogere vibratie aanneemt en dus een hoger bewustzijn aangaat. (Oneness)
quote:
...de houding weten we al..: gekruisde benen en de handen al leunend op de benen naar boven en een o makend. Het schijnt dat men dan op de ademhaling gaat letten en geluiden gaat maken.
positie&ademhaling
De Lotuspositie is een goede positie. Het houdt de rug recht en omdat het enigzins een onnatuurlijke zitvorm is, blijf je bewust van je houding. Dit helpt de concentratie.
Je kan ook liggend mediteren, maar men valt dan vaak in slaap

Met een rechte rug en diepe ademhaling worden chakra's gestimuleerd om uit de zuurstof meer energie op te wekken. De toevoer is door de rechte rug beter.

IN: verse, nieuwe en geladen zuurstof, vol met energie van je eigen auro en omgeving. Visualiseer de snelle vibratie van de zuurstof terwijl je het inademt.
UIT: zwakke, oude en ongeladen energie en gas. Visualiseer hoe je al de goede zuurstof uit de lucht hebt gehaald en alleen de waardeloze lucht uit je lichaam laat ontsnappen.

geluiden
Adem haalt men via de longen binnen. Je stem is niets anders dan lucht dat weer uit de longen geduwt wordt. Omdat je stembanden hierbij vibreren, komen er geluiden. En Voila, men praat.
Vibratie is het sleutelwoord als het aankomt om meditatie. De wetenschap praat ook eindelijk over vibrerende energie als de opmaak van het universum. (stringtheorie etc) Metafysica houdt dat al decennia aan.

Het maken van geluiden tijdens mediteren (of Yoga) is niet voor niets. Men gebruikt zo'n Mantra voor concentratie, zelfprogrammering en stimulatie.

Laten we bijvoorbeeld even kijken naar displisson's geluidjes:
quote:
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
* displission maakt geluid van zoemende bij
De meest bekende 'mantra' is het ge-'ohmmmm...' zoals dat van displission.
Geschreven is dit "AUM" en deze wordt door velen verkeerd uitgesproken.

Het bestaat uit 3 delen.
Eerst spreekt men de A, welke de stembanden doet laten trillen op een hoge frequentie.
Daarna krijg je de U, welke de stembanden laat overgaan van een hoge frequentie naar de lagere frequenties.
Daarna krijg je de M, ofwel de lagere frequenties. Hierbij voel je de 'bass' in je stem en hoe lager je deze krijgt hoe beter.

Dit uitspreken volgt het uitademen van de lucht. Het is de bedoeling dat je het woord als 'gids' gebruikt voor hoe je je adem laat gaan. De uitgaande lucht bevat niks meer. Al het goede is er uitgehaald door je lichaam. Je zou bijna de mantra een gebedje kunnen noemen voor de dode lucht die je terug de wereld in stuurt.

Door de uitgaande lucht te laten vibreren volgens een Mantra, stimuleert ook het lichaam. Het wordt ook een vorm van healing genoemd, aangezien je je negatieve gedachten en vibraties ermee uitademt. Omdat men alles ziet als vibratie (materie, lucht, organisme) kan men hiermee ziektes uit het lichaam laten verdwijnen.
quote:
Koendalini
Het schijnt dat je voor het wekken van de koendalini je lichaam moet reinigen..het gaat zelf zo ver dat men een bamboestok 4 cm in de anus moet duwen terwijl men in een bad zit waar het water tot de tot de navel staat. Ook het reinigen van ogen en buik en de keel is bijv. een vereiste. Dit is absoluut noodzakelijk....
Noodzakelijk is het gelukkig niet. Wel aangeraden.
Het lichaam is als een machine. Likte it or not. Stress, zenuwen en al die shit kan de energieloop van de chakra's verstoren en/of ophopen/stoppen.
Als iemand de Kundalini aanspreekt met dit soort energieophopingen in zich, dan worden ook die 'opgeladen' en gestimuleerd. Dit heeft vaak een bedwelmend gevoel als gevolg. Men kan er bij flauwvallen. Ook voelt je soms de druk niet in je hoofd/bewustzijn, maar in je lichaam. zware benen, borststeekjes, pijnlijke onderrug.

Vasten reinigt het lichaam, maar is niet noodzakelijk. Je lichaam kan zichzelf repareren, zonder dat je er bewust mee bezig hoeft te zijn. Wondjes sluiten zich vanzelf met nieuwe huid, net als dat ontstressen en kalmte (door meditatie) de 'negatieve' energie wegwerkt.

Vasten is wel een pré voor het lichaam. Er zijn veel giftige stoffen aanwezig in het lichaam die op geen betere manier gescheiden kunnen worden als met vasten (of waterdieet). Doe dit wel met mate. Een dik persoon die nog nooit gevast heeft, hoeft niet een maand zonder eten te gaan. Bouw 't langzaam op. 2 dagen vasten is beter dan geen dagen vasten.
quote:
maar er zijn waarschijnlijk en naar mijn mening ook andere manieren om de koendalini stroom te bereiken. Kundalinie is de kracht die het gevolg is van positieve en negatieve ionen in het lichaam. Deze fusie die op het 7e zetel plaatsvind vernietigd de dualiteit van de geest en schept verlichting. Wie deze toestand ervaart bereikt het ongedeelde bewustzijn en wordt verlicht. Deze toestand is naar mijn mening tevens met drugs te bereiken. De ware yogi steekt de oceaan van geboorte, ziekte, ouderdom en de dood over. Dit is de hoogste staat die men kan bereiken.
Er is een specifieke Kundalini-training. Daarmee voel/merk/krijg je de Kundalini, maar verdwijnt deze ook weer uit het lichaam nadat de positie gebroken wordt.
De Kundalini staat log van Yoga of van Meditatie. Zolang men zich op het correcte pad voor Verlichting bevindt kan Kundalini ook gegeven worden, zonder dat je je er op richt.

Net zoals er veel Yoga vormen zijn, zijn er veel Kundalini interpretaties. Zo is Kundalini bijvoorbeeld ook de 'kracht/energie' die los komt in het lichaam wanneer de 7e (Crown) Chakra ontgrendeld is. Dit wordt in de oude literatuur en kunst weergegeven als een kroon (of gouden cirkel) rondom het hoofd. Engeltjes en Jezusjes hebben deze ook vaak.
Het ontvangen van deze energie veranderd veel dingen. Het beëindigt je zelf-geörienteerde en zelfzuchtige kijk op de wereld en wordt één met een hogere vorm van bewustzijn. Hierin bestaat geen 'ik' meer, maar alleen het goede van alles.
quote:
Ik doe een beroep op degene die hier meer verstand van hebben..zelf ben ik bezig met een boek te lezen hierover..maar het lijkt me een goed plan als een meester op dit gebied ons helpt. Ik verwacht dat hier iemand zit die er veel verstand van heeft dus vandaar mijn oproep. Help vele van ons een staat van verlichting te bereiken door eventuele praktsiche voorbeelden.
All paths lead to Enlightenment.

Bewustzijn is als een berg. Iedereen beklimt deze berg op zijn manier. Net als een piramide, heeft de berg 4 zijdes. Life (Leven), Mind (Geest), Body (Lichaam) en Thought (Gedachte).
Allen leiden tot Eén. Je hoeft niet te mediteren, maar dit helpt je geest met het begrijpen. Voor een sporter is zijn sport ook vaak al een meditatie. Kijk naar je leven en vraag je af: Wanneer voel ik mij het minst zelfgeorienteerd en zelfzuchtig. Als dit op de tennisbaan of het hockeyveld is, dan kun je dit vast samenbrengen met een enigzins gevoel van gezonde voldoening. Waar krijg jij je 'high on life' van?
(Valkuil: sex is geen high on life, maar lichamelijke bevrediging. Je voelt dan chemicalien in je lichaam. dergelijke sex is zelfzuchtig en de reden waarom celebaatschap uiteindelijk in sommige religie is opgenomen.)
quote:
Eventuele aanvullende informatie betreffende dit onderwerp mag men hier ook kwijt.
Enlightenment is niet bedoeld voor mensen die denken ermee te kunnen genieten van speciale krachten of ontwaakte vermogens.
¡ Experience Everything !
  dinsdag 14 maart 2006 @ 09:34:26 #5
29347 RickySway
Make your life Sway
  dinsdag 14 maart 2006 @ 15:37:03 #6
91333 displission
pi_36024837
echt een superbijdrage Ricky Sway..dit zal goed van pas komen! THX
een heks zorgt altijd voor een goede zak appels..twee groene en een bruine..zorg er als heks voor dat er een mooie rode in het midden legt en dat deze als eerste wordt gepakt omdat hij er smakelijk uitziet..Sluit het gesprek af met: eet smakelijk
  woensdag 15 maart 2006 @ 10:55:17 #7
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_36048760
no problem.
alleen jammer dat er zo weinig posts gemaakt worden hier

Mochten er algemene vragen over meditatie, aura's en chakra's zijn dan lees en beantwoord ik die ook graag!
pi_36049234
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 10:55 schreef RickySway het volgende:
no problem.
alleen jammer dat er zo weinig posts gemaakt worden hier

Mochten er algemene vragen over meditatie, aura's en chakra's zijn dan lees en beantwoord ik die ook graag!
Wil je dan iets vertellen wat er kan gebeuren wanneer er bepaalde chakra's geblokkerd zijn?
Met twee voeten op de grond kom je geen stap verder.
  woensdag 15 maart 2006 @ 15:59:17 #9
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_36059043
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 11:12 schreef Lilith-Wicca het volgende:
Wil je dan iets vertellen wat er kan gebeuren wanneer er bepaalde chakra's geblokkerd zijn?
Chakra's zijn geen fysieke onderdelen van je lichaam. De chakra's én de blokkades zijn dan ook spiritueel (of: "in je gedachtengangen verwerkt", mocht je het woord spiritueel irritant vinden), maar ze staan niet LOS van je lichaam.

Chakra's ondervinden interactie met het lichaam via het zenuwstelsel en het endocrine systeem. Dit laatste is een complex geheel van chemische signalen en boodschappen dat controle uitoefent op vele directe en levenslange lichaamsreacties en lichaamsfuncties.
Enkele voorbeelden hiervan zijn: temperatuurwisselingen, honger, angst, behoefte aan groei of andere stimulansen etc.

Ieder van de 7 Chakra's is verbonden met één van de zeven endocrine klieren in je lichaam én met een samenkomende groepering aan zenuwen (plexus). Ieder van deze 7 groepen heeft zo bepaalde functies voor een bepaald deel van je lichaam.

Alles dat je ervaart met je zintuigen, al je waarnemingen, al je mogelijke staten van bewustzijn... alles dat mogelijk is voor je om te ervaren, kan onderverdeeld worden in 7 categorieën. Elke categorie kan weer in verband gebracht worden met een bepaalde chakra.

Het is dus belangrijk om te begrijpen dat Chakra's niet alleen bepaalde delen van je fysieke lichaam vertegenwoordigen, maar ook bepaalde delen van je bewustzijn. Omdat Chakrablokkades vrijwel altijd het resultaat zijn van invloeden die stromen uit het bewustzijn, ga ik daar dan ook op in.

Als je spanningen voelt in je bewustzijn, 'voel' je dit ook in de chakra die in verband staat met dat bepaalde deel van je bewustzijn dat de stress ervaart. Ook voel je dit in het lichamelijke deel dat ermee in verbinding staat. Dus WAAR je de stress voelt hangt af van WAAROM je de stress voelt. De spanning in de chakra wordt door de blokkade van alle energie opgemerkt door je zenuwstelsel, welke vervolgens zenuwimpulsen verstuurd naar het deel van 't lichaam dat door die plexus beheert wordt. Als dit een langere tijd aan blijft houden, of in intensiteit opbouwd word deze negatieve energie te veel en ga je ze merken op fysiek niveau. (sommige vormen van hoofdpijn bijvoorbeeld)

Er zijn enorm veel verschillende interpretaties voor de functies van individuele chakra's en vooral hun namen. Ik ga hierom ook niet te diep in op de individuele werking van chakra's. Naar mijn mening kunnen chakra's voor ieder persoon verschillen. Ieder lichaam heeft zijn eigen DNA code. Wie weet heeft iedere ziel wel zijn eigen Chakratonen ofzo.....

dus in 't kort:

De eerste Chakra
Kleur: rood
Lokatie: onderaan je ruggegraat
Verbonden met: oerinstinct (overlevingsinstinct) en onze mogelijkheid tot het gronden op de fysieke laag.
Blokkade manifesteert zich als: paranoïde gedrag, terughoudendheid, andere vormen van verhoogde weerbaarheid. (prikkelbaar gedrag)

De tweede Chakra
Kleur: Oranje
Lokatie: net onder de navel
Verbonden met: sexuele capaciteit en voortplantingscapaciteit
Blokkage manifesteert zich als: emotionele problemen (overgevoeligheid) en schuldgevoelens op sexueel gebied.

De Derde Chakra
Kleur: Geel
Lokatie: net boven navel
Verbonden met: lever en galblaas
Blokkage manifesteert zich als: Assertiviteit en moeite met beslissingen nemen, Haat en het gevoel een slachtoffer te zijn.
* derde chakra wordt ook vaak als solar plexus gezien. Dit is een grote misconceptie. de solar plexus gaat over de distributie van zenuwen en staat los van de 3e chakra.

De Vierde Chakra
Kleur: Groen
Lokatie: Hart
Verbonden met: Liefde
Blokkage manifesteert zich als: problemen met immuunsysteem, hartklachten, tekortschieten aan meelijden, compassie, liefde.

De Vijfde Chakra
Kleur: Blauw
Lokatie: Keel
Verbonden met: creativiteit en communicatie
Blokkage manifesteert zich als: laryngitis, zere keel, problemen met communiceren met anderen, "writer's block", fantasieloosheid (of hoe je dan ook een afname in craetiviteit noemt)
*stotteren is niet persé een gevolg van een Chakrablokkage. Veel boeken over spirituele healing claimen dit wel, maar het is niet bewezen. stotteren staat wel vaak in verband met de ademhaling.

De Zesde Chakra:
Kleur: Paars
Lokatie: Tussen de wenkbrauwen.
Verbonden met: Intuitie, "Awareness", Empathie
Blokkage manifesteert zich als: oogproblemen, overgevoeligheid voor licht, problemen met neus of neusholtes.
*deze chakra wordt ookwel het 'derde oog' genoemd. In de symboliek staat deze dan ook altijd voor een verhoogd gevoel

De Zevende Chakra
Kleur: Wit
Lokatie: Top van het hoofd / boven het hoofd
Verbonden met: universum
Blokkage manifesteert zich als: psychologische problemen
*Eenmaal volledig actief levert de Zevende chakra de zgn. "Christ Consciousness". Hierbij overtreft het sprirituele de belichaming van de geest. Men zegt van de Buddha dat hij dit niveau gehaald heeft. Zie deze chakra als het koppelingspunt tussen je ziel (in 't lichaam) en het hoogste niveau van bewustzijn. Op dit allerhoogste niveau bevind men zich niet in een individuele staat, maar in Eénheid met het Universum. (State of Oneness)
Deze interpretatie geldt voor zo ongeveer alle interpretaties van gedetailleerde Chakrasystemen die bestaan.
  woensdag 15 maart 2006 @ 16:50:00 #10
8372 Bastard
Persona non grata
pi_36060676
Mooi topic, ik zocht laatst ook al iets over Chakra's en hoe er mee te werken. De OP komt me trouwens heel bekend voor uit een boek wat ik onlangs heb aangeschaft, maar kreeg al snel het idee dat het een studieboek was voor de Yogi eigenlijk, vrij pittig in ieder geval.
The truth was in here.
  zondag 19 maart 2006 @ 21:15:54 #11
116894 AlttC
Weet het toch wel beter.
pi_36180473
Als ik de blokkades mag geloven zijn op mijn vierde chakra na allen geblokkeerd. Ik wist niet dat die dingen zo veel invloed op je chakra's zouden kunnen hebben. Zou je nu ook kunnen zeggen dat je spiritueel niet veel kunt groeien als bijna alle chakra's geblokkeerd zijn?

Erg interessant topic overigens.
The best thing about the truth is that you can make it up...
  maandag 20 maart 2006 @ 17:37:39 #12
91333 displission
pi_36205452
alttc groei zit in alles--> zie ook de woorden die je hier typt
pi_36206985
quote:
Koendalini
Het schijnt dat je voor het wekken van de koendalini je lichaam moet reinigen..het gaat zelf zo ver dat men een bamboestok 4 cm in de anus moet duwen terwijl men in een bad zit waar het water tot de tot de navel staat. Ook het reinigen van ogen en buik en de keel is bijv. een vereiste. Dit is absoluut noodzakelijk maar er zijn waarschijnlijk en naar mijn mening ook andere manieren om de koendalini stroom te bereiken. Kundalinie is de kracht die het gevolg is van positieve en negatieve ionen in het lichaam. Deze fusie die op het 7e zetel plaatsvind vernietigd de dualiteit van de geest en schept verlichting. Wie deze toestand ervaart bereikt het ongedeelde bewustzijn en wordt verlicht. Deze toestand is naar mijn mening tevens met drugs te bereiken. De ware yogi steekt de oceaan van geboorte, ziekte, ouderdom en de dood over. Dit is de hoogste staat die men kan bereiken.
logischer zou ik vinden als schoon van geest zijn(losmaken van alle ego-gedachten) meer een vereiste is, eerder dan je lichaam wassen.

*denkt hierbij ook aan een passage uit de bijbel, waar Jezus boos wordt als hij tegen gehouden wordt bij het naar binnen gaan van een tempel. De bewaarder zegt, jullie zijn niet rein, was eerst je handen en je voeten. waarop Jezus een antwoord geeft als: Jij huichelaar, wie zegt dat wij niet rein zijn enkel omdat we onze handen en voeten niet gewassen hebben, terwijl jou geest onrein is omdat het zich bezig houdt met allerlei niet-gezonde ego gedachten.*
pi_36208915
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:32 schreef RickySway het volgende:
(Valkuil: sex is geen high on life, maar lichamelijke bevrediging. Je voelt dan chemicalien in je lichaam. dergelijke sex is zelfzuchtig en de reden waarom celebaatschap uiteindelijk in sommige religie is opgenomen.)
Dat ben ik niet geheel met je eens. Het celibaat is er heel simpel omdat sexuele verlangens nu eenmaal afleiden van het bestuderen en beoefenen van religie.

Sex hoeft helemaal niet verkeerd te zijn op het spirituele pad. Sterker nog, ik geloof zelf dat als man en vrouw van gelijke spirituele ontwikkeling bij elkaar zouden zijn zij enorm van elkaar kunnen groeien. Mits er geen gehechtheid ontstaat natuurlijk, het moeten dan ook 2 individuen zijn van een ontwikkeld nivo maar ik geloof dat het wel zou kunnen bestaan. De middenweg: geen geheelonthouding en geen overdaad.

Ik geloof dat het lichaam en bijbehorende chakra's een uiting is van het zelf (persoonlijkheid of "ik", ego) en het zelf voortkomt uit bewustzijn. Zo zie ik chakra's: een systeem om het zelf in te delen. Hoe meer je er op gaat letten en zo de geestelijke processen een frame te geven kan er mee worden gewerkt en ten goede worden aangewend. Als de processen meer zichtbaar worden zijn deze beter te gebruiken.

Omdat het zelf een voorkeur heeft is het zelf verantwoordelijk voor de productie van chemicalieën. Als dat niet zo zou zijn dan zou dat betekenen dat het lichaam op elke willekeurige mogelijk sexuele partner reageert. Alhoewel dat een grappige wereld zou opleveren is het niet zoals het nu is (dat zou namelijk betekenen dat iedereen bi zou zijn). Het zelf, gevormd door cultuur, selecteert een partner en als deze voldoet aan alle kenmerken komen de chemicalien in het lichaam op gang (men wordt opgewonden, de voorbereiding op het paargedrag, het brein als zetel van bewustzijn geeft aanzet tot productie van allerlei lichamelijke stoffen). En net zo wordt het 2e chakra actiever.

Er zijn zo ook genoeg spirituele leringen die niet uitgaan van zelfzuchtige sex maar waar het wordt gebruikt voor spirituele groei. Waar ik wel bij moet zeggen dat er weinig zijn die man en vrouw werkelijk op gelijk vlak plaatsen trouwens. Zou het niet vreemd zijn dat als chakra leer wordt beoefend die uitgaat van het balanceren van de chakra's (incl. één speciaal voor sex) de beoefenaar tegelijk celibaat moet zijn?
pi_36216860
Mooi topic!

Al heb ik zelf niet zoveel toe te voegen
Aanrader boek misschien (al zullen vele die misschien wel kennen,) is het Chakraboek van Osho, waarin onder andere (ofcourse) chakra's belicht worden, 7 zeven lichamen en alles wat ermee in verband staat. Erg leuk en leerzaam
pi_36217064
Overigens heb ik zelf volgens mij ook wel onreine gedachten, al zijn dat meer mind-fucks soms , en die kundalini is volgens mij wel wat ontwaakt bij mij .

Ik geloof, voel of ben ergens van mening dat het, alles, constant een leerschool blijft.
Gezien je blijft leren en dus ook groeien. Misschien op een wat dieper vlak ofzo..

Fijn soms
pi_36217248
Nog een 1 post dan.

Gezien die gedachtes dus op zijn onspiritueels sucken, want voor de rest
En dát is een constante leerschool, het ego als een duiveltje, luister je ernaar of niet.

Dit voor het ego
pi_36218431
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:15 schreef AlttC het volgende:
Als ik de blokkades mag geloven zijn op mijn vierde chakra na allen geblokkeerd. Ik wist niet dat die dingen zo veel invloed op je chakra's zouden kunnen hebben. Zou je nu ook kunnen zeggen dat je spiritueel niet veel kunt groeien als bijna alle chakra's geblokkeerd zijn?
Erg interessant topic overigens.
Je groeit spiritueel naar boven toe, vermoed ik.
Stel je bent alleen, om toch sex aan te halen (en nee, ik heb het niet over mezelf, maar Osho haalt dit oa ook aan), met sex bezig, dan kan het zijn dat de solarplexus of bijbehorende chakra super overheerst, und so weiter.

Wat ik wel vreemd vind, is dat je met één chakra problemen kan hebben, te overheersend dus. Ik vermoed zelf dat dit bij mij bijv. mijn 1e chakra is. Maar hoe kunnen die bovenste of andere chakra's dan wel goed werken, of waarom die 1e? Heeft het met menselijkheid te maken, dat je moet overleven? Of dat het je daardoor goed met beide benen op de grond houdt?

Zo veel dingen, zo interessant, zo bizar ..
pi_36218686
Trouwens, en dat heb ik wel weer genoeg gepost voor vandaag, ze zouden per chakra oefeningen moeten/kunnen geven, sowieso zou het de gezondheidszorg wrs geen kwaad doen.

Herkennen waar iemand vast zit, en daarvoor oefeningen geven.
Zodat je verder kan en je per chakra naar boven toe werkt.

Goed plan, al zeg ik het zelf of bestaat zoiets al
  dinsdag 21 maart 2006 @ 03:34:09 #20
91333 displission
pi_36221634
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:34 schreef sweetgirly het volgende:
Trouwens, en dat heb ik wel weer genoeg gepost voor vandaag, ze zouden per chakra oefeningen moeten/kunnen geven, sowieso zou het de gezondheidszorg wrs geen kwaad doen.

Herkennen waar iemand vast zit, en daarvoor oefeningen geven.
Zodat je verder kan en je per chakra naar boven toe werkt.

Goed plan, al zeg ik het zelf of bestaat zoiets al
Nou, dan ga ik toch lekker verder

In de gezondheidszorg sweetgirly, goed idee van je. Momenteel staat het nog behoorlijk ver verwijdert van de GGZ instelling, maar ik ben van mening dat zoiets kan veranderen iid.

Persoonlijk heb ik zelf veel baat bij de reguliere zorg. Als je er eenmaal in "rondhangt" wordt je aardig snel geholpen vind ik. Misschien is het een toekomstvisie sweetgirly! Zelf ben ik behoorlijk lui(betreffende dit leren) en luister ik altijd heel goed naar wat mensen zeggen. Dat was vroeger wel anders. Als mijn vader bijv. wat zei ging dat het ene oor in en het andere weer uit, maar dat is nu gelukkig anders.

Zaken die ik jij-ik belangrijk vinden komen wel aan het licht hoor, daar niet van, maar er wordt te weinig naar geluisterd. Zo is mijn pa tegenwoordig hardhorend en heb ik hem daar zelfs laatst op moeten aanspreken. Het blijft je pa he
pi_36222673
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:58 schreef sweetgirly het volgende:
Nog een 1 post dan.

Gezien die gedachtes dus op zijn onspiritueels sucken, want voor de rest
En dát is een constante leerschool, het ego als een duiveltje, luister je ernaar of niet.

Dit voor het ego
exactly. ik geloof ook dat de mindfuck 666, op ieder individu van toepassing is.

666 (= materie) is ieder mens; omdat het brein zich zelf bezig houdt met het verkrijgen...... op iedere seconde van de dag (ipv 'zijn')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')