Wegens aanschaf van een nieuwe Volvo moet ik helaas afscheid nemen van m'n Volvo 440 GL uit 1989.
http://img388.imageshack.us/my.php?image=volvo10tv.jpgDat is 'm, alleen heeft 'ie nu geen velgen meer maar gloednieuwe wieldoppen.
http://img40.imageshack.us/my.php?image=volvo29mc.jpgAuto gaat weg zonder radio trouwens. Eventueel krijg je er een Philips autoradio bij waar een cd-wisselaar op aan te sluiten is.
![]()
Wat informatie over de auto:
- Volvo 440 GL 1.7 (carburateur) uit 1989;
- 87 pk;
- heeft 179.000km gelopen (voor de leeftijd is dat erg weinig, en deze blokken halen met gemak de 3 ton wel);
- APK t/m 27 december 2006;
- centrale deurvergrendeling;
- metallic lak;
- trekhaak;
- hulpveren ivm de trekhaak (komt het rijgedrag ook zeer ten goede!);
- getint glas;
- in hoogte verstelbaar stuur;
- in hoogte en kantelbare verstelbare bestuurdersstoel;
- verstelling van lendesteunen op beide voorstoelen;
- in delen neerklapbare achterbank;
- middenarmsteun achter;
- de vorige eigenaar heeft er nieuwe speakers in gelegd;
- verder alle standaardopties;
- alle facturen aanwezig, de complete onderhoudshistorie is bekend van deze auto (die map is nog dikker dan de bijbel onderhand
![]()
).
Recent vervangen:
- auto heeft in december 2004 2 nieuwe voorbanden gekregen, evenals een nieuwe achterdemper, nieuwe bougiekabels en een grote beurt;
- zit een nieuwe startmotor in (juni 2005);
- nieuwe tachometerkabel, nieuwe teller (oude teller was kapot gegaan, nieuwe km-stand is ca 154.000, aantal echte km's is aantoonbaar, juni 2005);
- nieuwe kabelboom voor de radio;
- nieuwe electrische bekabeling voor het koelsysteem (augustus 2005);
- banden hebben nog zeer veel profiel (6mm ofzo);
- nieuwe wieldoppen, krasvrij!
- carburateur is opnieuw afgesteld;
- vorige week nieuwe dynamo gemonteerd (factuur aanwezig!!);
- gloednieuwe accu, die onderhoudsvrij is (ook sinds vorige week, factuur aanwezig!).
Enige wat nog op korte termijn vervangen moet worden is de distributieriem, ik weet niet wanneer dit voor het laatst gedaan is namelijk. Er zitten op de behuizing van de riem namelijk 2 stickers: eentje waarop vermeld staat dat deze bij ca 80.000km vervangen is, en de ander is helaas verweerd. Het kan zijn dat de riem dus helemaal niet vervangen hoeft te worden, maar bij twijfel is het altijd wel aan te raden. Geheel op eigen risico dus (wellicht zit er helemaal geen risico aan vast als deze inderdaad voor een 2e keer vervangen is
![]()
).
Het olieverbruik is minimaal (nooit olie bij hoeven te vullen, staat al tijden op Maximaal), het verbruik van de auto is in de winter 1 op 10 in stadsverkeer (1 op 11/11.5 gecombineerd), in de zomer circa 1 op 12 gecombineerd. 1 op 14 is haalbaar als je als een opa gaat rijden.
![]()
Omdat ik de auto afgelopen jaar heb laten voorzien van vele nieuwe onderdelen zal de volgende eigenaar weinig onkosten meer hebben aan de auto, bovendien zijn de onderdelen van een 440 spotgoedkoop: er is zéér makkelijk aan te komen (al dan niet via de sloop), en de techniek is zeer eenvoudig waardoor je weinig manuren kwijt bent bij een garage.
Voor de Fok!kers onder ons die een eigen bedrijfje hebben: deze auto is zeer goedkoop voor als auto van de zaak: hij is immers ouder dan 15 jaar, wat betekent dat 'ie volledig op de zaak te zetten is en de fiscale bijtelling tegen dagwaarde is. Hierdoor kan je alle onkosten zoals onderhoud en brandstof opvoeren als kosten, en kan je van alles de BTW terugvorderen! Goedkoper rijden kan haast niet!
Wegenbelasting per maand is 25 Euro, verzekering WA was ik 3 tientjes per maand voor kwijt (25 jaar, 1 jaar schadevrij bij een gemiddelde verzekeraar, via internet zijn wel goedkopere verzekeraars te vinden).
In de auto is nooit gerookt, geen slijtage in interieur, geen roest, harde bodem en rijdt geweldig!
Richtprijs is 400 Euro, of tegen elk aannemelijk bod. Auto is te bewonderen in Eindhoven.
![]()
De auto moet snel weg, anders ruil ik hem gewoon in op m'n nieuwe Volvo.