lijkt me niet zo verstandig....quote:Op zaterdag 11 maart 2006 21:41 schreef baskabel4 het volgende:
gewoon nul weglaten....1 en 2 en 3 en aarde aansluiten...
en dat valt niet onder je garantie, want je had het door een erkend instalateur moet laten aansluitenquote:Op zaterdag 11 maart 2006 21:34 schreef Fastermind het volgende:
Een oven wordt vaak aangesloten op een kookgroep. Dit zijn twee gekoppelde groepen met ieder 230V en een nuldraad.
Weet je wel zeker dat de overn op krachtstroom aangesloten moet worden en niet op 2 x fase + 2 x nul?
Uitproberen lijkt met niet de beste optie, het kan in ieder geval je oven beschadigen.
Yeah, right. Ik heb mijn gasoven laten aansluiten door de twee knullen van de mediamarkt, toen ze 'm in m'n keuken neer hadden gezet. Dacht je dat dat erkende installateurs waren?quote:Op zondag 12 maart 2006 13:19 schreef gateway het volgende:
en dat valt niet onder je garantie, want je had het door een erkend instalateur moet laten aansluiten
een gasoven met een stekker eraan en waar je de gassalng alleen maar aan hoeft te sluiten, mag je ook zelf doen....quote:Op zondag 12 maart 2006 13:28 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Yeah, right. Ik heb mijn gasoven laten aansluiten door de twee knullen van de mediamarkt, toen ze 'm in m'n keuken neer hadden gezet. Dacht je dat dat erkende installateurs waren?
Afgezien daarvan: volgens mij mag je nog aardig wat installateurs afbellen voordat je d'r een tegenkomt die dit soort kleine klusjes doet.
Neuh, iedere installateur wil best een kookplaat aansluiten.quote:Op zondag 12 maart 2006 13:28 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Yeah, right. Ik heb mijn gasoven laten aansluiten door de twee knullen van de mediamarkt, toen ze 'm in m'n keuken neer hadden gezet. Dacht je dat dat erkende installateurs waren?
Afgezien daarvan: volgens mij mag je nog aardig wat installateurs afbellen voordat je d'r een tegenkomt die dit soort kleine klusjes doet.
Ja, maar de garantie vervalt als hij verkeerd aangesloten is geweest dus ik vraag me af wat duurder isquote:Op zondag 12 maart 2006 16:12 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Neuh, iedere installateur wil best een kookplaat aansluiten.
Alleen de voorrijkosten - 1 uur werk maken het zo duur![]()
de oven zal vast wel op krachtstroom werken ja (aangezien daar een 5-polige stekker aan zit) maar weet je wel zeker dat je krachtstroom hebt?? als je maar 4 aders uit je krachtstroom groep ziet komen lijkt me dat dit een kookgroep is een geen krachtstroom groep.... Je hebt in je knutselhok krachtstroom vertel je...heb je dit al wel eens eerder gebruikt?? want dan zou je toch tegen hetzelfde probleem aangelopen moeten zijn lijkt me....quote:Op zaterdag 11 maart 2006 21:34 schreef Fastermind het volgende:
Een oven wordt vaak aangesloten op een kookgroep. Dit zijn twee gekoppelde groepen met ieder 230V en een nuldraad.
Weet je wel zeker dat de overn op krachtstroom aangesloten moet worden en niet op 2 x fase + 2 x nul?
Uitproberen lijkt met niet de beste optie, het kan in ieder geval je oven beschadigen.
als je de krachtstroom gebruikt voor verwarmingelementen, lasapparaten of motoren op 400 Volt dan loop je niet tegen dit probleem aan, zij hebben de nul niet nodig, ze werken met 400 volt (en niet 230 waaerbij een nu nodig is)quote:Op maandag 13 maart 2006 09:33 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
de oven zal vast wel op krachtstroom werken ja (aangezien daar een 5-polige stekker aan zit) maar weet je wel zeker dat je krachtstroom hebt?? als je maar 4 aders uit je krachtstroom groep ziet komen lijkt me dat dit een kookgroep is een geen krachtstroom groep.... Je hebt in je knutselhok krachtstroom vertel je...heb je dit al wel eens eerder gebruikt?? want dan zou je toch tegen hetzelfde probleem aangelopen moeten zijn lijkt me....
da's waar jaquote:Op maandag 13 maart 2006 09:36 schreef gateway het volgende:
[..]
als je de krachtstroom gebruikt voor verwarmingelementen, lasapparaten of motoren op 400 Volt dan loop je niet tegen dit probleem aan, zij hebben de nul niet nodig, ze werken met 400 volt (en niet 230 waaerbij een nu nodig is)
Ik zou het wel doen, maarjah....quote:Op maandag 13 maart 2006 09:42 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
da's waar ja
maar nog steeds blijf ik t een prutser vinden die dan die krachtstroomgroep heeft aangesloten....daar leg je dan toch standaard ook de nul bij?? of is dat een heel rare gedachte van me??
Kan, dan is het aanlegt voor apparaten in driehoek. Beetje dom voor een tientje meer materiaal trek je wel de NUL meteen mee en kun je zowel in ster alswel driehoek aansluiten en heb je geen beperkingen meer.quote:Op maandag 13 maart 2006 09:33 schreef kroegtijger het volgende:
de oven zal vast wel op krachtstroom werken ja (aangezien daar een 5-polige stekker aan zit) maar weet je wel zeker dat je krachtstroom hebt?? als je maar 4 aders uit je krachtstroom groep ziet komen lijkt me dat dit een kookgroep is een geen krachtstroom groep.... Je hebt in je knutselhok krachtstroom vertel je...heb je dit al wel eens eerder gebruikt?? want dan zou je toch tegen hetzelfde probleem aangelopen moeten zijn lijkt me....
Graag alleen reageren als je weet waar je het over hebt.quote:Op maandag 13 maart 2006 12:21 schreef dj_ko het volgende:
gewoon kabel kopen van 4 naar 5 polig
Niet.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 16:26 schreef wiegervd het volgende:
ik wil een oven aansluiten met een perilex steker en ik heb een vierpolige krachtstroom aanvoer. ik heb een kapje in de meterkast open geschroeft en daar gaan drie fasen en een aarde-draad de krachtstroom buis in. ik heb dus geen nul-fase in mijn krachtstroom ...?!?
hoe kan ik de vier snoertjes in de verlengsnoer aansluiten op een 5-polige perilex wcd zodat ik de oven aan kan sluiten?
wieger
exactly my thought....waarom zou je, als je zoiets gaat maken, niet meteen de NUL er ook bij proppen?? Ik vind t namelijk nogal schraal over komen om het niet te doen....quote:Op maandag 13 maart 2006 14:18 schreef tnimble het volgende:
[..]
Kan, dan is het aanlegt voor apparaten in driehoek. Beetje dom voor een tientje meer materiaal trek je wel de NUL meteen mee en kun je zowel in ster alswel driehoek aansluiten en heb je geen beperkingen meer.
ik ben der bang voor dat jouw oven WEL een nul nodig heeft aangezien een deel van de oven zoals de ventilatormotor / besturing/ klokje wel gewoon om 230 volt werken lijkt mij het absoluut niet handig om de oven aan te sluiten op alleen de drie fase`s. dan zet je 400 volt om onderdelen gebouwd voor 230 v.quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:18 schreef wiegervd het volgende:
ja waarom ligt die nul er niet, dat is toch logisch om te doen. de krachtstroom ligt er sinds 1972, voor een melkmachine. toen hebben ze bedacht dat het zo moest. ik heb hem vorig jaar gebruikt voor een cementsilo. dat werkte prima. De kabel loopt buiten door de grond dus iets er bij trekken gaat niet.
maar los van die gedane zaken.
ik hoor gateway zeggen dat verwarmingselementen geen nul gebruiken...
moet ik alleen nog uitzoeken of hij inderdaad op krachtstroom werkt of op een kookgroep
als je de krachtstroom gebruikt voor verwarmingelementen, lasapparaten of motoren op 400 Volt dan loop je niet tegen dit probleem aan, zij hebben de nul niet nodig, ze werken met 400 volt (en niet 230 waaerbij een nu nodig is)
quote:Op zaterdag 11 maart 2006 16:39 schreef Martijn_77 het volgende:
het aansluiten van een kookplaat luistert heel nauw met welke fase op welke draad wordt aangesloten
Voor ster-geschakelde elektromotoren is geen nul nodig.quote:Op maandag 13 maart 2006 14:18 schreef tnimble het volgende:
Kan, dan is het aangelegd voor apparaten in driehoek. Beetje dom voor een tientje meer materiaal trek je wel de NUL meteen mee en kun je zowel in ster alswel driehoek aansluiten en heb je geen beperkingen meer.
Voor direhoek geschakelde apparaten is geen nul nodig, voor driehoek kan het wel nodig zijn. (let vooral op de werkwoorden)quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:43 schreef Treinhomo het volgende:
Voor ster-geschakelde elektromotoren is geen nul nodig.
Bij verwarming elementen like een elektrische heater heb je geen nul nodig, omkdat alle 3 elementen dezelfde weestand een waarde hebben, daardoor is er geen stroom te teruggaat via de nul.quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:18 schreef wiegervd het volgende:
.
ik hoor gateway zeggen dat verwarmingselementen geen nul gebruiken...
moet ik alleen nog uitzoeken of hij inderdaad op krachtstroom werkt of op een kookgroep
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |