abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35942626
ik wil een oven aansluiten met een perilex steker en ik heb een vierpolige krachtstroom aanvoer. ik heb een kapje in de meterkast open geschroeft en daar gaan drie fasen en een aarde-draad de krachtstroom buis in. ik heb dus geen nul-fase in mijn krachtstroom ...?!?

hoe kan ik de vier snoertjes in de verlengsnoer aansluiten op een 5-polige perilex wcd zodat ik de oven aan kan sluiten?

wieger
pi_35942923
niet, je zult er een nul-draad bij moeten hebben...
  zaterdag 11 maart 2006 @ 16:39:49 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35942974
Op deze site staat wat meer info

En een belangrijke waarschuwing:
Indien uw technische kennis niet toereikend mocht zijn, laat deze aansluiting door een erkende installateur verzorgen.

Want het aansluiten van een kookplaat luisterd heel nauw met welke fase op welke draad wordt aangesloten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35942983
Je post is trouwens een beetje wazig, die laatste zin...welk verlengsnoer?die van de oven?ik dacht dat je oven een 5-polig snoer had...
Of heeft je oven een 4 polig snoer, en geen nul-draad nodig?
pi_35944573
ja verlengsnoer.. inderdaad wazig.
ik wil de oven eerst uitproberen in mijn werk/knutselhok. daar heb ik mijn krachtstroom aansluiting en een bijpassend snoer liggen. genutsel beperkt zich dus eerst tot de steker (female) aan de verlengsnoer (hoopte ik)
aan mijn oven zit een 5 polige perilex steker.
wieger
  zaterdag 11 maart 2006 @ 21:34:17 #6
65717 Fastermind
Anger is a gift
pi_35952793
Een oven wordt vaak aangesloten op een kookgroep. Dit zijn twee gekoppelde groepen met ieder 230V en een nuldraad.

Weet je wel zeker dat de overn op krachtstroom aangesloten moet worden en niet op 2 x fase + 2 x nul?

Uitproberen lijkt met niet de beste optie, het kan in ieder geval je oven beschadigen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 21:41:39 #7
114609 baskabel4
lastig plassen met erectie...
pi_35953121
gewoon nul weglaten....1 en 2 en 3 en aarde aansluiten...
Bas heeft gesproken...
  zondag 12 maart 2006 @ 13:16:15 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_35963622
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 21:41 schreef baskabel4 het volgende:
gewoon nul weglaten....1 en 2 en 3 en aarde aansluiten...
lijkt me niet zo verstandig....
  zondag 12 maart 2006 @ 13:19:49 #9
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_35963732
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 21:34 schreef Fastermind het volgende:
Een oven wordt vaak aangesloten op een kookgroep. Dit zijn twee gekoppelde groepen met ieder 230V en een nuldraad.

Weet je wel zeker dat de overn op krachtstroom aangesloten moet worden en niet op 2 x fase + 2 x nul?

Uitproberen lijkt met niet de beste optie, het kan in ieder geval je oven beschadigen.
en dat valt niet onder je garantie, want je had het door een erkend instalateur moet laten aansluiten
pi_35963967
quote:
Op zondag 12 maart 2006 13:19 schreef gateway het volgende:
en dat valt niet onder je garantie, want je had het door een erkend instalateur moet laten aansluiten
Yeah, right. Ik heb mijn gasoven laten aansluiten door de twee knullen van de mediamarkt, toen ze 'm in m'n keuken neer hadden gezet. Dacht je dat dat erkende installateurs waren?

Afgezien daarvan: volgens mij mag je nog aardig wat installateurs afbellen voordat je d'r een tegenkomt die dit soort kleine klusjes doet.
  zondag 12 maart 2006 @ 16:09:52 #11
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_35967728
quote:
Op zondag 12 maart 2006 13:28 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Yeah, right. Ik heb mijn gasoven laten aansluiten door de twee knullen van de mediamarkt, toen ze 'm in m'n keuken neer hadden gezet. Dacht je dat dat erkende installateurs waren?

Afgezien daarvan: volgens mij mag je nog aardig wat installateurs afbellen voordat je d'r een tegenkomt die dit soort kleine klusjes doet.
een gasoven met een stekker eraan en waar je de gassalng alleen maar aan hoeft te sluiten, mag je ook zelf doen....

maar zodra je zelf gaat prutsen met 3 fasen en een aarde, terwijl je over 3 fasen een NUL en aarde (of 2 fasen en 2x de nul en aarde)nodig heeft, dan is dat heel wat anders!
  Moderator zondag 12 maart 2006 @ 16:12:21 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_35967810
quote:
Op zondag 12 maart 2006 13:28 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Neuh, iedere installateur wil best een kookplaat aansluiten.
Alleen de voorrijkosten - 1 uur werk maken het zo duur
  maandag 13 maart 2006 @ 09:14:29 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35982713
quote:
Op zondag 12 maart 2006 16:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Neuh, iedere installateur wil best een kookplaat aansluiten.
Alleen de voorrijkosten - 1 uur werk maken het zo duur
Ja, maar de garantie vervalt als hij verkeerd aangesloten is geweest dus ik vraag me af wat duurder is
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35982996
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 21:34 schreef Fastermind het volgende:

de oven zal vast wel op krachtstroom werken ja (aangezien daar een 5-polige stekker aan zit) maar weet je wel zeker dat je krachtstroom hebt?? als je maar 4 aders uit je krachtstroom groep ziet komen lijkt me dat dit een kookgroep is een geen krachtstroom groep.... Je hebt in je knutselhok krachtstroom vertel je...heb je dit al wel eens eerder gebruikt?? want dan zou je toch tegen hetzelfde probleem aangelopen moeten zijn lijkt me....
  maandag 13 maart 2006 @ 09:36:38 #15
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_35983038
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:33 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

de oven zal vast wel op krachtstroom werken ja (aangezien daar een 5-polige stekker aan zit) maar weet je wel zeker dat je krachtstroom hebt?? als je maar 4 aders uit je krachtstroom groep ziet komen lijkt me dat dit een kookgroep is een geen krachtstroom groep.... Je hebt in je knutselhok krachtstroom vertel je...heb je dit al wel eens eerder gebruikt?? want dan zou je toch tegen hetzelfde probleem aangelopen moeten zijn lijkt me....
als je de krachtstroom gebruikt voor verwarmingelementen, lasapparaten of motoren op 400 Volt dan loop je niet tegen dit probleem aan, zij hebben de nul niet nodig, ze werken met 400 volt (en niet 230 waaerbij een nu nodig is)
pi_35983124
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:36 schreef gateway het volgende:

[..]

als je de krachtstroom gebruikt voor verwarmingelementen, lasapparaten of motoren op 400 Volt dan loop je niet tegen dit probleem aan, zij hebben de nul niet nodig, ze werken met 400 volt (en niet 230 waaerbij een nu nodig is)
da's waar ja
maar nog steeds blijf ik t een prutser vinden die dan die krachtstroomgroep heeft aangesloten....daar leg je dan toch standaard ook de nul bij?? of is dat een heel rare gedachte van me??
  maandag 13 maart 2006 @ 12:19:57 #17
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_35986627
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:42 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

da's waar ja
maar nog steeds blijf ik t een prutser vinden die dan die krachtstroomgroep heeft aangesloten....daar leg je dan toch standaard ook de nul bij?? of is dat een heel rare gedachte van me??
Ik zou het wel doen, maarjah....
pi_35986682
gewoon kabel kopen van 4 naar 5 polig
pi_35990334
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:33 schreef kroegtijger het volgende:
Kan, dan is het aanlegt voor apparaten in driehoek. Beetje dom voor een tientje meer materiaal trek je wel de NUL meteen mee en kun je zowel in ster alswel driehoek aansluiten en heb je geen beperkingen meer.
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:21 schreef dj_ko het volgende:
gewoon kabel kopen van 4 naar 5 polig
Graag alleen reageren als je weet waar je het over hebt.
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:26 schreef wiegervd het volgende:
ik wil een oven aansluiten met een perilex steker en ik heb een vierpolige krachtstroom aanvoer. ik heb een kapje in de meterkast open geschroeft en daar gaan drie fasen en een aarde-draad de krachtstroom buis in. ik heb dus geen nul-fase in mijn krachtstroom ...?!?

hoe kan ik de vier snoertjes in de verlengsnoer aansluiten op een 5-polige perilex wcd zodat ik de oven aan kan sluiten?

wieger
Niet.

Andere aansluiting nodig, of deze aansluiting moet veranderd worden vanaf de groepenkast. (Waarom wil je in je werkplek je oven eerst aansluiten vraag ik mij af?)
pi_35990565
quote:
Op maandag 13 maart 2006 14:18 schreef tnimble het volgende:

[..]

Kan, dan is het aanlegt voor apparaten in driehoek. Beetje dom voor een tientje meer materiaal trek je wel de NUL meteen mee en kun je zowel in ster alswel driehoek aansluiten en heb je geen beperkingen meer.
exactly my thought....waarom zou je, als je zoiets gaat maken, niet meteen de NUL er ook bij proppen?? Ik vind t namelijk nogal schraal over komen om het niet te doen....
pi_36072905
ja waarom ligt die nul er niet, dat is toch logisch om te doen. de krachtstroom ligt er sinds 1972, voor een melkmachine. toen hebben ze bedacht dat het zo moest. ik heb hem vorig jaar gebruikt voor een cementsilo. dat werkte prima. De kabel loopt buiten door de grond dus iets er bij trekken gaat niet.
maar los van die gedane zaken.
ik hoor gateway zeggen dat verwarmingselementen geen nul gebruiken...
moet ik alleen nog uitzoeken of hij inderdaad op krachtstroom werkt of op een kookgroep

woensdag 15 maart 2006 @ 23:26:16 #22
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_36073189
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 23:18 schreef wiegervd het volgende:
ja waarom ligt die nul er niet, dat is toch logisch om te doen. de krachtstroom ligt er sinds 1972, voor een melkmachine. toen hebben ze bedacht dat het zo moest. ik heb hem vorig jaar gebruikt voor een cementsilo. dat werkte prima. De kabel loopt buiten door de grond dus iets er bij trekken gaat niet.
maar los van die gedane zaken.
moet ik alleen nog uitzoeken of hij inderdaad op krachtstroom werkt of op een kookgroep

ik ben der bang voor dat jouw oven WEL een nul nodig heeft aangezien een deel van de oven zoals de ventilatormotor / besturing/ klokje wel gewoon om 230 volt werken lijkt mij het absoluut niet handig om de oven aan te sluiten op alleen de drie fase`s. dan zet je 400 volt om onderdelen gebouwd voor 230 v.

Doe je dit wel dan gaat waarschijnlijk de derde wet van ohm in werking: Waar de meeste rook is daar is de hoogste stroom.
pi_36075095
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 16:39 schreef Martijn_77 het volgende:
het aansluiten van een kookplaat luistert heel nauw met welke fase op welke draad wordt aangesloten
quote:
Op maandag 13 maart 2006 14:18 schreef tnimble het volgende:
Kan, dan is het aangelegd voor apparaten in driehoek. Beetje dom voor een tientje meer materiaal trek je wel de NUL meteen mee en kun je zowel in ster alswel driehoek aansluiten en heb je geen beperkingen meer.
Voor ster-geschakelde elektromotoren is geen nul nodig.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2006 00:46:44 ]
pi_36077347
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:43 schreef Treinhomo het volgende:

Voor ster-geschakelde elektromotoren is geen nul nodig.
Voor direhoek geschakelde apparaten is geen nul nodig, voor driehoek kan het wel nodig zijn. (let vooral op de werkwoorden)
  donderdag 16 maart 2006 @ 11:13:38 #25
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_36080561
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 23:18 schreef wiegervd het volgende:
.

Bij verwarming elementen like een elektrische heater heb je geen nul nodig, omkdat alle 3 elementen dezelfde weestand een waarde hebben, daardoor is er geen stroom te teruggaat via de nul.

Bij je kookplaat heb je wel de nul nodig, omdat als je maar 1 plaat gebruikt, er een reststroom via de nul teruggaat. (en je bij een kookplaat dus kortweg gezegt atijd een a=symetrische bealsting hebt)

Ik zeg: Je moet een nul hebben! (al zou het op een kookgroep werken, kom je nog een draad tekort. Kookgroep is 2x fase 2x nul & natuurlijke aarde, maakt samen 5 draden...)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')