abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35918694
Ik heb veel vrije tijd over en een klein beetje geld. Nu lijkt het me wel leuk om een klein bootje te kopen om op te knappen. Mijn interesse gaat uit naar een stalen kruisertje tussen de 6 en 9 meter lang. Onderstaande foto is een voorbeeldje.

Zo'n opknapper koop je voor een paar honderd euro.

Nu vraag ik me een paar dingen af:


  • Wat kost het om zo'n bootje in een haventje ergens in de buurt van Rotterdam/Dordrecht te leggen? Zijn er goedkope oplossingen?

  • Wat kost een buitenboordmotor en hoe bereken je hoeveel PK je nodig hebt. Hoeveel verbruikt zo'n bootje?

  • Bestaan er scheepswerven waar je zelf aan je bootje kan klussen?

  • Wat kost het om een bootje uit het water te laten takelen?

  • Heb je hier echt geen vaarbewijs voor nodig?

  • Wat zou je kwijt zijn aan materiaalkosten wanneer je het onderwaterschip opnieuw moet behandelen, hoe gaat dat in zijn werk, kan je dat zelf?

  • Zijn er nog meer kosten waar je rekening mee moet houden?

    Ik ben benieuwd, ik ben me echt pas aan het ori๋nteren dus alle tips zijn welkom. Ik heb wel veel ervaring met zeilen, maar dus niet met een eigen motorbootje. Ik heb wel ooit een stalen vlet mee helpen opknappen, maar dat is al een hele tijd geleden.

    Kapitein Conflict is benieuwd

    [ Bericht 3% gewijzigd door Alexxxxx op 02-04-2006 22:14:35 (foto verwijderd) ]
  • pi_35919496
    Die prijzen om je bootje ergens aangelegd te hebben lopen behoorlijk uiteen en kan je nogal wat geld kosten. Vergelijk het met de staplaats van een caravan.

    Buitenboordmotor is nieuw behoorlijk prijzig, 2e hands is het nog wel te doen, gewoon een kleine die 5-6 pk heeft is voldoende om te toeren en je hebt dan geen vaarbewijs nodig omdat ie niet zo snel is. Verbruik is zeer gering.

    Die scheepswerven bestaan, maar ook die kosten lopen nogal uiteen, je kunt een plaats per x vierkante meter huren in een loods, ligt aan de grote van je boot.

    Kosten van materiaal weet ik niet, maar je hebt er wel verstand van nodig, is niet hetzelfde als de muren van je wc witten.

    Andere kosten kunnen zijn: accu's/gaspit en zulks, ligt eraan of je dat wilt.
    PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
    pi_35919670
    Conflict neem eens ene kijken op www.botentekoop.nl daar staan heel wat betere boten op dan wat jij projecteerd. mishcien iets meer euro's meer veel minder gezeik

    suc6
      vrijdag 10 maart 2006 @ 19:23:58 #4
    138158 Stefan250d
    Zonnebrilband
    pi_35919742
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 18:51 schreef Conflict het volgende:
    Ik heb veel vrije tijd over en een klein beetje geld. Nu lijkt het me wel leuk om een klein bootje te kopen om op te knappen. Mijn interesse gaat uit naar een stalen kruisertje tussen de 6 en 9 meter lang. Onderstaande foto is een voorbeeldje.

    [afbeelding]

    Zo'n opknapper koop je voor een paar honderd euro.

    Nu vraag ik me een paar dingen af:


  • Wat kost het om zo'n bootje in een haventje ergens in de buurt van Rotterdam/Dordrecht te leggen? Zijn er goedkope oplossingen?

  • Wat kost een buitenboordmotor en hoe bereken je hoeveel PK je nodig hebt. Hoeveel verbruikt zo'n bootje?

  • Bestaan er scheepswerven waar je zelf aan je bootje kan klussen?

  • Wat kost het om een bootje uit het water te laten takelen?

  • Heb je hier echt geen vaarbewijs voor nodig?

  • Wat zou je kwijt zijn aan materiaalkosten wanneer je het onderwaterschip opnieuw moet behandelen, hoe gaat dat in zijn werk, kan je dat zelf?

  • Zijn er nog meer kosten waar je rekening mee moet houden?

    Ik ben benieuwd, ik ben me echt pas aan het ori๋nteren dus alle tips zijn welkom. Ik heb wel veel ervaring met zeilen, maar dus niet met een eigen motorbootje. Ik heb wel ooit een stalen vlet mee helpen opknappen, maar dat is al een hele tijd geleden.

    Kapitein Conflict is benieuwd
  • De kosten van een ligplaats is vaak per haven verschillend, gaat om de lengte.


    Hier staan prijzen van buitenboord motoren, (de prijs is nogal uiteen lopend, maar het ligt eraan wat voor een motor je wilt)

    http://www.dewatersportwi(...)2-takt-Classic-Line/


    Er zijn bedrijven, waar je je boot uit het water kan laten halen, en dan gewoon op het droge kan laten zetten (Mijn ouders hebben de boot ook binnen gezet een week of 3)
    Prijzen zijn natuurlijk weer verschillend per boot (gewoon even informeren)

    Vaarbewijs is in principe niet nodig zolang jou boot NIET langer is dan 15 Meter of HARDER kan dan 20km/h

    Over de onderkant verven/behandelen weet ik niet zoveel, alleen dat de verf die erop moet wel prijzig is, en ja het is wel te doen, maar je moet er wel gewoon de tijd voor hebben en het erin steken.....


    Overige kosten zijn verzekering, en brandstof.....
    Mercedes benz 260SE...
    pi_35919763
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 19:22 schreef AlwaysConnected het volgende:
    Conflict neem eens ene kijken op www.botentekoop.nl daar staan heel wat betere boten op dan wat jij projecteerd. mishcien iets meer euro's meer veel minder gezeik

    suc6
    Inderdaad, zoals die boot in de OP eruit ziet moet je eerder aan duizenden ipv. honderden euro's denken om 'em om te knappen.

    Ik zou inderdaad iets meer uitgeven voor een fatsoenlijke waar alleen wat timmerwerk aan de binnenkant moet gebeuren.
    PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
    pi_35919794
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 19:22 schreef AlwaysConnected het volgende:
    Conflict neem eens ene kijken op www.botentekoop.nl daar staan heel wat betere boten op dan wat jij projecteerd. mishcien iets meer euro's meer veel minder gezeik

    suc6
    Ik kende die site eigenlijk al.

    Het gaat er mij eigenlijk om dat ik het gewoon heel erg leuk zou vinden om zelf zo'n oud bootje op te knappen. Dat vind ik eigenlijk net zo leuk als het varen zelf.

    Ik heb echt tijd genoeg hiervoor en ben handig. Misschien verkoop ik het bootje wel snel en begin ik weer aan een nieuwe als het bevallen is
    pi_35919830
    Als je polyester koopt let dan op dat ie geen osmose ( http://www.nowee.com/osmose.nl.htm ) heeft
    is zeg maar de roest van ijzer. kan je veel geld en heeeel veel tijd gaan kosten.
    pi_35919845
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 19:23 schreef Stefan250d het volgende:

    [..]

    De kosten van een ligplaats is vaak per haven verschillend, gaat om de lengte.


    Hier staan prijzen van buitenboord motoren, (de prijs is nogal uiteen lopend, maar het ligt eraan wat voor een motor je wilt)

    http://www.dewatersportwi(...)2-takt-Classic-Line/


    Er zijn bedrijven, waar je je boot uit het water kan laten halen, en dan gewoon op het droge kan laten zetten (Mijn ouders hebben de boot ook binnen gezet een week of 3)
    Prijzen zijn natuurlijk weer verschillend per boot (gewoon even informeren)

    Vaarbewijs is in principe niet nodig zolang jou boot NIET langer is dan 15 Meter of HARDER kan dan 20km/h

    Over de onderkant verven/behandelen weet ik niet zoveel, alleen dat de verf die erop moet wel prijzig is, en ja het is wel te doen, maar je moet er wel gewoon de tijd voor hebben en het erin steken.....


    Overige kosten zijn verzekering, en brandstof.....
    Bedankt voor de info

    De verzekering valt reuze mee, dat is voor zoiets maar een euro of 200 per jaar.

    Ik denk toch dat de ligplaats de grootste kostenpost zal worden. En een plek vinden om 'm op de kant op te knappen ook.
    pi_35919857
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 19:26 schreef AlwaysConnected het volgende:
    Als je polyester koopt let dan op dat ie geen osmose ( http://www.nowee.com/osmose.nl.htm ) heeft
    is zeg maar de roest van ijzer. kan je veel geld en heeeel veel tijd gaan kosten.
    Ik zoek echt iets van staal
    pi_35919980
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 19:26 schreef Conflict het volgende:

    [..]

    Bedankt voor de info

    De verzekering valt reuze mee, dat is voor zoiets maar een euro of 200 per jaar.

    Ik denk toch dat de ligplaats de grootste kostenpost zal worden. En een plek vinden om 'm op de kant op te knappen ook.
    mischien een bevriende boer, die aan het water woont
    kan je mischien voor weinig de boel aanpassen en later bootje neerleggen
    pi_35920051
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 19:30 schreef AlwaysConnected het volgende:

    [..]

    mischien een bevriende boer, die aan het water woont
    kan je mischien voor weinig de boel aanpassen en later bootje neerleggen
    Naar zoiets ga ik ook zeker op zoek!

    Als ik 1500 euro per jaar aan een ligplaats kwijt ben, dan gaat het denk ik al niet door.

    Gelukkig woon ik in een zeer waterrijk gebied dus er is vast wel iets te vinden hier
    pi_35920102
    zoiets:



    3600 euro, is ook echt geen geld! Vaak moet er binnen nog e.e.a. gebeuren.
    pi_35920144
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 19:33 schreef Conflict het volgende:

    [..]

    Naar zoiets ga ik ook zeker op zoek!

    Als ik 1500 euro per jaar aan een ligplaats kwijt ben, dan gaat het denk ik al niet door.

    Gelukkig woon ik in een zeer waterrijk gebied dus er is vast wel iets te vinden hier
    waar ik woon is ook veel water, en mijn buurman beheert zeg maar een stuk wal van de gemeente waar kleine bootje mogen liggen voor weinig geld , dus moet bij jou er ook wel zijn
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 19:34 schreef Conflict het volgende:
    zoiets:

    [afbeelding]

    3600 euro, is ook echt geen geld! Vaak moet er binnen nog e.e.a. gebeuren.
    das al heel at beter dan wat je in de TS liet zien
    binnen werk is denk wel te doen, let ook op de staat van de motor
      vrijdag 10 maart 2006 @ 22:37:35 #14
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_35925709
    Je moet (achterstallig-)onderhoud niet onderschatten bij oudere bootjes. Die dingen liggen 's winters bijna te verzuipen in hun eigen condens. Motoren hebben veel te lijden onder water/condens in de diesel(tank). Ook verstopte wierfilters en te weinig/geen antivries willen nog wel eens voor motorschade zorgen. Pas ook op voor oude gasinstallaties en benzinemotoren, die zeggen nog wel eens BOEM :Er zijn trouwens genoeg scheepsexpertise bureaux die een boot voor je kunnen keuren.

    Je kan ontzettend veel zelf doen, maar daar heb je wel de kennis en ruimte voor nodig.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_35934313
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 22:37 schreef Hyperdude het volgende:
    Je moet (achterstallig-)onderhoud niet onderschatten bij oudere bootjes. Die dingen liggen 's winters bijna te verzuipen in hun eigen condens. Motoren hebben veel te lijden onder water/condens in de diesel(tank). Ook verstopte wierfilters en te weinig/geen antivries willen nog wel eens voor motorschade zorgen. Pas ook op voor oude gasinstallaties en benzinemotoren, die zeggen nog wel eens BOEM :Er zijn trouwens genoeg scheepsexpertise bureaux die een boot voor je kunnen keuren.

    Je kan ontzettend veel zelf doen, maar daar heb je wel de kennis en ruimte voor nodig.
    Ik ben dan ook echt op zoek naar een bootje dat in zeer slechte staat is. Ik vind het opknappen namelijk net zo leuk als het varen ermee en heb tijd genoeg en zin me erin te verdiepen

    Mijn voorkeur gaat uit naar een bootje met buitenboordmotor, dan hoef ik me niet meteen in een vaste motor te verdiepen.

    Het lijkt me leuker om een bootje zelf op te knappen dan een kant en klare te kopen
      zaterdag 11 maart 2006 @ 11:07:12 #16
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_35934782
    Waar woon je ergens?
    In Amsterdam worden in het voorjaar wrakken en gezonken bootjes door gemeentewerken gelicht (= uit het water gehaald) daar zit best wel eens wat bruikbaars tussen, die worden geveild, als de eigenaar er niets mee doet..
    Volgens mij doen ze dat in april.

    Hier weten ze vast meer:
    http://www.binnenwaterbeheer.amsterdam.nl/live/index.jsp
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_35934804
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 11:07 schreef Hyperdude het volgende:
    Waar woon je ergens?
    In Amsterdam worden in het voorjaar wrakken en gezonken bootjes door gemeentewerken gelicht (= uit het water gehaald) daar zit best wel eens wat bruikbaars tussen, die worden geveild.
    Volgens mij doen ze dat in april.

    Hier weten ze vast meer:
    http://www.binnenwaterbeheer.amsterdam.nl/live/index.jsp
    Ik woon in Papendrecht, bij Dordrecht
      zaterdag 11 maart 2006 @ 11:10:00 #18
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_35934837
    Daar heb je toch ook grachten met oude bootjes?
    Ach het was zo maar een idee.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_35934940
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 11:10 schreef Hyperdude het volgende:
    Daar heb je toch ook grachten met oude bootjes?
    Ach het was zo maar een idee.
    Ja, ik ga binnenkort eens in de buurt kijken naar de mogelijkheden, ik woon hier namelijk nog niet zo heel lang

    Het belangrijkste is nu om een plek te vinden waar het bootje op de kant zou kunnen, zodat ik 'm kan opknappen.
      zaterdag 11 maart 2006 @ 11:46:44 #20
    138158 Stefan250d
    Zonnebrilband
    pi_35935597
    Hier in cuijk(bij een werf) lag pas een speedboot van een meter of 15 en die moest nog helemaal afgebouwd worden, je had alleen het casco en de motoren.
    Betimmering en alles moest er nog in.
    Kosten voor dat kale ding, iets van 30.000 euro...

    Mijn oma had ook zo'n bootje waar jij voor aan het kijken bent, ze was overleden we hadden het bootje verkocht (met een heleboel achterstalig onderhoud) voor de prijs van 1500 euro (wel met inboord motor).
    Volgens mij staan er op botentekoop ook wel meer van die bootjes of niet?

    Ben wel benieuwd, want het is wel erg leuk om te doen zo'n bootje helemaal af maken en dan er mee gaan varen van de zomer....

    Succes iig...

    Als je begint/iets gevonden hebt, plaats dan ook foto's van het hele opknappen...
    Mercedes benz 260SE...
    pi_35942467


    ค 2500
    pi_36000178
    quote:

    Te koop:

    Stalen motorboot.
    6,5 meter bij 2.20 meter.
    In boord Volvo Penta benzine motor met z-drive.
    In 2002 is er een nieuw zeil opgekomen.
    Aan boord is een vaste wc in aparte ruimte, een aanrecht met spoelbak en electrisch kraantje en twee gaspitten.
    Voorin het schip is een rondzit (volledig gestoffeerd, nieuwe kussens) en is om te bouwen tot een ruime slaapplaats voor twee volwassenen en evt. een kind.
    En en zijn nog diverse toebehoren....

    Het schip in 2005 uit het water geweest, en het onderschip is opnieuw behandeld en geverfd.

    De plaats waar het schip ligt, in een haven in dordrecht, is tot mei 2006 betaald.

    Doe een bod!.....

    Voor meer informatie of wil je kijken mail of bel ons dan even.........
    Ik heb net een afspraak gemaakt, ga zaterdag kijken.

    2400 euro, met een ligplaats hier nog geen 5 kilometer verderop
      maandag 13 maart 2006 @ 19:46:10 #23
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_36000579
    Dat ding heeft een benzine motor. 1 lekje en je boot vliegt in de fik. Een boot is nl. niet alleen waterdicht, maar ook gasdicht en benzine en gas dampen blijven onderin de boot hangen.

    Kan allemaal best veilig zijn, maar boot met benzinemotor moet echt veel goedkoper zijn dan een vergelijkbare dieselboot. Altijd proefvaart maken, als zo'n Zdrive kaduuk is ben je snel nog eens 2400 EUR kwijt. Ken je niet iemand die er verstand van heeft?

    Ziet er (voorzover je kan zien) verder wel redelijk strak uit.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_36000947
    Jij woonde toch in Helmond?
      maandag 13 maart 2006 @ 19:56:21 #25
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_36000987
    Ik gelukkig niet
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')