Alzheimer is in principe altijd fataal.quote:Op donderdag 9 maart 2006 22:29 schreef heaven7 het volgende:
Hm, dementie wil niet persee de dood betekenen hoor. Maar moeilijk is het wel en het wordt steeds moeilijker.
De symptomen ontstaan plotseling en kunnen zijn: verlammingen in het gezicht (bijvoorbeeld een scheve mond), verward spreken en denken, verlammingen aan een arm of been, minder goed zien, tintelingen, duizeligheid en sufheid.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:46 schreef ABBAfan het volgende:
Ik lees wel eens over TIA's (Transient Ischemic Attacks). Kan iemand mij vertellen hoe je die kunt herkennen?
Je moet wel even het verschil tussen vormen van dementie in de gaten houden, alzheimer is de meest voorkomende vorm. Alzheimer betekent in principe dat de hersenen verschrompelen en dat zich plaques vormen, dit begint met het geheugen maar tast later ook de rest van de hersenen aan. Zoals hardsilence al zei worden dan lichamelijke functies aangetast. Patient kan bijvoorbeeld niet meer lopen, slikken, praten, spieruitval, immuunsysteem verzwakt waardoor veel overlijden aan complicaties als longonsteking. Gemiddeld duurt de ziekte 7 jaar, maar dat is heel verschillend, ook omdat het vaak bij ouderen voorkomt, en zij overlijden vaak voor dat de ziekte de laatste fases bereikt.quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:37 schreef Steijn het volgende:
Hoe kun je dan dood gaan aan dementie? Ik dacht altijd dat je alleen niet meer zelfstandig kon leven, maar het is dus ernstiger.
Dank je wel, dat is heel lief!quote:Op donderdag 9 maart 2006 21:48 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Misschien heb je hier wat aan.
en daar mogen zij heel blij mee zijn, want die laatste fases zijn geen pretjequote:Op vrijdag 10 maart 2006 08:55 schreef Evil_Jur het volgende:
Gemiddeld duurt de ziekte 7 jaar, maar dat is heel verschillend, ook omdat het vaak bij ouderen voorkomt, en zij overlijden vaak voor dat de ziekte de laatste fases bereikt.
Euthenasie is niet mogelijk bij mensen met Alzheimer/dementie: op het moment van euthenasie moet de 'patient' bij zijn volledige bewustzijn zijn en dat kan natuurlijk niet bij demente personen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:35 schreef Floripas het volgende:
Heeftg één van jullie ervaring met *slik* vrijwillige levensbeeindiging, van te voren vastgelegd in zo'n contract? Ik zie dat hij erover loopt te somberen, hij wil graag dat als hij mentaal niets meer is, hij wordt verstorven of iets dergelijks...
maar dat maakt niets uit: je moet op het moment van de euthenasie alsnog bij volle verstand toestemming geven: en dat kunnen demente personen jammer genoeg nietquote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:22 schreef Evil_Jur het volgende:
Het is het beste dat hij dat dan vastlegd, als hij nog niet onder curatele is gesteld. Ik zou hem zeker aanraden het te doen...
Die contracten zijn meestal niks waard bij dementie. Op TV ooit een vrouw gezien die zo'n contract had, dement werd, en toen dus niet meer wilde (tot wanhoop van haar manquote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:35 schreef Floripas het volgende:
Heeftg één van jullie ervaring met *slik* vrijwillige levensbeeindiging, van te voren vastgelegd in zo'n contract? Ik zie dat hij erover loopt te somberen, hij wil graag dat als hij mentaal niets meer is, hij wordt verstorven of iets dergelijks...
Dan is er nog indirecte euthanasie, door middel van bijvoorbeeld morfine de pijn verlichten maar ook het leven bekorten. Dat is wat er met mijn vader gebeurd is. Ik was werkelijk blij voor hem toen hij eindelijk overleed (vandaag precies 5 jaar geleden, toevallig), want het was mensonterend en ik weet dat hij het nooit zo gewild had.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:22 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
Euthenasie is niet mogelijk bij mensen met Alzheimer/dementie: op het moment van euthenasie moet de 'patient' bij zijn volledige bewustzijn zijn en dat kan natuurlijk niet bij demente personen.
Wij hebben dit zelf ook geprobeerd met mijn opa: niet gelukt. het enige wat ze wel mogen is passieve euthenasie, oftewel: ze reanimeren niet als de persoon een hartstilstand krijgt en ze dienen geen eten en drinken toe via infuus mocht dat nodig zijn (oftewel ook een soort moord)...
IDD: passieve euthenasie gaat vaak ook gepaard met morfine. zo is het ook bij mijn opa gegaan: geen eten en drinken meer en platgespoten met morfine heeft hij uiteindelijk zijn laatste adem uitgeblazen (wat ook nog dagen langer duurde dan de dokter had verwacht: lichamelijk was hij nog altijd erg sterk)quote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:29 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dan is er nog indirecte euthanasie, door middel van bijvoorbeeld morfine de pijn verlichten maar ook het leven bekorten. Dat is wat er met mijn vader gebeurd is. Ik was werkelijk blij voor hem toen hij eindelijk overleed (vandaag precies 5 jaar geleden, toevallig), want het was mensonterend en ik weet dat hij het nooit zo gewild had.
Mocht ik zelf ooit de symptonen ontwikkelen voordat er een geneesmiddel, dan is er geen twijfel over wat ik doe.
Een dokter zal nooit zomaar zeggen dat je hem moet laten opnemen. Wel is het handig om sowieso medisch advies in te winnen zodat er een neurologisch onderzoek kan plaatsvinden. Kijken in welk stadium het zit of wat het precies is.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 12:54 schreef Floripas het volgende:
En iedereen heel erg bedankt voor de reacties.
Ik ben een beetje struisvogelpolitiek aan het voeren, want ik ben bang dat als ik hem meeneem naar een dokter dat die dan zegt: "Oh, da's Alzheimer, ik laat hem direct in een tehuis plaatsen."
Ik wéét dat het zo niet gaat, maar het is wel mijn grootste angst, dus vandaar.
Vanaf welk stadium ongeveer zou je iemand met Alzheimer of andere dementie niet meer alleen kunnen laten?
Ging dat niet over een man die een beroerte heeft gehad? Ik heb t boek jaren terug gelezen...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 00:05 schreef Vava het volgende:
Verder is al eerder in dit topic gezegd dat je het boek "Hersenschimmen" van Bernlef moet lezen, dit boek kan ik je zeker ook aanraden
Nope, alzheimer.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 01:45 schreef nein het volgende:
[..]
Ging dat niet over een man die een beroerte heeft gehad? Ik heb t boek jaren terug gelezen...
Ik weet het wel, maar vergelijk het met het bekijken van de uitslag van een tentamen waarvan je vermoedt dat je 'm slecht hebt gemaakt. Dat durf je ook niet meteen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:56 schreef noekje het volgende:
[..]
Een dokter zal nooit zomaar zeggen dat je hem moet laten opnemen. Wel is het handig om sowieso medisch advies in te winnen zodat er een neurologisch onderzoek kan plaatsvinden. Kijken in welk stadium het zit of wat het precies is.
Een dokter is er voor jullie, hij kan dingen regelen of adviseren. het is altijd aan jou om te bepalen wanneer iemand wordt geplaatst in een verpleeghuis. Zorg er ook voor dat jij het 1e aanspreekpunt/contactpersoon wordt van alle instanties. Die kan hij nu nog zelf aangeven. Jij wordt dan hoofdverantwoordelijk en men zal niks zonder jou doen.
Ja, hij is zeker nog helder genoeg.quote:Het is ook handig om nu te laten vastleggen hoe hij leven wil afsluiten. Desnoods op een gewoon A4-tje met een handtekening mocht het zover komen dat hij niet meer in staat zijn om zelf beslissingen te nemen. Denk bijv. aan wel of niet reanimeren, wel of geen vocht toedienen mocht het laatste stadium daar zijn en evt. actieve of passieve euthanasie.
Hij is nu toch wel helder genoeg om beslissingen te nemen?
Hela.quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:43 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Een site over dementie, een lijst met kleinschalige woongemeenschappen, hulp aan dementerenden in Utrecht, Wegwijzer dementie in Utrecht en omgeving, dementie belicht vanuit medisch/farmacologisch oogpunt, een artikel over ontmoetingscentra voor mensen met dementie en hun mantelzorgers, een website van belangenbehartigers van mantelzorgers in Utrecht en een forum voor mantelzorgers en over dementie.
Psychogeriatrische ouderen? Die zijn dus oud (geriatrisch) en... hebben een psyche?quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:18 schreef noekje het volgende:
Ik werk al jaren met psychogeriatrische ouderen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |