Ik heb er zelf indirect ervaring is, omdat mijn moeder (samen met haar zussen) zorgt voor hun (al járen) demente moeder.
In het begin, dat weet ik me nog goed te herinneren, viel de vergeetachtigheid op. Ze zei en vroeg vaak dingen dubbel, wat mijn opa op den duur begon te irriteren.
Later ging ze naar de dagopvang (ze werd opgehaald en in de namiddag weer thuisgebracht). Daar weet ik me weinig van te herinneren, alleen dat ze dit zelf niet wilde. Thuis moest je goed op haar letten, omdat ze de raarste dingen op de raarste plekken neerlegde (bijvoorbeeld de braadpan op de badkamer) en ze wel eens ging wandelen en dan niet meer wist waar ze woonde.
Nu woont ze al heel lang in een verpleegkliniek voor demente ouderen. In het begin was ze zich daar nog enigszins van bewust, en wilde ze ook iedere keer als we op bezoek waren mee naar huis. Dat is natuurlijk niet leuk om mee te maken. Later wist ze geen namen meer, tot groot verdriet van mijn opa. Als je vroeg: "Wie is dat?", dan zei ze: "Ik weet niet wie die man is". Wel wist ze haarfijn dingen uit het verleden, zoals de namen van haar broers, zussen, ouders etcetera. Dat is ook iets wat me opvalt als ik in het verpleeghuis op bezoek ben, veel mensen gaan ineens matten uitkloppen, omdat ze dat vroeger bijvoorbeeld ook altijd deden. Schrijnende gevallen zie je ook: mensen die agressief worden, alleen maar het getal 7 kunnen zeggen etcetera. Constant vragen ze of ze mee naar huis mogen, waarbij je rustig moet meespelen en zeggen dat ze meekunnen.
Op dit moment is mijn oma al lange tijd bedlegerig. Ze is sterk vermagerd, comuniceren lukt niet meer (hoewel je soms denkt dat ze toch nog dingen in de gaten heeft), eten gaat moeizaam, en ze ligt het grootste deel van de tijd op haar kamer. Ook heeft ze regelmatig insulten (soort kleine hersenbloedinkjes), wat blijkbaar normaal is bij deze mensen. Het is zwaar om voor een demente oudere te zorgen en te zien aftakelen. Vaak komen familieleden niet al te vaak langs, omdat het toch vaak geen pretje is. In dit opzicht nemen ze al een beetje afstand van diegene. Het is ook zeker goed om naar speciale Alzheimer infomarkten of bijeenkomsten te gaan waarbij je er met andere mensen over kunt praten.
Misschien is het boek "Ik heb Alzheimer" van Stella Braam iets voor jou?
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy