abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2355904
Waarom laat god niet wat duidelijker blijken dat 'ie bestaat? Volgens mij personelijk omdat 'ie niet bestaat, maar misschien zijn er mensen die daar anders over denken...
Ik ben niet erg slim maar ik vind zelf van wel.
pi_2355914
Omdat God de mens niet zoekt, maar de mens God moet zoeken.
Wittgenstein
pi_2355920
Ik denk dat het antwoord van de gelovigen zal zijn: omdat hij vindt dat je in hem moet geloven ook zonder 'bewijzen'
pi_2355942
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:05 schreef Koekepan het volgende:
Waarûmme dan?
  zondag 2 december 2001 @ 17:09:46 #5
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2355951
He's hiding behind the couch!!! (insider grapje)
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_2355952
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:05 schreef Quidius het volgende:
Waarom laat god niet wat duidelijker blijken dat 'ie bestaat?
ja, dan valt zn plan natuurlijk in het water
verzin zelf maar iets
pi_2356029
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:05 schreef Koekepan het volgende:
Wel een beetje flauw van god, vind je ook niet? Wel heel vervelende consequenties scheppen als je jezus niet als verlosser aanvaard maar niet duidelijk maken aan de mensen dat je bestaat. Of wat natuurlijk ook kan, god bestaat helemaal niet...
pi_2356061
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:08 schreef Quidius het volgende:

[..]

Waarûmme dan?

De redenering is dat de mens in vrijheid voor god moet kiezen omdat liefde pas kan bestaan in vrijheid. Onzinnige redenering natuurlijk omdat het bestaan van een god totaal irrelevant is in het leven. Geloven kan pas als je erin *wil* geloven, maar goed dat noemt een weldenkend mens gewoon 'wishfull thinking'.
pi_2356065
Waar god is..??

God zit in je hoofd, of niet nattuurlijk..

pi_2356066
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:16 schreef nikk het volgende:
Wel een beetje flauw van god, vind je ook niet? Wel heel vervelende consequenties scheppen als je jezus niet als verlosser aanvaardt
Dat staat in de Bijbel. Maar wie zegt dat dat de enige God is? Je hebt de islamitische God, de joodse God, de Hindoe-goden, de Katholieke God, de pindakaas-God, de Brabantse God, etc.
quote:
maar niet duidelijk maken aan de mensen dat je bestaat. Of wat natuurlijk ook kan, god bestaat helemaal niet...
God kan niet niet bestaan. Als je al niet wetenschappelijk kunt bewijzen dat er geen paarse neushoorns bestaan, dan kun je ook niet bewijzen dat God niet bestaat. Vooral niet als het Zijn wens was dat wij zouden denken dat hij niet bestaat.
Wittgenstein
pi_2356074
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:20 schreef nikk het volgende:

[..]

De redenering is dat de mens in vrijheid voor god moet kiezen omdat liefde pas kan bestaan in vrijheid. Onzinnige redenering natuurlijk omdat het bestaan van een god totaal irrelevant is in het leven.

In jouw leven. Spreek aub voor jezelf.
quote:
Geloven kan pas als je erin *wil* geloven, maar goed dat noemt een weldenkend mens gewoon 'wishfull thinking'.
Vanuit jouw perspectief wel. Maar jij gaat er misschien vanuit dat de enige zin aan het leven is om ervan te genieten. En ik kan dat niet betwisten. Maar ik kan wel de mening zijn toegedaan dat ik een andere zin in mijn leven zie.
Wittgenstein
pi_2356082
Als God echt had bestaan hadden veel dingen in de wereld anders verlopen want dat zou die nooit gewilt hebben.
-je UI was te groot en daarom verwijderd-
pi_2356085
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:23 schreef the_undertaker het volgende:
Als God echt had bestaan hadden veel dingen in de wereld anders verlopen want dat zou die nooit gewilt hebben.
not true..
pi_2356089
quote:
Vreemd dat je ondanks dat je gelooft dat Hij niet bestaat wel een duidelijk idee hebt van wat Hij wel en niet gedaan had moeten hebben als hij er was geweest.
Wittgenstein
pi_2356094
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:05 schreef Quidius het volgende:
Waarom laat god niet wat duidelijker blijken dat 'ie bestaat? Volgens mij personelijk omdat 'ie niet bestaat, maar misschien zijn er mensen die daar anders over denken...
Quarks kun je ook niet zien, maar zijn er wel.
pi_2356095
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:21 schreef Koekepan het volgende:
God kan niet niet bestaan. Als je al niet wetenschappelijk kunt bewijzen dat er geen paarse neushoorns bestaan, dan kun je ook niet bewijzen dat God niet bestaat. Vooral niet als het Zijn wens was dat wij zouden denken dat hij niet bestaat.
Dat zou dus voor gelovigen DE reden moeten zijn om te geloven in paarse neushoorns...
pi_2356102
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:24 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Vreemd dat je ondanks dat je gelooft dat Hij niet bestaat wel een duidelijk idee hebt van wat Hij wel en niet gedaan had moeten hebben als hij er was geweest.

Hij zou er toch voor iedereen moeten zijn?
Kijk om je heen in de wereld en concludeer....
pi_2356108
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:26 schreef the_undertaker het volgende:

[..]

Mirakel volgens afspraak.
pi_2356112
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:25 schreef Quidius het volgende:
Dat zou dus voor gelovigen DE reden moeten zijn om te geloven in paarse neushoorns...
Nee, ze sluiten het bestaan ervan alleen niet uit. Net als dat van God. Maar de reden om te geloven hangt natuurlijk niet af van de wetenschappelijke zekerheid die er is over het bestaan van de God die je aanhangt.
Wittgenstein
pi_2356113
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:25 schreef Seborik het volgende:

[..]

Quarks kun je ook niet zien, maar zijn er wel.

Quarks kun je zien onder een microscoop, rund.
pi_2356126
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:26 schreef the_undertaker het volgende:

[..]

Vergeet niet dat het jouw wereld is. Jouw wereld is een misere, zeg je, daar kan geen God heersen want het is een puinzooi. Maar vergeet dan niet dat een gelovige de wereld misschien wel heel anders beziet. God is een individuele waarheid.
Wittgenstein
  zondag 2 december 2001 @ 17:28:32 #22
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_2356129
Beste Gelovigen,

ik word het een beetje zat om te moeten bewijzen waarom god niet bestaat. Bewijs maar dat hij wel bestaat. Zo werkt het nou eenmaal in het leven en de wetrenschap.

pi_2356138
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:27 schreef Quidius het volgende:

[..]

Nee, dat is niet juist. Quarks komen in de natuur niet los voor, dat is zelfs een fundamentele eigenschap van de quark-theorie, dat je ze niet kunt isoleren. Ergo, het is maar een model. Ergo, ze zijn niet waarneembaar.
Wittgenstein
pi_2356143
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:27 schreef Quidius het volgende:

[..]

Zoek dan eens een plaatje voor me.

Lepton dat je er rondloopt.

pi_2356146
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:28 schreef Frenkie het volgende:
Zo werkt het nou eenmaal in het leven en de wetrenschap.
Precies! De ongelovige denkt dat het hele leven een zaak van wetenschap is!
Wittgenstein
pi_2356154
God is thuis
pi_2356166
quote:
Wie ben jij om te bepalen wat die god dan gewild zou hebben?
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_2356175
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:27 schreef Koekepan het volgende:

Nee, ze sluiten het bestaan ervan alleen niet uit.

Zulke mensen heten agnosten.
quote:
Net als dat van God. Maar de reden om te geloven hangt natuurlijk niet af van de wetenschappelijke zekerheid die er is over het bestaan van de God die je aanhangt.
Wat is die reden dan wel?
pi_2356177
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:32 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Wie ben jij om te bepalen wat die god dan gewild zou hebben?

Als God dit allemaal heeft gewild op aarde dan vind ik het een klootzak.
pi_2356199
quote:
Beste Gelovigen,

ik word het een beetje zat om te moeten bewijzen waarom god niet bestaat. Bewijs maar dat hij wel bestaat. Zo werkt het nou eenmaal in het leven en de wetrenschap.

zo werkt het in Jouw leven en Jouw wetenschap.....
koele kikkers kwaken niet
  zondag 2 december 2001 @ 17:35:54 #31
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_2356200
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:29 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Nee het is in zo'n kwestie onmogelijk om aan te tonen dat zoiets er niet is. Er zouden directe bewijzen moeten zijn die aantonen dat god bestaat (ik ben ene ongelovige thomas). En die bewijzen heb ik nog niet gezien. En dat terwijl er zoveel gediscussieerd wordt.
pi_2356203
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:33 schreef the_undertaker het volgende:

[..]

Als God dit allemaal heeft gewild op aarde dan vind ik het een klootzak.

Dat staat los van het al dan niet bestaan van hem. Je argument deugt dus niet.
  zondag 2 december 2001 @ 17:36:49 #33
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_2356207
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:35 schreef Rafterman het volgende:

[..]

zo werkt het in Jouw leven en Jouw wetenschap.....

ja en dus make your piont..??
pi_2356218
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:22 schreef Koekepan het volgende:

[..]

In jouw leven. Spreek aub voor jezelf.
[..]

Vanuit jouw perspectief wel. Maar jij gaat er misschien vanuit dat de enige zin aan het leven is om ervan te genieten. En ik kan dat niet betwisten. Maar ik kan wel de mening zijn toegedaan dat ik een andere zin in mijn leven zie.

Ok, laat ik het op mezelf betrekken. Waarom zou ik moeten (mogen) geloven in god? Het probleem is dat men dan alleen antwoorden kan geven in de vorm van chantage of cirkelrederingen. Nog een probleem, hoe zit het met de miljoenen mensen die nooit van een god of jezus hebben gehoord? Waar is hun vrijheid?

Ohja, ik denk dat de zin van het leven niet bestaat (in absolute zin). Je geeft er hooguit zelf een zin en/of doel aan. Maar dat betekent niet direct dat het leven geen zin heeft.

pi_2356225
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:36 schreef Frenkie het volgende:

[..]

ja en dus make your piont..??

ik denk dat god voor iedereen anders is. ik ervaar 'god' anders als mijn buurman.
god vind je volgens mij niet buiten jezelf, om god te vinden zul je binnen jezelf moeten zoeken.
koele kikkers kwaken niet
pi_2356247
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:29 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Nee, dat heet omgekeerde bewijslast. Op deze manier kan je namelijk vanalles beweren. Daarom raad ik mensen al tijden aan zich te onderwerpen aan de Grote Boze Kabouter.
pi_2356259
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:33 schreef Quidius het volgende:
Zulke mensen heten agnosten.
Nee, het bestaan van God is namelijk niet zo eenvoudig als het bestaan van een paarse neushoorn. Van een paarse neushoorn is iedereen het erover eens hoe hij eruit ziet: als een neushoorn en dan met paarse kleur. Iedereen kan ernaar zoeken.
Maar de gelovige is de enige die zoekt. De ongelovige zoekt niet eens en weet niet eens waarnaar hij zou moeten zoeken. Consequently, de ware gelovige zoekt niet alleen naar God, maar ook naar de betekenis van God (de definitie van God, zo je wilt).
quote:
Wat is die reden dan wel?
Doet dat ertoe? Precies uitleggen wat ik onder geloof versta zou paarlen voor de zwijnen werpen zijn. Niet omdat ik jou een zwijn acht, versta mij goed, maar omdat elke poging om het uit te spreken bij voorbaat gedoemd is te mislukken! Gods geest zweeft boven de woorden gelijk Ze volgens Genesis 1:2 boven de wateren van de wereldzee zweefde. Laat ik volstaan met: het ervaren van een groot raadsel van waarom wij zijn en wat voor betekenis wij daaraan moeten hechten en het zoeken naar de oorsprong. Die oorsprong alleen al is nog niet zo eenduidig weer te geven. Sommige mensen zoeken haar in de evolutietheorie, en dan zeg ik: het is mij volkomen 'gleichgültig': hoe het leven ontstaan is doet er niet toe, deze wetenschap zal ons geen stap dichterbij het mysterie brengen, integendeel: ze voert ons alleen maar verder weg van de bron en essentie van ons bestaan. Zij verzadigt ons van lieverlede met verbanden tussen zaken die sommigen met verklaringen verwarren. Maar, om een voorbeeld te noemen: verklaart de evolutietheorie iets? Neen, neen, neen! Zij legt verbanden! Zij gaat terug in de tijd, en iedereen, onder wie zelfs vele gelovigen, neemt maar voetstoots aan dat God aan het begin van de tijd is, maar bedenk nou in vredesnaam eens dat het begin van de tijd helemaal niets van doen heeft met de oplossing van het levensmysterie! We moeten juist nader tot onszelf komen, voor de ontsluiering van het bestaan. En dat alleen al is religie.
Wittgenstein
pi_2356265
Om even on-topic te blijven: waarom laat 'ie zich dan niet zien?! Of het nou bewijsbaar is dat 'ie bestaat of niet, waarom doet 'ie zo verdomd moeilijk?
pi_2356270
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:38 schreef nikk het volgende:
Ok, laat ik het op mezelf betrekken. Waarom zou ik moeten (mogen) geloven in god? Het probleem is dat men dan alleen antwoorden kan geven in de vorm van chantage of cirkelrederingen. Nog een probleem, hoe zit het met de miljoenen mensen die nooit van een god of jezus hebben gehoord? Waar is hun vrijheid?
Niemand hoeft in de bijbel te turen om religieus te zijn. Dat moge blijken uit mijn voorgaande post.
Wittgenstein
pi_2356290
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:43 schreef Quidius het volgende:
Om even on-topic te blijven: waarom laat 'ie zich dan niet zien?! Of het nou bewijsbaar is dat 'ie bestaat of niet, waarom doet 'ie zo verdomd moeilijk?
Misschien zie je hem niet zoals je hem verwacht.
pi_2356292
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:42 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Nee, het bestaan van God is namelijk niet zo eenvoudig als het bestaan van een paarse neushoorn. Van een paarse neushoorn is iedereen het erover eens hoe hij eruit ziet: als een neushoorn en dan met paarse kleur. Iedereen kan ernaar zoeken.
Maar de gelovige is de enige die zoekt. De ongelovige zoekt niet eens en weet niet eens waarnaar hij zou moeten zoeken. Consequently, de ware gelovige zoekt niet alleen naar God, maar ook naar de betekenis van God (de definitie van God, zo je wilt).
[..]

Doet dat ertoe? Precies uitleggen wat ik onder geloof versta zou paarlen voor de zwijnen werpen zijn. Niet omdat ik jou een zwijn acht, versta mij goed, maar omdat elke poging om het uit te spreken bij voorbaat gedoemd is te mislukken! Gods geest zweeft boven de woorden gelijk Ze volgens Genesis 1:2 boven de wateren van de wereldzee zweefde. Laat ik volstaan met: het ervaren van een groot raadsel van waarom wij zijn en wat voor betekenis wij daaraan moeten hechten en het zoeken naar de oorsprong. Die oorsprong alleen al is nog niet zo eenduidig weer te geven. Sommige mensen zoeken haar in de evolutietheorie, en dan zeg ik: het is mij volkomen 'gleichgültig': hoe het leven ontstaan is doet er niet toe, deze wetenschap zal ons geen stap dichterbij het mysterie brengen, integendeel: ze voert ons alleen maar verder weg van de bron en essentie van ons bestaan. Zij verzadigt ons van lieverlede met verbanden tussen zaken die sommigen met verklaringen verwarren. Maar, om een voorbeeld te noemen: verklaart de evolutietheorie iets? Neen, neen, neen! Zij legt verbanden! Zij gaat terug in de tijd, en iedereen, onder wie zelfs vele gelovigen, neemt maar voetstoots aan dat God aan het begin van de tijd is, maar bedenk nou in vredesnaam eens dat het begin van de tijd helemaal niets van doen heeft met de oplossing van het levensmysterie! We moeten juist nader tot onszelf komen, voor de ontsluiering van het bestaan. En dat alleen al is religie.

Ofewel het willen geloven. Dat maakt het bestaan van god niet direct meer of minder waar.
pi_2356295
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:43 schreef Quidius het volgende:
Dit is je reinste cirkelredenering. Je wilt het bestaan van God graag ontkrachten, maar je neemt als prototype precies de invulling die men in het Oude Testament aan hem gegeven heeft. Lees alleen al het Nieuwe Testament. Ik zeg niet dat dat zo'n geweldig boek is (ik prefereer zelf ook een Agatha Christie), maar er staan hier en daar wel bijzonder rake dingen in.
Nee, God laat zich niet vangen in definities. Het is dus je reinste kolder om aan te nemen dat hij verantwoordelijk zou zijn voor het lot van de wereld o.i.d. Het enige dat zeker is, is dat elke mens verantwoordelijk is voor zichzelf. En dat besef alleen al is religie.
Wittgenstein
pi_2356315
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:45 schreef nikk het volgende:

[..]

Ofewel het willen geloven. Dat maakt het bestaan van god niet direct meer of minder waar.

Waarheid is een wetenschappelijke term. Wetenschap is slechts een deel van ons bestaan. Wetenschap komt voort uit een behoefte om dingen te verklaren (en zeg niet dat voor God hetzelfde geldt, want ik geloof niet in een God die verantwoordelijk is voor het wel en wee in de wereld). En dat is heel mooi, maar je moet het ook los kunnen laten.
Wittgenstein
pi_2356322
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:44 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Niemand hoeft in de bijbel te turen om religieus te zijn. Dat moge blijken uit mijn voorgaande post.

Waarom de bijbel? En welke interpretatie? Die van de Jehova's, katholieken, mormonen, KKK, etc? Maar dit is meer een antwoord op waar vind ik god. Maar niet het waarom. Waarom zou een ongelovige gaan moeten lezen in de bijbel (ervan uitgaande dat de bijbel dus het ware woord van god is)? Een ongelovige is namelijk niet op zoek naar god, dat is het probleem. Je kan dan ook niet kiezen voor een god, daarom is het bestaan van een god irrelevant.
pi_2356341
Volgens mij is de 'GOD' op ons aan het neerkijken met veel verdriet, deze wereld is nu niet zo als hij denk ik gewenst zou hebben. Maar ik denk dat hij gewoon blijft kijken totdat het echt fout gaat en dan pas helpt ... maar heb er zelf niet echt heel veel vertrouwen in.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_2356347
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:48 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Waarheid is een wetenschappelijke term. Wetenschap is slechts een deel van ons bestaan. Wetenschap komt voort uit een behoefte om dingen te verklaren (en zeg niet dat voor God hetzelfde geldt, want ik geloof niet in een God die verantwoordelijk is voor het wel en wee in de wereld). En dat is heel mooi, maar je moet het ook los kunnen laten.

Ach, naar mijn mening bestaan er net zoveel waarheden als mensen. Het probleem is alleen dat godsdiensten graag een monopolie willen hebben op het begrip waarheid. Daarnaast blijft het natuurlijk omgekeerde bewijslast.
pi_2356359
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:51 schreef Chandler het volgende:
Volgens mij is de 'GOD' op ons aan het neerkijken met veel verdriet, deze wereld is nu niet zo als hij denk ik gewenst zou hebben. Maar ik denk dat hij gewoon blijft kijken totdat het echt fout gaat en dan pas helpt ... maar heb er zelf niet echt heel veel vertrouwen in.
Maak je niet druk. Over het algemeen gaat het niet eens zo gek slecht met de mensheid. Daarnaast laat de eindtijd al 2000 jaar op zich wachten.
pi_2356364
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:49 schreef nikk het volgende:
Waarom de bijbel? En welke interpretatie? Die van de Jehova's, katholieken, mormonen, KKK, etc?
De bijbel is juist irrelevant, dat heb ik net gezegd. Maar als je dan per se een bijbel wilt om niet in te kijken, kan ik de Mormoonse bijbel warm aanbevelen.
quote:
Maar dit is meer een antwoord op waar vind ik god. Maar niet het waarom. Waarom zou een ongelovige gaan moeten lezen in de bijbel (ervan uitgaande dat de bijbel dus het ware woord van god is)? Een ongelovige is namelijk niet op zoek naar god, dat is het probleem. Je kan dan ook niet kiezen voor een god, daarom is het bestaan van een god irrelevant.
Precies. Je bent geestelijk gezien dus erg arm. Dit moge alleen al blijken uit de grove zelfzuchtigheid van de moderne mens. Ik zeg niet dat ze zullen branden in de hel, want wat er na de dood is, ik zou het niet weten (niets, een hemel, een hel, ik maak me er niet druk om).
Wittgenstein
pi_2356376
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:51 schreef nikk het volgende:

[..]

Ach, naar mijn mening bestaan er net zoveel waarheden als mensen. Het probleem is alleen dat godsdiensten graag een monopolie willen hebben op het begrip waarheid.

Oke, maar ik verdedig ook geen godsdienst, ik verdedig de religieuze mens op zich.
Wittgenstein
pi_2356382
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:53 schreef nikk het volgende:

[..]

Maak je niet druk. Over het algemeen gaat het niet eens zo gek slecht met de mensheid.

Haha, nee, over het algemeen in Europa, Australië en Noord-Amerika niet. Het is maar wat je algemeen noemt!
Wittgenstein
pi_2356411
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:42 schreef Koekepan het volgende:

Mooi!
Maar wat is volgens jou dan precies wel de essentie van ons bestaan, zo die er al is? Denk je dat die alleen in onszelf is te vinden (maak ik op uit je verhaal) en zo ja, hoe bereik je die kern? Zullen we die ooit bereiken of ligt dat wellicht niet in ons vermogen?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_2356413
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:53 schreef Koekepan het volgende:

[..]

De bijbel is juist irrelevant, dat heb ik net gezegd. Maar als je dan per se een bijbel wilt om niet in te kijken, kan ik de Mormoonse bijbel warm aanbevelen.
[..]

Precies. Je bent geestelijk gezien dus erg arm. Dit moge alleen al blijken uit de grove zelfzuchtigheid van de moderne mens. Ik zeg niet dat ze zullen branden in de hel, want wat er na de dood is, ik zou het niet weten (niets, een hemel, een hel, ik maak me er niet druk om).

gedeeelte 1: Je begrijpt het punt niet. Waarom uberhaupt de zoektocht naar een god? (ik koos voor de bijbel omdat ik dacht dat je christen was)

gedeelte 2: Waarom is iemand die niet in goden gelooft geestelijk arm? Spiritueel arm misschien, maar zeker niet geestelijk.

pi_2356427
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:55 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Haha, nee, over het algemeen in Europa, Australië en Noord-Amerika niet. Het is maar wat je algemeen noemt!

Je vergeet Azie. Je zou eens voor de gein wat lessen volksgeschiedenis moeten doen. Fijne tijden waren dat niet, de afgelopen paar duizend jaar.
pi_2356477
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:57 schreef RaisinGirl het volgende:
Maar wat is volgens jou dan precies wel de essentie van ons bestaan, zo die er al is? Denk je dat die alleen in onszelf is te vinden (maak ik op uit je verhaal) en zo ja, hoe bereik je die kern? Zullen we die ooit bereiken of ligt dat wellicht niet in ons vermogen?
Ik denk dat het godsdienstige is dat je je precies deze vragen stelt... of we ze ooit zullen kunnen beantwoorden is een andere vraag (ik vind hem niet relevant). En ook dat je alles wat je in je leven onderneemt afstemt op deze vragen. Of in elk geval ermee in overeenstemming brengt. Simpel gezegd: bewust leven en niet de hele tijd met de stroom meedrijven.
Wittgenstein
pi_2356495
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:04 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Ik denk dat het godsdienstige is dat je je precies deze vragen stelt... of we ze ooit zullen kunnen beantwoorden is een andere vraag (ik vind hem niet relevant). En ook dat je alles wat je in je leven onderneemt afstemt op deze vragen. Of in elk geval ermee in overeenstemming brengt. Simpel gezegd: bewust leven en niet de hele tijd met de stroom meedrijven.

Waarom zou het zoeken naar de zin van je leven iets van doen moeten hebben met godsdienst?
pi_2356533
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:06 schreef Quidius het volgende:
Waarom zou het zoeken naar de zin van je leven iets van doen moeten hebben met godsdienst?
Omdat het daar nog het meeste van weg heeft. Het blijft natuurlijk de naam die je eraan geeft.
Wittgenstein
pi_2356547
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:11 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Omdat het daar nog het meeste van weg heeft.

En waarom dan wel?
pi_2356573
Wanneer ben je precies religieus? Lastig.
pi_2356576
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:12 schreef Quidius het volgende:

[..]

En waarom dan wel?

Zie je, het kan me geen lor schelen welke naam je eraan wilt geven. Het etiket godsdienst is voor mij geen rechtvaardiging van het begrip of zo, maar ik gebruikte het om te laten zien dat er inderdaad iets is wat je God kunt noemen. Temeer daar passages in het Nieuwe Testament dit ook doen en inderdaad raken aan de kern van mijn 'geloof'.
Wittgenstein
pi_2356578
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:11 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Omdat het daar nog het meeste van weg heeft. Het blijft natuurlijk de naam die je eraan geeft.

Waarom uberhaupt een zin in het leven? Is het niet mogelijk dat de zin van het leven niet bestaat?
pi_2356592
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:18 schreef nikk het volgende:

[..]

Waarom uberhaupt een zin in het leven? Is het niet mogelijk dat de zin van het leven niet bestaat?

Ik geloof niet in 'de' zin van 'het' leven, dat is een beetje misleidend woordgebruik. Ik geloof dat mijn leven zin heeft, ja. Van het jouwe kan ik het uiteraard niet zo goed zeggen als jijzelf.
Wittgenstein
pi_2356613
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:17 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Zie je, het kan me geen lor schelen welke naam je eraan wilt geven. Het etiket godsdienst is voor mij geen rechtvaardiging van het begrip of zo, maar ik gebruikte het om te laten zien dat er inderdaad iets is wat je God kunt noemen. Temeer daar passages in het Nieuwe Testament dit ook doen en inderdaad raken aan de kern van mijn 'geloof'.

Dus als je niet in een god gelooft als je nadenkt over 'de zin van het leven' ben je toch bezig met godsdienst? Interessant...
pi_2356627
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:22 schreef Quidius het volgende:
Dus als je niet in een god gelooft als je nadenkt over 'de zin van het leven' ben je toch bezig met godsdienst? Interessant...
Wat is God, vraag ik nogmaals. Jij hebt zeker het beeld van de grjze oude man met de baard? Dat beeld vind ik wel erg kinderlijk en naïef. Zoals ik al zei, wil je met God leven dan moet je hem zoeken. Wat of wie hij is, daar zoekt de gelovige juist naar. Goed, als je dit niet wilt begrijpen dan kan ik er beter mede ophouden.
Wittgenstein
pi_2356647
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:25 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Wat is God, vraag ik nogmaals. Jij hebt zeker het beeld van de grjze oude man met de baard? Dat beeld vind ik wel erg kinderlijk en naïef. Zoals ik al zei, wil je met God leven dan moet je hem zoeken. Wat of wie hij is, daar zoekt de gelovige juist naar. Goed, als je dit niet wilt begrijpen dan kan ik er beter mede ophouden.

Jij kunt je kennelijk niet voorstellen dat er mensen bestaan die wel nadenken over dingen, maar die niet in god geloven. Een beetje meer open mind mag wel.
pi_2356661
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:27 schreef Quidius het volgende:

[..]

Jij kunt je kennelijk niet voorstellen dat er mensen bestaan die wel nadenken over dingen, maar die niet in god geloven. Een beetje meer open mind mag wel.

Ik ga ervan uit dat je nadenkt, anders open je niet een topic als dit. Maar ik denk dat je niet begrijpt wat ik onder God versta. Dan heeft dit toch geen enkele zin? Woorden zijn niet toereikend, ik vel verder helemaal geen oordeel over jou.
Wittgenstein
pi_2356673
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:27 schreef Quidius het volgende:

[..]

pi_2356692
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:28 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat je nadenkt, anders open je niet een topic als dit. Maar ik denk dat je niet begrijpt wat ik onder God versta. Dan heeft dit toch geen enkele zin? Woorden zijn niet toereikend, ik vel verder helemaal geen oordeel over jou.

Het gaat er niet om wat jij verstaat onder god, je doet maar, maar je moet toch begrijpen dat er mensen zijn die niet in god geloven, die toch heus wel nadenken. Jij schijnt er van uit te gaan dat alleen mensen die in een zeker soort god geloven in staat zijn tot nadenken.
pi_2356720
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:32 schreef Quidius het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat jij verstaat onder god, je doet maar, maar je moet toch begrijpen dat er mensen zijn die niet in god geloven, die toch heus wel nadenken. Jij schijnt er van uit te gaan dat alleen mensen die in een zeker soort god geloven in staat zijn tot nadenken.

Nee, dat doe ik niet! Ik geloof dat je goed kunt nadenken, en misschien zou ik je wel een heel 'goed' iemand vinden als ik je in het echte leven zou ontmoeten, maar het heeft geen zin om iets uit te leggen wat jij zelf niet al eens eerder gedacht hebt.
Als je dat als een minachting wilt opvatten is dat jouw zaak. Het is niet alsof ik denk dat je een arm of been mist of iets dergelijks. Ik denk dat je je er alleen te bewust van bent dat je ze hebt. En nu ga ik eten.
Wittgenstein
pi_2356754
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:35 schreef Koekepan het volgende:

[..]

maar het heeft geen zin om iets uit te leggen wat jij zelf niet al eens eerder gedacht hebt.

Dat lijkt me toch de basis van alle onderwijs.
pi_2356805
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:39 schreef Quidius het volgende:
Dat lijkt me toch de basis van alle onderwijs.
Inderdaad is wetenschap niets meer dan het exploiteren van de natuurlijke vaardigheden om te tellen, te rubriceren en te meten. Het onderwijs hierin berust dus op een methode die leert dat je kunt bouwen op wat je hebt. Maar het is een vergissing om te veronderstellen dat je op deze manier alles kunt 'begrijpen'.
Religie is iets fundamenteel anders. Daarom ben je ook niet minder als je niet in God gelooft. Het is een manier van tegen de dingen aankijken, tegen jezelf aankijken, een soort plicht tegenover in de eerste plaats jezelf. En als je de relativiteitstheorie niet begrijpt, dan ben je wel minder. Zie, dat is het verschil. .

Maar goed, terug naar het fornuis.

Wittgenstein
pi_2356979
quote:
Op zondag 02 december 2001 17:51 schreef Chandler het volgende:
Ik heb de vraag al eerder gesteld: "Wie ben jij om te bepalen wat die god dan bedoeld heeft?" Oftwel, om de bedoeling achter die vraag even uit te spellen:

Men schept zijn eigen godsbeeld. Wat iemand zelf als goed of slecht beoordeelt, wordt vervolgens op die god geprojecteerd als zou die die zaken ook zo beoordelen. Vervolgens rijst de vraag: "Waarom grijpt die god dan niet in?". Deze vraag wordt vervolgens afgedaan met een statement van de strekking: "Wij zullen gods bedoelingen nooit kunnen begrijpen."

Maar als je gods bedoelingen niet kan begrijpen, dan kun je ook niet pretenderen te weten dat wat jij goed of slecht vindt, ook door die god goed of slecht gevonden wordt.

Misschien is het wel gewoon wat wij een enorme sadist zouden noemen.

zondag 2 december 2001 @ 20:22:43 #72
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_2357745
ik vind die Koekepan echt een held
pi_2357888
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:35 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Nee, dat doe ik niet! Ik geloof dat je goed kunt nadenken, en misschien zou ik je wel een heel 'goed' iemand vinden als ik je in het echte leven zou ontmoeten, maar het heeft geen zin om iets uit te leggen wat jij zelf niet al eens eerder gedacht hebt.
Als je dat als een minachting wilt opvatten is dat jouw zaak. Het is niet alsof ik denk dat je een arm of been mist of iets dergelijks. Ik denk dat je je er alleen te bewust van bent dat je ze hebt. En nu ga ik eten.

Het is moeilijk om iemands standpunt te begrijpen als hij/zij niet echt zin heeft zijn/haar standpunt te verduidelijken (of uitleggen). En het is al helemaal lastig als de discussie ook nog eens over abstrace dingen gaat (of concepten). Ik probeer niet de ander te overtuigen (alhoewel ik vaak toch de neiging, zou ik moeten afleren), ik wil wel altijd de ander begrijpen, zo ook nu.
  zondag 2 december 2001 @ 20:43:34 #74
8369 speknek
Another day another slay
pi_2357926
quote:
Op zondag 02 december 2001 18:45 schreef Koekepan het volgende:
Zie, dat is het verschil. .
Ik zie het niet, minder is ook maar een waarde oordeel. Waarom zou iemand minder zijn als hij de relativiteitstheorie niet snapt? Wellicht kijkt ie er anders tegenaan dan jij. Een schizofreen wereldbeeld is, zoals je zelf al aangaf, niet minder.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_2357929
quote:
Op zondag 02 december 2001 20:39 schreef nikk het volgende:

[..]

Het is moeilijk om iemands standpunt te begrijpen als hij/zij niet echt zin heeft zijn/haar standpunt te verduidelijken (of uitleggen). En het is al helemaal lastig als de discussie ook nog eens over abstrace dingen gaat (of concepten). Ik probeer niet de ander te overtuigen (alhoewel ik vaak toch de neiging, zou ik moeten afleren), ik wil wel altijd de ander begrijpen, zo ook nu.

En ik zou het je graag willen uitleggen. (Ga alleen al na dat ik toch best wat typewerk in dit topicje heb zitten. .)
Wittgenstein
pi_2357976
quote:
Op zondag 02 december 2001 20:43 schreef speknek het volgende:
Ik zie het niet, minder is ook maar een waarde oordeel.
Precies ja. Maar degene op wie ik reageerde ging er (wie het ook was) vanuit dat ik op hem neerkeek o.i.d. Het was for the sake of the argument: als je op de een of andere manier al 'minder' kunt zijn, dan is het door iets wetenschappelijks niet te begrijpen, want wetenschappelijk begrip is tenminste nog objectief toetsbaar. Maar ik vind woorden als 'minder' in deze context erg dubieus en ik denk dus ook niet dat het hoe dan ook op een mens van toepassing kan zijn.
quote:
Waarom zou iemand minder zijn als hij de relativiteitstheorie niet snapt? Wellicht kijkt ie er anders tegenaan dan jij. Een schizofreen wereldbeeld is, zoals je zelf al aangaf, niet minder.
Volgens mij is niemand 'minder'. Ja, ik misschien.
Wittgenstein
pi_2359675
quote:
Beste Gelovigen,

Beste niet gelovige,

Ik voel me wel aangesproken door je. Allereerst omdat dit nl. altijd al zo is, waarom is het zo dat je moet aantonen dat God geloofd (wil ik wel hoor) en zou het niet logisch zijn om aan te tonen dat God niet bestaat ?!

Als ik je zou willen bewijzen dat Hij bestaat, wil je daar dan wel voor open staan of is het een opmerking om er snel vanaf te zijn. Dit is een eerlijke vraag waar misschien een voor vooroordeel in ligt omdat de ervaring helaas leert dat als je het echt wilt de mensen toch niet thuis geven. Waarom ze het dan zo stellen begrijp ik dan niet helemaal goed. Sorry als het bij jou wel een eerlijke vraag is, laat het me dan even weten als je wilt. Ik wil nl best eens rustig uitleggen waarom ik geloof dat God wel bestaat. En dan heb ik absoluut respect voor alle vragen die je hebt hoor, is niet zo dat ik die belachelijk zou vinden e.d.

Groetjes van iemand die vast overtuigd is dat God bestaat.

maandag 3 december 2001 @ 09:07:48 #78
1121 G.J.J.
hoe ouwer, hoe infantieler
pi_2361712
Als we het over de vader van Jezus C. hebben dan denk ik dat die nog ligt te slapen. Hij heeft namelijk 6 dagen heeeeeeel hard gewerkt en nu is hij bezig met slaap inhalen. Nu zal je vragen waarom hij dan zo lang moet slapen. God is almachtig en moet dus ook allemachtig lang uitslapen. Ik noem god een Hij want vrouwen zijn doorgaans niet zo lui...

Maar even serieus. Als je mij vraagt waar god is dan zeg ik "in de hoofden van mensen die er in geloven". Voor mensen die er niet in geloven bestaat god namelijk niet. God bestaat dus bij de gratie van mensen die er in geloven, als er ooit een moment komt waarin niemand meer in god gelooft dan houdt god ook op te bestaan.

"Buck dich, befehl ich dir, wende dein Antlitz ab von mir, dein Gesicht ist mir egal, buck dich, noch einmal"
pi_2362442
Ik heb dit hele topic doorgelezen en inderdaad heeft Koekepan aardig wat typewerk verricht. In deze post ga ik hem quoten en aan de hand daarvan vragen stellen.
quote:
Hier ben ik het mee eens. Maar van de paarse neushoorn wordt over het algemeen aangenomen dat hij niet bestaat. Van een God wordt heel vaak aangenomen dat hij wel bestaat. Waar komt dit verschil vandaan?
quote:
Maar de reden om te geloven hangt natuurlijk niet af van de wetenschappelijke zekerheid die er is over het bestaan van de God die je aanhangt.
Dit is ook de reden waarom het Geloven heet. Er is geen enkele aanwijzing die het beweerde onderbouwd. Volgende quotes gaan hier op door.
quote:
Dit is ook mijn opinie. Soms wordt de wetenschap ook een religie genoemd.
quote:
In dit stukje ga je een stap verder dan degene op wie je antwoord en je verdraait zijn woorden. Wetenschap komt inderdaad voort uit een behoefte om dingen te verklaren en religie is voortgekomen uit de behoefte het onverklaarbare te verklaren. Mensen die zeggen dat wat op aarde gebeurd de schuld van God is zijn mijns inziens (excusez le mot) dom.
quote:
Ik denk dat het godsdienstige is dat je je precies deze vragen {Maar wat is volgens jou dan precies wel de essentie van ons bestaan, zo die er al is? Denk je dat die alleen in onszelf is te vinden (maak ik op uit je verhaal) en zo ja, hoe bereik je die kern? Zullen we die ooit bereiken of ligt dat wellicht niet in ons vermogen? - mr_obb} stelt... of we ze ooit zullen kunnen beantwoorden is een andere vraag (ik vind hem niet relevant). En ook dat je alles wat je in je leven onderneemt afstemt op deze vragen. Of in elk geval ermee in overeenstemming brengt. Simpel gezegd: bewust leven en niet de hele tijd met de stroom meedrijven.
Hiervoor heb ik geen geloof in God nodig. Zoals jij het hier schrijft ben ik heel erg religieus. Ik ben me erg bewust van wat ik doe en de gevolgen daarvan. Dat maakt mij dus een religieus persoon. Dat brengt me bij de volgende Quote:
quote:
Het enige dat zeker is, is dat elke mens verantwoordelijk is voor zichzelf. En dat besef alleen al is religie
Dan ben ik dus alweer zwaar religieus
quote:
Precies. Je bent geestelijk gezien dus erg arm.
Na zo'n opmerking kan ik echt kwaad worden. Hele domme opmerking
quote:
maar bedenk nou in vredesnaam eens dat het begin van de tijd helemaal niets van doen heeft met de oplossing van het levensmysterie!
Wat is het levensmysterie? Waar zou ik naar op zoek moeten gaan? Voor mij is er geen mysterie. Ik weet (min of meer) hoe het leven is ontstaan. Ik weet hoe ik ontstaan ben en ik weet hoe ik zal eindigen. Ook weet ik dat ik mijn leven zo nuttig kan maken als ik zelf wil.
quote:
Dat klopt. Maar weet jij wel waarnaar je zoekt? Volgens mij niet. En ik denk ook niet dat je ooit iets zult vinden. God definieren kan niet, er bestaat niet een God, dus je kan hem ook niet definieren. Misschien heb jij aan het eind van je leven een definitie van God, maar als ik die dan hoor dan is het voor mij iets betekenisloos en een Hindoe zal er niets van begrijpen.
quote:
Ik geloof niet in 'de' zin van 'het' leven, dat is een beetje misleidend woordgebruik. Ik geloof dat mijn leven zin heeft, ja.
Wie geeft die zin aan het leven? Heb jij het gevoel dat een God jouw leven zin heeft gegeven? Ik ben van mening dat jijzelf degene bent die nut aan je leven geeft.
quote:
Religie is iets fundamenteel anders. Daarom ben je ook niet minder als je niet in God gelooft. Het is een manier van tegen de dingen aankijken, tegen jezelf aankijken, een soort plicht tegenover in de eerste plaats jezelf.
Dit is een hele lege opmerking. Religie is een geloof en is daarin dus fundamenteel anders dan wetenschap, waarbij je alles moet kunnen aantonen. Ik ben daarom ook van mening dat geloof en wetenschap niet samen gaan.

Wat ik eigenlijk wil vragen aan Koekepan is hoe hij God nu ziet. Hoe ver ben jij met je definiering. Zoals ik het hier lees is God bij jou iets dat eigenlijk niet bestaat, maar meer een achterliggende gedachte, ik zie je een beetje als een Boeddhist eigenlijk.

pi_2364076
Religie is toch niet hetzelfde als geloven in God?
Ergens in de 18e eeuw ofzo kwam deïsme op, wel geloven in een God of een hogere macht, maar niet in de vorm van een godsdienst (religie) en elke zondag in de kerk zitten enz... Dus geen religie maar wel geloven.
Het kan nog anders: niet geloven, maar ook niet beweren dat er geen God is. Omdat we het nou eenmaal niet weten. Zou een hoop eindeloze discussies (waaraan ik zelf ook wel es meedoe maar daar gaat het nu niet om ) overbodig maken.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_2364442
als ik door dit alles heen lees, zou ik zeggen dat het een topic was over het wel of niet bestaan van god..
maar het ging er toch over waar hij (eventueel) zou zijn?

ik denk zelf dat hij voor een groot deel in je hoofd zit

maandag 3 december 2001 @ 18:41:54 #82
8369 speknek
Another day another slay
pi_2365811
Hmm zou je na een lobotomie goddeloos zijn?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 3 december 2001 @ 19:11:17 #83
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_2366117
Ik weet niet precies waar ie uithangt, maar als ie toch alles kan sturen en zijn zoon naar een betere wereld is gegaan kan ik me voorstellen.

1: niets menselijks is hem vreemd, geloof dat een gelovige dat weleens gezegt heeft.

2: mensen zijn varkens.

Waar zit ie dus? Ik denk een leuk bordeel tussen allemaal mooie vrouwen, biertje in zijn hand, leuter in de andere, al zappend langs natuurfilmpjes en zijn vrouw en kinderen zitten thuis. (niets menselijks was hem toch vreemd?)

Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  maandag 3 december 2001 @ 19:14:33 #84
8369 speknek
Another day another slay
pi_2366156
ik denk dat ie de plezier dimensie al lang zat geworden is en niet meer bestaat
pi_2367085
quote:
Op maandag 03 december 2001 15:07 schreef Mini_rulez het volgende:
Religie is toch niet hetzelfde als geloven in God?
Ergens in de 18e eeuw ofzo kwam deïsme op, wel geloven in een God of een hogere macht, maar niet in de vorm van een godsdienst (religie) en elke zondag in de kerk zitten enz... Dus geen religie maar wel geloven.
Het kan nog anders: niet geloven, maar ook niet beweren dat er geen God is. Omdat we het nou eenmaal niet weten. Zou een hoop eindeloze discussies (waaraan ik zelf ook wel es meedoe maar daar gaat het nu niet om ) overbodig maken.
Inderdaad, agnosme is misschien wel het beste, maar de kans dat er een god is is voor mij zo klein, dat (hoewel ik niet kan bewijzen dat hij niet bestaat) genoeg reden heb om te denken dat hij niet bestaat. Er is voor mij gewoon geen enkele reden om aan te nemen dat er misschien een god is.
pi_2381024
onze geest is geboren uit god en keert daar naar terug
dus tijdens ons leven zijn we een stukje god en met zn allen een heel groot stuk god
  woensdag 5 december 2001 @ 14:33:36 #87
4768 CarloZ
Soms........
pi_2384826
Ik zie het leven als een raadsel, denk dat niemand het ooit gaat snappen.
Vrouwen hebben het voordeel dat ze meestal niet in het bezit zijn van wijde broekzakken
pi_2391448
quote:
Op maandag 03 december 2001 11:34 schreef mr_obb het volgende:
Wat is het levensmysterie? Waar zou ik naar op zoek moeten gaan? Voor mij is er geen mysterie. Ik weet (min of meer) hoe het leven is ontstaan. Ik weet hoe ik ontstaan ben en ik weet hoe ik zal eindigen.
Oh ja, vertel eens? Hoe is het leven dan ontstaan? Enlighten us!
quote:
Dat klopt. Maar weet jij wel waarnaar je zoekt? Volgens mij niet. En ik denk ook niet dat je ooit iets zult vinden. God definieren kan niet, er bestaat niet een God, dus je kan hem ook niet definieren. Misschien heb jij aan het eind van je leven een definitie van God, maar als ik die dan hoor dan is het voor mij iets betekenisloos en een Hindoe zal er niets van begrijpen.
Zoeken naar God is heel wat anders dan God proberen te definieren! Met een definitie van iets kun je nooit tot de kern komen. Een definitie is slechts de vinger die naar de maan wijst. Verwar die niet met de maan zelf!
quote:
Wie geeft die zin aan het leven? Heb jij het gevoel dat een God jouw leven zin heeft gegeven? Ik ben van mening dat jijzelf degene bent die nut aan je leven geeft.
Misschien bestaat er helemaal geen scheiding tussen God en de Mens.
quote:
Dit is een hele lege opmerking. Religie is een geloof en is daarin dus fundamenteel anders dan wetenschap, waarbij je alles moet kunnen aantonen. Ik ben daarom ook van mening dat geloof en wetenschap niet samen gaan.
"Science without religion is lame, religion without science is blind."
(Albert Einstein)

Religie en wetenschap zijn complementair. In wezen zijn ze beide naar hetzelfde op zoek. Religie vult de gaten van de wetenschap, en wetenschap beschrijft het gedeelte van de werkelijkheid waar religie geen betekenis heeft. Ze sluiten elkaar niet uit, je hebt ze allebei nodig voor een compleet wereldbeeld.

Unox, the worst operating system.
pi_2391482
quote:
Op donderdag 06 december 2001 01:19 schreef Schorpioen het volgende:
(Albert Einstein)
Einstein wordt overschat. Had nogal softe ideeën over kosmische religie en zo. Maar wat je daarna zegt is helemaal waar. -sorry-
Wittgenstein
pi_2392577
quote:
Op donderdag 06 december 2001 01:19 schreef Schorpioen het volgende:

(Albert Einstein)

Omdat Einstein een aantal interessante dingen ontdekt/voorspeld heeft, moet ik al zijn uitspraken gelijk als waar aannemen?
quote:
Religie en wetenschap zijn complementair. In wezen zijn ze beide naar hetzelfde op zoek. Religie vult de gaten van de wetenschap, en wetenschap beschrijft het gedeelte van de werkelijkheid waar religie geen betekenis heeft. Ze sluiten elkaar niet uit, je hebt ze allebei nodig voor een compleet wereldbeeld.
Je hebt hier deels gelijk. Religie word gebruikt door mensen die niet kunnen accepteren dat veel nog boven het begrip van de mens uitstijgt. De religieuzen verzinnen daarom een verhaal over iets hogers om dat onverklaarbare te verklaren. In die zin is het complementair. Je hebt ze niet allebei nodig voor een compleet wereldbeeld en dat zal ook blijken als de mensheid nog 2000 jaar blijft bestaan en men alles kan verklaren.

De wetenschap is nog niet compleet en daardoor zijn sommige dingen nog niet goed te bevatten. Vroeger werd God gebruikt als de schepper van de aarde. Ondertussen weten we al heel veel van de Oerknal en de Heelal-puls theorie en dergelijke en is het idee van God als schepper op een zijspoor terechtgekomen. Dit is mijns inziens hetzelfde als wat er met religie gaat gebeuren. Religie en God zijn twee dingen die tussen de oren van mensen bestaan en niet daarbuiten.

Als we dus On-topic gaan is God in het hoofd van de mensen die in Hem geloven. Hij is niet in het hoofd van de ongelovigen en Hij zal daar ook nooit binnenkomen.

pi_2392910
quote:
Op donderdag 06 december 2001 09:37 schreef mr_obb het volgende:

[..]

Omdat Einstein een aantal interessante dingen ontdekt/voorspeld heeft, moet ik al zijn uitspraken gelijk als waar aannemen?

Nee, maar je bent dan wel erg selectief in je aannames. De relativiteitstheorie neem je wel zomaar als waar aan, waarom? Daar moet je dan ook aan gaan twijfelen. Waarom doe je dat dan niet? Die heb je ook niet zelf geverifieerd...
quote:
Je hebt hier deels gelijk. Religie word gebruikt door mensen die niet kunnen accepteren dat veel nog boven het begrip van de mens uitstijgt. De religieuzen verzinnen daarom een verhaal over iets hogers om dat onverklaarbare te verklaren. In die zin is het complementair. Je hebt ze niet allebei nodig voor een compleet wereldbeeld en dat zal ook blijken als de mensheid nog 2000 jaar blijft bestaan en men alles kan verklaren.
Nee. Er is gewoon een deel dat nooit met de wetenschappelijke methode verklaart kan worden. Je kan een heel groot deel verklaren en beschrijven, maar dit houdt eens op. Je kan nooit de hele wereld beschrijven, want dat is een slang die zijn eigen staart probeert op te eten. De beschrijving van de wereld is ook deel van de wereld. Deze beschrijving zelf valt dus buiten het wetenschappelijke werledbeeld, want als je de beschrijving probeert te beschrijven, heb je weer een nieuwe beschrijving die buiten het wereldbeeld valt. Daar kom je nooit uit als je het wetenschappelijke dualisme niet laat varen. Wetenschap is gebaseerd op een scheiding tussen object en subject, tussen waarnemer en waargenomene, en op bepaalde niveaus bestaat dit onderscheid niet meer. Hier houdt de zeggenschap van wetenschap op en kom je op het gebied van religie. Het enige wat de wetenschap over dit gebied kan zeggen is dat het er niks over kan zeggen.

En religie is natuurlijk VEEL meer dan alleen wat verhaaltjes. Religie komt niet uit boeken, je hebt helemaal geen enkel boek of heilige tekst nodig om religieus te zijn. Religie zit in de mens zelf, en het ontkennen staat gelijk aan een deel van jezelf ontkennen. Het is je ogen sluiten voor dingen die niet stroken met je wereldbeeld.

quote:
De wetenschap is nog niet compleet en daardoor zijn sommige dingen nog niet goed te bevatten. Vroeger werd God gebruikt als de schepper van de aarde. Ondertussen weten we al heel veel van de Oerknal en de Heelal-puls theorie en dergelijke en is het idee van God als schepper op een zijspoor terechtgekomen. Dit is mijns inziens hetzelfde als wat er met religie gaat gebeuren.
We hebben hele leuke theorieen over de oerknal en de evolutie en allerlei andere zaken maar die verklaren natuurlijk helemaal niks. Wat zegt de oerknaltheorie nou helemaal over het leven, behalve dat het met een knal is begonnen? Een grote knal, en zie! er is leven. Wat is het verschil nou helemaal met de scheppingstheorie?
quote:
Religie en God zijn twee dingen die tussen de oren van mensen bestaan en niet daarbuiten.
Dat geldt voor wetenschap net zo goed natuurlijk. Bestaat de relativiteitstheorie dan wel buiten de hoofden van mensen?
pi_2393031
quote:
Op donderdag 06 december 2001 10:33 schreef Schorpioen het volgende:

Nee, maar je bent dan wel erg selectief in je aannames. De relativiteitstheorie neem je wel zomaar als waar aan, waarom? Daar moet je dan ook aan gaan twijfelen. Waarom doe je dat dan niet? Die heb je ook niet zelf geverifieerd...

De relativiteitstheorie is gestaafd aan waarnemingen. Toen Einstein sijn theorien op papier zette, had hij ook waarnemingen gedaan waardoor hij tot die theorie kwam. Ondertussen is van een groot deel van de relativiteitstheorie aangetoond dat die klopt.
quote:
Nee. Er is gewoon een deel dat nooit met de wetenschappelijke methode verklaart kan worden. Je kan een heel groot deel verklaren en beschrijven, maar dit houdt eens op. Je kan nooit de hele wereld beschrijven, want dat is een slang die zijn eigen staart probeert op te eten.
[.lang verhaal.]
Het enige wat de wetenschap over dit gebied kan zeggen is dat het er niks over kan zeggen.
Dit is een leuk verhaal, maar heeft niets van doen met de werkelijke situatie. Als het menselijk brein daartoe fysiek in staat is, zullen de mensen uiteindelijk de hele wereld en het heelal in theorieen en formules hebben samengevat. Dit zal niet snel gebeuren en misschien is voor die tijd het einde van de wereld al gekomen, maar uiteindelijk is het wel waar de mensheid naartoe gaat. En op dat moment heeft de mens geen religie meer nodig om dingen te verklaren en zla religie du overleden zijn.
quote:
En religie is natuurlijk VEEL meer dan alleen wat verhaaltjes. Religie komt niet uit boeken, je hebt helemaal geen enkel boek of heilige tekst nodig om religieus te zijn. Religie zit in de mens zelf, en het ontkennen staat gelijk aan een deel van jezelf ontkennen. Het is je ogen sluiten voor dingen die niet stroken met je wereldbeeld.
Wat is jouw definitie van religie? Of heb je geen definitie? Een ding dat ik niet doe, is mijn ogen sluiten voor dingen die niet stroken met mijn wereldbeeld. Dat is namelijk tegen de principes van de wetenschap in.
quote:
We hebben hele leuke theorieen over de oerknal en de evolutie en allerlei andere zaken maar die verklaren natuurlijk helemaal niks. Wat zegt de oerknaltheorie nou helemaal over het leven, behalve dat het met een knal is begonnen? Een grote knal, en zie! er is leven. Wat is het verschil nou helemaal met de scheppingstheorie?
Als ik jou was zou ik nog een keer de oerknal theorie doorlezen. Er wordt daar nergens gesproken over het ontstaan van leven. Het leven is pas veel later ontstaan. Ondertussen zijn wetenschappers zo ver dat ze min of meer begrijpen hoe leven is ontstaan en ze aan het kijken zijn of ze zelf 'leven' kunnen scheppen in zijn meest simpele vorm.
quote:
Dat geldt voor wetenschap net zo goed natuurlijk. Bestaat de relativiteitstheorie dan wel buiten de hoofden van mensen?
De Relativiteitstheorie bestaat alleen in het hoofd van mensen, dat is een eigeinschap van een theorie, maar de gevolgen van die theorie zijn door het hele heelal te zien. Alles wat je ziet gebeuren heeft te maken met het bestaan van de relativiteit die de relativiteitstheorie beschrijft.
  donderdag 6 december 2001 @ 13:37:11 #93
1414 Kangaroo
the Kangaroo hopper
pi_2394424
quote:
Beste Gelovigen,

Je bent gewoon lui.
I am a lonesome Kangaroo, so far from hooooooooome
  donderdag 6 december 2001 @ 14:01:44 #94
1414 Kangaroo
the Kangaroo hopper
pi_2394670
quote:
Op maandag 03 december 2001 11:34 schreef mr_obb het volgende:Hier ben ik het mee eens. Maar van de paarse neushoorn wordt over het algemeen aangenomen dat hij niet bestaat. Van een God wordt heel vaak aangenomen dat hij wel bestaat. Waar komt dit verschil vandaan?
Ervaring. Er zijn mensen die zonder enige twijfel hun ervaring met God kunnen benoemen. Nou is ervaring erg subjectief en zou je desbetreffende ervaringen ook anders kunnen duiden, maar er zijn nou eenmaal mensen die dat als een Godservaring beleven.
quote:
In dit stukje ga je een stap verder dan degene op wie je antwoord en je verdraait zijn woorden. Wetenschap komt inderdaad voort uit een behoefte om dingen te verklaren en religie is voortgekomen uit de behoefte het onverklaarbare te verklaren. Mensen die zeggen dat wat op aarde gebeurd de schuld van God is zijn mijns inziens (excusez le mot) dom
Wat ook dom is om appelen met peren te vergelijken. Religie is niet gebaseerd op een wetenschappelijke waarneming. Dat is het nooit geweest. Zal het ook nooit zijn. Het onverklaarbare verklaren? Dat is maar deels waar. Religie vervult ook een behoefte aan rituelen, vervult een behoefte door het stellen van levensvragen 'waar ga ik heen als ik dood ben?'; "welke zin heeft mijn leven?'. Dat zijn fundamenteel andere vragen dan natuurwetenschappelijke vragen. Nu probeert men vragen als 'waar ga ik heen als ik dood ga?' op een natuurwetenschappelijke wijze te verklaren. Ergens diep in mij zegt iets dat een echte natuurwetenschapper hard gaat glimlachen als iemand hem vraagt die vraag te beantwoorden. De natuurwetenschapper zal zeggen: Beste meneer, mevrouw, zodra ik het kan meten zal u de eerste zijn die het te horen krijgt. Kortom, de appel probeert vanuit zijn appelig standpunt de peer te verklaren. Onzinnig dus om de natuurwetenschap en de theologie met elkaar in debat over god te laten gaan. Het levert dan wel wat leuke discussies op, maar meer dan dat ook niet..
quote:
Wat is het levensmysterie? Waar zou ik naar op zoek moeten gaan? Voor mij is er geen mysterie. Ik weet (min of meer) hoe het leven is ontstaan. Ik weet hoe ik ontstaan ben en ik weet hoe ik zal eindigen. Ook weet ik dat ik mijn leven zo nuttig kan maken als ik zelf wil.
Als er geen dromen meer zijn en geen mysterie meer op te lossen, is er uitsluitend nog maar doodsheid en een dor bestaan.
quote:
Nou en? Wat wil je? Een overkoepelende definitie van God? Jij probeert op wanhopige wijze via de natuurwetenschap te verklaren dat god niet bestaat. Wellicht poog je ook de liefde natuurwetenschappelijk te verklaren. En de dood. En haat. En zorgzaamheid. En geloof. En zelfopoffering. Het lijkt mij een erg leeg bestaan als alleen de natuurwetenschap de religie is waar je je bestaan aan ontleend. Ik weet dat religie een plek heeft in het bestaan van veel mensen. Voor hen heeft het een prima functie en wordt er over het bestaan van God niet getwist, net zo goed als jouw bestaan net zo onbetwistbaar is. Appelen en peren.
quote:
Ja? En? Wat moeten we met jouw mening? Je doet net alsof jouw mening meer juistheid bevat omdat je het idiote idee hebt dat God uitsluitend natuurwetenschappelijk verklaard dient te worden. Daarbij zal de echte natuurwetenschap nooit ontkennen dat God bestaat. Erkennen zullen ze het ook niet. Hooguit zullen ze zeggen: we weten het niet. Zoals zoveel dingen.
quote:
Dat is een erg foute veronderstelling. Een wetenschapper kan best religieus zijn, en een gelovige, wetenschapper. Er is hooguit een probleem in jouw hersentjes.
quote:
Wat ik eigenlijk wil vragen aan Koekepan is hoe hij God nu ziet. Hoe ver ben jij met je definiering. Zoals ik het hier lees is God bij jou iets dat eigenlijk niet bestaat, maar meer een achterliggende gedachte, ik zie je een beetje als een Boeddhist eigenlijk.
Je wil te graag etiketjes plakken,

[Dit bericht is gewijzigd door Kangaroo op 06-12-2001 14:04]

I am a lonesome Kangaroo, so far from hooooooooome
pi_2394686
quote:
Op donderdag 06 december 2001 10:50 schreef mr_obb het volgende:

De relativiteitstheorie is gestaafd aan waarnemingen. Toen Einstein sijn theorien op papier zette, had hij ook waarnemingen gedaan waardoor hij tot die theorie kwam. Ondertussen is van een groot deel van de relativiteitstheorie aangetoond dat die klopt.

Heb jij dat zelf geverifieerd? Vast niet. Jij slikt alles wat de wetenschap zegt voor zoete koek zonder het te verifieren, maar beweringen over het bestaan van god veeg je meteen van tafel, omdat dit niet met je overtuigingen en ervaringen overeen stemt. De relativiteitstheorie stemt ook niet met je ervaring overeen, sterker nog, deze is op heel veel vlakken absoluut contra intuitief en klinkt heel onwaarschijnlijk, toch accepteer je het zonder slag of stoot. Dit lijkt me niet echt consequent.

Er zijn ook miljoenen mensen die waarnemingen hebben gehad die het bestaan van een god aantonen. Spreken die allemaal onzin?

quote:
Dit is een leuk verhaal, maar heeft niets van doen met de werkelijke situatie. Als het menselijk brein daartoe fysiek in staat is, zullen de mensen uiteindelijk de hele wereld en het heelal in theorieen en formules hebben samengevat.
Dit zal niet snel gebeuren en misschien is voor die tijd het einde van de wereld al gekomen, maar uiteindelijk is het wel waar de mensheid naartoe gaat. En op dat moment heeft de mens geen religie meer nodig om dingen te verklaren en zla religie du overleden zijn.
Je mist de complete punt van mijn verhaal. Je kan een doos niet in zichzelf verpakken. Netzomin als je met formules en definities de hele wereld kan omvatten: een definitie kan nooit zichzelf definieren. Als je de hele wereld in definities wil vatten blijf je altijd met een stukje zitten dat buiten elke definitie blijft vallen. Om dat stukje ook te kunnen vatten schiet wetenschap per definitie te kort. Dat heeft niks te maken met de mate van vooruitgang, of de technologische kennis van de mensheid. Dat heeft te maken met de fundamentele aard van wetenschap, die altijd gebaseerd is op de scheiding tussen object en subject. Wil je de wereld als geheel begrijpen, dan moet je op een gegeven moment die scheiding loslaten, en dus het pad van de wetenschap verlaten. Als je de wereld in zijn geheel wil begrijpen, kun je hem niet meer in stukjes hakken zonder de waarheid geweld aan te doen.
quote:
Wat is jouw definitie van religie? Of heb je geen definitie?
Wat in hemelsnaam heb je aan de definitie van een religie? Daarmee kom je werkelijk geen ene fluit verder. Het is juist het loslaten van het strenge keurslijf van definities en hokjes en formules dat noodzakelijk is voor zaken als religie en spiritualiteit. Wetenschap is niet de hoogste waarheid, je moet het niet overal op willen toepassen. Het is niet de basis van de wereld, behandel het dan ook niet zo.
quote:
Als ik jou was zou ik nog een keer de oerknal theorie doorlezen. Er wordt daar nergens gesproken over het ontstaan van leven. Het leven is pas veel later ontstaan. Ondertussen zijn wetenschappers zo ver dat ze min of meer begrijpen hoe leven is ontstaan en ze aan het kijken zijn of ze zelf 'leven' kunnen scheppen in zijn meest simpele vorm.
Misschien zal de mens ooit het leven kunnen namaken. Maar wat zegt dat dan? Wie heeft het leven dan in gang gezet, als er geen mens of ander leven was om de chemische reacties aan te sturen?
Namaken is zo ontzettend veel simpeler dan uit het niets creeren. Iemand met een beetje schildertechniek kan best de zonnebloemen van Van Gogh naschilderen. Dat is geen kunst. Maar alleen Van Gogh zelf kon de eerste zijn die het heeft gecreerd.
quote:
De Relativiteitstheorie bestaat alleen in het hoofd van mensen, dat is een eigeinschap van een theorie, maar de gevolgen van die theorie zijn door het hele heelal te zien. Alles wat je ziet gebeuren heeft te maken met het bestaan van de relativiteit die de relativiteitstheorie beschrijft.
En datzelfde kun je ook weer zeggen van religie. Flauw he!
pi_2395180
Dat is een erg foute veronderstelling. Een wetenschapper kan best religieus zijn, en een gelovige, wetenschapper. Er is hooguit een probleem in jouw hersentjes.
[..]

Je wil te graag etiketjes plakken,
[/quote]

Wat mij opvalt aan de meeste mensen die hier met mij in discussie gaan, is dat ze meteen beginnen met het aantonen van mijn bekrompenheid. Ik geef iedereen het recht om te geloven. Ik ben zelf een aanhanger van de natuurwetenschap en dat botst met religie. Ik ontken niet dat er een God KAN bestaan. Ik zeg alleen dat ik niet aanneem dat er een God bestaat, zolang ik er geen enkele aanwijzing voor gezien heb.

Dat er in mijn leven geen Godsdienst/religie is, betekent niet meteen dat mijn leven totaal leeg is, in tegenstelling tot wat mensen hier mij willen laten geloven. Ik ben hard bezig met een studie, waarna ik graag fundamenteel onderzoek wil gaan doen. Hiermee hoop ik dan te zorgen dat de mensheid meer gaat begrijpen van de wereld. Daarnaast hoop ik kinderen op te laten groeien en doe ik mijn best om alle vrienden die ik heb zoveel mogelijk lol te laten beleven en hun te steunen in moeilijke tijden. Ik geef mijn leven dus zelf vorm en ik heb daar geen religie bij nodig.

quote:
Op donderdag 06 december 2001 14:01 schreef Kangaroo het volgende:

Je doet net alsof jouw mening meer juistheid bevat omdat je het idiote idee hebt dat God uitsluitend natuurwetenschappelijk verklaard dient te worden.

[..]

Er is hooguit een probleem in jouw hersentjes.

Ik word beshuldigd van bekrompenheid, maar dit zijn de dingen die ik om mijn oren geslagen krijg.

Mijn 'religie' bestaat uit de wetenschap. Als je het mij vraagt is de wetenschap niet de basis van de wereld, maar is wel de hele wereld met de wetenschap te verklaren. Alles wat jullie aangeven als reden om in 'iets hogers' te geloven, zijn dingen die jullie niet kunnen bevatten. Jullie gebruiken daar 'het hogere' om dat te verklaren. Ik hou het er voorlopig gewoon op dat het met de huidige kennis niet te verklaren is en dat er dus meer onderzoek verricht moet worden.

quote:
Op donderdag 06 december 2001 14:03 schreef Schorpioen het volgende:

Misschien zal de mens ooit het leven kunnen namaken. Maar wat zegt dat dan? Wie heeft het leven dan in gang gezet, als er geen mens of ander leven was om de chemische reacties aan te sturen?
Namaken is zo ontzettend veel simpeler dan uit het niets creeren. Iemand met een beetje schildertechniek kan best de zonnebloemen van Van Gogh naschilderen. Dat is geen kunst. Maar alleen Van Gogh zelf kon de eerste zijn die het heeft gecreerd.

Je hebt het dus niet helemaal begrepen. Mensen gaan de situatie nabootsen zoals die was tijdens het ontstaan van het leven en kijken of er in die test opzet ook leven onstaat. Daarna gaan ze kijken of het onder andere omstandigheden ook kan ontstaan en kunnen ze op zoek gaan naar planeten waar die omstandigheden ook bestaan hebben.

Wat betreft het verifieren van wetenschappelijk onderzoek: Ik heb niet alles persoonlijk geverifieerd, maar een van de mooie dingen van wetenschappelijk onderzoek is nou juist dat je alles kan verifieren en op die manier je eigen wereldbeeld kan vormen. In de religie valt er niets te verifieren en is je wereldbeeld helemaal afhankelijk van je eigen fantasie.

Nogmaals: Ik veroordeel niemand om zijn geloof. Iedereen mag van mij doen en laten wat hij wil. Ook zeg ik niet dat het geloof aan de basis van alle problemen ligt, zoals veel atheisten doen. Ik geef gewoon mijn standpunt. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die mij gelijk als een generaliserende idioot karaktiseren. Accepteer andermans visie en laat iedereen zijn eigen gang gaan. Dat heb ik ook altijd gedaan.

pi_2398016
quote:
Op donderdag 06 december 2001 13:37 schreef Kangaroo het volgende:

[..]

Je bent gewoon lui.

Als we op dit niveau gaan argumenteren:
Je bent gewoon dom.
And it's only the giving
That makes you
What you are
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties