Dat is inderdaad het betere voetenwerkquote:Op donderdag 9 maart 2006 10:49 schreef Zaphod82 het volgende:
Fimpje van een Korean Air 747 die seconden voor de landing op Kai Tak nog even netjes recht voor de baan wordt gezet. Sooo nice![]()
http://www.metacafe.com/watch/30410/boeing_747_extreme_landing/
eigenlijk valt het daar best nog wel mee, maar ik schrol me wel de tyfus, want ik was gewoon wat aan het lezen daar, kijk ik het raam uit alleen maar bomenquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:19 schreef LaZZ het volgende:
Supervet ja, laatst al topic over gezien overigens.
Overigens vond ik het al redelijk vet bij vliegveld Dalaman in Turkije tussen die bergen/heuvels.
Was ook redelijk dichtbij. Maar niet zo dichtbij als dat Kai Tak!
quote:Op donderdag 9 maart 2006 09:38 schreef osmo het volgende:
Hah en ik vond 's nachts landen in Hurghada al spannend, over de zee richting vliegveld draaien over alle hotels daar. Daar in St Maarten staan lijkt mij geweldig als zo'n 747 overkomt, maakt dat veel herrie/wind Public_NME?
Even gegoogled:quote:Op donderdag 9 maart 2006 14:28 schreef longinus het volgende:
De landingsbaan op de malediven is ook leuk, die is iets langer als het eilandje waarop hij ligt, sterker het hele vliegveld is een eiland.
Daar heb ik al meerdere malen een programma over gezien op Discovery, zeker een mooi vliegveld. Ik zou er ook wel eens heen willen gaan.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:24 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kai Tak is gesloten, daarvoor is in 1997(?) een nieuwe voor geopend, genaamd Chek Lap Kok, gebouwd op en tegen het eiland Lantau, waarbij land werd gewonnen uit de zee. Daarbij werd de grootste dubbeldeks hangbrug gebouwd een tunnel bij Hong Kong Island en een nieuw treinstation aan HK Island. En dat in 8 jaar...
Nog een filmpje van de oude Kai Tak.
quote:Op donderdag 9 maart 2006 09:38 schreef osmo het volgende:
Hah en ik vond 's nachts landen in Hurghada al spannend, over de zee richting vliegveld draaien over alle hotels daar. Daar in St Maarten staan lijkt mij geweldig als zo'n 747 overkomt, maakt dat veel herrie/wind Public_NME?
Saba Airport; 25km van St. Maarten!quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:37 schreef blieblie het volgende:
Der is ook ergens een vliegveld op een rots achtig iets waar de startbaan net te kort van is.
Aan het einde van de baan zakt/valt het vliegtuig dan een stukje naar beneden (zoals je ook vaak op vliegdekschepen ziet) voordat er lift is.
Ik weet zo alleen niet welk vliegveld dat is.
Kleine correctie: Het onderstel van de 747 draait niet mee, maar het is wel sterk genoeg om een crab angle van 45 graden te overleven (al is het nog steeds niet aan te raden om dat te doen)quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:31 schreef Public_NME het volgende:
...
Over dat filmpje van Kai Tak met die Korean 747; dat is hoe je moet landen in een cross wind (zo schuin tegen de wind in hangen). Het onderstel van een 747 kan namelijk ook een beetje meedraaien.
Het is trouwens wel heel extreem (zwaar van de centerline), maar dat zou wel te maken hebben met die stijle draai die ze daar moesten maken!
Dat was begin 1998. Ik vloog eind januari '98 namelijk nog terug naar NL vanaf Kai Tak. Een keer een avondlanding meegemaakt op Kai Tak. Kijk je zo bij wat kantoren naar binnen en zie je het licht van de computerschermen. Erg mooi gezicht was dat.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:24 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kai Tak is gesloten, daarvoor is in 1997(?) een nieuwe voor geopend, genaamd Chek Lap Kok,
Ik dacht dat het onderstel van een 747 vrij flexible was zodat het een beetje mee kon draaien. (hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is van een crab landing, aangezien ze hem vlak voor de baan recht trekken)quote:Op donderdag 9 maart 2006 16:27 schreef JoeKurr het volgende:
[..]
Kleine correctie: Het onderstel van de 747 draait niet mee, maar het is wel sterk genoeg om een crab angle van 45 graden te overleven (al is het nog steeds niet aan te raden om dat te doen)
Boeing test zijn vliegtuigen daar ook op, ik heb thuis een video van zo'n test met proto's van de 747 en de 777.
Die gooi ik vanavond wel ff online,
Mjah, ik denk toch dat Kai Tak gevaarlijker was ondanks hun korte runway.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:23 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
St.Maarten
Geniale plek, heb daar ook gestaan. Maho Beach
Kai Tak ziet er ook wel spannend uit, volgens mij moet je daar helemaal gek worden van de herrie van die vliegtuigen
Zonder grappen, vliegtuigen hebben het hek wel eens geraakt... En een A340 van AF brak een take-off af (richting het strand deze keer) en die wist dus nog maar net te stoppen voor het hek... Anders ging hij zo over de weg het strand op!quote:Op donderdag 9 maart 2006 17:35 schreef anisubs het volgende:
[..]
Mjah, ik denk toch dat Kai Tak gevaarlijker was ondanks hun korte runway.
Kijk maar uit daar in Sint Maarten dat je kop er niet af word gereden.![]()
Geloof ik goed, met zulke situaties moet het eigenlijk wel gewoon een keer fout gaanquote:Op donderdag 9 maart 2006 17:41 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Zonder grappen, vliegtuigen hebben het hek wel eens geraakt... En een A340 van AF brak een take-off af (richting het strand deze keer) en die wist dus nog maar net te stoppen voor het hek... Anders ging hij zo over de weg het strand op!
Je moet moet daar wel als een gek wegtrekken. Er ligt namelijk wel een berg vlak achter de baan.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:17 schreef anisubs het volgende:
Bij Sint Maarten hoef je teminste niet zón lastige bocht te maken.
+ geen bergen en minder crosswind.
Je zou toch zweren dat ie nooit over die berg heen komtquote:Op donderdag 9 maart 2006 15:31 schreef Public_NME het volgende:
http://s43.yousendit.com/d.aspx?id=2JWULSWOPLB0W2C67AD640JJQ7 Corsair 747 naar Parijs, mijn cam werd weggeblazen dus daardoor staat hij er niet helemaal op. Je hoort ook na het starten een extra harde 'windklap' aankomen, dat was dus toen hij het gas vol open gooide!
http://s51.yousendit.com/d.aspx?id=3U70O3PX28O7O3UXULPGAT6C9S Airfrance A340 naar centerline), maar dat zou wel te maken hebben met die stijle draai die ze daar moesten maken!
zodat vliegtuigen daar makkelijk kunnen landenquote:Op donderdag 9 maart 2006 18:55 schreef Chokeme het volgende:
Je zou toch zweren dat ie nooit over die berg heen komt
Trouwens dat ene mini eilandje (wat min of meer alleen een vliegveld is) waarom is daar in hemelsnaam een vliegveld??
Dan gaan ze met bootje naar andere kuteilandjes denk ik.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:59 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
zodat vliegtuigen daar makkelijk kunnen landen
SXM heeft ook geen ILS, maar VOR beacon. Zo kan een vliegtuig dus de afstand tussen het beacon en zichzelf meten. (dus niet de hoogte!) Terwijl een ILS systeem de hoogte en de afstand geeft!quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:10 schreef Bowny het volgende:
Hoe komen sommigen op een 180 graden turn?
De laatste bocht heeft een hoek van ongeveer 45 gradenKai Tak werkte trouwens met een IGS (Instrument Guidance System) ipv het gebruikelijke ILS (Instrument Landing System).
Klopt. Van 1 kant kunnen ze maar landenquote:Op donderdag 9 maart 2006 18:52 schreef anisubs het volgende:
@ChRoNiC Vliegtuigen kunnen dus ook niet van achter landen, dus alleen maar vanaf één kant?
Lekker handig dan om dat vliegveld ook vlak voor een beg te bouwen.![]()
Had Kai Tak nou één of 2 landingsbanen?
SXM is St. Murphy?quote:Op donderdag 9 maart 2006 19:48 schreef Public_NME het volgende:
[..]
SXM heeft ook geen ILS, maar VOR beacon. Zo kan een vliegtuig dus de afstand tussen het beacon en zichzelf meten. (dus niet de hoogte!) Terwijl een ILS systeem de hoogte en de afstand geeft!
Omdat de baan op SXM vrij kort is moeten de 747's wel landen op de 'pianokeys' (witte 'zebrapad' op de baan) anders is de baan vrij kort.
Vandaar dat ze dus zo laag over het hek komen, en dat het per vliegtuig verschilt aangezien het op gevoel van de piloot gaat!
Ze zijn nu bezig om de landingsbaan te verlengen... (misschien voor toekomstige A380's?)
NBIA New bangkok internetional airport hebben ze meer dan 40 jaar over gedaan.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:24 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kai Tak is gesloten, daarvoor is in 1997(?) een nieuwe voor geopend, genaamd Chek Lap Kok, gebouwd op en tegen het eiland Lantau, waarbij land werd gewonnen uit de zee. Daarbij werd de grootste dubbeldeks hangbrug gebouwd een tunnel bij Hong Kong Island en een nieuw treinstation aan HK Island. En dat in 8 jaar...
Nog een filmpje van de oude Kai Tak.
http://video.google.com/videoplay?docid=-6685013493274016731&q=Speciaal+voor+anisubsquote:Op donderdag 9 maart 2006 20:29 schreef anisubs het volgende:
Volgens mij komen daar geen 747's?
quote:Op donderdag 9 maart 2006 00:15 schreef Public_NME het volgende:
Nu mijn eigen plaatjes die ik nog geen maand geleden heb geschoten![]()
[afbeelding]
AA757
[afbeelding]
AF A340
[afbeelding]
Delta 757
[afbeelding]
US Airways 757
[afbeelding]
KLM 747-400 old livery
[afbeelding]
KLM747 lining up voor take-off naar CUR en dan naar AMS. Er achter hangen in het hek is echt gaaf. Naar beneden kijken en hopen dat je geen stenen tegenkomt!Vaak staan er ook mensen op het strand en die worden gezandstraald/ in de zee geblazen!
[afbeelding]
Dassault Falcon
[afbeelding]
AF A340
Het mooiste was nog een Dassault Falcon business jet die gas bij moest geven om over het hekje te komen. (de zee ligt 2 á 3m lager dan het vliegveld. Je zag echt iedereen kijken die in de centerline stond van 'Oh oh'!![]()
Elke dag A340 (AF), 4 747's p/w (3 KLM, 1 corsair), 1x A330 pw, veeeeel 757's per dag, paar 737's p/w, ATR-72 2x p/d, DeHavillandCanada 8 en veel gulstreams en andere business jets. Dat zijn zo ongeveer de grote straalvliegtuigen op de ATR en DHC's na.quote:Op donderdag 9 maart 2006 20:35 schreef anisubs het volgende:
Oh, Sint Maarten welmaar die andere niet.
St. Murphy
Johquote:Op donderdag 9 maart 2006 18:59 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
zodat vliegtuigen daar makkelijk kunnen landen
De wind kwam van de andere kant, en ze hoeften niet over de bergen heen te vliegenquote:De wind daar is ook een probleem, want tussen de bergen kan het wel flink stevig waaien waarbij ze ook die scherpe bocht laag over de grote stad die dan nog moeilijker word toch moeten maken.
De vliegtuigen moeten namelijk over de bergen vliegen en een hele scherpe bocht maken voordat ze konden landen.
Die bocht was zeker geen 180 graden, zal even na moeten kijken hoeveel, maar ik schat het op zo'n 60, hou me hier niet aan...quote:landing???
aanvliegen, 180 graden rechts om.. en landen maar!!
Bij x-wind moet dit wel, anders word je namelijk weggezet door de windquote:niet slim om scheef aan te komen natuurlijk, maar wel netjes gedaan
Landinggear van een 747 kan niet meedraaien. Als ze x-wind hadden, van rechts ten opzichte van de baan, heb je dus rugwind voor de laatste bocht. Tijdens die bocht werden ze vaak weggezet, waardoor je vaak links van je path komt, soms een beetje moeilijk inteschatten dus wanneer je in moet draaienquote:Over dat filmpje van Kai Tak met die Korean 747; dat is hoe je moet landen in een cross wind (zo schuin tegen de wind in hangen). Het onderstel van een 747 kan namelijk ook een beetje meedraaien.
Het is trouwens wel heel extreem (zwaar van de centerline), maar dat zou wel te maken hebben met die stijle draai die ze daar moesten maken!
Ik meen dat een 747 zo'n 8 graden helling kan hebben voordat ie zn motor de baan in boort... Of ie wing-low doet hangt natuurlijk van de vlieger af, de een trapt m liever in de flare recht, de ander gooit m liever al voordat flared recht en doet zn vleugel omlaagquote:Ik dacht dat het onderstel van een 747 vrij flexible was zodat het een beetje mee kon draaien. (hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is van een crab landing, aangezien ze hem vlak voor de baan recht trekken)
Zouden die 747's hierboven een winglow approach gedaan hebben? Dan zit je met een 747 nl. zo aan de grond met je vleugel...
De IGS bestond vervolgens weer uit verschillende systemen, waaronder ik meen ook een ILS, weet ik niet zekerquote:De laatste bocht heeft een hoek van ongeveer 45 graden Kai Tak werkte trouwens met een IGS (Instrument Guidance System) ipv het gebruikelijke ILS (Instrument Landing System).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |