Stap 2quote:Geachte heer/mevrouw,
Marktplaats.nl is een erg grote site waar jong en oud komt om hun spullen te verhandelen die ze niet meer gebruiken. De site heeft in de afgelopen jaren een grote rol gespeeld in onze maatschappij. Tegenwoordig kent daarom bijna iedereen marktplaats.nl wel. Hierdoor heeft marktplaats niet alleen een grote positie in de maatschappij, maar betekent dit ook dat marktplaats een maatschappelijke functie heeft gekregen.
Bedrijven met een maatschappelijke functie staan in de positie om een grote bijdrage te leveren aan de maatschappij. En daarom vragen wij u om dit ook te gaan doen. Uw moederbedrijf 'Ebay' heeft pas geleden al besloten om huisdieren niet meer toe te laten tussen de advertenties. Ebay kreeg een enorme stroom van klachten, omdat de mensen die dieren kopen via sites als ebay achteraf zien dat ze van een broodfokker hebben gekocht. Broodfokkers zijn fokkers welke alleen oog hebben voor geld en niet voor het welzijn van de dieren. Mensen kopen dieren op uw site welke achteraf al ziek blijken te zijn, doordat ze te vroeg bij de moeder zijn weggehaald. Ook beloftes komen deze fokkers niet na.
Uw website marktplaats.nl is de standaard aanbiedingsplek voor broodfokkers. Deze krijgen vrij spel en hebben hierdoor een zeer groot bereik gekregen om hun 'handel' te verkopen.
Naast de broodfokkers is het ook zo dat huisdierbezitters snel dieren weg kunnen doen. Veel mensen kopen vaak uit een reflex een huisdier en beseffen later pas dat het dier niet goed in huis past. Dat ze het dier niet de aandacht kunnen geven. Sites als marktplaats.nl zorgt dat deze groepen mensen snel hun huisdier kunnen wegdoen. Terwijl het beter is dat ze beseffen dat ze zich moeten aanpassen aan het huisdier en niet de gemakkelijke weg kiezen (en het dier dus weg doen).
Ik vraag u dan ook om te kiezen voor een bijdrage aan de maatschappij en dezelfde weg te kiezen als uw moederbedrijf Ebay en te stoppen met de mogelijkheid tot het aanbieden van huisdieren.
Met vriendelijke groet,
- naam -
Goed ideequote:Op zondag 15 januari 2006 14:57 schreef rutger05 het volgende:
Ik teken niet. Wel ben ik het ermee eens dat slechte broodfokkers aangepakt moeten worden. Ik vind het echter te ver gaan om dan maar alle handel in huisdieren op marktplaats uit te sluiten. Er zijn genoeg legitieme aanbieders van huisdieren die daardoor gedupeerd zouden worden. In kranten worden ook huisdieren aangeboden, moeten de kranten daar dan mee stoppen?
Waarom zou je dan meewerken aan zoiets?quote:Op zondag 15 januari 2006 14:30 schreef TechXP het volgende:
Dat gebeurd ook.
Nee, want niemand doet wat aan die broodfokkers. Het enige wat gebeurd is de advertenties weghalen af en toe. Echter het is lastig om te zien wie broodfokker is en wie niet. Dus het heeft niet heel veel zin om te volgen, omdat je geen duidelijk beeld kan opmaken eruit.quote:Op zondag 15 januari 2006 15:51 schreef hollander172 het volgende:
Waarom zou je dan meewerken aan zoiets?
Nu is het mooi gecentraliseerd en kan de handel en wandel prima gevolgd worden.Mochten dergelijke advertenties "verboden" worden dan verspreidt het zich gewoon over meerdere kleine kanalen i.p.v. 1 grote.
Ja hequote:Op zondag 15 januari 2006 19:32 schreef Bluezz het volgende:
Ah, eindelijk!
Omdat ik gek ben op die beesies.quote:Op zondag 15 januari 2006 23:51 schreef Bluezz het volgende:
Waarom heb jij in godsnaam 27 cavia's dan
En dat kun je niet via netwerken op keuringen dan, of via een rasvereniging ? Een koper kan zich heus wel op een andere manier informeren wanneer het een serieus iemand is, ik zou als fokker niet eens willen verkopen aan iemand die alleen een dier wil uitzoeken op Marktplaats (zoals hij een stoel uitzoekt) en zou afhaken als het ietsje meer moeite zou kosten.quote:Op zondag 15 januari 2006 23:48 schreef Amstaf het volgende:
Ik teken dit absoluut niet.
Ik ben een cavia fokker en een goede hoor, geen broodfokker!
Zelf plaats ik ook zo nu en dan advertenties op MP als ik jongen diertjes heb.
Op die manier heb ik al regelmatig dieren verkocht, maar ook GEkocht.
Ik zou het jammer vinden als ik die mogelijkheid niet meer had eerlijk gezegd.
Natuurlijk moeten broodfokkers worden aangepakt, maar ik denk niet dat dit de manier is.
Er zijn ook nog andere manieren, zoals stichtingen, eigen site, caviapagina's enz.quote:Op maandag 16 januari 2006 14:47 schreef Amstaf het volgende:
Ik vind liever via marktplaats een goed thuis voor de caafjes, dan dat ik ze naar een dierenwinkel moet brengen, dan weet je nooit waar ze terecht komen.
Daar heb je niets aan. IP kunnen ze zo varieren, dat je dat niet eens goed kan controleren.quote:Op maandag 16 januari 2006 14:15 schreef Byte_Me het volgende:
ik ben tegen een verbod, en zie meer heil in een betere controle op de advertenties, zoals aan de hand van een IP-check kijken hoeveel dieren iemand verkoopt.
Merendeel op marktplaats.nl zijn nestjes van broodfokkers of dieren die men maar even snel weg wilt doen. Of van die nestjes die 'per ongeluk' zijn gekomen.quote:Er zijn ontzettend veel hobbyisten die via marktplaats juist gezondere dieren verkopen dan in de winkel verkrijgbaar zijn.
dat ze dan maar stoppen met honden en katten, ik zie niet in waarom het dan maar meteen voor alle dieren moet gelden.quote:Op maandag 16 januari 2006 15:53 schreef TechXP het volgende:
[..]
Daar heb je niets aan. IP kunnen ze zo varieren, dat je dat niet eens goed kan controleren.
[..]
Merendeel op marktplaats.nl zijn nestjes van broodfokkers of dieren die men maar even snel weg wilt doen. Of van die nestjes die 'per ongeluk' zijn gekomen.
Het gaat om het merendeel van de dieren die er de dupe van wordt. En daarom is een verbod nodig. Een goede controle kan je namelijk niet hebben, omdat er geen instantie is die onafhankelijk controles uitvoert. Indien je van erkende fokkers/kwekers haalt, dan valt er meer te controleren, dan wanneer je via marktplaats wat koopt.
Omdat het niet alleen over honden en katten gaat. Het betreft alle dieren. Broodfokkers zijn echt niet alleen bezig met honden hoor..quote:Op maandag 16 januari 2006 17:40 schreef Byte_Me het volgende:
dat ze dan maar stoppen met honden en katten, ik zie niet in waarom het dan maar meteen voor alle dieren moet gelden.
Marktplaats vind dat niet leuk als je dat doet.quote:of waarschuw mensen die bieden of reageren op een advertentie wat de gevaren zijn en waarop te letten.
Nee die stoppen niet, maar je kan ze wel tegenwerken. Het gaat erom dat marktplaats laat zien dat ze er echt iets tegen willen doen. Hun website wordt nu enorm gebruikt door die broodfokkers. En ze doen het nu maar af met 'wijs de advertentie aan en wij verwijderen het wel'. Maar zo moet dat niet. Laat ze maar komen met een plan of laat ze het totaal weghalen.quote:er zijn genoeg andere mogelijkheden. Het lijkt mij bovendien sterk dat deze broodfokkers stoppen zonder marktplaats, die gaan gewoon ergens anders verder.
Euh fok ze dan niet?? Dan heb je ook geen overschot?quote:Op maandag 16 januari 2006 14:47 schreef Amstaf het volgende:
Ik vind liever via marktplaats een goed thuis voor de caafjes, dan dat ik ze naar een dierenwinkel moet brengen, dan weet je nooit waar ze terecht komen.
Iemand die het met me eens is? Wat krijgen we nou?quote:Op maandag 16 januari 2006 18:56 schreef TechXP het volgende:
Ja inderdaad. Er zijn genoeg dieren in NL. Al die overschot aan dieren moet eerst een plek hebben voordat er meer gefokt wordt. Meer fokken en meer dieren de markt op slingeren betekent dat je zorgt voor dierenleed, omdat dieren geen goed tehuis krijgen.
quote:Op maandag 16 januari 2006 18:58 schreef ParanoidEv het volgende:
Iemand die het met me eens is? Wat krijgen we nou?
Ik ben het ook stinkend met je eens hoor!quote:Op maandag 16 januari 2006 18:58 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
Iemand die het met me eens is? Wat krijgen we nou?
zoals ik al zei, vissen en andere aquariumdieren zijn een voorbeeld waarbij juist het tegenovergestelde geldt. Vissen die je via via koopt zijn gezonder en hebben een beter leven gehad, dan vissen die je in de winkel koopt.quote:Op maandag 16 januari 2006 18:28 schreef TechXP het volgende:
[..]
Omdat het niet alleen over honden en katten gaat. Het betreft alle dieren. Broodfokkers zijn echt niet alleen bezig met honden hoor..
ik bedoel uiteraard dat marktplaats zelf een waarschuwing plaatst bij alle dierenadvertenties.quote:Marktplaats vind dat niet leuk als je dat doet.
[..]
afijn, ik blijf tegen. Dit is zoiets als "mensen rijden te hard, laten we de snelwegen weghalen".quote:Nee die stoppen niet, maar je kan ze wel tegenwerken. Het gaat erom dat marktplaats laat zien dat ze er echt iets tegen willen doen. Hun website wordt nu enorm gebruikt door die broodfokkers. En ze doen het nu maar af met 'wijs de advertentie aan en wij verwijderen het wel'. Maar zo moet dat niet. Laat ze maar komen met een plan of laat ze het totaal weghalen.
Sowieso zijn dierenwinkels ook geen plaats waar je dieren moet kopen. Al die dieren komen meestal van broodfokkers. Doe het dan bij erkende fokkers/kwekerijen. Maar via marktplaats is het een pot nat. Misschien dat bij vissen meevalt, maar dan nog.. het gaat om het welzijn van vele dieren. Marktplaats biedt nu de plek waar de dieren makkelijk verhandelt worden en snel gedumpt kunnen worden.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 00:17 schreef Byte_Me het volgende:
zoals ik al zei, vissen en andere aquariumdieren zijn een voorbeeld waarbij juist het tegenovergestelde geldt. Vissen die je via via koopt zijn gezonder en hebben een beter leven gehad, dan vissen die je in de winkel koopt.
Marktplaats doet NIETS aan die advertenties.quote:ik bedoel uiteraard dat marktplaats zelf een waarschuwing plaatst bij alle dierenadvertenties.
Ja zeker. Ik ben voor een verbod daarop ja. En dat ze gewoon computers plaatsen in de dierenwinkels met een database van de dieren in asiels, waardoor men kan zoeken naar een juist dier voor hun zonder dat daarmee de handel in dieren vergroot wordt.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 01:40 schreef Nenootje het volgende:
Nu nog een verbod op dierenverkoop in dierenwinkels![]()
Nou, die hoge boetes werken gewoon niet, omdat de regering ze nooit hoog genoeg stelt. Die dierenhandel is groot.. en een boete van paar duizend is niets voor hun. Je moet met miljoenen boetes aankomen en verbieden ooit nog iets met dieren te doen. Dan bereik je pas wat. Maar dat doet de regering niet, omdat die dieronvriendelijke partijen de macht hebben. En die zijn voor 'vrijheid'.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 02:40 schreef Troeta het volgende:
Ik teken niet, er zijn toch duizenden andere sites waar broodfokkers hun dieren kunnen aanbieden.
Voorlichting lijkt mij een beter plan, via dierenmagazines, tv-spotjes en weet ik het allemaal.
Broodfokkers verdwijnen pas als er hoge boetes gegeven worden aan ze.
Moet ik konijnen dan zelf gaan vangenquote:Op dinsdag 17 januari 2006 01:40 schreef Nenootje het volgende:
Getekend![]()
Nu nog een verbod op dierenverkoop in dierenwinkels![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |